Tarzan (circustheater)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tt_1988
    • Nov 2005
    • 14

Tarzan (circustheater)

Hallo allemaal!

Inmiddels voor de 3e keer naar de musical "tarzan" geweest. Nog steeds verbaas ik me over de technische hoogstandjes in het stuk.

Ik heb al een keer contact opgenomen met stage entertainment met de vraag of het mogelijk was een backstage bezoek te krijgen, helaas was dit (zoals eigenlijk wel verwacht) niet mogelijk.

Mijn vraag is of iemand hier misschien verdere inside-info heeft over het stuk. Bijvoorbeeld, hoe werkt de openingsscene precies? Wat hangt er aan licht?
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

- Lichttechniek - Flashlight.... iemand aanwezig??
    - Openingsscene is toch dat zwemmen na de schipbreuk?? Wat wil je weten...
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Flashlight brengt licht in donkere jungle
      Tarzan de musical: een groots opgezet decor en een eeuwenoud verhaal dat nog steeds tot de verbeelding spreekt, opgeluisterd met meeslepende liedjes. De grote Europese première van de musical Tarzan vond plaats in het Fortis Circustheater Scheveningen. Noog nooit eerder was een Broadway-productie zo snel na de première al te zien in Nederland. Dat betekende ook voor Flashlight snel schakelen.
      Hoewel de dichtbegroeide jungle in real life aardedonker is, was de musical Tarzan voor Flashlight allesbehalve een koud kunstje. ‘Juist omdat je de indruk wilt wekken dat je diep in de jungle zit en het publiek ook nog dingen moet kunnen zien, zijn de lichtfaciliteiten natuurlijk cruciaal’, reageert projectleider Guus Hogenes. ‘Nee, we hebben niet onze hele voorraad groene led-verlichting naar Scheveningen overgebracht. Je zou inderdaad denken dat de jungle groen is, maar met donkerblauwe belichting krijgt het podium een mysterieuze gloed. Er wordt wel veel gebruik gemaakt van de led-verlichting om de kleur aan te passen als de sfeer in de show verandert.’
      Behalve voor het verzorgen van de faciliteiten, was Flashlight bij dit project ook verantwoordelijk voor de uitvoering. Hogenes: ‘Het was redelijk kort dag, want eind november kwam de klus pas definitief bij ons terecht en half januari moesten de eerste armaturen worden opgehangen. Anderhalve maand inclusief de kerstperiode, een lastige tijd om te bestellen en te regelen.’
      Het dak eraf
      Op de eerste opbouwdag in het theater werd ook aan de airconditioning gewerkt. Hogenes: ‘Daardoor liepen we wel wat vertraging op, omdat we werden belemmerd in onze bewegingsvrijheid.’
      Michel Hubert, hoofd licht van het Circustheater: ‘Het was een gigantische verbouwing: het dak is er letterlijk vanaf gegaan en het heeft enorm veel impact gehad. Nog steeds trouwens, het stof komt uit alle kieren en gaten en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor al die fijne elektronica. Maar de show staat als een huis: het blijft technisch goed overeind en we hebben nog geen last gehad van grote storingen. De zaal is voor elke show uitverkocht en het publiek is enthousiast, het is elke keer één groot feest!’
      Apies kijken
      Guus Hogenes: ‘Het bijzondere aan het lichtgebruik bij Tarzan is dat er heel veel kleine armaturen worden gebruikt. Normaal gesproken plaatsen we deze in het dak, nu ook in de steiger. Het decor van de musical bestaat namelijk uit een immense steigerconstructie met een opblaasbare muur eromheen. In die muur zitten gaten en daar komen tijdens de show bijvoorbeeld apen uit tevoorschijn; die gaten moeten belicht worden. Er zit ook veel bewegend licht in de musical om, met zo min mogelijk armaturen, veel posities te belichten. Ook handig bij het slingeren van Tarzan. Tijdens de opbouw kregen we al hulp van het team van het Circustheater, dat de show nu draait. Voor beide partijen handig: zij leren het systeem kennen en wij hebben extra handen.’
      ‘Wij moeten wel meelopen’, reageert Michel Hubert, ‘want als er een storing is, moet je weten waar het vandaan komt. Mijn werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het draaien en onderhouden van de show. Guus kwam met de knowhow. Wat dat betreft gaan alle credits naar Flashlight. Ik ben altijd blij als Flashlight op een klus zit. Niet alleen ik, want ik hoor van veel mensen dat ze juist vanwege de vakmensen en de knowhow graag met Flashlight werken.’
      Producent: Joop van den Ende Theaterproducties
      Lichtontwerp: Natasha Katz
      Foto’s: Deen van Meer

Materiaallijstje licht:

112x Par64
      356x Par16 (max. 3 per dimmerkring)
      43x S4 par
      302x S4 profiel
      4x Robert Juliat 2500W hmi volgspot
      32x VL2000
      4x VL3000q
      76x VL3500q
      293x scroller
      22x AF1000 dataflash

Virtuoso voor bewegend
      ETC Obsession voor conventioneel

Stel je van de opening qua techniek niet teveel voor, dit is een typisch staaltje van de magie van het theater.
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• djproffi

Kokkie, je mist volgspot 5 & 6 nog

Opening stelt idd niet zo heel erg veel voor wat techniek betreft,maar dat is het mooie van theater "vrij eenvoudig" iets indrukwekkends neerzetten

Comment

• Caspero
          • Oct 2006
          • 65

Best gave musical Tarzan!

Hier een filmpje van het klokhuis:
          Player omroep.nl

En een engels artikel over de Nederlandse versie van Tarzan.

Heb mezelf best vermaakt daar in 't circus theater. Het het hoogste hoogstandje zijn toch de vele vliegbewegingen. En het geren backstage(in 2 minuten in ander kostuum 3 verdiepingen hoger zijn.)

Comment

Working...