Theater geluidset Ja of Nee?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Theater geluidset Ja of Nee?

Het enige wat ik echt snap is wat zo'n cluster uiteindelijk zou kunnen wegen .....
    Maar wat me wel interesseert is hoe vaak er acts aankomen
    met hun PA-speakerclusters in de truck, om vervolgens die niet te gebruiken, omdat er in de schouwburg een prima setje hangt.
    Voldoet zo'n huis-setje altijd aan alle eisen, of hebben ze in sommige gevallen net de verkeerde decibellen hangen?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Misschien moet je je post nog even wat uitbreiden? Ik snap de link tussen een goede theatergeluidsset en het gewicht van een cluster niet....

Een centercluster is in de gemiddelde theaters een of twee fullrange toppen.
    Ik kom veel in de theaters in NL en kom erg weinig setjes tegen die niet in orde zijn.
    Veel theaters hebben d&b audio, meyer, adamson, renkus heinz, martin setups. Welke allemaal specifiek op de locatie getuned zijn en meestal voldoen en headroom hebben. Allemaal A merk sets en kloppende sets.
    Kom wel vaak tegen dat de technici echter niet van de hoed en de rand van hun eigen systeem weten...

Antwoord; ik weet dat er gezelschappen zijn die met eigen geluid touren, maar dat zijn bij mijn weten vaker de buitenlandse acts die het denken beter te kunnen met hun eigen zooitje dan met een locatiespecifiek pakket.
    Dus er zijn in de geaccepteerde grotere en middelgrote theaters niet echt redenen om met je eigen troepje te leuren.
    Maar het gebeurt. Voorbeeld: Route66 heeft met zijn eigen Martin W8 mini systeempje getourd. En zo zijn er nog wel wat musical producties die dat doen.
    Het kan een overweging zijn van de technicus of de productie (financieel gerelateerd). Ik spreek het ook zeker niet tegen om het te doen want ondanks de goede sets is er wel eens sprake van de 'verkeerde decibellen' op de verkeerde plek.
    Ook heeft altijd hetzelfde systeem als voorbeeld dat je geluidsplaatje uniform wordt en de kwaliteit techisch vaak van hetzelfde niveau is.
    Last edited by MusicSupport; 18-10-09, 12:06.
    d&b Audiotechnik

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

OK MusicSupport, je hebt zeker een punt:

1e) is zo'n huis-setje voor iedereen / voor alle acts werkbaar...
      2e) als dat niet zo is, wat mankeert eraan ?
      3e) wat hang je dan zelf op ?
      4e) wat weegt het tour-setje?
      5e) is het tour-setje zwaarder (kg!) dan de niet gebruikte huis-set?

Mijn rigging-achtergrond is natuurlijk geintersseerd of
      die hijspunten (geluids-takels of -trekken) die in de theaters aanwezig zijn
      ook adequaat zijn ontworpen kwa hijsvermogen voor andere dan de huis-sets.
      En in elk geval al bedankt voor de rappe reactie!

Comment

• mhsounds
        • Sep 2009
        • 933

Kan het ook niet aan de muziekstijl liggen?

Ik ken een band die Keltische folksmuziek maakt en overal gebruik maakt van hun eigen syteem (wat overigens erug goed klinkt)
        Tijdje geleden moesten zij er in de Doelen hier in Rotterdam nog wel voor vechten om over hun eigen set te mogen spelen, maar na de pauze mochten ze doorgaan met het spelen op hun eigen set.

Terwijl de doelen toch een systeem heeft wat helemaal op de zaal is aangepast.

0.02
        Freelance Light and Video |
        Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

Originally posted by rinus bakker
          OK MusicSupport, je hebt zeker een punt:

1e) is zo'n huis-setje voor iedereen / voor alle acts werkbaar...
          2e) als dat niet zo is, wat mankeert eraan ?
          3e) wat hang je dan zelf op ?
          4e) wat weegt het tour-setje?
          5e) is het tour-setje zwaarder (kg!) dan de niet gebruikte huis-set?

Mijn rigging-achtergrond is natuurlijk geintersseerd of
          die hijspunten (geluids-takels of -trekken) die in de theaters aanwezig zijn
          ook adequaat zijn ontworpen kwa hijsvermogen voor andere dan de huis-sets.
          En in elk geval al bedankt voor de rappe reactie!
          Ff kort inhaken op de KG's en de rigging aspects.

De grote grote grote systemen worden de theaters niet ingesleept. Wat je veelal zou kunnen tegenkomen qua tourende systemen zijn bijv. Martin W8C, Meyer Melodie of d&b Q1/T10 maar allen niet veel groter. Compacte kleine systemen dus! Dit zit op een gewicht tussen de +/- 15 - 35 kg. Meestal heb je niet meer dan 3 kasten per kant nodig (in de grote theaters wat meer) Zodoende kom je niet op meer dan 100 tot 200KG per kant. Je center hoeft nooit zo groot te zijn als je L/R (tenzij je in een enorm brede zaal zit/tenzij je mono draait of veel center wilt) of kan niet zo groot zijn (en center wat onder de afstoppingen uitsteekt ziet er niet uit!)

