Dimmers aanlaten in Deens Theater

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Originally posted by John Smits
    Een voorstelling die een half uur langer duurt, kost al gauw 50 Kilowatt aan stroom
    Die mag je me even uitleggen, of bedoel je Kilowattuur?
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

In de meterkast zit een kWh meter...
      Het is eigenlijk net omgekeerd van wat je zegt.
      Een lichtinstallatie die 100kW verbruikt, verbruikt in 1 uur 100kWh of in een half uur 50kWh.

Bedenk verder ook dat sommige dimmers hun preheat lokaal ingesteld hebben staan. Blijft de dimmer aan, blijft ook de preheat aanwezig.
      De preheat verschuift tegenwoordig regelmatig ook naar de dmx tafel, zet je deze uit, is ook je preheat weg.
      24/7 preheat geven wil ik niet betalen in alle geval.
      Last edited by Dikke Foaf; 19-01-07, 00:55.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Verbruikte energie kun je aanduiden in Kilowattuur, vermogen in Kilowatt. Kom op zeg, dit zijn dingen die aan scholieren van 13 worden geleerd ....

Overigens begrijp ik niet waarom er nog al eens smalend wordt gereageerd op mensen die energie willen besparen, omdat het nut van deze besparingen marginaal zou zijn. Vergeet niet dat als iedereen op deze manier denkt er nooit een mate van besparing komt die wel zoden aan de dijk zet. We moeten het met z'n allen doen, die fossiele brandstoffen gaan echt een keertje op en de theorien over het broeikaseffect lijken onder steeds meer wetenschappers bijval te vinden. (tenminste onder degenen die je in de media ziet en hoort....) Besparen waar mogelijk, wat is daar nu eigenlijk zo mis mee..?
        Last edited by sparky; 19-01-07, 12:20.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

....En door mensen die reeds enkele jaren hun middelbare school diploma op zak hebben en niet dagelijks omgaan met deze termen ook weer snel vergeten worden...

We gaan weer over op het oorspronkelijke onderwerp, wenst u te reageren, neem dan even de moeite om de reacties die u reeds voorgingen door te lezen en inhoudelijk op het onderwerp te reageren, waarvoor dank!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• BobRoijen
            • Apr 2007
            • 3

Nu ik dit lees vraag ik me ook een aantal zaken af, wat betrekking heeft tot energieverbruik/duurzaamheid.

Ik probeer tegenwoordig wanneer de clubavond begint ruim van te voren alle apparatuur aan te hebben (uur tot half uur) om de apparatuur op bedrijfstemperatuuur te laten komen. Zoals ik nu heb gelezen is dat verstandig. Maar nu, wanneer de hele nacht de apparatuur(versterkers, limiter, equalizer de hele mikmak) heeft staan loeien ( +- 6 uur ), is het dan verstandig om de apparatuur ook "af te laten koelen" wanneer de DJ's enzo klaar zijn? Dus een half uur te wachten met de versterkers uit te schakelen enzo....of maakt dat niet uit? Kan ik gewoon alles om 5 uur bij wijze van uitschakelen en naar huis.

Dan nog een vraagje met betrekking tot energie verbruik.
            Als er 6 parren (64) met 1000 watt op volle kracht staat te loeie (ik weet dat dit niet goed is eigenlijk, maar een dimmer willen ze ook niet aanschaffen, dus laat dit er even buiten, niet mijn idee) dus 6x 1000 Watt, mag ik er dan van uit gaan dat er per uur 6 kWh wordt gebruikt? en aan de hand daarvan dus berekenen hoeveel euro het kost om die dingen per dag 13 uur aan te hebben....of is dit een ander rekensommetje. Ik dacht dat ik het zo goed had gedaan, maar laatst werd ik door iemand hiermee in de war gebracht.

