Nou een kijken of ik er ook wat van kan brouwen zonder op alle voorgaande details in te gaan.
1. Absolute veiligheid bestaat niet. In geen enkele tak van de samenleving.
2. Voor allerlei producten en diensten zijn minimale veiligheidseisen bedacht.
Naarmate het product of de dienst dan gepaard gaat met veroorzaken van grotere gevaren, worden de eisen eraan strenger.
3. Hijsen boven personen is per defintie gevaarlijker dan wanneer die personen niet onder de last mogen komen.
4. In dit poldertje hebben we geen objectieve vaststelling gedaan van hoeveel gevaar we dan extra op onze nek halen, en hoeveel en wat voor maatregelen we dan minimaal moeten nemen om de resterende risico's 'aanvaardbaar' te noemen.
In dat grote land aan onze Oostgrens hebben ze sinds 1974 al wel zo'n objectieve vaststelling gemaakt van de extra grootte van de gevaren op het toneel (hijsen is er slechts 1 van), en wat eraan te doen om het risico 'aanvaardbaar' te houden. Dat setje papier heette VBG-70 en UVV-6 (t laatste nr weet ik niet zeker zo uit mijn hoofd). Tegenwoordig heet ditr pakketje BGV-C1, maar inhoudelijk is er niet zoveel veranderd.
Daarin ligt dus vastgelegd wat we in de entertainment 'objectief' veilig mogen noemen, en dat is door elke idioot (of inspecteur of keurder) dan zelf vast te stellen.
Ter vergelijking: ==> een auto/vrachtauto/bus moet worden 'gehomologiseerd' bij de RVV. ==> De bestuurder moet een rijbewijs halen dat bij het risico-niveau van de betreffende auto past. ==> aan de bestuurder worden een aantal handelingen verboden: door rood of te hard of tegen het verkeer in rijden en verder zuipen, blowen, slikken, snuiven, paddo's enz. En een aantal ontraden: bepaalde medicijnen.... Zit dat allemaal snor dan spreken we van veilig weggebruik.
5.
Machines worden gekenmerkt door een potentiele reeks van onveiligheiden, en daarvoor hebben we in Europa wel iets bedacht: de Machine Richtlijn. Vind je als fabrikant dat je voldoet aan al die genomende eisen, dan mag je er (zelf) CE op plakken. {En daar wordt grootschalig mee gezwendeld.} Maar de MR is veel te summier om ook voor die hijsbende boven je hoofd sluitende uitspraken te doen. En zegt wel heel erg weinig over de besturing en de bediening. Dat is de plicht van de fabrikant om duidelijk en dubbelzinnig aan te geven. {En daar wordt grootschalig mee gerotzooid, want elke fabriboer vindt wat hij maakt veilig. En die vinden het allemaal onzin om ook nog uitgebreide gebruikersinstructies te geven. Je leest de gebruikershandleidingen (usermanuals) maar .... die ook zonder uitzondering ook van geen kanten deugen. Tenslotte kan er met die electronica en software toch helemaal niks fout zijn..... } [8D]
6.
Omdat die laatste stelling natuurlijk ook niet klopt is er analoog aan de mechanische uitrusting ook een analyse gemaakt voor de electronische uitrusting, en het veiligheidsniveau van de componenten daarvan gekoppeld aan de gevaren die ermee samenhangen. Dit is in Europese normen gevangen, waarvan er al een paar genoemd zijn.
7.
Waar het nu in deze potentiele blubberplas om gaat is dat er een keer op objectieve wijze binnen de hele entertainment sector wordt vastgesteld aan welke normen wel en aan welke niet moet worden voldaan. Zodat er niet in willekeur kan worden gerefereerd aan allerlei buitenlandse nummers en titels (die ook net zo gemakkelijk weer worden verlaten als de pet van de directeur of wethouder even scheef blijkt te staan).
Want we hebben in dit unieke en idiote dagelijkse reiscircuit in de theaters en de extreme on-offs in de evenementen natuurlijk niet perse een boodschap aan de regels uit het grote buitenland, waar bouw-budgetten -en tijden (ook voor programmeren) vaak absurd veel groter zijn dan in NL en B. Tenslotte kost veiligheid wel geld, maar als het er op aan komt hoeveel is er plotseling niemand thuis. En is er geen overkoepelende instantie (ook niet na meer dan 15 jaar OH-en) die de ballen heeft om een initiatief te nemen in deze richting. Eerst alles lekker verbouwen en inrichten en dan kij
1. Absolute veiligheid bestaat niet. In geen enkele tak van de samenleving.
2. Voor allerlei producten en diensten zijn minimale veiligheidseisen bedacht.
Naarmate het product of de dienst dan gepaard gaat met veroorzaken van grotere gevaren, worden de eisen eraan strenger.
