WAARSCHUWING!!! - trekkenwand terroristen!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

WAARSCHUWING!!! - trekkenwand terroristen!

De geautomatiseerde trekkenwand is 100% niet veilig!
    Nu lees ik in de zichtlijnen dat er een voorstelling op tournee is die een trussen constructie in de trekkenwand hangt. Alle trekken (stuk of 20) worden geacht om op een precies gelijke hoogte van de vloer te landen en daarna allemaal in gelijke snelheid omhoog naar een nader te bepalen hoogmerk. In het artikel geven ze al aan dat ze niet precies weten wat ze aan het doen zijn en weten ze niet waar het gewicht zit in de constructie en dat de trekkenwanden meestal niet gelijk lopen zodat ongelukken en beschadiging van materiaal gewoon denkbaar zijn.

En dan te bedenken dat er in elk theater punttrekken geïnstalleerd worden. Ik ben op rollenzolders geweest waar je de meest rare punttrek systemen tegen komt. Maar overal hebben ze wel voor duizenden euro’s verplaatsbare punttrekken geplaatst. En als je dan vraagt of deze wel eens gebruikt worden dan is het antwoord: nee of 1x per jaar. En als ze dan gebruikt worden krijg je ook meteen de schade te zien waar het is misgegaan toen.

Nu zijn er met de nieuwe geautomatiseerde trekkenwanden allemaal gekken los gebroken. In de volksmond worden deze gekken ook wel mensen, ontwerpers of belichters genoemd.
    Hierbij wordt de trekkenwand gebruikt om allerlei bewegingen te creëren. Zo kan je denken aan een ballet van alle trekken of zoals ik laats hoorde,
    Je zet een kruisje op de grond en daar gaat een persoon staan. De trekkenwand wordt dusdanig geprogrammeerd dat er voor, boven en achter deze persoon - met een volle snelheid - trekken op en neer bewegen. En de persoon blijft stilstaan en word niet geraakt door een trek.
    Tevens worden er met de trekkenwanden, horizontale en verticale systemen met elkaar verbonden. Een aantal trekken zakken naar beneden en tegelijkertijd beweegt er iets horizontaal.

En dan met opbouw of afbouw. Met de touwtrekkerwand liet 1 persoon—1 trek zakken.
    Als je nu tijdens de opbouw over het podium loopt, komen de trekken in volle vaart en ongecontroleerd naar beneden. Als iemand roept ‘’pas op’’ of ‘’hoofden’’ dan moet je dat maar begrijpen. Ook in het land loopt er een ander soort gek rond. Ook wel trekkenwand machinist genoemd

Als de gekken iets hebben bedacht dan komen ze in het theater. In het theater hebben de theatergekken allemaal een cursus gehad dus we weten dat de shackle-pin vastgedraaid moet worden moet en dat de polyester rondstrop verboden is. Maar ja, de gekken hebben iets bedacht en in het theater hebben we net een nieuwe trekkenwand aangeschaft van 1 miljoen euro die zoals ons belooft is door de trekkenwandboeren alles kan. De grootste bezigheid van de trekkenwandboeren is op dit moment volgens mij de 24uur service, want je hoeft maar in een theater te komen en het is wel fout gegaan. Het begint zelf zo op te vallen dat er gewoon al een busje van de desbetreffende trekkenwandboeren voor de deur van het theater staat als je aankomt. (Niet overdreven hoor!!)Trekken die spontaan met een noodgang naar beneden kwamen. Horizontale railconstructies die rijp waren voor de sloop. Software fouten zodat hele premières afgelast moeten worden. En ondertussen een paal van 3 meter omdat we de Centurion hebben. En nu maar hopen dat alle beveiligingen eens een keer gaan werken. Oops!! De overload beveiliging had in werking moeten treden maar deed het niet. Oops een trek krom omdat de underload beveiliging niet werkte of stiekem wegbezuinigd omdat dat weer 10.000 euro scheelt.

En dan willen we mensen gaan hijsen in geautomatiseerde trekkenwanden. O ja, factor 18 toch!! Dan is het wel veilig. Veilig?? Het is gewoon wachten op de eerste ongelukken.

