funktion one F118 vs bandpass hoorn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

funktion one F118 vs bandpass hoorn

Ik ben nu al een tijdje aan het kijken naar hoorn ontwerpen voor het bas gebied tot ongeveer 100 Hz. En naast de Lab hoorn kom ik steeds weer terecht op de bandpass hoorn. Nou zijn er van die bandpass hoorns ook verschillende uitvoeringen en volgens mij is die van de volgende link wel een leuke:

En nu zag ik dat bij funktion one de F118 hier verdacht veel op lijkt behalve de breedte die is ongeveer 8 cm smaller als de bandpass hoorn op bovenstaande link. de diepte is bij de F118 2 cm kleiner en de hoogte is bij de F118 nog geen cm groter. Het binnenwerk kan ik jammer genoeg niet controleren.

Mijn vraag is nu: Kent iemand de Function one en/of de bandpass hoorn van bovenstaande link, en hoe klinken deze kasten?

tweede vraag: Kan ik met 2 van deze kasten per kant goed uit de voeten? Dezelfde vraag voor als je er 4 per kant neerzet.

derde vraag: Welke kast denken jullie dat beter presteerd, 2 bandpass hoorn speakers per kant of 1 Dynacord V28PWH per kant? Je weet wel die kast waar ik al genoeg over heb gevraagd op dit forum.

Vierde vraag: (een ontwerp vraag) In hoeverre kun je gaan spelen met dit soort ontwerpen, kun je bijvoorbeeld de diepte iets aanpassen naar je wensen en hoe uit zich dit in de response? En kun je de hoogte en breedte van de kast aanpassen aan je wensen?

Vijfde vraag: Wie denkt je moet geen bandpass hoorn gaan bouwen maar een hele andere? En dan wil ik graag weten welke.

Ik kijk uit naar jullie reacties.
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Op het forum van speakerplans staat hier het e.e.a. over te lezen.
    De diepte van het ontwerp wijzigen heeft direct invloed op de laagste freq. met rendement van deze box. Als je iets wil wijzigen kun je dat beste in de breedte doen.
    Powered by AudioMadness....

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

Nog even een sub onderwerpje. Ik zou graag de 18W1000 van eighteen sound in een bandpass hoorn willen gebruiken maar nu zag ik wat raars op de volgende link:

De standaard geadviseerde speakers hebben allemaal een redelijk hoge Q factor, de RCF L18P300 en de B&C PZB46 enz. Maar aan het einde zeggen ze dat je als je er meerdere per kant gaat plaatsen je een speaker met een lage Qts moet nemen (dit ivm het optredende hoorn effect). Bijvoorbeeld de PD 1850 zie link voor specs:

http://www.papl.co.uk/asps/ShowDetails.asp?id=15

Mijn speaker komt dicht in de buurt van die PD1850, zou ik deze dan kunnen gebruiken?

En wordt het ontwerp niet anders wanneer je deze twee totaal verschillende soorten speakers gaat gebruiken? (een echte hoorn driver en een meer basreflex achtige driver)

Zo ja hoe pas ik deze kast dan aan, aan de gebruikte driver?

Zijn er ook nog reacties over de eerste post in dit onderwerp?

Comment

• CyberNBD
        • Aug 2000
        • 1318

Begin februari zijn er hier 2 dubbel 18" bandpasshoorns gebouwd als test, met daarin B&C 18PZB46 Speakers. Met carnaval zijn er erg veel goede reacties op geweest, en afgelopen weekend hebben we ze ook flink kunnen testen op een techno party, in een zaaltje waar we weten hoe de set (en dus de oude bassen) horen te klinken. Daar kwamen we tot de vaststelling dat we met 2 dubbel 18" bandpasshoorns met 2*1200W versterker erachter hetzelfde bereiken qua druk dan 4x enkel 18" basreflexkast met het dubbele aan vermogen (dus 2*2500W).
        De hoorn klinkt daarbij ook nog stukken strakker, en is gerichter (minder last van bass achter de kasten etc, maar das opzich wel eigen aan hoorn ontwerpen). Uiterst tevreden over de kastjes dus, en er volgen er over een tijdje nog 6, waarin samen met de 2 oude de PD1850's zullen komen.
        Paar fotootjes:
        PS: hij LIJKT op de F1 F218, maar de tuning is wezenlijk anders!!
        PS2: de kasten hebben nog maar 1 laagje verf achter de rug.. afwerking volgt dus nog

