Dimmers aanlaten in Deens Theater

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cocoverk
    • Nov 2006
    • 1

Dimmers aanlaten in Deens Theater

Ik werk in denemarken in een theater met twee zalen en daar hebben ze de gewoonte om de dimmers en de versterkers dag en nacht aan te laten staan ,'omdat die toch niet zoveel stroom trekken als ze niet gebruikt worden'. Lijkt me toch wel een kostenpost waar je ook wel op kan bezuiniden ,niet? En slijt de boel er ook niet harder door?
    graag je mening. Jacob
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

Iets wat volledig uit staat, zelfs niet in stand by verbruikt natuurlijk minder als iets wat gewoon in rust staat te wachten totdat het weer moet werken. Ik vind het te gek dat de meeste mensen nog altijd niet weten dat een aparaat in stand by ook stroom verbruikt. Denk tegenwoordig maar aan alle reclames van rationeel energie verbruik( alle mogelijke adapters die blijven insteken ... ). Dus als je een mening wilt hebben over het kostenplaatje van die zaak daar, dan zou ik zeggen dat je beter de handel uit kunt zetten dan aan laten staan. Natuurlijk dat het dan minder verbruikt. Op jaarbasis kan je daar al behoorlijke resultaten mee behalen. Maar blijkbaar is geld daar niet zo een probleem.

Verder kun je nu gaan nadenken over welke aparaten nu wat verbruiken. Een klasse A versterker in rust is ook een kleine verwarming.., een klasse D versterker verbruikt dan weer bijna niets! Dus de eigenschappen van een bepaald aparaat bepalen natuurlijk ook sterk het verbruik, ook wanneer het niets staat te doen.

Verder heb je het over slijtage. In geval van dimmers is de slijtage bij continu gebruik zeer gering denk ik. Voor een versterker zal het ook niet veel uitmaken. Uiteraard zuigen die dingen wel meer stof binnen dan nodig en misschien dat ze daardoor wat meer afzien?

In ieder geval zijn de meeste aparaten die op de markt komen niet voorzien voor een continue werking van 24/24. Dat wil niet zeggen dat ze dat niet aankunnen, maar je zal wel aanvoelen dat een aparaat dat echt gemaakt is voor continue gebruik wel een pak duurder zal wezen.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• s142918
      • Apr 2006
      • 111

Zeer slecht voor je apparatuur, je stroomrekening en niet te vergeten het milieu. Verzoek om dat niet meer te doen dus. Ik heb ervaring met theatertechnische installaties die door 24/7 aanstaan veel vaker en sneller uitvallen als installaties die uit worden gezet wanneer ze niet nodig zijn. Scheelt wel degelijk dus.

Comment

• wimbru
        • Sep 2003
        • 148

Sommige toestellen hebben wel 30 minuten nodig voor dat ze stabiel werken...

Als men bvb. het rustpunt van een versterker moet afregelen, dan moet men deze eerst een tijd "op temperatuur" laten komen.

Anderzijds moet men ook nadenken over brandgevaar: een normale bedrijfsveiligheid eist dat bij het verlaten van de werkplaats alle elektrische apparatuur uitgeschakeld wordt.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

Niemand gaat iedere keer de ruststroom van zijn versterker afregelen, bij het in gebruik nemen van zijn installatie. Dat doen ze in de fabriek, of bij de hersteldienst wanneer er bepaalde onderdelen vervangen geweest zijn. Dus die opmerking over instelstromen is hier niet van toepassing.

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• wimbru
            • Sep 2003
            • 148

Hoe veel keer maakt men niet mee dat een versterker in koude toestand een vervorming geeft?

Hoe veel keer maakt men niet mee dat een dimmer in koude toestand ongewild "preheat" geeft?

De meeste elektronische apparatuur heeft in koude toestand niet dezelfde eigenschappen als in warme toestand. Daarom dient men deze in de fabriek of bij een herstelling af te regelen in warme toestand.

In de studio's is het normaal dat men de apparatuur 24h op 24 aan laat, maar daar heeft men branddetectie.

Comment

• Rock On
              • Jan 2004
              • 250

Ik ben het enerzijds met Winbru eens, je moet de apparatuur op tijd inschakelen om te zorgen dat alles op bedrijfstemperatuur is. Maar het kan zeker geen kwaad om de boel uit te zetten als het gedaan is 's avonds.
              Wordt het theater elke dag gebruikt?
              En wat de kosten voor energie en milieu betreft: meet bij binnenkomst 's ochtends met een stroomtang elke fase van de hoofdaansluiting, tel dat op, vermenigvuldig dat met 0,23 en je weet wat er op dat moment aan kilowatt gebruikt wordt. Vermenigvuldig dat met het aantal uren dat het niet gbruikt wordt per week. Dat keer 52: Kosten op jaarbasis....(wel ff uitzoeken wat een kWh kost daar in DK )
              "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• martijn verkerk
                • Nov 2005
                • 300