De geautomatiseerde trekkenwanden zijn er in eerste instantie gekomen omdat de theatergekken de touwtrekkerwanden zo zwaar vonden. En de Arbo het zo zielig vond. Nu zijn er overal geautomatiseerde trekken. Nu kan de trekkenwand machinist opgelucht en rustig bedienen. Nu de mensen er onder, op of aan nog.

O ja, en mocht het hijsen van personen in trekkenwanden verboden worden, dan moeten we dus een and
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

kijk, hadden ze nou voor Vortek gekozen, dan was dit eenvoudig uit te bannen geweest.

Software is dusdanig hufterproof dat de main-operator een assistent-operator slechts gedeeltelijke bevoegdheden geeft, met minder snelheid, en minder trekken. Maar wel met de volledige veileigeid. Heb er ooit eens een op mn eigen kop laten landen, en hij stond binnen een halve cm stil. Uit volle snelheid wel te verstaan.

maar ik weet ook wel dat er grappenmakers uit de branche komen die na jaren eindelijk hun besturing foutloos kunnen laten draaien, en daar nogal trots op zijn.

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Ha die Jeroen de Goei, ]
      trap jij die wijdopenstaande deur ook nog eens even lekker in.

En post dit soort topics dan voortaan ook maar meteen in het theater-gedeelte van het forum. Want daarheen slinger ik het nu toch.
      En dan zal ik eens even gaan lezen wat je allemaal voor nieuws te melden hebt.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Ha nogmaals Jeroen,

ik moet zeggen dat jij het een en ander wat minder diplomatiek onder woorden brengt dan ikzelf,
        maar zelfs ik kreeg al het verwijt dat ik niet zo moest zeuren.
        Nu zijn er wel een paar zaken die nuance behoeven.
        1. De gekken zaten bij de ArbeidsInspectie en de Cie VGW-T, die ooit een Norm 2 hebben bedacht en erdoor gedrukt op puur politieke (WAO) gronden.
        2. De schouwburgen en operators wordt in de meeste gevallen een systeem 'opgedrongen' door een directie of gemmenteraad die nergens iets van snappen en zich geheel verlaten op de bekende theatertechnisch adviseurs, waarvan maar al te vaak blijkt dat die er ook geen reet van snappen, maar dan al wel 'de buit' binnen hebben en achteraf altijd weten 'hun straatje' schoon te poetsen. (Niets mooier dan het risicoloze adviseurschap, dat weet ik uit eigen ervaring, alleen doen ik het te netjes en te weinig!)
        3. Waar er geen enkele cent wordt uitegegevn aan normen, richtlijnen of andere objectieve criteria voor veiligheid van dit soort systemen, zijn er inmiddels al een reeks bestekken verschenen varierend van absoluut dramatisch tot volkomen state-of-the-art. En daarna is het aan de geldverstrekker om er iets mee te doen. Jij weet ook wel wat er dan gebeurd.

Dus het zijn niet de enkele gekken het is de branche die wordt geleid / bestuurd door gekken,
        en het is eigenlijk volkomen gekkenwerk dat we ons als techneuten daar telkens weer bij neerleggen.

HET ongeluk komt heus wel, de vraag is niet meer of, maar wanneer, en hoe erg het zal zijn.

