materiaal

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PowerSound
    • Nov 2001
    • 1892

    #31
    Heb je dit als laagsectie ingebouwd ? http://www.speakerplans.com/page12.html

    Is deze kast trapeziumvormig of niet ? Want schijnt dat je die laagkasten per 6 moet stacken...

    Gebruikte componenten ?

    ziet er erg goed uit !
    PSL Bvba powered by
    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
    Yahama LS9-32 / MC7L-48
    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

    Comment

    • dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

      #32
      ziet er top uit ron, idd welke componenten? het is toch 15"/10"/1"?
      misschien nog experimenteren met faseplugje voor de 10"?.....
      knoppen en waarden :)

      Comment

      • michiel
        • May 2001
        • 1032

        #33
        Ron, je bedoelt de gsp 2 neem ik aan? Want die lijkt er wel op. Jij gebruikt een bandpass hoorn. GSP 2 is een hele andere richting in.
        Ik vind het wel jammer dat de kast geen trapezium is.

        Op welke frekwentie laat jij de mid hoorn trouwens beginnen??

        citaat:Nee dat begrijp ik michiel, maar je moet weten dat die hogere resonanties vaak juist worden veroorzaakt door de lagere frequenties, omdat je die mid-hoog frequenties dus redelijk goed kan dempen, en ook: de panelen reflecteren die hogere freqs bijna volledig, zonder energieverlies (energieverlies=in trilling brengen van paneel). Dus als je kast geen laag doet, dan ook niet die resonanties etc.... Het meeste qua kastresonanties speelt zich onder de 1kHz af.
        Volgens denk ik bij hogere frekwentie aan iets anders dan jij. Ik ben misschien een beetje onduidelijk geweest. In gedacht heb ik het gebied waar paneel resonantie plaats vinden opgedeelt in het gebied voor hogere frkwenties en lagere. Met de lagere bedoel ik dus gemiddel het werk gebied van een sub, dus tot zo'n 100-140 Hz, alles daar boven noem ik hoog (als we het over kastje en trillingen gaan hebben).
        En dat gebied (vanaf pak weg 200 Hz tot 1 KHz) is het moeilijkste.

        citaat: ideetje? kwam ik toevallig tegen op een forum

        A few years ago I came up with a system for making my cabinets panels less resonant. It is easy, cheap and effective. If you cut rings of sonotube about 1" to 2" inches in height in several different diameters and using a rigid glue, glue them to the insides of the cabinet sides you will create a panel that resonates as if it is much thicker than it really is. These rings take up very little volume and also break up standing waves. Using 2 or 3 concentric rings offset from center does the job. The sonotube ring is incredibly rigid along its height and as a circle is self supporting unlike a straight brace which can twist. Try it, you'll like it!
        Dat is nu exact het zelfde wat ik met gebruik van ribben wil bereiken. Deze beste man gebruik ringen als ribben. Maar ik ga misschien nog wel iets efficienters gebruiken. Maar, wtw bracing zal altijd veel effectiever zijn dan een rib. Maar je heb nu eenmaal plaatsen waar wtw niet mogelijk is. Voornamelijk afneem bare panelen en compartimenten waar de driver zit in bandpass en hoorn kasten.

        Groeten, michiel

        Comment

        • dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

          #34
          @michiel: dit is toch een normale compressiehoorn?
          bandpasshoorn heeft toch meerdere exits, zowel voor als achterkant vd driver?...

          200Hz tot 1kHz is volgens mij juist het makkelijkste. Alleen bij ondiepe bassreflex systemen kan je wel eens reflecties op de achterwand krijgen die dan weer uit je poort komen... (idd tussen 200hz en 1khz oid) maar bijvoorbeeld dikke demping op de achterwand voorkomt dat.
          Als je kast stijf genoeg is, dus zoals met jouw "wtw bracing" is er niks aan de hand. Die oplossing met die ringen is toch wel anders dan ribben: met een rib breng je de eerste/laagste paneelresonantiefrequentie omhoog. Die ringen ook wel maar die zijn meer te vergelijken met hetzelfde effect als dat je een dikker paneel gebruikt. Bij die ringen heb je als voordeel: niet de massa en het volume verlies van een dikker paneel....
          knoppen en waarden :)

          Comment

          • RonT
            • Dec 2003
            • 107

            #35
            Ik heb de globale tekeningen gezien van de GSP 2 en die leken er wel op. Ik gebruik het HD15 ontwerp voor laag en het ontwerp voor mid komt ook van internet maar ik weet de site niet meer [V].
            Het laag wordt aangedreven door een L15P530 van RCF. Het midden wordt aangedreven door een L10P510 van RCF en het hoog is uiteraard een compressie driver van ?