in een theater kom je over het algemeen binnen lopen zet de boel aan en voor dat je het pas echt gaat gebruiken ben je min een uur verder..(laden lossen enz)

op lokatie (festivals live tv radio etc) laat ik alles wel altijd aan staan maar meer omdat je bij opstarten van dit soort producties nog wel eens storingen kunt krijgen door de volgorde van opstarten
                zo weet je 99% zeker dat je geen storingen krijgt (vocht temp etc)

slijtage ligt enerzijds wel hoger ander zijds lager
                ventilatoren slijten sneller maar de electronics minder snel (uitzetten en krimpen)
                het is natuurlijk voor het milieu beter om alles uit te schakelen..

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Op lokatievoorstellinge in de buitenlucht of in tenten blijven mijn dimmers en versterkers altijd aanstaan. Dan blijven ze warm en heeft het spul minder te lijden onder vocht en kou (wat weer leidt tot condensatie). Schijnwerpers op standje 'voorgloeien' (1 a 2%) en het roest allemaal wat minder snel onder je handen weg...

In het theater gaat alles uit. Hier heb je deze problemen niet en is het dus alleen energieverspilling als je het laat aanstaan!

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2139

Ooit eens een buitentheater gedaan, daar is het spul ook gewoon 3 weken aan blijven staan.Redenen zijn hier boven al genoemd.

Heb ooit in de winter een buitenevenement bezocht waar ze moving heads hadden staan. Weliswaar overdekt met een soort van dome, maar ook die dingen bleven buiten de lamp gewoon heel de periode aan staan...

mvg
                    ronny
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Halo
                      • Nov 2005
                      • 178

hoe het met dimmers zit weet ik niet maar van versterkers is bekend dat ze beter werken als ze warm zijn, zou me kunnen voorstellen dat dit bij dimmers ook zo is.

anyway: je apparatuur aanzetten ruim voordat je ermee gaat werken (1 a 2 uur) kan in je voordeel werken, en idd is ruimte's waar het snachts erg koud is zou ik het ook aan laten staan maar in een theater is het volgens mij gewoon vette onzin, gewoon uitzetten dus
                      steel verstandig...........................jat een appel!
                      fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• javello
                        • Jun 2005
                        • 2

Het is logisch dat als je een (vaste) installatie hebt met bijv. de nodige "parren" het essentieel is om je dimmerpack's en parren onder spanning te houden om zodoende niet steeds lampen te moeten wisselen. Daar het verbruik niet opweegt tegen de kosten en het vervangen van één enkele lamp.

Verder las ik her en der de nodige kletskoek over hoelang van tevoren je je apperatuur dient aan te zetten of over stabiliteit van versterkers danwel het milieu.

Maar ik las nergens iets over de omgevingstemperatuur, fabrikanten testen hun producten bij een normale omgevingstemperatuur van 20 á 25 graden celsius waarvoor zij garanderen dat het product optimaal werkt en gaan ervan dan ook uit dat hun producten ook bij die temperatuur gebruikt worden, het e.a. aangaande temperaturen is meestal terug te vinden in de handleiding van een product.

Kortom de omgevingstemperatuur en de ruimte waarin je werkt zijn belangrijk en bepalend voor je apperatuur, in een koude omgeving is het dus idd verstandig om je apperatuur te laten opwarmen of aan te laten staan. En als je met een buizenverstreker werkt dan dien je idd zorgen te maken over stabiliteit, temperatuur en opwarmtijd maar de huidige generatie versterkers (zonder buizen) kunnen wel wat hebben!
                        Jave

Comment

• Halo
                          • Nov 2005
                          • 178

denk je niet dat het in een theater gewoon kamer tempetatuur is dan?
                          en buizen of geen buizen versterkers werken beter als ze op temperatuur zijn = dus meer als kamer temperatuur.
                          steel verstandig...........................jat een appel!
                          fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

"het is natuurlijk voor het milieu beter om alles uit te schakelen.."
                            maar wat als de apparaten eerder stuk gaan door (aan en) uitschakelen...
                            dan komen ze ook weer in het milieu..
                            en de meeste electronica is niet erg biologisch dynamisch.

Trouwens wat zullen die Denen zich druk maken over die stroom?
                            Ze barsten daar van de windmolens! Althans hebben het hoogste percentage 'windstroom' van Europa.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Wautah
                              • Mar 2005
                              • 32

bij sommige wapperlampen is het het beste om ze aan te laten staan.
                              Voorbeel hiervan is clay packy.
                              Bij een harde reset komen sommige parameters niet exact op dezelfde plaats weer terug.
                              zoals het messenpakket.
                              Aanlaten scheelt dus een hoop omprogrammeren.

Comment

Working...