KILOMAX 18" in basreflexkast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Didier
    • Aug 2002
    • 323

KILOMAX 18" in basreflexkast

eminence KILOMAX PRO 18

94dB 1w/m
    1250 Watt RMS
    18" 8 Ohm

Fs: 33Hz
    Qts: 0.56
    BL: 19.7Tm
    Vas: 239.9liter
    Sd: 1159cm2
    Xmax: 9.8 mm

Is het mogelijk om deze speaker in een 18" BR kast te zetten?
    Zoja, wie heeft hier een ontwerp voor?
    Zuid-Limburg
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Ja dat is zeker mogelijk! Sterker nog, op de officiele Eminence datasheet van deze 18" Kilomax speaker wordt zelfs aangegeven dat de inhoud dan tussen de 212 liter en 354 liter moet liggen. Ik zou willen adviseren om ergens een simulatiepakketje te kopen of te downloaden en dat je dan eens zelf aan het ontwerpen gaat. Als je inhoud en de afmeting van het basreflex kanaal vastliggen dan ben je al een heel eind op weg!

MVG Contour

Comment

• Didier
      • Aug 2002
      • 323

Ik heb net WinISD Pro Alpha gedownload, maar volgens mijn berekeningen komt er bij basreflex een kast uit van 708 liter.

Blijkbaar doe ik dus ergens iets helemaal verkeerd?

Had ik vroeger toch maar beter opgelet bij Natuurkunde & Wiskunde...
      Zuid-Limburg

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

citaat:Ik heb net WinISD Pro Alpha gedownload, maar volgens mijn berekeningen komt er bij basreflex een kast uit van 708 liter.

Blijkbaar doe ik dus ergens iets helemaal verkeerd?
        Als je op 708 ltr uit komt, heb je nog helemaal niets gedaan.
        winISD Pro heeft de eigenschap om de vlakst mogelijke frequentie-karalteristiek, met zoveel mogelijk diepgang te berekenen.
        Daar houd het programma totaal geen rekening met powerdip en derg.

Als je daar nu zou gaan kijken zou je waarschijnlijk in de lach schieten (ik vond het in ieder geval wel grappig om te zien ).

Bedoeling is dat je nu zelf gaat simuleren met verschillende volumes en afstemmingen, lettende op in ieder geval groupdelay, powerdip freq.-karakteristiek en later op de bereikte cone excursion.
        (Voer wel even een signaal in van 1250 W).

(Ik simuleer ook even wat).

Mvg Johan

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Nee hoor, je hebt het uistekend gedaan! Net zelf even gecheckt en WinISD geeft inderdaad een 708 liter kast afgestemd op 23Hz. Ik kan niet in de programmatuur kijken maar over het algemeen gaan de meeste goedkope of gratis programma's enorm de fout in wanneer de Le (inductie) van de driver hoog is. In dit geval is deze 2,38mH en dat is ZEER hoog. Afstemmen van de kast volgens de standaard Thiele/Small basreflex tabellen is nu niet meer correct. Nu zal een duurder programma als AJ-horn uitkomst moeten bieden (Michiel van dit forum heeft dit draaien) want dit programma neemt de Le wel mee in de berekening.

Makkelijk ook is een mail uit laten gaan naar Eminence en kijken wat zij adviseren. Je mag aannemen dat zij deze Kilomax driver ook stevig getest hebben en zelf prima weten wat de ideale kastafmetingen en afstemfrequentie is.

Maar met dit voorbeeld is dus (net als in het voorbeeld van de RCF driver van Sis) weer eens aangetoond dat je niet blindelings op gratis programma's moet afgaan. Vooral bij echte subdrivers met zeer zware spoelen moet je dus uitkijken ivm de mogelijk zeer hoge Le waarde...

MVG Contour

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Mee eens.

Maar ga sowieso nooit blindelings af op wat winISD aangeeft.
            Ik krijg zelf wel een iets beter resultaat in een kast van 350 ltr(nadruk op iets).
            WinISD heeft in ieder geval moeite met bepaalde parameters.
            (Die van de RCF van Sis zijn overigens opgelost).

Zal ik toch een programma moeten kopen [:0].

