Opleiding voor trekken-bediening?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    Opleiding voor trekken-bediening?

    Daar wordt een giga berg over ge-OH-t
    door menig volkomen onkundige burocraat.

    Maar mijn vraag aan de mensen uit het vak:
    wat vinden jullie nou dat je van die hijswerktuigen
    niet of niet voldoende weet en
    in elk geval in zo'n opleiding zou moeten zitten.

    (Ik heb natuurlijk ook wel allerlei ideeen,
    maar de bureacraten hebben daar geen boodschap aan.
    En diezelfde bureaucraten hebben ook nog nooit de moeite gedaan
    om onder de technici zelf te peilen wat er leeft...
    En daarvan ondervinden ze inmiddels wel de nodige hinder
    maar dat is een kwestie van: eigen schuld ... dikke bult.)
    Maar nou een keer het woord aan jullie!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

    #2
    ja sorry....ik zal het als boerelul wel weer veel te simpel benaderen...

    Een trekkenwamd zie ik als machine...
    Dat wil zeggen dat ik om die machien te kunnen bedien geschoold moet worden.
    Bij de aanschaf van deze machine zou ik van mijn leverancier dus voldoende instructie moeten krijgen voor het bedienend personeel om de machine veilig en kundig te bedienen.
    Met na en bij scholings mogelijkheden.

    Wat mij betreft is dat voldoende om een trekkenwand veilig te kunnen bedienen.
    Nadelen: Niet objectieve training zonder enig referentiekader.

    In een algemene opleiding zie ik niet zoveel,m er zijn bijna net zoveel systemen als er theaters zijn...
    Diverse systemen met diverse afwijkingen, waardoor iedere trekkenwand een specifiek stuk gereedschap is geworden in ieder afzonderlijk theater...

    ff een dooddoener: "In theater is niets standaard, alles is passend gemaakt naar de locatie"
    bovenstaande is mijn ervaring van de laatte 10 jaar in theater rondlopen, met steeds meer liefde voor theater dat wel!

    Een trekkenwand is een bijzonder stuk gereedschap, niet alleen is het onmisbaar in bijna alle voorstellingen.
    Het is tevens een bijzonder ingewikkeld stuk gereedschap en dan ook nog eens op verschillende vlakken:
    - aanbrengen van lasten, bereking en toelaatbare lasten...
    - grote aantallen trekken... licht, decor, gekoppelde trekken...
    - prestatiedruk
    - (vaak) belemmerd uitzicht

    Alle lichttafel fabrikanten en deaers geven bij hun paradepaardjes scholing...de rest leert een belichter-operator in de praktijk.

    Ik ben niet voldoende thuis in deze materie om aan te kunnen geven welke vaardigheden een trekkenwand-bediener moet beheersen om zichzelf trekkenwand-bediener te noemen.

    Wel ben ik er van overtuigd dat ook met deze specialisatie het zonder meer waar is dat ervaring een enorm grote rol speelt in zowel de kennis als de vaardigheid bij het bedienen van de trekkenwand.

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      Ik denk dat er en drietal afdelingen zijn te onderscheiden :

      a het hijsen op zich, zwaartekracht, mechanica, etc
      b de pure bediening van de software en hardware, als operator
      c de afdeling maintanance en onderhoud en inspecties.

      voor a hebben we al een prima basis, oa natuurkunde boeken, etc.

      b is toch meer iets dat per fabrikant verschilt, en voor een groot stuk in de software (hufterproof maken) kan worden gezet (oa de lastmeting) , en daardoor best in een paar weken te leren is. Maar daarvoor is een goed doordacht product nodig.

      c wordt meestal uitbesteed, aan de leverancier/fabrikant. Slechte zaak, ik vind dat je best een techneut een paar weken op cursus mag sturen voor maintanance, zodat er tenminste iemand op de vloer is die wekelijks/maandelijks ff gaat kijken hoe de machinerie er bij hangt/staat.
      Eindinspecties, volgens bijv. NEN3140, zullen altijd door extern personeel gedaan worden, al was het alleen maar omdat die specifiekek kennis niet in huis is bij het gemiddelde theater...

      Comment

      • AJB
        • Jul 2003
        • 2289

        #4
        Ik ben van mening dat algemene scholing wel degelijk zinvol is. Uiteraard is waar wat Ralph zegt; we hebben het over een machine... Voor de training daarop zou ik ook gewoon aanraden om dat via de fabrikant te regelen (dat is zijn plicht zelfs).

