nieuwe kast voor pzb40

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

citaat:Geplaatst door dokter dB

ja maar 270 liter voor een enkeldriversub tot 40 Hz is niet echt een prestatie, vandaar dat je het in PA niet tegenkomt.
    Mijn TL gaat tot 20Hz [8D]
    Volgens smaart gaat de 40 Hz TL tot 16 Hz in een kleine kamer... Lijkt me ook een beetje sterk, maar diep gaat het zeker!

Het grote voordeel van de TL is dat het zo mooi klinkt (als je er ten minste van houdt).
    Ik ben het volkomen met je eens dat een TL veel te groot wordt om mee te slepen op klus. LEkker thuis zetten, en dat was ook de bedoeling van de subjes voor speakerfreak.
    Groeten, michiel

Comment

• speakerfreak
      • May 2002
      • 1446

Juistem voor de show zijn die 80 liter kastjes perfect, maar klinkt thuis niet...

majah tl is dus eigenlijk een soort van groot vaag verbouwde basreflex[:I] maar word het dus wel ff aan een ontwerpie zien te komen (via michiel) en dan deze week ff hout halen
      Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

Information on Transmission Line Design for DIY and other audio related information including filter design and bafflestep information

Derivation and Correlation of a General Acoustic Model for a Fiber Filled Transmission Line Loudspeaker.

ooit eens gebookmarkt

Heb mijn lines nooit gesmaart (in die tijd was dat er nog niet )
        Zal ze eens nameten!
        Maar TL klinkt heeel mooi inderdaad, maar is ook lastig te bouwen.
        De vernauwing van het labyrinth en de hoeveelheid wol per compartiment bepalen de line-verkorting, en dat is erg lastig tunen ...
        Ik zou voor een bestaand ontwerp gaan, waarmee de driver dus min of meer vaststaat, want Fs bepaald nou eenmaal de line-lengte... Ook een kleine driver is belangrijk (dus lager rendement) anders word de kast zo groot....

Verder vind ik PR een beetje hetzelfde als TL qua klank... veel makkelijker te bouwen, kleiner, en misschien wel intelligenter dus... zou het zeker overwegen. Als je daarmee aan de slag wil download dan de unibox excel sheet:

Zorg wel dat het pass. membraan zelf even groot of groter is dan de aktieve driver.... De nieuwe LAB12 speaker is uitermate geschikt voor zo'n PR kast.... anders peerless XLS12 (wel de 8 ohm versie)
        spiekerfriekze
        knoppen en waarden :)

Comment

• speakerfreak
          • May 2002
          • 1446

hmm kleine driver, tjah had foto van de kast van michiel gezien, ook 15inch en ja tis inderdaad een flinke kast[] maar dat is geen probleem.
          Als er nog andere ideeen zijn die leuk zijn zicht/klank laat maar weten, ik hoop eigenlijk dat ik me B&C midjes erop aan kan laten sluiten maar zal moeilijk worden http://www.bcspeakers.com/compproduc...ers/6pev13.htm mischien dat er door een leuk kastje daarom nog wat leuks te bouwen is, hoorngeladen kastje voor de 6inch? lijkt me er wel cool uitzien zou dat kunnen of is het volledig nutteloos?

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

In mijn TL heb ik geen demping toegepast. Ik heb hem juist zo ontworpen dat de tunning gelijk goed is. Ik ga alleen wat demping in de bocht plaatsen. Hier word normaal gesproken veel rotzooi geproduceert. Gelukkig heb ik maar 1 bocht.
            Een TL is juist niet moeilijk te bouwen. Gewoon een rechthoekige doos met een schot (en indien nodig nog wat versteviging). In mijn geval is de TL recht, dus alles 90 graden.
            Er zijn zat moeilijke ontwerpen te vinden, maar daar geloof ik niet echt in. Elke bocht geeft weer een verstoring, vbandaar dat ik voor 1 bocht heb gekozen. Mocht de TL echt lang worden (2.5> meter) dan zou ik er ook een tweede boscht in bouwen. Anders word het helemaal een onhandig formaat.

PR is weer totaal andere koek. Maar past goed thuis in het rijtje BR en TL.

Ik zou nog even wachten met je top kastje tot je de 15" bassen aan de praat heb gekregen. Dan pas kun je bepalen wat de max toelaatbare boven grens van de sub is. Ik hou zelf van een lekker laag gecrossde sub. De 15PL40 cross ik op zo'n 80 Hz. Anders komen die hogere bassen er te hard uit wat het sublaag op de achtergrond doet verdwijen. De 15PL40 is immers geen sublaag driver.
            De TC sound woofers zijn echte sublaag monsters, en deze kunnen om die reden hoger gecroosd worden (je zou zeggen van niet). Wat er gebeurt is dat de TC's uit zich zelf al veel minder hogere bassen weergeeft (lage fs, redelijk hoge mms en zwakke aandrijving). De TC's zouden tot 180 Hz kunnen om goed aan te sluiten op m'n front loaded hoorntje.