Dank je wel,
            Groeten,
            Bob
            Last edited by BobRoijen; 18-04-07, 10:01.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by BobRoijen

Dan nog een vraagje met betrekking tot energie verbruik.
              Als er 6 parren (64) met 1000 watt op volle kracht staat te loeie (ik weet dat dit niet goed is eigenlijk, maar een dimmer willen ze ook niet aanschaffen, dus laat dit er even buiten, niet mijn idee) dus 6x 1000 Watt, mag ik er dan van uit gaan dat er per uur 6 kWh wordt gebruikt? en aan de hand daarvan dus berekenen hoeveel euro het kost om die dingen per dag 13 uur aan te hebben....of is dit een ander rekensommetje. Ik dacht dat ik het zo goed had gedaan, maar laatst werd ik door iemand hiermee in de war gebracht.
              redelijk onder woorden gebracht.
              1kWh = 3600kws = 3,6 Mws 1 ws = 1 J, dus 1kWh = 3,6 MJ.

want een W = 1J/s.
              Last edited by Gast1401081; 22-04-07, 09:59.

Comment

• feestmuziek
                • Nov 2006
                • 48

Wij verzorgen nu al een aantal jaren met onze drive-in tijdens pinksteren de pinksterfeesten in Delft. 3 avonden achtereen feest in een tent tot 800 personen. elke avond zijn de tijden van 21:00 tot 01:00. Na 01:00 gaat alles uit, dus ook de versterkers, maar begrijp ik nu dus dat ik beter de versterkers aan kan laten staan??

feestmuziek

Comment

• BobRoijen
                  • Apr 2007
                  • 3

Originally posted by feestmuziek
                  Wij verzorgen nu al een aantal jaren met onze drive-in tijdens pinksteren de pinksterfeesten in Delft. 3 avonden achtereen feest in een tent tot 800 personen. elke avond zijn de tijden van 21:00 tot 01:00. Na 01:00 gaat alles uit, dus ook de versterkers, maar begrijp ik nu dus dat ik beter de versterkers aan kan laten staan??

feestmuziek
                  Nee hoor, je kan je versterkers gewoon uitzetten. Het is alleen zo dat je ze beter bijvoorbeeld om 20:30 (half uurtje van te voren) de versterkers alvast aan zet, zo dat ze op bedrijfstemperatuur kunnen komen en dus optimaal presteren. Waarom aan laten als je ze niet gebruikt?

Comment

• TDtheater222
                    • Oct 2006
                    • 8

Dimmers altijd aan. Versterkers op mute.

Bij ons in de theaterzalen (4 stuks) staan de dimmers altijd aan.
                    Dit om meerdere redenen. 1 dimmer ruimte (120 dimmers) is in de kelder van het gebouw, hier heerst wat vocht en door de dimmers aan te laten zal er nooit vocht in treden in de apparaten. Bij onze grote zaal (192 dimmers) werkt het zaal licht op de dimmers, dit is tevens het werklicht dus een deel blijft altijd aan. De twee kleine zalen (2x24 dimmers) worden ook gebruikt voor presentaties zonder techniek en dan moet ook de gastvrouw een lichtje aan kunnen zetten. Als laatste reden, al onze dimmer city's zijn hardware matig aangesloten op de zekering kasten en hebben geen aan/uit schakelaar. En aangezien een zekering geen aan/uit schakelaar is (dit is zelfs erg slecht als je het wel doet) blijft alles gewoon aan. Verder hebben ze in veel theaters waar ik kom bijna altijd de dimmers aan staan. En dan praten we ook over grotere schouwburgen, maar ook over kleine zalen. Het gebeurt best vaak. Verder staan onze versterkers wel altijd uit en de E-pacs van D&B gaan op mute.
                    Groeten, Jelle v.d. Holst
                    Belichter stg. Jeugdtheater Hofplein.

Comment

• JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

Originally posted by BobRoijen
                      Waarom aan laten als je ze niet gebruikt?
                      Zodat de vochtige lucht geen problemen kan veroorzaken?
                      Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...