Mvg Johan

Comment

• Didier
              • Aug 2002
              • 323

De groene lijn is van de kilomax. Maar daar klopt dus niet veel van???
              Zuid-Limburg

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Het zou kunnen dat het wel klopt. Maar als je nu naar het tabblad "Maximum power" gaat, zul je zien dat de belastbaarheid tussen de 40Hz en 75Hz slecht is, met als dieptepunt een belastbaarheid van 461 Watt rond de 52Hz. Niet zo mooi voor een speaker van 1250 Wrms.

Een powerdip is een bepaalde frequentie waar de Xmax wordt bereikt op een lager vermogen als de rms-belastbaarheid van de speaker.
                In de praktijk ligt dit punt wel hoger, aangezien er met een sinus wordt gesimuleerd (en muziek is geen sinus), maar een kast zonder powerdip is toch stukken beter.

Voorbij de Xmax zal er nog geen schade optreden, dat gebeurt pas bij de Xmech. Voorbij de Xmax zal de controle op het membraam verdwijnen.
                Zo kan het membraam zijwaarts gaan bewegen, dat wil je je speaker niet zien doen.

Mvg Johan

Comment

• Didier
                  • Aug 2002
                  • 323

is er een manier om die "powerdip" weg te krijgen?

Zo ja, hoe?
                  Zuid-Limburg

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Door de kast kleiner te maken, of de afstemfrequentie te verhogen.
                    De belastbaarheid van een speaker (en de daaraan gerelateerde powerdip) zijn omgekeerd evenredig aan de diepgang.

Het probleem bij de simulatie van de Kilomax 18 is echter dat er geen goede compromis uitkomt tussen de belastbaarheid en de diepgang.
                    Ook probeer je uiteraard een zo vlak mogelijke frequentie-karakteristiek te krijgen. Zodat alle frequenties even veel versterkt of verzwakt worden. (Een verschil van 2 á 3dB zal vrijwel niemand opvallen).

Mvg Johan

Comment

• Didier
                      • Aug 2002
                      • 323

Dus ik kan beter een andere speaker gebruiken?

b.v. de omega van eminence?

Zijn er nergens tekeningen voor een 18" KILOMAX basreflexkast?

Want er zullen toch genoeg mensen zijn die dit geprobeerd hebben?[?]
                      Zuid-Limburg

Comment

• groenteboer
                        • May 2002
                        • 187

Hoi Didier,

De Kilomax 18 is inderdaad jammer genoeg niet geschikt om in een bassrefelx kast te laten draaien. Ik heb hem zelf in een bassreflexkast van ca. 300 liter met de juiste afstemming gehad, echter de Xmax was in een bepaald gebied erg snel bereikt. (is al een tijdje geleden, kan de simulaties niet zo direct terugvinden).

Wat wél goed werkt met de kilmax 18, is 2e orde bandpasskast. Het ontwerp zal ik morgen even proberen op te snorren..

Persoonlijk vind ik de kilomax 18 nog wat beter klinken in een Karlson K18, echter daar lopen de meningen behoorlijk over uiteen. Ik heb een kilomax 18 in een K18 zitten, en daarnaast eenzelfde speaker in een even grote bassreflex kast gehad. De karlson kwam er toch duidelijk overheen. Een toen gebouwde bandpass kast presteerde ongeveer gelijk met de karlson voor wat betreft maximale druk. Persoonlijk vind ik de karlson toch nog net wat strakker klinken..

Je kunt overigens eens op het new-line forum zoeken, daar heb ik ook ooit foto's van dit project geplaatst..

M.vr.gr,

Joost

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Mailtje gekregen?

Is niet precies een bassreflex:
                          http://www.speakerplans.com/page15.html

Mvg Johan

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Heeft iemand toevallig een impedantie plotje van deze driver? Ik kan het zou snel niet vinden, er staat ieder geval nix in het boekje...
                            Zonder de impedantie kan ik niet veel (op 1 Khz en 10 Khz).
                            Groeten, michiel

Comment

• groenteboer
                              • May 2002
                              • 187

13,4 ohm bij 1KHz, zojuist even gemeten... Standaard meetfreq van deze meter is 1KHz, een ander meetpunt kan ik dus niet opnemen..

M.vr.gr,

Joost

Comment

Working...