            Ik heb niet de illusie dat dit een super-box is maar hij voldoet voor mij. Ik heb trouwens ook niet de mogelijkheden om te simuleren of betrouwbare metingen te doen [8)]

            Het rendement is wel hoog.

            Comment

            • dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

              #36
              ken deze 15" niet maar ken L12P11WK 12" wel, ook hoog rendement... Die 10" is dat die ook in KF 850? kan dat? Deze hoogdriver nooit gezien... is dat toevallig iets van ev?
              Ga je die top passief crossen? dan word het moeilijk zonder meten om eea goed te krijgen..... veel succes!
              knoppen en waarden :)

              Comment

              • RonT
                • Dec 2003
                • 107

                #37
                effe vergeten............ laag kantelt op 170 Hz en midden op 3500 Hz

                Laag wordt aangedreven door een yamaha 4500 en midden + hoog (passief) door een yamaha 3200

                Comment

                • michiel
                  • May 2001
                  • 1032

                  #38
                  citaat:Geplaatst door dokter dB

                  @michiel: dit is toch een normale compressiehoorn?
                  bandpasshoorn heeft toch meerdere exits, zowel voor als achterkant vd driver?...

                  200Hz tot 1kHz is volgens mij juist het makkelijkste. Alleen bij ondiepe bassreflex systemen kan je wel eens reflecties op de achterwand krijgen die dan weer uit je poort komen... (idd tussen 200hz en 1khz oid) maar bijvoorbeeld dikke demping op de achterwand voorkomt dat.
                  Als je kast stijf genoeg is, dus zoals met jouw "wtw bracing" is er niks aan de hand. Die oplossing met die ringen is toch wel anders dan ribben: met een rib breng je de eerste/laagste paneelresonantiefrequentie omhoog. Die ringen ook wel maar die zijn meer te vergelijken met hetzelfde effect als dat je een dikker paneel gebruikt. Bij die ringen heb je als voordeel: niet de massa en het volume verlies van een dikker paneel....
                  De bandpass hoorn is familie van de compressie hoorn. Maar dan net iets anders. Je moet het zien als een bandpass kast waarbij de poort vervangen word door een hoorn.
                  Dus maar 1 uitgang. De types met meerdere "uitgangen" zijn de rear loaded hoorn en de hoorn die in gsp 2 zit. Die uit de gsp is een kruising tussen bassreflex en een hoorn. Net als de ev mtl bass kasten (noemen ze scoop ofzo). http://www.axemusic.com/products/aud...s/ev_mtl1x.htm

                  Die ringen werken exact het zelfde als ribben. Misschien dat ze het voordeel hebben dat ze rond zijn, en dus iets steviger.

                  En wat die paneel resonantie betreft. Een 15" sub met 18 mm wanden die laag gefiltert word trilt veel minder dan een 13 cm mid bass speaker in een kast van 18 mm MDF en 36 mm baffle, bekleed met daklood en een matrix die met 6 dB/oct gefiltert word op 400 Hz, en met 24 dB/pct op 50 Hz. Het is niet te doen om de kast in dat gebied stil te krijgen. (foto van de versteviging voor de 13 cm driver: http://groups.msn.com/_Secure/0SQAYA...52535349897733)

                  Hier werkt 36 mm mdf niet, en een matrix ook niet, en lood ook niet, die wanden blijven rustig mee doen.
                  Groeten, michiel

                  Comment

                  • dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

                    #39
                    citaat:Geplaatst door michiel
                    De bandpass hoorn is familie van de compressie hoorn. Maar dan net iets anders. Je moet het zien als een bandpass kast waarbij de poort vervangen word door een hoorn.
                    ja begrijp ik maar ik bedoelde eigenlijk RonT zijn 15" hoorn [u]is</u> een compressiehoorn en geen bandpass hoorn.

                    citaat:Geplaatst door michiel
                    [br
                    Hier werkt 36 mm mdf niet, en een matrix ook niet, en lood ook niet,
                    die link werkt ook niet
                    knoppen en waarden :)

                    Comment

                    • RonT
                      • Dec 2003
                      • 107

                      #40
                      Zal ik nu problemen met resonanties krijgen of niet ? Ben door alle theorie de weg kwijt.

                      En wat betreft de faseplug ............ ik ken de theorie erachter wel maar ik zou niet weten hoe zoiets te berekenen.[V]

                      Comment

                      • dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

                        #41
                        Beste Ron:
                        nee ik denk niet dat je problemen krijgt, kast ziet er qua konstruktie goed uit. Ik zou wel proberen om de laaghoorn panelen zo stijf mogelijk te maken, evt met ribben, zeker in de compressieruimte. De stijfheid van het ronde paneel en de zij/onderwanden van de compressieruimte dragen bepalen de laatste paar dB van de efficiency. Is die boog buigplex? dan zou ik kijken of je hem met epoxyhars oid stijver kan maken. Als het buigplex is zuigt dat paneel een bepaalde epoxyhars wel op denk ik......
                        Het is idd zeer jammer dat het niet trapeziumkastjes zijn maar daar is niks meer aan te doen. Je hebt nu wel meer volume voor de 15" hoorn.