[EDIT]
        Ik heb het eens even nagekeken, maar in 1997 heb ik tijdens een voordracht voor de VPT over trekkenwand aandrijving al eens de vraag gesteld over wat we nou precies onder handbedining, mechaniseren, en autromatiseren moeten laten vallen.
        En ook wie? wat? welke autoriteit? er gaat bepalen hoe we objectief de veiligheid van meet- en regeltechniek en de stuursoftware gaan vastleggen en controleren.... En er volgde 7 jaar stilte in die woestijn.
        Tot het oeveloze bureaucratengel*l loskwam over de opleiding die er voor een 'mechanische trekkenwand' nodig is, en hoe die dan 'gecertificeerd' moest worden.
        Terwijl diezelfde klojo's niet eens (willen) weten dat sommige schouwburgen en compleet seizoen (of langer) draaien op een installatie die officieel niet eens is opgeleverd, laat staan gekeurd en laat helemaal staan 'gecertificeerd' <- whatever that may be. [:I][}]
        MAAR:
        In 2005 is men er bij Arbopodium inmiddels ook al (!) achtergekomen dat er meerdere soorten van theaterhijsinstallaties zijn, en dat het misschien slim is om eens te gaan vragen aan de ArbeidsInspectie wat zij daar nou van vinden...... [|)].
        Ja want de overheid treedt terug, dus dan duurt het weer lekker lang tot je een antwoord hebt.
        En al die tijd zit jij als onwetende bureaucraat op een goed betaalde stoel, lekker uit je neus te peuzelen. []
        Laten we dus maar hopen dat HET ongeluk(je) snel gebeuren zal, dan worden er eens wat mensen wakker.
        En gaan dan lopen bleren dat er toch echt snel iets gebeuren moet!
        (Het lijkt toch dat dit een soort van onuitroeibare Natuurwet is:
        Als het kalf verdronken is ........
        enz)

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

Het een en ander is mij al bekend.
          De Directies en gemeente die weigeren om geld te besteden ter verbetering van de veiligheid.

En als ik het goed begrijp is er niets aan te doen.
          Terwijl de geautomatiseerde trekkenwand nog verre weg is van veilig, en hierin weinig of niet wordt geïnvesteerd, zijn ondertussen de theatermakers de grenzen van de geautomatiseerde trekkenwanden al aan het verkennen.

Nu wil ik weer eens mijn excuses aanbieden aan alle theatertechnici. Het is natuurlijk niet goed om alle mensen over 1 kam te scheren.

Er zijn in het land natuurlijk trekkenwand machinisten die hun situatie onder controle hebben. Mensen die autoritair genoeg zijn om risico,s in te schatten en beslissingen durven nemen. Maar er zijn genoeg trekkenwand machinisten of zelf hele theatercrews die echt niet weten waar ze mee bezig zijn en die gewoon doen wat er gevraagd wordt.

Dit in tegenstelling tot een AANTAL ontwerpers, belichters en theatermakers, die graag de grenzen willen ontdekken van de mogelijkheden die er zijn met een geautomatiseerde trekkenwand, maar het risico leggen bij het theater.

En dan moet een trekkenwand machinist toch wel sterk in zijn schoenen staan om de steeds doordrammende ontwerper gewoon NEE te verkopen.

En dat kunnen ze niet allemaal!
          En dan komen we op de grens van een ongeluk.[B)]

maarja, dat zien we dan wel weer.[?]

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Er zijn maar een aantal theaters waar de technici UITSTEKEND kunnen omgaan met de trekkenwand. O.a. Nw. Luxor (Rdam), Martiniplaza (gr), Lucent (D'Haag) en Tamboer (Hoogeveen). Waarbij de laatste nog een hand-wand is (semi elec).

Verder ben ik weinig locaties tegengekomen dit seizoen, waar men beheerst, en full pro met de wand omging. Uiteraard vergeet ik nu een paar locaties, maar die namen zijn me niet bijgebleven...

grtz AJB
            If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• raldee
              • Jan 2005
              • 21

Jeroen en anderen,
              Ik volg deze discussie nu al weer pak'm beet 10 jaar en bij mij komt nogal regelmatig de volgende vraag naar boven:

Wat is nu in 's-hemelsnaam een veilige trekkenwand?

afgezien van de technische aspecten (zeg maar: hoe is de uitvoering van een (mechanische)trekkenwand gedaan) snap ik niet zo goed hoe je een veilige trekkenwand kunt bouwen. Net zo min als een veilige auto ook niet bestaat. Immers een auto kan mij -als niets vermoedende fietser door het pitoresque Utrecht- het ziekenhuis in rijden net zoals een een trek een argeloze voorbijganger in de nek kan treffen. Dat kun je uitleggen als vette pech voor kabouters (fietsers/technicus) maar het komt uiteindelijk neer op dat de automobilist mij van de fiets rijd en dat de trekkenwandoperator iemand een trek in z'n nek legt. Menselijk falen is DE belangrijkste factor bij ongelukken (of ze nu in de werksfeer of prive voorkomen)

Stelling: Een trekkenwand is zo veilig als de operator en dus is een trekkenwand inherent onveilig!