        Maar WAAR en WANNEER gebruiken we deze installatie ?? Wat zijn de risico's, hoe mag je hijsen, HOE bevestig je decors, wie mogen er changementen doen ? Risico's moet men kunnen voorkomen, of zelfs volledig uitsluiten. Uberhaubt vind ik het niet slecht dat alle theatertechnici een basis-knowledge krijgen. Hoe vaak zie ik in het theater geen stagaires aan de trekkenwand zitten, omdat de toneelmeester vind dat dat best mag als hij toezicht houd...

        Men heeft vaak geen idee van risico's, verantwoordelijkheden, en het berekenen van krachten. Een degelijke basiscursus kan mijns inziens dan ook allesbehalve kwaad...


        grtz. Arvid
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

        Comment

        • MJ
          • Mar 2004
          • 140

          #5
          het is altijd weer vreselijk irritant als je in een theater komt waar er maar een of twee technici weten hoe het ding werkt of op mogen werken. zodat je altijd weer moet wachten tot men klaar is met eten of andere dingen doen. Terwijl er meer huistechnici beschikbaar zijn.

          ook leuk is dat bij grote producties er file ontstaat bij de tekkenwand console. Eerst dat grote decor stuk dan het geluid trekje en daarna pas jouw licht trek. waardoor men sneller moet werken en dus fouten kan maken. Ik merk dat er tegenwoordig meer kleine foutjes worden gemaakt(oa door slecht overzicht) en minder grote fouten.


          een cursus prima maar dan een voor alle technici van een theater. zodat iedereen weer trekkenwand operator kan zijn. Dat betekend dus ook een fool-proof systeem.

          Comment

          • delighted
            • Jul 2003
            • 420

            #6
            citaat:Geplaatst door MJ

            het is altijd weer vreselijk irritant als je in een theater komt waar er maar een of twee technici weten hoe het ding werkt of op mogen werken. zodat je altijd weer moet wachten tot men klaar is met eten of andere dingen doen. Terwijl er meer huistechnici beschikbaar zijn.
            Ik ben er voor dat (bijna) alle technici van een theater een trekkenwand kunnen en mogen bedienen. Ik ben er alleen op tegen dat iedere huistech dat ook daadwerkelijk op één dag gaat doen. Dat is m.i. vragen om problemen. Door steeds te wisselen is het overzicht weg, en dat kan vervelende situaties opleveren...

            "Oh.... Daarom was die trek geblokkeerd" [xx(]
            "Oops.... Wist niet dat die trek naar achter was weggetrokken" [xx(]

            citaat:
            ook leuk is dat bij grote producties er file ontstaat bij de tekkenwand console. Eerst dat grote decor stuk dan het geluid trekje en daarna pas jouw licht trek. waardoor men sneller moet werken en dus fouten kan maken.
            Dat zit dan echt in de planning van de productie. Als die er voor zorgen dat de kaplijst tijdig bekend is, dan kost het echt niet meer tijd dan bij de oude handtrekkenwand. Want volgens mij is het een stuk sneller om met een joystick een trek te laten zakken, dan er met de hand een zooi kluiten op te gaan leggen.

            citaat:
            Ik merk dat er tegenwoordig meer kleine foutjes worden gemaakt(oa door slecht overzicht) en minder grote fouten.
            Voor de meeste theaters zijn de systemen nog relatief nieuw dus dat er wellicht wat meer kleine foutjes voorkomen wordt denk ik veroorzaakt doordat men de systemen nog niet helemaal onder de knie heeft.

            citaat:
            een cursus prima maar dan een voor alle technici van een theater. zodat iedereen weer trekkenwand operator kan zijn. Dat betekend dus ook een fool-proof systeem.
            Waarom een cursus zodat iedereen trekkenwand operator kan zijn? Wat is daar het nut van? Toch ook niet iedereen in het theater is lichttech of geluidstech? Waarom zou de lichttech alles moeten weten van die tafel? Hij heeft er toch voldoende aan als hij een trek kan laten zakken om wat lampen in te hangen. De trekkenwandoperator maakt daar dan wel een show omheen.

            Comment

            • ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

              #7
              Wat mij betreft moet er ook bij de load in een trekkenwand operator aanwezig zijn die kundig genoeg is.