Voor de liefhebbers hier een fototje van mijn TL: http://groups.msn.com/luidsprekers/s...oto&PhotoID=62
            Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

ziet er goed uit die foto, verfje misschien?
              Maar geluid om een hoek is voor die lage frequenties juist helemaal geen probleem..
              het principe van TL werkt op de tijdsvertraging (1/4 wave) en de demping/belasting door de luchtmassa in de line....
              Het is toch niet zo makkelijk als je denkt wil je een echt goed resultaat krijgen...

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaat:Maar geluid om een hoek is voor die lage frequenties juist helemaal geen probleem..
                Juist, Lage frequenties moet je volgens mij niet eens zien als geluid maar als luchtverplaatsing, 40 Hz heeft een golflengte van 8,5 meter dat vind ik een beetje raar voor te stellen dat je als je het zult zien over 8 meter maar 1 golflengte tegenkomt, best apart. Maar het heeft zo zijn voordelen: het komt overal doorheen en daar ben ik blij om.

Dit is ook de reden dat we wel met zijn allen best goede subwoofer hoornen kunnen bouwen maar als je een HF hoorn wilt maken en dan bedoel ik >1KHz dan krijg je allerlei problemen als reflecties e.d. met die kortere golflengtes.

Groeten Martin

Groeten Martin
                Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Leinad
                  • Apr 2004
                  • 153

Deze discussie staat ook op speakerstore en daar is de volgende vraag:

Kun je een 30Hz toon horen in een kamer van 3x3x3m? Aangezien deze golflengte niet in de kamer past, denk ik van niet. Als je een 30Hz toon op je speaker zet, hoor je wel iets. Maar ik denk dat wanneer je in een grote zaal staat deze toon pas echt zal horen.

Hoe denken jullie hierover?

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

Over het "horen van" sub in kleine ruimtes:
                    In een kleine ruimte hoor je dat sub wel, op elke plek heb je een andere som van reflecties met elk een eigen (fase)looptijd, waarbij die reflecties veel energie hebben voor verstoring.
                    Bij grotere ruimtes heb je ook die plekken, maar minder verstoord, vanwege de lagere energie van de reflecties... 3x3x3 is ook wel heel klein.
                    In de praktijk hoor je inderdaad wel dat je "niks kan" met kleine ruimtes en lange golflengtes... ben ik het wel mee eens

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

Nu we het toch over golflengtes hebben heb ik nog een vraagje: Bij het ontwerp van een hoornsysteem kom je altijd de volgende vuistregel tegen: Hoornlengte moet 1/4 golflengte van de laagste weer te geven frequentie zijn. Waarom is dit? misschien omdat je bij 1/4 golflengte op de top zit (maximale amplitude)? Dus dat de maximale staande golf in je hoorn optreed?

Groeten Martin.
                      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• michiel
                        • May 2001
                        • 1032

Een bocht in een TL creeert ook voor lage tonen een verstoring. Lees het topic op het hifi forum eens door. Aan het eind is een link te vinden waar het gedrag van geluid in een bocht in beeld wordt gebracht.

Lage tonen in een kleine kamer kan ook. 4*3 en 20 Hz gaat prima. Goed hoorbaar.
                        Groeten, michiel

Comment

• bertuss
                          • Jan 2002
                          • 816

hmz speakerfreask wat heb je met de speakers gedaan?
                          ik weet nu iig dat een TL, een mega speaker kan zijn.
                          ik zal binnekort eens fotoos schieten. mocht je nog niks hebben gemaakt, zal ik eens kijken wat die speaker in een TL gaat doen
                          schrik wel niet van een litertje of 300

Comment

• speakerfreak
                            • May 2002
                            • 1446

heb nog wat gekeken naar de kasten die ik nu heb, en valt me nu erg op dat ze gigantisch uitslaan en dan dus ook raar klinken ondanks de xmass van 9mm, ben er wel achter dat ik kasten wil die zo diep mogelijk gaan...

heb nu tentamens, over 2 weekies vakantie dus dan ga ik er aan beginnen

btwww welke speaker heb jij gebruikt? fotos zou idd leuk zijn

Comment

• bertuss
                              • Jan 2002
                              • 816

uhm de gebruikte speaker is gewoon een monacor sp150-p. ffies zoeken op monacor site.
                              als je echt diep wilt, ben je met een TL al een heel eind. een erg grote verbetering met de BR akst die ik eerst had.

Comment

Working...