Gauss 5840

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

    #16
    Beste dokter dB,

    Gaat er bij het zien van een BL-factor van boven de 40 bij u geen belletje rinkelen van: DIKKE ONZIN WAARDE ???

    Zo'n enorm sterke aandrijving ben ik tot nu toe nog niet in een 15" tegengekomen! Dan zou ik een lagere Qts waarde verwachten.

    MVG Contour

    Comment

    • Jurrie
      • Nov 2002
      • 402

      #17
      Hoe betrouwbaar was die database ook alweer?

      Speaker heeft wel een aardige aandrijving maar daar kan ik ook niets zinnigs over zeggen...

      Comment

      • dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

        #18
        citaat:Geplaatst door Contour



        Gaat er bij het zien van een BL-factor van boven de 40 bij u geen belletje rinkelen van: DIKKE ONZIN WAARDE ???
        beste contour
        als ik jurries Qms Qes en vas invoer word de BL groter dan 200, dus als je het zo goed weet waarom ga lij niet lekker die waardes nameten voor jurrie, is iedereen blij

        Denk zelf dat iig Re niet klopt, en dat die driver het best geschikt is voor een hoorn
        knoppen en waarden :)

        Comment

        • dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

          #19


          daar staatie ook, is alleen niet helemaal volledig, en als ik deze parameters invul word de berekende BL 31, en er staat 24,5 op die site.... berekende mms is ook hoger dan in die site-specs (160gr tov 100gr), dus er is iets nog niet helemaal sjofel
          Het gissen houd hier een beetje op...... [B)]
          En bij deze site kan jan en alleman die pars veranderen.....
          knoppen en waarden :)

          Comment

          • dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

            #20
            weet het al.... sd klopte niet...

            Gauss 4580 barny
            Fs 37,00 Hz
            Re 6,70 Ohm
            Qms 2,30
            Qes 0,26
            Sd 880,0 cm2
            Vas 200,0 l
            Xmax peak 2,30 mm
            Le 1,30 mH
            Le2 0,00 mH
            Re2 0,00 Ohm
            Nominal Power 400,0 W

            SPL at 1 W 1 m 97,8 dB
            SPL at 2.83 Vrms 1m 98,6 dB
            Max SPL at 400 W 123,9 dB
            Qts 0,234
            Effective Qts 0,234
            Mms 100,62 g
            Cms 0,184 mm/N
            Rms 10,171 kg/s
            Bl 24,55 Tm
            Ref. efficiency, n0 3,746 %
            Efficiency, n 3,746 %
            Applied voltage 51,77 Vrms


            nu is Fs 37Hz, meet die effe na met de sinus voor de zekerheid....
            dan zou het ongeveer moeten kloppen
            Het ding kan overigens erg weinig slag maken, dus geen basreflex.... eerder een mid/bass hoorn met een kleine compressieruimte erachter
            succes
            knoppen en waarden :)

            Comment

            • Contour
              • Feb 2001
              • 1018

              #21
              Die BL-factor van 24,5 lijkt me inderdaad meer realistisch. Die RMS waarde is met 10.2 wel aan de hoge kant. Anderzijds gaat het bij deze factor om de mechanische verliezen in de driver en die waren vroeger simpelweg hoger dan nu, dus die waarde kan zeker kloppen. Een lagere Rms waarde wordt bij basreflex ontwerpen doorgaans in verband gebracht met een droge basweergave. Echter in hoornsystemen lijkt een lage Rms waarde minder van belang.

              Met de huidige specs lijkt mij ook dat in een hoorn deze driver het beste tot zijn recht zal komen. Vanwege de kleine x-max zal de hoorn het beste tussen de 50-200Hz kunnen worden ingezet.

              MVG Contour

              Comment

              • dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

                #22
                ja Rms heeft met de soort ophanging te maken, lijkt erop alsof hij heel los is opgehangen?
                als ik de resonantie freq. lager maak word Rms ook nog groter, tis inderdaad wel heel hoog 10kg/s....
                Maar die orginele VAS van 7, was denk ik in cubic feet want dat is ongeveer 200 liter.... dus dat klopt dan weer wel...
                verder ben ik effe klaar met die gauss, stop em in een wbin en dump hem in een jongerencentrum
                knoppen en waarden :)

                Comment

                • R. den Ridder
                  • Sep 2000
                  • 1500

                  #23
                  heej, als je dat gaat doen! dan heb ik er wel intresse in hoor, gebruik er vier in een setje dubbele glijbanen en ben daar erg tevreden mee, en een spare is nooit weg aangezien deze speakers niet meer gemaakt worden!
                  Loopt nog wel iets verder door, schat tot een hz of 40.

                  recones zijn trouwens nog wel verkrijgbaar hoorde ik laatst, ondersteund Telex dit nog of is het gewoon oude voorraad van HPA?

                  Groeten,
                  Ralph

                  Comment

                  • Jurrie
                    • Nov 2002
                    • 402

                    #24
                    Ralph, je kunt me mailen ik was van plan om een sub te bouwen voor bij een setje kleine topjes.

                    Lijkt me niet echt handig om dan een hoornsub te bouwen.

                    ps. je hebt vast wel wat cp meuk te ruil [)]

                    Comment

                    • michiel
                      • May 2001
                      • 1032

                      #25
                      Misschien een leuke kandidaat voor een 15" hifi mid bass hoorn.Maar daar zitten julie vast niet op te wachten.
                      Met een beetje pielen is het hifi hoorntje om te toveren tot een Pa hoorntje voor de laag sectie van een 3 weg hoorn geladen top. En daar zal deze speaker waarschijnlijk vrij goed tot zijn recht komen.

                      Ee sub met zo'n kleine slag is niet leuk meer...
                      Groeten, michiel

                      Comment

                      • Jurrie
                        • Nov 2002
                        • 402

                        #26
                        Als ik er 2 gehad had zou ik zeker een hoorngeladen kastje bouwen... [|)]

                        Erg blij van het gewicht zou je niet worden in een 3-weg hoorngeladen top

                        Comment

                        Working...