              Hoe ze dat regelen in een theater boeit me eigenlijk bijzonder weinig, indien er alleen wat lampen in de trekken gaan is het voldoende als een techneut weet hoe de trek naar benee kan en daarna naar de werkhoogte.
              Als er terreken gekoppeld moeten worden, er changementen geoefend, trekken van hoogte moeten wisselen, dan graag iemand die dat allemaal kan op die wand....

              In reactie op de opmerking van Arvid, hijs risico's behoort wat mij betreft bij de scholingsplicht van de leverancier van die wand.
              Je gaat dat ding immers niet leeg gebruiken!

              Ik ben helaas werkzaam in een theatertje met een vast grid, kom onderweg wel eens een trekken wand tegen, maar wat andreen al aanhaalden: meestal zijn er meer 1-2 mensen die echt alles weten en waarmee je zaken kunt doen over gebruik en toepassing van de trekkenwand
              Helaas zijn dat vaak de meer ervaren mensen, die ook voor andere activiteiten weer als vraagbaak worden gehateerd...

              Comment

              • rene.derksen
                • Feb 2004
                • 649

                #8
                Zoals het in de topictitel staat, alleen de besturing dan ben ik van mening dat elk mens met gezond verstand een trekkenwand kan bedienen.

                Maar voordat jullie alles afreageren: Ik heb ALLEEN ooit een trekenwand bestuurd in plaatselijk theater waar het simpelweg gebeurt d.m.v. een afstandbediening met snelheid regelaar per trek. en daar wordt onder een trek verstaan: 1 enkele buis met een max. belasting van 250 kilo

                Het is dan dus een kwestie van verstandig de snelheid bepalen, goed uitkijken of de trek zonder hindering kan zakken/stijgen.
                Het inhangen e.d. ga ik niet over.

                Hier heb ik dus alleen gesproken van de besturing van een (simpele?) trekkenwand

                Ik neem aan dat er nog veel meer soorten trekkenwanden bestaan die wellicht een opleiding verdienen, daar wil dus mijn mond ook wel over houden[:I]
                Licht is altijd zwaar.

                Comment

                • AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

                  #9
                  Dus... een 15 jarige jongen bedient een trek... Waarschijnlijk ging het prima...maar nu;

                  Je telefoon gaat, je bent 1 sec. afgeleid, en de trek tikt een muzikant of collega tegen de vlakte... Wie is nu verantwoordelijk ? Wie betaald er voor de schedelbasisfractuur ???

                  Gezond verstand is iets anders dan verantwoordelijkheidsgevoel..>En dat kun je van een 15 jarige niet verwachten...Wat geeft mij de zekerheid dat jij dat kundig kunt bedienen ?? Zonder ervaring, opleiding of whatsoever...

                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

                  Comment

                  • rene.derksen
                    • Feb 2004
                    • 649

                    #10
                    Goed je hebt er over het algemeen gelijk in. Nou moet ik zeggen dat ik tijdens "werk" de telefoon altijd uitstaan dus dat kom in ieder geval niet voor En ik kan mezelf geen andere situatie's indenken die mij zullen afleiden o.i.d.

                    Verder heb ik het over handmatige bedieningen, in een plaatselijk theater waar dus niet jan en alleman over het podium loopt te kris-krassen. In een groter theater of een theater waar ik nog nooit ben geweest zal ik nooit zomaar en trek "besturen" Het zijn dus alleen maar voornamelijk trekken die alleen zakken en stijgen geen ingewikkelde uitbreidingen of wathever.

                    En verder, het personeel van dat theater zijn natuurlijk de verantwoordelijke zij laten mij immers toe dat te doen, dat weten zij en dat weet ik natuurlijk ook. Bovendien komt een trek ook nog nooit onder hoofdhoogte, dus dat eent trek iemand zomaar raakt lijkt me sterk. Bovendien hebben de trekken waar ik over spreek geen grote snelheid, reactietijd blijft vrijwel altijd over. (maargoed dat mag ik natuurlijk niet als excuus zien!!)

                    Licht is altijd zwaar.

                    Comment

                    • LuxProDeo
                      • Feb 2003
                      • 245

                      #11
                      citaat:Geplaatst door René_Master
                      Bovendien komt een trek ook nog nooit onder hoofdhoogte, dus dat eent trek iemand zomaar raakt lijkt me sterk. Bovendien hebben de trekken waar ik over spreek geen grote snelheid, reactietijd blijft vrijwel altijd over. (maargoed dat mag ik natuurlijk niet als excuus zien!!)
                      Sorry hoor, maar deze kan ik even niet laten liggen-
                      Een trek die nooit onder "hoofdhoogte" komt? - waar gaat dat over?

