nieuwe kast voor pzb40

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

nieuwe kast voor pzb40

heb al een tijdje http://www.speakerstore.nl/index.php...onstructieID=5 deze kasten met de bij behorende speakers (bzp40) klinkt niet verkeerd maar vind ze niet erg indrukwekkend klinken, tuurlijk zijn het maar 2 15inchers maar voor een prijsje van 550gulden per speaker mag je toch wel wat verwachten nu wil ik graag deze kasten gewoon houden voor de show (lekker compact) maar voor thuis klinkt het niet goed...

nu wou ik eens wat anders bouwen, de 2 speakers mogen gewoon in 1 kast, mag van alles zijn, basreflex/gesloten/bandpass/hoorn doet er niet toe maar moet zo extreem mogelijk klinken in een normale kamer...
    ja beetje vreemd idee? ja maar heb zin om weer iets te bouwen dus tjah[^] als versterker staat er een p2000 achter, die thuis gewoon op 4 uhm gebrugd draait, versterker zou 2000watt gebrugd aan 8 ohm leveren....
    Maar kan ook gewoon stereo werken natuurlijk (2x 700watt rms 8 ohm)

Iemand leuke ideetjes?
    Derbi Gpr Project aan de gang
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

als je iets aparts wil voor in de huiskamer kun je denken aan een hoorn, maar het nadeel is denk ik dat het niet tot zijn recht komt in de huiskamer. Ik zou voor bandpass gaan hoeveelste order weet ik niet maar dat kan wel lekker hard en diep gaan. En het past ook nog in de kamer.

Groeten Martin
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• speakerfreak
      • May 2002
      • 1446

hmm ja ik heb nu al erg het idee dat deze 2 kasten (of speakers) totaal niet klinken in een kleine kamer ( 5x3/4 opfsow met schuine wanden) lijkt het gewoon niet hard te gaan, terwijl ik laatste ergens in een kantine stond voor 120 kinderkes en daar blies ik toch wel flink...

maar wil inderdaad iets aparts, moet of lekkere druk kunnen opwekken bandpass/manifold? of er dan weer extra leuk uitzien

Comment

• Leinad
        • Apr 2004
        • 153

Wat dacht je van de karlson?

Komt in ieder geval een stuk lager dan die reflexboxen die je nu hebt staan. En ik denk dat je driver goed geschikt is voor dit ontwerp.

Groeten Daniel.

Comment

• speakerfreak
          • May 2002
          • 1446

karlson is zo saai...
          MOET met deze speakers aangezien ik nog veel geld moet afbetalen, en dit toch wel hele flinke speakers zijn...

buren klagen nu ook al dat ze bang zijn dat de muren scheuren, yeah right...maardat is geen probleem...
          En diepgang of harde bas tja... diepgang... moet gewoon voor thuis zo lekker mogelijk klinken

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

citaat:Geplaatst door speakerfreak

karlson is zo saai...
            MOET met deze speakers aangezien ik nog veel geld moet afbetalen, en dit toch wel hele flinke speakers zijn...

buren klagen nu ook al dat ze bang zijn dat de muren scheuren, yeah right...maardat is geen probleem...
            En diepgang of harde bas tja... diepgang... moet gewoon voor thuis zo lekker mogelijk klinken

Hoeveel ruimte heb je? Als het ff kan, een GIGA hoorn![][]

Zo niet, dan ben je toch echt afhankelijk van de driver zelf. Vooral voor hifi (als het echt goed moet klinken) heb je haast geen speling met de afstemming (of dit nu reflex of gesloten is). Er is in veel gevallen 1 optimale afstemming waar niet niet onder uit komt als je de lat erg hoog legt.

Waar ik zelf heel erg goede ervaring mee hebt is de TL. Ik kan je dit zeker weten aanraden. Je krijgt een flinke diepgang, en een zeer goede klank. Het kost je wat ruimte, maar je krijgt er ook wat voor terug.
            Zelf heb ik een 15" TL staan (afgestemt op 40 Hz, oppervlakte gelijk aan membraam vlak) van 270 liter. Het geluid wat hier uit komt is werkelijk fantastisch. Vandaag nog een 1 op 1 verlijking gemaakt van de TL met een geslten sub (hifi, zelfde driver als in de TL), en de TL kwam dik als beste uit de test. De gesloten kast is dan ook bijna de helft van de TL, maar voor die extra litertjes krijg je een hoop geluid terug.
            Groeten, michiel

Comment

• speakerfreak
              • May 2002
              • 1446

TL is ook niet spectaculair qua zicht, grote doos:P maar als er zo positief over gepraat word...
              staan der wat fotos en/of ontwerpen op Internet ervan?

edit: is deze speaker wel geschikt voor deze kast? het is natuurlijk geen hifi speaker

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

citaat:Geplaatst door speakerfreak

TL is ook niet spectaculair qua zicht, grote doos:P maar als er zo positief over gepraat word...
                staan der wat fotos en/of ontwerpen op Internet ervan?

edit: is deze speaker wel geschikt voor deze kast? het is natuurlijk geen hifi speaker
                Een TL is niet echt kritisch. Ze zeggen we dat de Q wat aan de hoge kant moet zijn, maar als je in je ontwerp rekening houdt met de parameters dan hoeft dat helemaal niet. Ik heb zelf de 15PL40 in een TL gebruikt, een lage Q en goed resultaat.
                In dezelfde TL heb ik ook een TC sound woofer gezet. Een tegenpool van de 15PL40 (lage fs, zeer hoge Q, lange slag, laag rendement) en dit gaat ook goed. Klankmatig is er wel erg veel verschil, maar om nu te zeggen dat de een slecht is gaat me te ver. Ze hebben beide een andere toepassing (TC is voor echt sublaag, 15PL40 meer de "snelle" voelbare bassen met minder diepgang).

