Reden van Balletvloer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jelleu
    • Oct 2008
    • 8

Reden van Balletvloer

Goedemiddag,

3 vragen:

Weet er iemand hoeveel theaters er ongeveer zijn in Nederland? (any size..) Google vond niks...

Weet er iemand hoeveel gezelschappen er ongeveer rondreizen binnen Nederland?

Wat is precies de reden van een Ballet vloer? Ik rol het al jaren uit, maar het nut ervan begrijp ik niet helemaal. Dat het voor dansers prettig is begrijp ik, maar er zijn ook genoeg voorstellingen waarbij niet gedanst word, en er toch een ballet vloer in moet. De reden 'zwarte doos' , snap ik ook nog wel, maar waarom word de vloer van een theater dan niet gewoon zwart geverft, in plaats van (meestal) parket?

Alvast bedankt,

Jelle
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Je hebt allerlei verschillende balletvloeren: glans, mat, zacht, hard en uiteraard een andere kleur. Het voordeel is dus: je rolt de "vloer" op en kwakt er een andere neer.

Het nut heb je al gedeeltelijk genoemd... en ik denk niet dat verven mooi is....en je moet het ook onderhouden...en van die chemische lucht wordt je niet vrolijk, geloof me.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Een TV studio wordt regelmatig voorzien van een ander kleurtje op de vloer.
      Een toneelvloer latexen is doorgaans gelet op de ondergrond geen optie...

Voor een indicatie van het aantal theaters is de VPT wellicht een bron van informatie?
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Wellicht kun je een management bellen die voorstellingen verkoopt (bijv. Harry Kies), die hebben ook de kleinere theaters in een database of exelsheet staan (kleinere theaters sluiten zich minder snel aan bij verenigingen en zie je minder vaak terug op websites met theateragenda's).

Tourende gezelschappen is lastiger. Wat je wel op kan zoeken: de gezelschappen die gesubsidieerd worden. Hier alvast een pagina: BeroepKunstenaar.nl - Nederlands - theater - - de theaterwereld - gezelschappen en theatermakers - structureel gesubsidieerde theatergezelschappen -

De reden van een balletvloer: speciale eigenschappen voor de dans (zoals je zelf al aangeeft). Daarnaast worden deze vloer vooral gebruikt in de vormgeving van het toneelbeeld. De houten theatervloer wordt meestal niet geverfd, omdat er toch voldoende voorstellingen om de kale vloer vragen. Zoals moderator al aangeeft: daarnaast is de vloer ook niet heel geschikt om te verven, gezien de houtsoort. (En vanwege grote kans op beschadigingen en de hoge mate van slijtage, zal de verf snel vergaan. Lelijke vloer dus.)
        Last edited by jurjen_barel; 07-01-09, 17:58.

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Originally posted by Jelleu
          Wat is precies de reden van een Ballet vloer? Ik rol het al jaren uit, maar het nut ervan begrijp ik niet helemaal.
          En even vragen tijdens het uitrollen was zeker geen optie?
          Misschien tijdens je volgende jaar uitrollen eens doen.

Comment

• KlankOntwerp
            • Jun 2008
            • 130

Misschien een beetje late reactie, maar:

in "Wie is wie in de podiumkunsten 2007" staan er gemiddeld 8 podia op een pagina, van pagina 87 tot en met 163. Da's ongeveer 608 podia.

Qua aantal gezelschappen: op pagina 164 tot 216 staan groepen en producenten, dat zijn er zo'n 10 per pagina dus 520.

Het grote gebruik van balletvloer in theatervoorstelling komt (volgens mij) vaak voort uit de wens om vanuit niets (black box) iets te maken. Gebruik je de gelakte houten vloer dan zet je al gelijk een bepaalde sfeer neer (wel veelal gewenst in muziekprodukties). Een zwarte balletvloer reflecteert ook veel minder en verkleurt het licht minder waardoor je ook meer de baas bent over je licht en dus uiteindelijk je mise en scene.

Comment

Working...