4 voudige bandpass hoorn (GSP??)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

citaat:je hebt nu een compressiehoorn gemaakt. Dat is weer een heel ander ding. kan ook
    Vrijwel elke bass hoorn is een compressie hoorn. Deze is uit te voren als rear loaded horn, front loadedn hoorn en bandpass hoorn.

"gewone compressie hoorn" dan...

citaat:
    zou voor een kast met 2 drivers gaan en dan dubbel. Dan heb je een grotere totale hoornbaffle en dus beter rendement.
    Compresiie geeft al aan dat het membraam groter is dan de hals. Meer is het niet (of je moet de onlogica der mensheid volgen en er van uit gaan dat 1 ding niet twee benamingen kan hebben).

motivatie:
    een twee keer zo groot hoornmond-oppervlak heeft meer rendement in het laag, vergeleken met een hoornmondoppervlak van de helft. Hoeveelheid drivers blijft in dit voorbeeld hetzelfde dus spl ook, behalve in het laagste oktaaf, daar heb je winst.
    Bij frontloaded drivers heet dit spl-fenomeen baffle-step

Kritiek op de tweede schets: Die achterkamers zukken zo klein uitvallen dat we hier niet over een sub kunnen spreken. De benaming top kast is dan beter op zijn plaats!

??? topzwaarkast bedoel je?
    [/quote]
    knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

citaat:Geplaatst door mbottens

Dokter ik zie dat je veel verstand van hoornsystemen hebt, waar heb je die kennis opgedaan? en weet jij misschien nog goede boeken en of internet sites met informatie over hoe je een hoorn moet maken?, ik kan namelijk alleen maar boeken vinden over hifi en frontloaded kasten. En wat is een compressie hoorn?

Ik hoor morgen wel van je

doeg,
      nou ik heb helemaal niet zoveel verstand van specifiek hoorns... heb er bijv nooit een berekend of gesimuleerd (met eindige elementen methode oid)

maar als je je wil verdiepen in deze dingen kan je op het net zeker veel vinden.
      Het kost veel tijd en je moet er heel veel mee bezig zijn. ik kan ook eigenlijk geen allesomvattend antwoord geven, wel wat tips:

Als je dingen wil weten over drivers en Thiele small parameters: download unibox. Dit is een gratis te downloaden excelsheet waar je ook de relatie tussen T/S pars kan zien, en je kan ze ook veranderen en kijken wat de invloed van bepaalde parameters is. veel mensen gebruiken ook winisd. unibox heeft mijn persoonlijke voorkeur.

Verder is er zeker ook hoorn simulatiesoftware in de vorm van excel sheets. moet je even op het net zoeken.
      Ik zou ook vooral de JBL tech papers lezen, jbl heeft erg veel bijgedragen aan de pro-audio/luidspreker wereld. Ze hebben erg goede en informatieve papers die je vaak ook op hun site kan downloaden, of ergens anders kan vinden.
      En AES papers maar dat is misschien nu nog iets te hoog gegrepen voor je...
      Er is zoveel op het net te vinden tegenwoordig, van zelfbouwers van hoorns etc, maar soms zijn er dus ook onware/onzin dingen.

succes!

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

citaat:

motivatie:
        een twee keer zo groot hoornmond-oppervlak heeft meer rendement in het laag, vergeleken met een hoornmondoppervlak van de helft. Hoeveelheid drivers blijft in dit voorbeeld hetzelfde dus spl ook, behalve in het laagste oktaaf, daar heb je winst.
        Ik geloof dat ik snap wat je bedoelt. Je moet echter wel even uitkijken bij bass horns. Als je het mondvlak gaat vergroten en je houdt de rest gelijk dan zul je zien dat naast het hogere rendement, ook je f3 punt hoger wordt.
        Dat is nou net een nadeeltje van de bass hoorn. Wil je het goed doen dan word het allemaal zo ongeloofelijk groot.

Voor meer hoorn info moet je maar eens opzoek gaan naar een artikel van dinsdale. Ik weet niet zeker of ik het artikel nog op m'n computer heb staat. Als ik het tegen kom meel ik het wel even.
        Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

@michiel

ja dat is zeker waar, grotere hoornmond, dan ook meer hoornlengte. Liefst exponentiele verhouding maar dat is met laaghoorns ondoenlijk, om het handelbaar te houden.

Maar in dit geval zijn het 2 autonome hoorns die gekoppeld worden, en dan gaat die koppeltheorie op, tenminste dat is wat ik ervan begrijp...
          Het is geloof ik een 6dB/oktaaf slope die dan naar onder verschuift.
          kun je mij dat dinsdale document ook mailen? ik ken het nl niet, thnx!

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

citaat:Geplaatst door dokter dB

@michiel

ja dat is zeker waar, grotere hoornmond, dan ook meer hoornlengte. Liefst exponentiele verhouding maar dat is met laaghoorns ondoenlijk, om het handelbaar te houden.

Maar in dit geval zijn het 2 autonome hoorns die gekoppeld worden, en dan gaat die koppeltheorie op, tenminste dat is wat ik ervan begrijp...
            Het is geloof ik een 6dB/oktaaf slope die dan naar onder verschuift.
            kun je mij dat dinsdale document ook mailen? ik ken het nl niet, thnx!
            Bij stacken gaat het f3 punt inderdaad iets omlaag al is de helling bij hoorns geen 6 dB/oct.

Ik heb net even vluchtig mijn documeten door gekeken, maar het artikel niet gevonden. Ik denk dat ik het op m'n studenten kamer heb staan maar ook dat weet ik niet zeker.
            Groeten, michiel

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

2 tellen later....: http://joelist.free.fr/Dinsdale-on-horns/
              Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaat:Geplaatst door michiel

citaat:

motivatie:
                Ik geloof dat ik snap wat je bedoelt. Je moet echter wel even uitkijken bij bass horns. Als je het mondvlak gaat vergroten en je houdt de rest gelijk dan zul je zien dat naast het hogere rendement, ook je f3 punt hoger wordt.
                Dat is nou net een nadeeltje van de bass hoorn. Wil je het goed doen dan word het allemaal zo ongeloofelijk groot.

Voor meer hoorn info moet je maar eens opzoek gaan naar een artikel van dinsdale. Ik weet niet zeker of ik het artikel nog op m'n computer heb staat. Als ik het tegen kom meel ik het wel even.
                Michiel staat op deze site de artikelen waar jij het over had, ik heb trouwens alle informatie gedownload en heb weer iets te lezen.

Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• michiel
                  • May 2001
                  • 1032

Die site ken ik nog niet... staat best nog wel wat leuks op!

De artikelen van Dinsdale die daar staan zijn de artikelen die ik bedoel.
                  Groeten, michiel

Comment

Working...