hier een link naar de zaal indeling.
maar ik had wel al vermeld dat het om een kleine zaal ging met max 150 plaatsen. zonder balkon maar met een tribune .
maar kijk maar hierop
en het is een soort muziek school en cultuur gebouw met een theaterzaal, die kan worden gehuurt voor dit soort dingen.
e
het is gekoppelt met de Meerse in hoofddorp.die daar ook voorstellingen en optredens organiseerdt..
ik zet er trouwens zelf niets neer er is een vaste installatie.
.
Geluid in theater
Collapse
X
-
Misschien kan tididi wat meer info geven over welke zaal het is etc. Kunnen wij misschien meer gerichte tips geven rond die zaal als we hem kennen.Leave a comment:
-
oohh... nou, dan is dat ook duidelijk(eerst snapte ik er geen r**t van)
thanx, daanLeave a comment:
-
lekker easy dus, maar hoe zit dat nou precies met die cd-presentatie, daarbij denk ik namelijk aan een presentatie van een werkstuk waar jij een cd-tje bij moet draaien, maar nu denk ik dat het meer iets is waar bv. een nieuwe cd van een band wordt bekendgemaakt ofzo
heb ik gelijk(zoniet, zou je dat ff uit kunnen leggen)
alvast bedankt, daan
ofwel hij gaat zijn nieuwste nrs spelen
met daarbij een hammond orgel 2 gitaristen en twee zangeressen
plus drums
dus kleine band live spelend!!!!Leave a comment:
-
lekker easy dus, maar hoe zit dat nou precies met die cd-presentatie, daarbij denk ik namelijk aan een presentatie van een werkstuk waar jij een cd-tje bij moet draaien, maar nu denk ik dat het meer iets is waar bv. een nieuwe cd van een band wordt bekendgemaakt ofzo
heb ik gelijk(zoniet, zou je dat ff uit kunnen leggen)
alvast bedankt, daanLeave a comment:
-
mooie foto's!!!, maar als je even terug had gelezen had je ontdekt dat er geen balkons zijn in het theater waar tididi zijn spulletje neerzet
voor de rest heb je wel ong. gelijk, ik weet niet of je mijn link naar stadstheater de bond hebt geopend, maar daar is het ong. hetzelfde
daan
p.s: lijkt me een leuk theatertje om eens te techniekeren)
Leave a comment:
-
Tja hoe doe je geluid in een theater?
Er is geen enkel theater die het zelfde klinkt.
Het heeft vooral te maken hoe de klankkasten zijn opgesteld.
Is het zo heb je sjans: centraal boven podium + beide zijkanten (lager), subs beneden op de gelijkvloers onder podium, en onder het balkon telkens hulp toppen.
Ze hebben geluikkig in Kortrijk mijn sugestie gevolgd.
hulp toppen onder het balkon:
Last edited by frederic; 25-02-09, 22:10.Leave a comment:
-
-
Hi Sparky, we zijn het meestal met elkaar eens, maar dit zie ik toch echt anders, sorry...
Ik heb niet gezegd dat je per definitie altijd minder hard op het podium moet, wat ik bedoelde is dat je niet zomaar op standje oorlog moet gaan draaien, want dat is simpelweg niet nodig. Immers, in een theater is het makkelijker 'geisoleerde eilandjes' te maken met monitoring. Akoestisch is het vaak een stuk optimaler dan de gemiddelde club, je hebt daarom vaak gewoon minder volume nodig om de band lekker te laten spelen.... of je nu rock 'n roll speelt, of easy listening...
Ga je zonder na te denken op hoog volume aan de gang, dan maak je het jezelf onnodig moeilijk in mijn optiek. Het dient ook nergens voor, want met minder volume kan de band net zo lekker spelen.
De TS komt uit het club-circuit en het betreft hier een klein theater (150 pax), dus de waarschuwing lijkt mij wel op de plaats.
Anyway, hoe je het ook wendt of keert... een theater is geen club en als er mensen in de zaal met hun vingers in hun oren zitten, is dat niet bepaald een goed teken. In clubs zit je snel op 103-105 dB en als je in een akoestisch onhandige ruimte zit, ga je daar nog wel overheen ook... In een theater is het echt niet nodig om (structureel) zo hard te draaien.