3. Hijsen boven personen is per defintie gevaarlijker dan wanneer die personen niet onder de last mogen komen.
4. In dit poldertje hebben we geen objectieve vaststelling gedaan van hoeveel gevaar we dan extra op onze nek halen, en hoeveel en wat voor maatregelen we dan minimaal moeten nemen om de resterende risico's 'aanvaardbaar' te noemen.
In dat grote land aan onze Oostgrens hebben ze sinds 1974 al wel zo'n objectieve vaststelling gemaakt van de extra grootte van de gevaren op het toneel (hijsen is er slechts 1 van), en wat eraan te doen om het risico 'aanvaardbaar' te houden. Dat setje papier heette VBG-70 en UVV-6 (t laatste nr weet ik niet zeker zo uit mijn hoofd). Tegenwoordig heet ditr pakketje BGV-C1, maar inhoudelijk is er niet zoveel veranderd.
Daarin ligt dus vastgelegd wat we in de entertainment 'objectief' veilig mogen noemen, en dat is door elke idioot (of inspecteur of keurder) dan zelf vast te stellen.
Ter vergelijking: ==> een auto/vrachtauto/bus moet worden 'gehomologiseerd' bij de RVV. ==> De bestuurder moet een rijbewijs halen dat bij het risico-niveau van de betreffende auto past. ==> aan de bestuurder worden een aantal handelingen verboden: door rood of te hard of tegen het verkeer in rijden en verder zuipen, blowen, slikken, snuiven, paddo's enz. En een aantal ontraden: bepaalde medicijnen.... Zit dat allemaal snor dan spreken we van veilig weggebruik.
5.
Machines worden gekenmerkt door een potentiele reeks van onveiligheiden, en daarvoor hebben we in Europa wel iets bedacht: de Machine Richtlijn. Vind je als fabrikant dat je voldoet aan al die genomende eisen, dan mag je er (zelf) CE op plakken. {En daar wordt grootschalig mee gezwendeld.} Maar de MR is veel te summier om ook voor die hijsbende boven je hoofd sluitende uitspraken te doen. En zegt wel heel erg weinig over de besturing en de bediening. Dat is de plicht van de fabrikant om duidelijk en dubbelzinnig aan te geven. {En daar wordt grootschalig mee gerotzooid, want elke fabriboer vindt wat hij maakt veilig. En die vinden het allemaal onzin om ook nog uitgebreide gebruikersinstructies te geven. Je leest de gebruikershandleidingen (usermanuals) maar .... die ook zonder uitzondering ook van geen kanten deugen. Tenslotte kan er met die electronica en software toch helemaal niks fout zijn..... } [8D]
6.
Omdat die laatste stelling natuurlijk ook niet klopt is er analoog aan de mechanische uitrusting ook een analyse gemaakt voor de electronische uitrusting, en het veiligheidsniveau van de componenten daarvan gekoppeld aan de gevaren die ermee samenhangen. Dit is in Europese normen gevangen, waarvan er al een paar genoemd zijn.
7.
Waar het nu in deze potentiele blubberplas om gaat is dat er een keer op objectieve wijze binnen de hele entertainment sector wordt vastgesteld aan welke normen wel en aan welke niet moet worden voldaan. Zodat er niet in willekeur kan worden gerefereerd aan allerlei buitenlandse nummers en titels (die ook net zo gemakkelijk weer worden verlaten als de pet van de directeur of wethouder even scheef blijkt te staan).
Want we hebben in dit unieke en idiote dagelijkse reiscircuit in de theaters en de extreme on-offs in de evenementen natuurlijk niet perse een boodschap aan de regels uit het grote buitenland, waar bouw-budgetten -en tijden (ook voor programmeren) vaak absurd veel groter zijn dan in NL en B. Tenslotte kost veiligheid wel geld, maar als het er op aan komt hoeveel is er plotseling niemand thuis. En is er geen overkoepelende instantie (ook niet na meer dan 15 jaar OH-en) die de ballen heeft om een initiatief te nemen in deze richting. Eerst alles lekker verbouwen en inrichten en dan kij
Comment