                      Je bedoelt toch zeker niet dat je een lichttrek inlaadt of een gaasje inknoopt terwijl de trek zo hoog hangt dat hij boven je hoofd uitkomt?

                      LuxProDeo

                      Comment

                      • koen heringa
                        • Jan 2005
                        • 25

                        #12
                        citaat:Geplaatst door rinus bakker

                        Maar mijn vraag aan de mensen uit het vak:
                        wat vinden jullie nou dat je van die hijswerktuigen
                        niet of niet voldoende weet en
                        in elk geval in zo'n opleiding zou moeten zitten.
                        Ik denk dat ************** het al goed heeft opgesplitst.
                        Software matig komt het aan op die specifieke tafel leren bedienen. Nieuwe lichttafels leer ik door er en dag of meer meer te proberen.

                        Wat ik graag als cursus zou hebben is er een die erg lijkt op de al bestaande riggingcursus. (Die ik ook binnenkort ga doen).
                        Maar dan meer specifiek richting gekoppelde trekken,
                        en hoe werken Theater eigen dingen zols orkestbakken, klankkaatsers en bewegende zijtonelen?
                        Maar ook dingen als wanneer moet ik valbeveiliging gebruiken? Ik weet dat we in het theater waar ik regelmatig kom een vierpunts gordal hebben, maar ik heb pas een keer iemand met dat ding aangezien. (Een volgspotter met hoogtevrees).


                        Ik denk dat je in een theater specifieke hijsopleiding ook veel arbo-regelgeving uit zou kunnen leggen. Er is genoeg om over te leren dus
                        Pick any two: Cheap Fast Good

                        Comment

                        • rene.derksen
                          • Feb 2004
                          • 649

                          #13
                          citaat:Geplaatst door LuxProDeo

                          citaat:Geplaatst door René_Master
                          Bovendien komt een trek ook nog nooit onder hoofdhoogte, dus dat eent trek iemand zomaar raakt lijkt me sterk. Bovendien hebben de trekken waar ik over spreek geen grote snelheid, reactietijd blijft vrijwel altijd over. (maargoed dat mag ik natuurlijk niet als excuus zien!!)
                          Sorry hoor, maar deze kan ik even niet laten liggen-
                          Een trek die nooit onder "hoofdhoogte" komt? - waar gaat dat over?

                          Je bedoelt toch zeker niet dat je een lichttrek inlaadt of een gaasje inknoopt terwijl de trek zo hoog hangt dat hij boven je hoofd uitkomt?

                          LuxProDeo

                          Je moet je voorstellen: Er is een avond iets te doen, in vandaag bijvoorbeeld een bonteavond. Tijdens de avond moet er een trek met decor gezakt worden en na afloop weer omhoog. Klaar. Neem aan dat dat toch niet zo gevaarlijk kan zijn als je alle eventuele gevaarheden in de gaten houdt.
                          Licht is altijd zwaar.

                          Comment

                          • ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

                            #14
                            2rene: je bent nog niet eens oud genoeg om een scooter te besturen.....
                            Al zal jij prima de techniek beheersen om een trek te positioneren, je MAG het niet.

                            Beetje ontzettend dom van de mensen die daar actief zijn in dat theater vind ik dit soort acties zeker!

                            verder is het jammer van het onderwerp dat er specifiek over 1 situatie wpordt gekeken, ietsje verder kijken dus dan je neus lang is Rene.

                            Comment

                            • rene.derksen
                              • Feb 2004
                              • 649

                              #15
                              Nou goed dat is jou mening en je zult ook vast gelijk hebben dat ik het officieel niet mag, daar heb ik verder niks over te zeggen.

                              En ietsjes verder kijken dan mijn neus lang is, ik ben toch niet de gene die er verder op in gaat[?], ik reageer alleen als het over mijn posts gaat.

                              Maargoed, dan gaan we nu maar verder met een andere situatie[|)]

                              EDIT: nu ik er over nadenk wil ik toch nog wat vragen, wanneer ben je dan WEL oud genoeg? 16 jaar? 18 jaar? En voor een handmatige bediening waar ik over spreek, heb je daar dan wel een opleiding voor nodig officieel, of niet? (voor alleen het besturen, niet inhangen e.d.)
                              Licht is altijd zwaar.

                              Comment

                              Working...