Misschien wordt dit allang niet meer gelezen, maar toch een reactie. Laten we gewoon beginnen bij het begin, waarom hebben veel theaters bij ons een portaalbrug? De theaters zoals wij die kennen komen voort uit de circustraditie; een ronde piste, een entree (achterkant piste), waar meestal de acts vandaan kwamen, vaak met een van fraaie drapperien voorziene "lijst" en een frontbalkon boven de publieksentree waar schijnwerpers op stonden. Dat heeft zich later omgevormd tot vaste behuizing voor spelers(theaters) waar een aantal zaken overgenomen zijn. In begin 20ste eeuw vond het merendeel van de scenes plaats op het "grote" toneel, het front licht kwam van het verplaatste entreebalkon, de portaalbrug. Omdat voorstellingen een betere encenering kregen ontstond de behoeft aan meer licht, wat aan de balkonranden gehangen werd.Zaalbruggen zijn later uitgevonden als vervanger van de balkons, aan de balkons hing het licht immers dicht bij het publiek en heeft voor menige gevaarlijke situatie gezorgd, de plafonds waren rijkelijk versierd en volledig in het zicht van het publiek, dat kon niet ontsierd worden door een "werkplek"
Moest er een scenewisseling plaats vinden, dan liet men een doek zakken en werd er voor op het toneel gespeeld,die plek wordt proscenium genoemd. Het licht kwam dan van zij uit de zaal. Met de (ver)bouw(ingen) van schouwburgen en de ontwikkeling van voorstellingen is er een behoefte aan een zaalbrug ontstaan, betere invulling van frontlicht vanaf voorrand toneel(procenium) en in sommige gevallen ook een betere bereikbaarheid, waardoor het werken makkelijker werd. Omdat de hoek vanuit de zaalbrug minder steil is dan van een portaalbrug zou je bij het volledig uitlichten van het toneel vanuit deze positie enorme schaduwen op het achterdoek maken, dus de behoefte aan de portaalbrug bleef.
Invroeger tijd waren de schijnwerpers tot wel 4 keer zo groot als tegenwoordig, hingen niet aan beugels, maar stonden vanwegen hun gewicht op statieven en daarom was zo'n portaalbrug wel te verdedigen.
In veel theaters is de toneelzijde van de portaalbrug gelijk aan de achterkant van de manteaux, daar ligt koperen kees (0-punt) en heeft ooit iemand bedacht dat daar ook de eerste trek moet komen te hangen. Nu de schijnwerpers lichter zijn en aan beugels hangen, steken ze in feite door de portaalbrug heen en blokkeren zo in ieder geval de eerste trek.
Mij is alleen nooit duidelijk geworden waarom daar al een trek moet hangen, begin je 50 centimeter achter de portaalbrug, kun je goed uit de voeten met je eerste trek, maar ook goed gebruik maken van je licht op een uitermate handig hulpmiddel: de portaalbrug.
Inmiddels neemt de behoefte aan de portaalbrug af, enezijds door de grotere montage van producties, waardoor ze langere tijd in huis blijven en er minder vaak licht gesteld hoeft te worden, anderzijds door de ontwikkeling van lichtapperatuur.
Is een heel verhaal geworden, maar goed, de portaalbrug heeft dan ook een behoorlijke geschiedenis.
Martijn de Groot (hoofd licht Lion King NL)
Moest er een scenewisseling plaats vinden, dan liet men een doek zakken en werd er voor op het toneel gespeeld,die plek wordt proscenium genoemd. Het licht kwam dan van zij uit de zaal. Met de (ver)bouw(ingen) van schouwburgen en de ontwikkeling van voorstellingen is er een behoefte aan een zaalbrug ontstaan, betere invulling van frontlicht vanaf voorrand toneel(procenium) en in sommige gevallen ook een betere bereikbaarheid, waardoor het werken makkelijker werd. Omdat de hoek vanuit de zaalbrug minder steil is dan van een portaalbrug zou je bij het volledig uitlichten van het toneel vanuit deze positie enorme schaduwen op het achterdoek maken, dus de behoefte aan de portaalbrug bleef.
Invroeger tijd waren de schijnwerpers tot wel 4 keer zo groot als tegenwoordig, hingen niet aan beugels, maar stonden vanwegen hun gewicht op statieven en daarom was zo'n portaalbrug wel te verdedigen.
In veel theaters is de toneelzijde van de portaalbrug gelijk aan de achterkant van de manteaux, daar ligt koperen kees (0-punt) en heeft ooit iemand bedacht dat daar ook de eerste trek moet komen te hangen. Nu de schijnwerpers lichter zijn en aan beugels hangen, steken ze in feite door de portaalbrug heen en blokkeren zo in ieder geval de eerste trek.
Mij is alleen nooit duidelijk geworden waarom daar al een trek moet hangen, begin je 50 centimeter achter de portaalbrug, kun je goed uit de voeten met je eerste trek, maar ook goed gebruik maken van je licht op een uitermate handig hulpmiddel: de portaalbrug.
Inmiddels neemt de behoefte aan de portaalbrug af, enezijds door de grotere montage van producties, waardoor ze langere tijd in huis blijven en er minder vaak licht gesteld hoeft te worden, anderzijds door de ontwikkeling van lichtapperatuur.
Is een heel verhaal geworden, maar goed, de portaalbrug heeft dan ook een behoorlijke geschiedenis.
Martijn de Groot (hoofd licht Lion King NL)
Comment