Dussss:
        1. Yep ik ken zowel de Funktion One als speakerstore ontwerp (dat is eigenlijk de basis van de turbosound TSW718, danwel in dubbele uitvoering maar dat mag niet veel maken) en vind ze beide prima klinken.
        2. Met 2 enkele of een dubbele kast per kant kan je zeker goed uit de voeten. Met 1 set met frontbasjes deden we makkelijk 700 man, dat gaat hier dus zeker ook wel mee lukken.
        3.Ken het dynacord kastje niet [:I]
        4.Je kan de kast "tunen" door diverse maten aan te passen, zo ook de achterste hoornplank te veranderen qua stand. Resultaten kan je berekenen met AJ Horn.
        5.Mijn mening moge duidelijk zijn denkik [][]
        CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

citaat:Begin februari zijn er hier 2 dubbel 18" bandpasshoorns gebouwd als test, met daarin B&C 18PZB46 Speakers. Met carnaval zijn er erg veel goede reacties op geweest, en afgelopen weekend hebben we ze ook flink kunnen testen op een techno party, in een zaaltje waar we weten hoe de set (en dus de oude bassen) horen te klinken
          Hebben jullie die kast van de link gebouwd, of een eigen aangepast ontwerp?

En jullie hebben de PZB van B&C speakers gebruikt, denken jullie dat hij met een meer hoorn geschikte driver zoals de PD1850 nog wat harder gaat? Want ik wil namelijk de Eighteen Sound 18W1000 gebruiken, daar heb ik namelijk nog 4 van liggen, en dat is een speaker die dichter in de buurt van de PD1850 komt dan richting de B&C?

Wil iemand nog eens naar mijn 2 bovende posts kijken? En zijn er nog meer mensen die een van deze kasten goed kent?

Alvast bedankt voor je snelle reactie

Comment

• frederik_
            • Jul 2003
            • 98

Welk verschil zie je in de frequntie responce als je de hoornkast met bijv. de 18PZB46 of de 18W1000 simuleert?

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

Dat weet ik dus niet, want ik heb nog wat vragen staan ivm het simuleren in hornresp waar ik nog geen antwoord op heb, dat staat overigens hier:

http://www.licht-geluid.nl/forum/top...91&whichpage=3

En in hornresp kun je de volgende gegevens niet invoeren,

citaat:Waar kan ik het rendement van mijn gebruikte driver invoeren?
              Waar kan ik de Xmax invoeren?
              Waar kan ik de Qts invoeren?
              Waar kan ik de Fs invoeren?

Dit zijn toch belangrijke parameters voor het hoornontwerp?
              En hier zitten de belangrijkste verschillen tussen de bovengenoemde drivers, misschien kan iemand dit eens simuleren in AJ-horn want daar kun je deze gegevens volgens mij wel invoeren. Ik heb alleen de demo versie van AJ horn (Het wordt tijd dat ik AJ horn ook eens ga aanschaffen)

Iemand hier reacties op of iemand die dit even wil simuleren in AJ-horn, of mij kan vertellen hoe ik dit in Hornresp kan simuleren?

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

HornResp:

Vul gewoon alle gegevens in waar het systeem om vraagt. In deze gegevens zitten Qts, Fs en Vas al verrekend. Deze hoef je dus niet apart op te geven. Als je bijv. Cms niet kent dan kun je dubbelklikken op dat vakje en dan komt er een invulschermpje waar je dan wel Vas moet invullen en de computer berekenend dan Cms, zelfde geldt voor Rms.

Hornresp geeft in de output een grafiek waarin de konusuitwijking tegen de frequnetie is uitgezet. Door het vermogen (Voltage) op te voeren kun je kijken of deze konusuitwijking onder de x-max blijft voor een gegeven vermogen.

Rendement in het laag daarvoor gebruikt Hornresp vooral de BL-factor en de bewegende massa welke beide ingevoerd moeten worden.

MVG Contour

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

@mbottens:

weet het ook niet precies (nooit een hoorn zelf berekend) maar denk dat de hoorn de hoorn is, onafhankelijk van de motor?

De driverpars veranderen door de lading van de hoorn (xmax,fs,qts etc.) en word daar ook de driver ook niet een beetje op uitgezocht?
                  iemand?

is het zo dat bij AJ-horn dat wel allemaal mee te nemen is? lijkt me wel handiger
                  knoppen en waarden :)

Comment

• CyberNBD
                    • Aug 2000
                    • 1318

Het verschil in rendement en SPL tussen de B&C en de PD 1850 is miniem volgens de simulaties in AJ Horn, echter klinkt de PD1850 wel een stuk beter (nog strakker) en gaat zich bij het stacken van meerdere bassen per kant beter gedragen.
                    CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

@ cybernbd

waar is dat in gesimuleerd in hornresp of in aj horn? Want naar mijn gevoel krijg je met AJ horn een eerlijker beeld.

