Aanpassingen prof. JBL luidsprekers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Originally posted by Music People
    Verder alle antwoorden al gegeven; verder wil ik niet meer uitleggen hoe.
    [..]
    Einde discussie (wat mij betreft) en reageer dus niet meer.
    Ik heb geen antwoorden gezien die in het minst in de buurt komen van wat er uit mijn vragen moet komen.
    Waarom een topic openen en daarna bewust ontwijkend gedrag vertonen?

Ik krijg alleen maar meer vraagtekens bij jouw kennis.

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Originally posted by laserguy
      Gelieve zelf even uw Fourier logica te volgen: het gaat over naar een sinus...
      Ha gladiatoren ... wat ik wel eens zie is dat 'n op 'n amp ingestuurde sinus boven de pakweg 50-100KHz op 'n driehoek begint te lijken agv de anti-slewing van de amp. Misschien dat dat wordt bedoeld (ik probeer alleen maar de goede vrede te bewaren ).

Groeten !

ps ik volg het met interesse hoor ...
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• Noobie
        • Dec 2007
        • 223

Originally posted by Koen van der K
        Ha gladiatoren ... wat ik wel eens zie is dat 'n op 'n amp ingestuurde sinus boven de pakweg 50-100KHz op 'n driehoek begint te lijken agv de anti-slewing van de amp. Misschien dat dat wordt bedoeld (ik probeer alleen maar de goede vrede te bewaren ).

Groeten !

ps ik volg het met interesse hoor ...
        totaal geen onvrede hier hoor, maar je zit redelijk dicht bij wat er in werkelijkheid gebeurd.
        O.a. door de versterker in de generator (en ja die zit er in). zie je vreemde effecten in de buurt van de bovengrens van de componenten. De componenten worden "te traag" om het signaal goed weer te geven en zo worden dus hogere frequenties niet meer goed geproduceerd. De blokgolf vervormd, tot uiteindelijk alleen nog de grondtoon overblijft. (slew rate is overigens de juiste benaming)

@laserguy;

Overigens wordt fourier 'logica' (oftewel de natuurkundige wet van fourier) veel gebruikt in elektronica. Specifiek in hoogfrequent toepassingen, hoe wou je anders de frequentie grens verleggen? zomaar iets knutselen en kijken(hopen) of het werkt? of toch eerst maar theoretisch bepalen wat er zou gebeuren voor je iets knutselt?
        Als je serieus wil meten in een hoger frequentiegebied (dus buiten het werkgebied van de huidige apparatuur) zul je toch echt van te voren moeten berekenen bv. met fourier om te zien waaraan je onderdelen moeten voldoen. Ook kun je bepalen wat voor waarden je zou moeten meten/genereren.

Maar goed, dat gaat wéér een stapje verder.

Rest nog het antwoord op jou vraag/commentaar;
        Je hebt gelijk als je zegt; de vorm is geen zuivere driehoek.

Je hebt ongelijk als je zegt dat een blok ineens naar een sinus gaat, dan sla je echt een aantal stappen over.

Probeer maar eens (binnen het werkgebied van je apparatuur) te meten wat er gebeurd als je een blokgolf aansluit op een LPF, en dan langzaam het kantelpunt naar beneden laat veranderen. Dan zie je allerlei vreemde signaalvormen ontstaan, tot je uiteindelijk een sinus overhoud.

On topic maar weer?

Niet dat dat zal lukken want onze TS is waarschijnlijk nog steeds boos dat hij niet geloofdt wordt wel jammer, begin wel echt benieuwd te raken naar zijn meetwijze

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

@Koen: Proficiat dan is je opstelling geslaagd voor de voorwaarde die iedereen die dit volgt ondertussen wel kent: de harmonischen in jouw opstelling nemen af met 12 dB per octaaf terwijl het bij een blok 6 dB per octaaf is.
          @Noobie: ik werk regelmatig met functiegeneratoren en LPF-situaties. Je blokgolf evolueert echt wel mooi naar een sinus toe. Natuurlijk met vreemde vervormingen op de blokgolf in het begin en een afrondingen van alle scherpe randen en hoeken. Maar je passeert nooit voorbij een driehoekige vorm: de verticale lijnen van de blokgolf komen wel naar elkaar toe als het horizontale deel geleidelijk aan verdwijnt maar tegen de tijd dat ze een top van een driehoek zouden kunnen vormen zijn ze al lang niet recht meer en is de bovenzijde al zo afgerond dat het geen driehoek meer is maar een afgeplatte ronde top van een sinus. Die tussenvormen zijn inderdaad raar en daar bestaan niet direct namen voor. In ieder geval ga je niet rechtstreeks van blok naar driehoek om dan naar sinus te gaan, het proces verloopt geleidelijk aan van blok naar sinus. Maar nogmaals: je eerste animated gif op vorige pagina toont meer dan duidelijk genoeg aan wat er gebeurt. Je ziet de sinus, je ziet allerlei rare vormen en je eindigt met een blok. Geen driehoek onderweg dus. M.a.w. deze discussie is nu rond want we beginnen hetzelfde te herhalen. Inderdaad verder dus met on topic want die meetwijze voor zulke lage frequenties kan verhelderende ideeën opleveren.
          Last edited by laserguy; 15-09-09, 19:33.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Originally posted by laserguy;
            Inderdaad verder dus met on topic want die meetwijze voor zulke lage frequenties kan verhelderende ideeën opleveren.
            Een beetje goede analyser kan met hoog ingestelde FFT size (>8K) best goed lage frequenties meten, met die voorwaarde dat de periferie (microfoons, converters etc.) dit ook aankan en da's vaak idd wat lastiger, zit je al snel in het segment DPA / B&K.

Om helemaal terug op 't topic te komen; Ik pak meestal 'n 30Hz 24dB/oct BW HiPass als sub locut voor enkel / dubbel 18" BR subs en dat werkt wat mij betreft prima. Mocht iemand een andere mening zijn toegedaan (buiten die 30Hz) dan houd ik me aanbevolen.

Groeten !

Comment

• Noobie
              • Dec 2007
              • 223

Originally posted by Koen van der K
              FFT size (>8K)
              Groeten !
              Fast Fourier Transform?

Die 30 Hz zal wel goed gaan denk ik, je hebt wel al -3 dB punt op 30Hz dan. Dus je dempt een klein stukje hoorbaar spectrum. Ik denk niet dat iemand daar een probleem mee zal hebben. Je zou nog richting 35/37 Hz kunnen gaan om je amp wat minder zwaar te belasten, maar meestal is dat verschil eender hoe niet echt hoorbaar. Wel druk je dan (waarschijnlijk) ook de resonantiefrequentie van de speaker enigszins wat weer bijeffecten voorkomt. Hogere steilheid zal ook niet echt hoorbare effecten opleveren denk ik zo. Al met al denk ik dat zelfs het wel of niet toepassen van een HPF zowizo niet echt hoorbare verschillen opleverd, mits je maar een amp gebruikt die voldoende vermogen heeft.
              Last edited by Noobie; 16-09-09, 20:37.

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

... euhm, ja ... 8K. Ik paste tot voorkort nog 24 FPPO toe, leest prettiger af (vooral in het HF) maar is nogal onnauwkeurig in het LF.

Groetos !

Comment

Working...