JE kunt even via de meel contact met me opnemen, dan kan ik eens wat simuleren voor je.
                Misschien dat mijn huidige TL er uit gaat. Als dit het geval is kun je het kastje wel over nemen. Stelt niet veel voor (spaanplaat en tussen neus en lippen door in elkaar geflanst, maar het werkt). Ik bouw dan zelf wat nettere kasten die net ff beter op de TC sounds zijn afgestemt.
                Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

ik heb ook 2 TL's thuis, 15 jaar geleden gebouwd, nog steeds helemaal te gek...
                  Met die goeie ouwe kef b139 (25Hz TL)... echt waanzinnig mooi laag...

ik denk voor PA is het principe niet zo geschikt, vanwege lage eff. speakers die je nodig hebt (wat michiel al aangaf).....

Wil je een beetje kleine kast houden dan moet je dus een driver hebben met een niet heel groot oppervlak (dan nl ook dunner labyrinth), en toch een lage Fs, het een volgt uit het ander, en lage efficiency dus, maar volgens mn buren is dit niet waar [8D]
                  knoppen en waarden :)

Comment

• speakerfreak
                    • May 2002
                    • 1446

niet te moeilijk praten voor me deze kasten worden niet voor P.A./disco gebruikt! maar voor op me kamer...
                    Ik heb je trouwens gemailt michiel

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Als je het geld er voor over hebt: Een Lab12 in een basreflex of gesloten kast. De nieuwere versie van de Lab12 heeft nu ook faradayringen als ik me niet vergis. Compact, voor thuisgebruik voldoende SPLmax en een f3 of f6 op 20-25 Hz. Extreem genoeg?

Mvg Johan

Comment

• speakerfreak
                        • May 2002
                        • 1446

nog maals, ik moet nog 725euro afbetalen, 500 aan me ouders voor me brommer, en 225 boete voor me brommer aan de jode [xx(]

nieuwe speakers zit er dus niet in, (hoewel ik het nog wel een keer van plan bent, om iets met de LAB sub te knutselen) maar dat zit er voorlopig even niet in, moet met deze speakers gebeuren...
                        En volgende mij moet daar toch wel flink iets uit te halen zijn

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

ja ik wil die nieuwe lab12 in een pass radiator kast van 50L doen...

ben blij dat ze die ringen erin hebben geklust, want die lab12 presteert beter dan de peerless, behalve qua vervorming, en hopelijk nu dus niet meer... word wel die peerless radiator dan....

@speakerfreak, verkopen die brommer

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

De lab 12 hoort in een hoorn thuis!

Ik heb met mijn 40 Hz Tl een in room respone tot onder de 16 Hz volgens smaart... Ik geloof daar niet zo gek veel van, maar laag gaat het wel. De sub heeft ook een een redelijk rendement vergleken met de 150 liter gesloten variant (zelfde driver).

Een TL zou nog redelijk geschikt zijn voor PA kwa preformance. Ze worden alleen een beetje groot.
                            Ik heb zojuist een simulatie gedraait met de pzb40 in een 40Hz TL. Weergave vlak tot 40 Hz met een max spl an boven de 120 dB (700 watt input) met een kleine powerdip. Niet slecht voor een 15" driver. Je moet alleen 270 liter mee slepen. Hoeft ook geen probleem te zijn, maar de kast is niet vierkant. Een beetje onhandig formaat (vooral erg hoog).
                            Ik blijf de TL nog steeds 1 van de betere kasten in mijn assortiment vinden. Hoewel de 150 liter gesloten sub ook wel heerlijk klinkt, een beetje schoner dan de TL, maar helaas wat minder diepgang.
                            Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

ja maar 270 liter voor een enkeldriversub tot 40 Hz is niet echt een prestatie, vandaar dat je het in PA niet tegenkomt.
                              Mijn TL gaat tot 20Hz [8D]

en de Lab12 presteert erg goed in een passief radiatorkast, kan mij het schelen dat het is verzonnen voor een hoorn....

Je wint trouwens eigenlijk niks met passief radiator tov bassreflex, je levert rendement in tov kastgrootte, met behoud van ongeveer dezelfde frequentieresponse...
                              Je kan de kast bijv. halveren (vgl met bassreflex), met een uiteindelijk lager rendement (meestal -3dB tot -6dB in het laagste oktaaf).
                              En met zon kleine kast word de BR-poort ondoenlijk lang dus dat is een 2e reden voor PR. En de poortruis ben je ook kwijt.
                              vandaar dattik voor thuis en voor mn buren zon lab12 in een 50 liter PR kast ga schroeven..
                              en wapperen maar hehe

Comment

Working...