Nou ben ik geen expert op het gebied van trekken(wanden), maar zulke audio systemen worden als het mogelijk is in een sluiertrek/0-trek geknoopt. Vaak zijn dit gewoon individueel aanstuurbare en volledige uitgeruste trekken. Mag een gemiddelde trek niet ongeveer max. 300-500KG optrekken? (Ik heb tot nu toe alleen met producties zonder gerigged decor gewerkt dus ben hier nooit echt mee bezig geweest) Dus bijna altijd mogelijk om te vliegen zou ik zeggen. Dit betreft natuurlijk alleen de compact line array systemen.
          Voor reguliere toppen (die vaak 3 keer zo zwaar zijn) gaat deze vlieger niet op denk...

Er zijn overigens in sommige theaters wel afzonderlijke half ton's punttrekken/kettingtakels.
          Last edited by MusicSupport; 19-10-09, 01:16.
          d&b Audiotechnik

Comment

• daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

in de meeste theaters kun je meestal niet meer dan 300kg in een trek hangen
            dus 9 van e 10 x kun je het vergeten om een PA in te vliegen.
            vraag me vaak aff hoe het kan dat mensen een line-array in theater ophangen
            veel theaters hebben hier geen takelpunten voor
            stond laatst in een theater waar een zeer brakke EV x-array set hing
            per kant 1 top gevlogen en een centercluster en nog paar kastjes ground stacked.
            zou het liefst op die klus een eigen array in hebben gehangen maar dat kwam al gouw op 270 kg per kant excl centerkluster
            en de voortrek kon maar 300 kg hebben
            dus hou het vak al op om een line array in te vliegen
            of je moet een goede rigger inhuren die op de zolder van het toneel aan de H balken een paar extra takelpuntjes maakt
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• mhsounds
              • Sep 2009
              • 933

Originally posted by MusicSupport
              Nou ben ik geen expert op het gebied van trekken(wanden), maar zulke audio systemen worden als het mogelijk is in een sluiertrek/0-trek geknoopt. Vaak zijn dit gewoon individueel aanstuurbare en volledige uitgeruste trekken. Mag een gemiddelde trek niet ongeveer max. 300-500KG optrekken? (Ik heb tot nu toe alleen met producties zonder gerigged decor gewerkt dus ben hier nooit echt mee bezig geweest) Dus bijna altijd mogelijk om te vliegen zou ik zeggen. Dit betreft natuurlijk alleen de compact line array systemen.
              Voor reguliere toppen (die vaak 3 keer zo zwaar zijn) gaat deze vlieger niet op denk...

Hebben we vlak voor de portaalbrug een trek?
              Lijkt me toch dat je je spullen daar wilt vliegen, correct me if I am wrong.

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

Originally posted by mhsounds
                Hebben we vlak voor de portaalbrug een trek?
                Lijkt me toch dat je je spullen daar wilt vliegen, correct me if I am wrong.
                Jah! Dat zeg ik toch hierboven of lees jij iets anders?
                d&b Audiotechnik

Comment

• mhsounds
                  • Sep 2009
                  • 933

Ja ik kan lezen, erg goed zelfs

Maar ik heb tot dusver nog nooit een trek voor de portaalbrug aan de publiekskant gezien waar geluid aan hing.
                  De theaters waar ik ben geweest, als tech of bezoeker hadden gewoon hun systeem vat opgehangen aan beugels

Vandaar mijn quote.

Maar goed hij zit dus wel in de theaters waar ik nog niet ben geweest

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Dat zal het zijn. Want ze zijn er echt wel.

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• mhsounds
                      • Sep 2009
                      • 933

Daar ben ik nu dus achter, volgende keer even op letten

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Ja ik kan lezen, erg goed zelfs

Maar ik heb tot dusver nog nooit een trek voor de portaalbrug aan de publiekskant gezien waar geluid aan hing.
                        De theaters waar ik ben geweest, als tech of bezoeker hadden gewoon hun systeem vat opgehangen aan beugels

Vandaar mijn quote.

We zijn hier om van elkaar te leren. Dus prima zo! Ze zijn er dus echt. Het heet een sluiertrek of 0-trek. Soms is dit een gewone trek met een buis maar soms ook een aantal losse punttrekken of takels.
                        d&b Audiotechnik

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Er zijn toch aardig wat theaters die een
                          - truss aan twee takels
                          of een
                          - proscenium trek aan drie takels
                          of
                          - twee korte trekken (buizen) aan 1 of 2 lieren

hebben hangen net voor "de lijst".
                          Maar die varieren nogal in hun totaal toelaatbare gelijkmatig verdeelde last.
                          (Ik heb getallen gehoord/gelezen van 300 kg maar ook van 3000 kg).
                          Die laatste zal vast wel een aardig 'rock-showtje' aankunnen,
                          die eerste op zijn best een 'ruk-show' als het zou moeten rocken...vrees ik.

Comment

• KlankOntwerp
                            • Jun 2008
                            • 130

Ik kom in de grotere zalen altijd een sluiertrek tegen. Zijn ook zeer geschikt voor strobo's

Laatst in Chassé zag ik bij Hairspray een aantal LX bestaande uit elk 2 gekoppelde trekken (stalen beugels). Pin me er niet op vast maar volgens mij hingen er ook banaantjes aan (iig genoeg MH's).

Comment

• Stage-Q
                              • Sep 2007
                              • 389

ik zal het morgen wel even voor je bekijken.

Moet morgen showtje van Hairspray helpen bouwen
                              Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

Working...