En ja, je hebt wel gelijk dat een stevige band ook in het theater best een stevig volume mag hebben, maar laat die controle bij jou als techneut. Als het nodig is, gewoon het schuifje wat meer omhoog, want je wilt wel die energie overbrengen. Voor mij zijn theatershows een mooie combinatie van live energie en studio finesse en ik probeer die combinatie dan ook zo goed mogelijk te maken. Te hoog volume doet daar behoorlijk afbreuk aan als je het mij vraagt. Daarmee wil ik NIET zeggen dat het NOOIT gepast is stevig te draaien in het theater... ook ik doe dat vaak genoeg(kom maar eens bij GDN kijken
). Maar mijn punt: ga je al knetterhard op het podium draaien, dan wordt daar je volume bepaald in plaats van op jouw schuivendoos en ben je weer een deel van je controle kwijt... en dat is dan weer net zoals in een club --> weg voordeel van het theater... doodzonde, toch?
Adios!Begrijp me niet verkeerd we zijn het meer eens dan je denkt;
Natuurlijk hou ik ook graag de controle. De kern van wat ik bedoel is nu juist dat dat in een theater vaak toch een stuk makkelijker gaat dan in een poppodium. Neem een band, zet deze in een popzaal van 500 man. over wat voor podium heb je het dan gemiddeld? (laten we het gemiddeld houden, er is altijd groter, altijd kleiner) een meter of 10 breed en een meter of 6 diep, effectief zo'n 10x5m dus en met een hoogte van een meter of 6 mag je blij zijn. Bij een theater waar 500 man ingaan heb je het al snel over 20x12m met een kap van 20m hoog erboven. Het speelvlak is kleiner, maar de rest van het podium is toch wel een kick-ass demper. In het poppodium ga je eerder last hebben van het podiumgeluid dan in het theater. Mijn reactie was er dan ook een op de post van gvvulpen die het had over "niet op jongerencentrumnivo losgaan" de problemen met geluidsnivoos in jongerencentra zijn tweeledig 1)punkbandjes waar de gemiddelde leeftijd 14 isen 2) een te kleine ruimte! Datzelfde punkbandje zal in een theater makkelijker beheersbaar zijn! Juist in dat jongerencentrum zal beperking van het podiumvolume bittere noodzaak zijn, in het theater is het alleen maar fijn
erg fijn dat wel
En dat was eigenlijk wat ik bedoelde
Leave a comment:
-
ik weet niet hoor, maar tididi heeft het over een theater van 150 plaatsen, ik ben zelf een keer assistent technieker geweest in een theater van 300 plaatsen (schoolmusical, april dit jaar weer) en daar zijn geen balkons, dus ik denk niet dat tididi daar mee temaken krijgt
( Techniek )
het is inderdaad geen grote theaterzaal,en als de geluidstafels en licht sturning in de zaal worden geplaast zijn er weer 20 plaatsen minder! en geen balkon maar erg stijle tribune.
je zei zelf al dat het een cd presentatie is dus licht/geluid samen moet wel lukken
de cd presentatie is een zanger met band (hammond orgel, contra bas ,gitaar acoustisch en electrisch gitaar , drums en twee zangeressen.
licht wordt gedaan door een ander maar ik help wel met opbouwen en kleuren en uitrichten
geluidtafel yamaha 01v96 met eaw geluidset hangend !
daan
p.s:heb je daar ook intercom???(wel handig, voor de mensen bij de gordijnen e.d; zelf hadden wij 1 intercom bij de gordijnen, 1 op het zijtoneel en 1 voor onszelf (FOH techniek)
geen gordijn handelingen ofzoLeave a comment:
-
Originally posted by @lexNou dat valt wel mee hoor! Met de honderd+ voorstellingen die ik per jaar doe moet ik tussen 17 en 19 hooguit 5 keer de zaal uit.
Originally posted by beroliosEn dit doe jij alleen in een theater ??
Natuurlijk doe ik dit sindsdien overal.
Sorry, zal de volgende keer telkens een complete lijst typen met alle situaties ook al is dat niet relevant in een topic.
[mompelt iets met mieren en n**ken]Last edited by vasco; 25-02-09, 13:15.Leave a comment:
-
Hi Sparky, we zijn het meestal met elkaar eens, maar dit zie ik toch echt anders, sorry...
Ga je zonder na te denken op hoog volume aan de gang, dan maak je het jezelf onnodig moeilijk in mijn optiek. Het dient ook nergens voor, want met minder volume kan de band net zo lekker spelen.