Moeten we dus de trekkenwand maar afschaffen?
              Dat zal er wel niet van komen, we schaffen het onveilige autorijden immers ook niet af. Daar voor heeft het een veel te belangrijke plek in de (theater)samenleving.

Wat moeten we er dan wel mee?
              RisicoReductie! We gaan de risico's inventariseren en aanpakken.
              Even denken, wat is het grootste gevaar bij een trekkenwand?
              Natuurlijk: voorkomen dat iemand een trek (of de inhoud) op z'n kop krijgt!
              De oplossing: Tja, een technische: Probeer eens een systeem te ontwikkelen dat aan ziet komen wanneer een trek een hoofd gaat raken. Determinisme is niet de sterkste kant van een computer. Hij moet weten waar iedereen rondloopt op het toneel en waar ze zich bevinden op het moment dat de trek zich in de 'hoofdzone' begeeft. En dat allemaal binnen een paar miliseconden. En het is natuurlijk ook veel te duur voor de wethouder van Rommeldam. Dat is helemaal niet realistisch! En dus spreken we allemaal maar af dat de operator naar de trek gaat kijken. Hij gaat er dan ook voor zorgen dat hij de trek + last altijd kan zien (een automobilist duikt ook niet onder het dashbord tijdens een ritje). Het ei van Columbus: We spreken af dat de last altijd zichbaar is voor de operator. Iedereen blij en gelukkig (de branch die graag iedereen gelukkig houdt en zelfs de wethouder van Rommeldam die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten). Probleem opgelost!
              Of toch niet helemaal. We hebben de oplossing gelegd bij het probleem: de onberekenbare mens. De mens die de grenzen opzoekt van het toelaatbare. De mens die niet snel kan reageren. De mens met beperkte verstandelijke vermogens die ook gewoon mee moet kunnen draaien in de maatschappij. De mens die denkt dat hij nooit een fout zal maken (stel je eens voor!). De mens die met zijn rijbewijs in de hand een fietser dood rijdt.

De strekking van het verhaal lijkt me nu wel duidelijk. Trekkenwand=mensenwerk=vragen om problemen.

Kunnen we dan helemaal niets doen om het gevaar te verminderen?
              Natuurlijk wel. Die het gedrag van de onberekenbare mens valt in de praktijk toch best wel aardig te beinvloeden.
              - kennis. Op basis van kennis zijn situaties veel beter in te schatten. In theaterland worden situaties heel vaak op het gevoel beoordeeld. worden dezelfde situatie op grond van feiten beoordeeld, dan worden vaak heel andere conclusies getrokken.
              - maak heldere afspraken waaraan een trekkenwandoperator moet voldoen. Ofwel: stel eisen (opleidingen), toets deze (durf ook mensen af te wijzen!) en beloon de mens voor de verantwoordelijkheid die hij heeft (een piloot (verantwoordelijk voor een vliegtuig vol mensen) verdient niet hetzelfde als een vuilnisman (met alle respect voor de vuilnisman!), maar waarom verdient een trekkenwand operator (verantwoordelijk voor verantwoord hijsen boven personen) dan vaak wel hetzelfde als een vuilnisman?)

Zijn we dan van alle ellende af? Natuurlijk niet. We moeten niet denken dat we ooit een 100% veilige trekkenwand(operator) zullen hebben. En daarmee is de bal weer rond.

Ik heb in dit verhaal

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Probleem bij de meeste machinebouwers is dat ze de besturing uitbesteden of extern inkopen.
                En aagezien ik nogal wat besturingen heb geschreven en gebouwd (hoofdactiviteit van de toko, zelfs) meen ik een degelijke hufterproofe besturing te kunnen onderscheiden van een lastige, moeilijk te begrijpen besturing.