                        Verder faseplug: ja de vorm maakt niet zo heel veel uit want het waveguideverloop is toch al niet exact exponentieel, en al helemaal niet als je verticaal kijkt. Het is een soort tussenvorm die gewoon meer rendement maakt, maar dus niet onder elke hoek exact evenveel.
                        Een faseplug zou de hoorn boven 1kHz zeker verbeteren, maar bij 200-500Hz ook ietsje zachter maken. (minder lucht massa/lading in de hoorn). Toch zou ik het zeker doen, je krijgt nl een betere horiz.directivity boven 1kHz (gaat minder bundelen) en je kan hoger crossen. Maar je krijgt het alleen maar goed als je eraan gaat meten.
                        Het eerste wat ik zou doen om te kijken of het zin heeft is een aantal metingen doen (0 graden tot 50 graden, kan al heel simpel met smaart ofzo) en dan gewoon simpel een verticaal taps toelopend schot in het midden plaatsen (van hout/klei/hard karton oid) en de metingen weer doen, beetje klooien todat je een uniformere spreiding hebt....
                        Als je hulp nodig hebt moet je het maar even mailen.
                        Ik zou ook je pass filter te optimaliseren, maar dat kost tijd qua meten (imp/fase metingen drivers) en rekenen, en weer meten en optimaliseren.
                        Ik doe meestal eerst aktief ideale crosspunten/steilheden bepalen/meten en dan pas passief filter bouwen en dan optimaliseren etc.
                        succes ermee!
                        knoppen en waarden :)

                        Comment

                        • RonT
                          • Dec 2003
                          • 107

                          #42
                          De boog is gemaakt van 5 lagen van 3,5 mm multiplex die over het hele oppervlak op elkaar geplakt zijn. Ik de compressie kamer van de 15 inch komen ook verstevigings ribben maar die waren ten tijde van de foto nog niet gemonteerd. Nu zitten ze er wel in.
                          En die faseplug lijkt me wel interessant maar ook verdomd moeilijk [8)] Ik heb qwa meet apparatuur eigenlijk niks. Ik doe alle metingen met een geijkte geluidsdruk meter Mijn oren zijn mn belangrijkste instrument.
                          Helaas heb ik deze twee kastjes nodig in februari en dus heb ik nu weinig tijd om te experimenteren maar daarna kom ik er op terug.
                          Ik zal morgen nieuwe foto plakken.

                          Comment

                          • Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

                            #43
                            Dan zou ik je willen adviseren om een een Behringen 8024 Ultracurve plus meetmicrofoon te kopen, samen voor rond de 300 euro te koop. Met de ingebouwde RTA analyser kun je in 31 frequentiebanden de relatieve geluidsdruk meten met een nauwkeurigheid van 0.5dB als ik me niet vergis. Dit is een stuk beter dan een dB-meter want die gaat wel heel grof te werk en is niet erg lineair... Gebruik je heb alleen om de geluidsniveaus van laag/mid/hoog op elkaar af te stemmen dan is zo'n ding wel goed bruikbaar, maar om te zien waar er bijv. listige bulten in de freq. response zitten is een RTA onmisbaar, of nog beter natuurlijk een professioneel meetsysteem...

                            MVG Contour

                            Comment

                            • RonT
                              • Dec 2003
                              • 107

                              #44
                              Ik zal na februari (als het hier minder druk is) eens gaan experimenteren met zo'n faseplug. Ik ken wel iemand met zo'n behringer setje.[8D]. Ik heb diverse afbeeldingen van speakers met faseplug en dus kan ik wel een beetje de ruwe vorm afkijken. Als er verder iemand interesse in heeft dan wil ik het verdere verloop van de bouw wel met foto's toelichten []

                              m.v.g Ron

                              Comment

                              • dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

                                #45
                                ja plaats die fotos ron, altijd leuk. Ik zou toch proberen een smaart setje te lenen van iem. voor die metingen, ivm de veel hogere freq. resolutie. je kan ook fase etc. bekijken. ik heb ook nog wel andere (free)ware, die kan ik wel mailen/ftpeen, weet alleen niet of je een laptop/geluidskaart/meetmic. hebt, maar eigenlijk is dat zowiezo onmisbaar. die behringer meetmicro van 60euro schijnt prima te zijn, ik heb zelf een veel duurdere maar toen ik die kocht was die behr. mic nog niet te koop..... verder heb je voor 120 euro de m-audio usbpre dus voor 180 euro ben je klaar. alleen de software nog.
                                knoppen en waarden :)

                                Comment

                                Working...