Opleiding voor trekken-bediening?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Percy
    • Jan 2005
    • 80

Ik heb met 17 wel eens trekken bestuurd, maar die stonden zo ingesteld dat ze amper konden zakkenen.. Het waren namelijk sneeuwtrekken tijdens "De notenkraker" alleen was het probleem dat ze te strak afgesteld stonden, en dus niet ver genoeg konden zakken. Ik vind zelf dat 18 jaar en instructie toch wel een minumum is. Maar hoe dat officiteel is weet ik niet. Trouwens René, ik zou al blij zijn dat je überhaupt in een theater mag werken, want officieel mag je maar tot 20.00 uur werken met 16 jaar. Daarom heb ik ook nooit in een theater kunnen werken in Roermond. Misschien nu wel.

Comment

• rene.derksen
      • Feb 2004
      • 649

mjah het is niet echt "werk" dus ik krijg er niet voor betaald, en het is maar 1 keer per jaar, soms wat meer. En je moet echt niet te groot denken hoor
      Licht is altijd zwaar.

Comment

• CoenCo
        • Feb 2005
        • 230

Ik zelf heb eigenlijk de behoefte aan een KORTE en BETAALBARE opleiding waarmee je in elk theater gewoon kan laten zien dat je zelf een trek in kan hangen, en ook de mogelijkheid hebt om Kleine operaties uit te mogen voeren: 1 trek tegelijk hijsen of laten zakken, het labellen/merken van trekken die zijn vrijgegeven.

Ik doe wel eens rock&roll showtjes in theaters, met bijv 3 trekken met wat tegenlicht en wapperlampen. En altijd als tot de conclusie kom dat een trek bij nader inzien eigenlijk een meter te hoog hangt, of ik toch echt een wapperlamp moet swappen omdat het gobowiel niet goed meer reageert, precies DAN zijn de theatermensen net lekker aan het eten, of even naar huis

In hoeverre is een "normale" 5 daagse riggingcursus eigenlijk geldig/bruikbaar voor trekkenwanden?

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Geldig? wie bepaalt de geldigheid. voordat de bureacratie zich ermee ging bemoeien was er een brede erkenning in de markt...
          Nu vreest 'iedere' directier en HTD de boete van de AI omdat er 4-5 jaar geleden een onzinnig stel Eindtermen werd bedacht, waarvoor vrijwel geen serieuze 'opleider' te vinden was.
          En de discussie daarover duurt ook al 4-5 jaar, maar plots zijn de directeuren wakker geworden, want nu dreigt het echt (zinloos) geld te gaan kosten (boetes!).
          In de praktijk blijkt dat iemand die de 5-daagse Elementaire Entertainment Hijstechniek heeft gelopen zonder veel problemen het toelatingsexamen voor de VBT-B kan doen.
          En de VBT-B is de opleiding van de IAB, die zich aan die roemruchte Eindtermen houdt.

Maar
          - wat zijn dat eigenlijk? "Trekkenwanden"....
          Bijna geen (regelgevende) hond in Nederland heeft zich daar ooit serieus over gebogen.
          Laat staan aan de risico's, de eisen aan (mechanische, electische, electronische en software enz.) veiligheid en de uiteindelijke bruikbaarheid enz enz enz.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• mtouch
            • Feb 2005
            • 58

Ik begin wel steeds meer in te zien waar de "oudere" generatie het over heeft als ze beweren dat er niets gaat boven de oude, handbediende trek. Veel gehoorde uitspraken zijn dan "Je voelt dan tenminste waar je mee bezig bent," "als je onderweg wat tegenkomt, dan merk je het meteen en kun je veel sneller stoppen" en natuurlijk de topper: "Je hebt veel meer controle!" Ik zeg niet dat ik het er zonder meer mee eens ben, want laten we eerlijk zijn, een geautomatiseerde trekkenwand is naast alle voordelen ook gewoon "gaaf" maar ik snap hun standpunt af en toe wel.

Want hoe mooi en geavanceerd de huidige trekkenwandsystemen ook mogen zijn, er is nu inderdaad veel discussie gaande over wie dergelijke systemen mag bedienen en wie niet. Een discussie die met name gaat over overzicht, controle en bevoegdheid. En dit alles draagt er soms dan weer aan bij dat het allemaal juist minder overzichtelijk wordt bij het bouwen/breken.

Hoewel ik niet dagelijks in het theater sta (en eerlijk gezegd ook niet precies op de hoogte ben van specifieke regelgeving m.b.t. trekkenwanden) blijf ik het op zich wel een sterk idee vinden om de bediening van de trekkenwand altijd door mensen van het theater te laten doen. Zij kennen het theater en weten bijvoorbeeld hoe een en ander er achter dat ene doekje uit ziet, zonder er eerst achter te hoeven kijken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dit betekent uiteraard wel dat er dan continu iemand beschikbaar dient te zijn gedurende de hele productie en dat vergt in het theater misschien een cultuuromslag qua personeelsplanning. Wel zou je met de hedendaagse techniek toch verschillende gradaties van operators moeten kunnen instellen. Jij als gast in een theater zou bijvoorbeeld na toezegging van vertrouwen door de toneelmeester als gast op het systeem kunnen inloggen en dan maximaal 1 trek tegelijk met een maximale snelheid kunnen bedienen o.i.d.? Of zijn dergelijke oplossingen er al? Realiseer me nu eigenlijk even niet of daar dan nog een papierwinkel bij moet komen kijken.

En dan het artikel dat laatst in Zichtlijnen stond. Dat de oude garde zich niet waagt aan de trekkenwandcomputer, omdat computers meer iets is voor de nieuwe generatie. Met als gevolg dat jongens in de "kracht van hun leven" de hele dag achter de computer staan en de oude rotten die toch al geen rug meer over hebben alsnog als eerste de trailer kunnen helpen lossen. Ben eigenlijk wel benieuwd of hier mensen zijn die zoiets inderdaad hebben ervaren?

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

ja, dat probleem heet software, en daar is inderdaad alle mogelijke zinj
              en onzin in mogelijk, terwijl deze software dus eigenlijk dusdanig moet zijn dat iedereen er op kan werken, met eventueel een 10-minuten instructie, en evt beperkte handelingen. Ook de oudere garde dus.

Zeer waarschijnlijk komt/is er een systeem op de markt waar dit wel bij kan, zo gauw ik info heb kom ik hier op terug.

Comment

Working...