En hoe denk je dat het uitpakt met de 18W1000 van eighteen sound, want die driver komt dichter in de buurt van de PD1850 dan bij de PZB.
                      En hij is een stuk goedkoper dan de PD1850.

@ Michiel

Misschien kun jij je er eens mee bemoeien, jij had toch AJ horn en volgens mij heb jij wel een paar antwoorden op bovenstaande vragen in dit onderwerp.

En het lijkt me sterk als je de kast niet iets aan de driver moet aanpassen, de achterkamer bijvoorbeeld, je ziet bij een basreflex kast al dat dit erg afhangt van de gebruikte driver. Maar ik kan het ook fout hebben.

PS welke toppen staan op die foto's in dit onderwerp?

Comment

• michiel
                        • May 2001
                        • 1032

Jaja, ik heb het af en toe ook erg druk met andere zaken.

Wat ik even kan zeggen, de bandpass hoorn gaat NIET echt laag. Ik zou zeker een andere kast aanraden als je er niet al te gek veel per kant wilt gebruiken.
                        Moet je nou iets hebben dat tot 180-200 Hz speelt dan komt de bandpass hoorn meer in aanmerking.

De bandpass hoorn kan aan een driver aangepast worden om hem optimaal te laten werken. Maar als je een driver hebt met niet te veel afwijkende parameters dan is deze ook goed bruikbaar.
                        Een "hoorn driver" geeft een flinke strakke bas, dus staat garant voor die gigantische harde klappen.
                        Een meer "br driver" geeft ietsje meer diepgang een een beetje minder aggressief geluidje. Vooral als je 1-2 kasten per kant gebruik kun je denk ik beter de br driver nemen met een hele flinke xmax en een nog grotere berg vermogen.

Maar aangezien jij tot de 100 Hz wilt, neem een hoorn die daar onder ook flink output heeft. De bandpass hoorn komt dan niet tot zijn recht.

Verdere antworden komen als ik weer wat tijd heb (misschien eind van de middag/vanavond al).

Bij de weg. Horn resp is prima te gebruiken, geeft erg weinig verschil met AJ. Maar is iets lastigeren in gebruik.
                        Groeten, michiel

Comment

• Contour
                          • Feb 2001
                          • 1018

Niet geheel mee eens, de F-218 van Funktion-One wordt bijv. onder de 114Hz ingezet. Met 6 kasten per kant gaat dit echt wel laag hoor, klankmatig weet zo'n set zeker te overtuigen, je mist werkelijk geen diepgang! Inderdaad moet je wel minimaal iets van 3x F-218 per kant neerzetten om dat geluid te bereiken, twee kan ook maar dat is nog niet optimaal. De setup van Cyber met slechts 1 kast per kant heb ik ook eens gehoord maar 700 man... ik zou eerder 250 man zeggen, maar dan wel met een aardig volume natuurlijk

MVG Contour

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Ik meen dat mbottens niet op een berg kasten zit te wachten. Dus vandaar dat ik hem iets anders aanr aadt. Met bijvoorbeeld een beetje zware 15"er in een vrij grote hoorn speel je met een enkele kast toch al tot zo'n 40 Hz. En dat met toch nog een flinke out put.

Ik heb zelf een bandpass hoorntje voor een 15"er staan (leeg trouwens). Dat is de 18" van speakerstore, maar dan iets smaller gemaakt voor de 15"er. En deze kast komt absoluut niet de diepte in. ik denk dat het rond de 100 Hz al langzaam begint af te vallen en onder de 50/60 Hz zal er niet echt veel leven zijn verwacht ik.
                            Ik denk niet dat de 18" variant ineens wel mooi de diepte in gaat...

Maar het is bij meerdere kasten inderdaad een HEEL ander verhaal. En daar heb ik geen ervaring mee. (waar kan ik die 6 f 218 per kant eens horen/voelen??[])
                            Groeten, michiel

Comment

• Michel van de Beek
                              • Oct 2000
                              • 283

citaat:Geplaatst door mbottens

... nu zag ik dat bij funktion one de F118 hier verdacht veel op lijkt
                              Dat klopt, en dat is geen toeval. De bandpasshoorn is ontwikkeld door Tony Andrews de grondlegger/oprichter van Turbosound, en Funktion-One (nadat hij Turbo verlaten had wegens onvrede met het beleid). De huidige serie is een evolutie / doorontwikkeling van het originele ontwerp gedurende de afgelopen 25-30 jaar.

citaat:waar kan ik die 6 f 218 per kant eens horen/voelen?? []
                              @Michiel (en andere geïnteresseerden)

Kwestie van even contact opnemen met een gebruiker, bv Think!Audio (http://www.think-audio.nl). Of even langs gaan in de Jimmy Woo in Amsterdam
                              Groeten,
                              Michel

Comment

Working...