En dat op mn kop laten landen van een vortek is een praktijk gebeurd verhaal. Onder toeziend oog van een aantal theatertechnici, wel te verstaan.
                En dat durf ik bij al die andere merken niet aan.

Verder ben ik nog steeds op zoek naar een nederlandse trekkenboer die een tuv laat keuren volgens de bgv-c1, de opvolger van de cbg-70. Maar op een wandje van ca een miljoen euri is dat budgettair natuurlijk volstrekt onverantwoord..... Maar daar heeft Vortek geen moeite mee. Certificaat is onderweg, begreep ik van de importeur..

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

@ de rest van het topic:

we willen alle onregelmatigheden kunnen meten, en verwerken als error.

Met andere woorden: alle bewegingen die niet helemaal gaan zoals we m bedoeld hadden moeten op de een of andere manier een melding geven, die al naar gelang van de prioriteit van de error een melding, rem, stop, of noodstop genereert.

En dat gedeelte van de besturing is
                  a een stuk mensenwerk, ( voorbereiden, de machine leren hoe een goeie beweging eruit ziet, een prioriteit aan de melding hangen), en
                  b een stuk machinebouwer werk (detecteren, verwerken, maar ook de mogelijkheid bieden om te overrulen)
                  Dit ding noemen we dan ookm op zn engels de HumanMachineInterface, of HMI.

Die samenhang wordt nogal eens vergeten. Voor de industrie gelden daar qua hijsen heel gemakkelijk een paar zeer eenvoudige regels voor, die Ome Rinus vrij duidelijk uitlegt op een van zijn seminars. Maar de TheaterIndustrie heeft daar natuurlijk een broertje dood aan, al was het maar omdat er dan mensen op Cursus moeten, en dientengevolge een Diploma moeten halen, waarmee ze een stuk Verantwoordelijkheid krijgen.

En alhoewel in de industrie een stuk veiligheid van mens en machine omgerekend wordt in continuiteit van het produktieproces, en men daar mens, machine en produktie als een eenheid ziet, (veiligheid van mens en machine levert Minder stilstand op, en derhalve Meer produktie) denkt de theaterIndustrie daar heel anders over, al was het maar vanwege het ontstaan uit de circus-acts van vroeger.

Wederom een vergelijking met de auto : als je ff snel naar de kapper rijdt is de kans op een ongeval 100000 keer groter dan waneer je met een ZwaarTransportCrew op stap gaat om een Enorm Ding naar Spanje, of Moskou te brengen.

Met andere woorden, zolang er geen techniek-cultuuromslag bij de dames en heren Technici plaatsvindt van Middel naar Doel zal er altijd beunhazerij optreden, met net niet Voldoende Opgeleid Personeel, en zonder feitelijk toezicht van Bevoegde Personen gewerkt worden aan moordmachines. Met alle gevolgen van dien.

dingdedongdang:

enne, oh, ja, de vorteks hebben een HMI die voor middelbare scholieren bedoeld is, want in amerika is dat nou eenmaal de grootste markt omdat de theaterzaal van de school meestal ook tevens de lokale schouwburg is. Met minderjarige operators. En daarom een Hufterproof HMI software. En de meeste wensen van oa Jacco op http://www.raldee.net/bytecraft/upload/board.php?FID=3 zijn al ingevuld.

dingdedongdang.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

In Reactie op Raldee:

Moderators zijn gebruikers van het forum. Ze zijn geen onderdeel van J&H licht&geluid.
                    Dat jij een modje verwijt geen mening te mogen hebben, cq geen stelling in te mogen nemen is in strijd met de forum opzet. Iedere gebruiker is als enige verntwoordelijk voor de door hem/haar geplaatste teksten.

Wilde ik je voor alle duidelijkheid temidden van het getouwtrek (leek me leuke woordspeling in een trekkenwanden topic) toch even meegeven...

vriendelijke groet,
                    Modje
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

En na deze zeer wijze les gaan we verder met deze (overigens interessante) discussie.

Respect voor een ander is geen verspilde energie...

Rommel = weggegooid... Uberhaubt is het niet de bedoeling dat er meerdere berichten van 1 auteur onder elkaar komen te staan; plaats dit in 1 post de volgende keer ! Dat het dan een saaie herhaling lijkt heeft meer betrekking op inhoud dan vormgeving...

grtz AJB
                      Arvid Buit

Comment

• raldee
                        • Jan 2005
                        • 21

@moderator, AJB & **************,
                        Ik vind het wel vervelend dat je zoveel weg haalt. Dat je de herhaling weghaalt snap ik nog (al is de boodschap je waarschijnlijk ontgaan), maar dat je mijn laatste bijdrage weghaalt vindt ik wel vervelend. Daar leg ik namelijk uit waarom ik dit doe. De herhaling zit 'm in het feit dat je voor elke aanbieder van hijsinstallaties kunt claimen dat als je voor hun spullen had gekozen, er nooit problemen waren geweest.
                        Ga maar eens rondkijken op websites van de diverse fabrikanten. Ze hebben allemaal het beste systeem en het nieuwste van het nieuwste. En als klap op de vuurpijl: Allemaal veilig (echt waar, je komt het overal tegen) en vaak ook voorzien van een keurmerk of norm (CE, BGV, IEC61508 SIL3 noem het maar op)

De waarde van een hijsinstallatie bewijst zich vaak pas in de praktijk.
                        Wat gebeurt er bijvoorbeeld als:
                        - 30 trekken met 1,5m/s in diverse richtingen in loops bewegen gedurende 10 minuten.
                        - Een plafond van 500kg aan 6 trekken in 30 minuten 8,5m zakt.
                        - 50 trekken allemaal tegelijk een beweging omhoog maken.
                        Wat de verhalen van Nico Bovenberg van TGA in Zichtlijnen aantonen is dat veel installaties zich in de praktijk niet zo feilloos gedragen als dat de folders ons doen geloven. TGA (ToneelGroepAmsterdam voor de niet ingewijden) is een mooi voorbeeldgezelschap omdat zij als geen ander de grenzen opzoeken van wat haalbaar is met de huidige generaties hijsinstallaties. Installaties gedragen zich vaak heel onvoorspelbaar als grenzen worden opgezocht.

Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat Hoffend in dit opzicht een uitzondering is. Het is gewoon een bedrijf als geen ander dat winst wil maken. Ze maken een produkt (ik heb verder geen waarde oordeel over dit produkt, ik ken het niet) dat ze graag willen verkopen. Dat Hoffend claimed dat hun produkt veilig is verbaast me niets en ik hecht er niet meer waarde aan dan aan de claims van alle andere fabrikanten. Ik moet trouwens de eerste fabrikant nog tegenkomen die NIET claimed dat hun produkt niet veilig is.

De claim die ************** maakt:
                        citaat:kijk, hadden ze nou voor Vortek gekozen, dan was dit eenvoudig uit te bannen geweest.
                        is dan ook een reclamepraatje. En laten we wel wezen, daar is dit forum niet voor.

En dat ik in de veronderstelling was dat ************** moderator was, dan komt dat door dat dat onder zijn naam staat. Dat dat niet voor dit forum geldt had ik even over het hoofd gezien. Het doet er ook eigenlijk niet zo toe of ************** moderator is of niet (dat had ik er gewoon niet bij hoeven halen), hij maakt reclame; dat doet er toe. Dat ************** nogal vol lof is over de verrichtingen van Hoffend is zijn goed recht, maar enige nuance zou wel op z'n plek zijn.
                        Ik maak ook geen reclame voor de bedrijven waar ik wel een hoge dunk van heb. Dat moeten die bedrijven zelf maar doen.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Als je het niet met hoffend eens bent koop je toch fijn een andere, en als die niet bevalt ruil je m gewoon na een paar maanden weer om voor nog een andere.

citaat:Ik moet trouwens de eerste fabrikant nog tegenkomen die NIET claimed dat hun produkt niet veilig is.
                          Dan is hoffend de eerste, die WEL claimed dat hun product WEL veilig is. De rest claimt blijkbaar dat hun product niet veilig iss...

Om nou alle hoffend voordelen op te noemen gaat me te ver, en dat zou dan ook wel reclame zijn. Maar ik heb al vaker machine-besturingen gebouwd, en aangezien bijvoorbeeld de NEN1010, de EN-61010 en de EN-60204 eisen dat een bewegend apparaat met een noodstop moet worden uitgerust die NIET via electronica loopt, en dus hardware-matig erin moet zitten, kan ik deze keurmerken NIET geven aan de meeste nederlandse produkten. Maar wel aan de Vortek, wegens een hardware-matige ontkoppeling van as en motor.

Omdat je nog nooit een vortek hebt zien draaien, denk ik dat je iets tegen amerikanen in het algemeen hebt. Is je goed recht, maar om daarom nou zo vol in de ankers te gaan...Ik heb liever een uit-ontwikkeld product dan een half-fabrikaat, waar bij tientallen klanten en evenzovele problemen in de praktijk tot een oplossing moeten komen. En dat is in Amerika, qua productaansprakelijkheid nou net ff iets heftiger geregeld...

Een korte inleiding tot ********Works BV : we bouwen besturingen en besturingssystemen voor de industrie. Met meestal Siemens PLC's, (wel 300 en 400 series, en neit met logo'tjes), winCC SCADA, en/of op Protools gebaseerde HMI's. Verder zijn de laatste tijd hier machines door de RW-TüV gekeurd op oa die 61010, 60204, en een paar VDI-normen, met vol succes. Vooral de nogal heftig bewegende machines (persen, messen, zagen, liften en kranen) zijn hier vaak aanwezig. Ook doen we hier voor-keuringen van machines voor de TüV, en zijn we bezig om de nederlandse machine-keurder voor die TüV te worden.
                          Ik heb al diverse aardige installateurs op hun bek zien gaan omdat ze wel weer de goedkoopste waren, maar de kennis niet in huis hadden. (oa de wormwielcostructie is een vreselijk ingewikkeld principe, dat maar weinigen kennen...)

Ik ben, ook qua software, zeker niet 100% tevreden met vortek. De meest veilige machine is een stilstaande, namelijk. Maar qua veiligheid kan ik het je van harte aanbevelen.

Comment

• wimbru
                            • Sep 2003
                            • 148

Het wordt hier blijkbaar weer een discutie van "wij zijn de beste en de anderen maken shit".

Een andere bedenking:
                            In een grote zaal bij ons worden de technici in 3 looncategorieën verdeeld: De laagste klasse zijn de bedieners van de trekken; de middencategorie doen het licht en de best-betaalden doen de klank.

Niemand van de lichttechnici mag aan de trekken komen of een versterker aansluiten… mag niet van de vakbond! Ergens wel logisch…

Wat mij enorm stoort is het classificeren: klankmannen hebben het meest intelligentie en worden het best betaald. De lichtmannen mogen ook iets doen, maar ja, het zijn maar lichtmannen. Als ze braaf zijn mogen ze binnen 10 jaar een klankman vervangen. De sukkelaars die niet vooraan stonden bij het uitdelen van het verstand, die mogen de trekken bedienen! Zij verdienen tenslotte maar tweederden van hetgeen een klankman verdient. Later mag hij misschien helpen met spots op te hangen.

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Hahaha interessante benadering Wimbru Dat geluidsmensen het slimst zijn durf ik nog wel eens sterk te betwijfelen Als de trekkenwand-operators bij jullie het slechtst betaald worden is dat vreemd... Ik kijk altijd naar de freelance markt.. In Nederland verdienen Riggers en Operators nog altijd meer dan geluidsmensen

@ Raldee; Je hebt de mogelijkheid om altijd een genuanceerde uitleg te plaatsen. Mijn bedoeling is om dit onderwerp vrij te maken van persoonlijk leed... Let's have a normal talk !

grtz Arvid
                              Arvid Buit

Comment

Working...