De TS komt uit het club-circuit en het betreft hier een klein theater (150 pax), dus de waarschuwing lijkt mij wel op de plaats.
Anyway, hoe je het ook wendt of keert... een theater is geen club en als er mensen in de zaal met hun vingers in hun oren zitten, is dat niet bepaald een goed teken. In clubs zit je snel op 103-105 dB en als je in een akoestisch onhandige ruimte zit, ga je daar nog wel overheen ook... In een theater is het echt niet nodig om (structureel) zo hard te draaien.
En ja, je hebt wel gelijk dat een stevige band ook in het theater best een stevig volume mag hebben, maar laat die controle bij jou als techneut. Als het nodig is, gewoon het schuifje wat meer omhoog, want je wilt wel die energie overbrengen. Voor mij zijn theatershows een mooie combinatie van live energie en studio finesse en ik probeer die combinatie dan ook zo goed mogelijk te maken. Te hoog volume doet daar behoorlijk afbreuk aan als je het mij vraagt. Daarmee wil ik NIET zeggen dat het NOOIT gepast is stevig te draaien in het theater... ook ik doe dat vaak genoeg(kom maar eens bij GDN kijken
). Maar mijn punt: ga je al knetterhard op het podium draaien, dan wordt daar je volume bepaald in plaats van op jouw schuivendoos en ben je weer een deel van je controle kwijt... en dat is dan weer net zoals in een club --> weg voordeel van het theater... doodzonde, toch?
Adios!Leave a comment:
-
ik weet niet hoor, maar tididi heeft het over een theater van 150 plaatsen, ik ben zelf een keer assistent technieker geweest in een theater van 300 plaatsen (schoolmusical, april dit jaar weer) en daar zijn geen balkons, dus ik denk niet dat tididi daar mee temaken krijgt
( Techniek )
en het is idd wel handig om wat eerder op je stekkie te zitten dan de show begint, wij zaten er zo'n 10 min. vantevoren (pauzemuziekje draaien als iedereen binnenkomt)
je zei zelf al dat het een cd presentatie is dus licht/geluid samen moet wel lukken
(wij hadden een livebigband die 16 van onze 32 kanaaltjes op de A&H GL3300 in beslag namen...... das wel wat anders dan een CDpresentatie...)
daan
p.s:heb je daar ook intercom???(wel handig, voor de mensen bij de gordijnen e.d; zelf hadden wij 1 intercom bij de gordijnen, 1 op het zijtoneel en 1 voor onszelf (FOH techniek)Leave a comment:
-
En dat argument dat je in een theater minder hard op het podium moet als band als in een popodium is ook onzin. In principe kun je in een theater juist harder aangezien het podium meestal vele malen groter is en ontzettend gedempt door alle doeken en die mooie kap van +20m hoog. Dat je in een theater nogal wat voorstellingen hebt waarbij het gewenste geluidsdruknivo onder dat van een gangbare clubshow ligt doet daar niets aan af. Als er een rockband staat komen de mensen voor een rockband en niet voor een stuk zwaar artyfarty toneel. Nooit klachten gehad toen ik met 2x dubbel 18" per kant kwam hiphoppen
Een paar belangrijke punten zijn al genoemd: Aangezien mensen in het publiek in een bepaalde stoel zitten en daar blijven is spreiding een groter issue als bij veel andere klussen. Onder de balkons zijn idd beruchte plaatsen als het theater daar zelf niets heeft hangen. De hoeken vooraan het toneel (let wel toneel, geen podium) zijn ook niet favoriet vanwege de te verwachten geluidsdruk en het overschot aan sub wat je daar krijgt, een stel infills heb je trouwens ook al snel nodig. Verder, er zitten mensen achter je, hou daar en beetje rekening mee qua verlichting en schermen. Zorg dat je op tijd naar je mixplekje vertrekt, zodat niet een hele rij publiek voor je op hoeft te staan terwijl de show 5 minuten geleden begon. Ik heb nog meer tips, maar geen tijd meer om te schrijven, succes.
Leave a comment:
-
[...]Belangrijkste wat ik toen hieruit heb geleerd is maak een rondje door de zaal en vergeet de achterste plaatsen (onder een balkon) en indien aanwezig ook het balkon zelf niet. Ga even zitten op diverse plekken in de zaal links, midden en rechts, voor en achter en luister hoe het klinkt en of het verstaanbaar is.[...]Leave a comment:
Leave a comment: