Ombouwen behringer -1800X subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karelg
    • Jan 2003
    • 112

citaat:Waarom zijn zoveel mensen weg van de 18W1400 van 18 Sound, er zijn zoveel speakers die veel sterker zijn aangedreven met de zelfde of zelfs beter T.S parameters voor de bedoelde kasten.
    Om een voorbeeld te geven:- 18P1000 en 18G50 van Beyma
    - SD 18 P-audio
    - div.types PD ( tegenwoordig van Eminence heb ik gehoord).
    Ik moet nog steeds overtuigd worden, dus vertel mij eens wat deze speaker zo goed zou moeten maken!!!

Groeten

Jack
    18G50: hadden vroeger subs met 18G50, zitten nu 18LW1400 in. De LW1400 gaat gewoon stukken dieper. Is ook normaal, heeft een lagere fs.
    18P1000: komt aardig in de buurt van 18LW1400. Alhoewel er nog enkele ts-parameters verschillen.

Volgens mij heeft EAW ook wel goed hun huiswerk gemaakt en voldoende getest alvorens de 18LW1400 in hun z-versies subs te steken (uit goede bron vernomen, ofwel is die mens blind). En bij mijn weten (vergeef me mijn onwetendheid) zit beyma in EAW niet op de sub. (bv wel op het hoog met een gemodificeerde CP850Nd in KF750) Ik wil nu niet beweren dat EAW DE referentie is, maar het betekent toch al iets.

SD 18: is natuurlijk weer een ander type speaker, een BL van 35 en een Qts van 0.26 zeggen mij dat deze speaker meer geschikt is voor hornloading. Zeker de Xmax van slechts 5mm in acht nemende. 18LW1400<->SD18: Appels met peren vergelijking.
    Ook hier valt mij op dat harmonische vervorming niet opgegeven word.
    En het zijn en blijven natuurlijk asiaten............
    P-audio lijkt me een serieus merk met toch wat know how, maar Asië is groot en de kwaliteit van luidsprekerboeren daar is soms toch wel erbarmelijk hoor!

Heb idd ook vernomen dat PD is overgenomen door eminence, maar dat ze hun bedrijfsstrategie en producten verder zouden blijven houden.

En we kunnen inderdaad naar ts-parameters kijken, maar dan moeten we ook nog eens een deftige simulatie kunnen maken hé.
    De meesten onder ons gebruiken hiervoor gedownloade software die gebaseerd is de pistonic theoriën van thiele,beranek of andere akoestische goeroe's. Maar wie kan met zijn freeware programma ook staande golven in de bassreflexpijp simuleren? Of met welk programma kun je de exacte positie van de driver en bassreflex opgeven. Of kun je een bocht in een BRpijp simuleren? Maar ook wanneer we complexere kasten moeten berekenen, dan haken deze programma's meestal af. Wie van ons heeft al eens een lsp ontwerp gesimuleerd, daarnaa gemaakt en dan in een dode kamer gemeten dat de spl curve helemaal overeenstemde met de simulatie.
    Wat ik maar wil zeggen is: dat het mogelijk is met een prof simulatiepakket het uiterste uit eens speaker te halen, en dat dan de verschillen tussen drivers dan wel eens duidelijker zouden kunnen zijn.

Wat maakt de 18LW1400 dan beter?
    Dit hebben we nog niet in achting genomen:
    - harmonische vervorming
    - HI-2 vervorming
    - Ts- parameters zijn opgemeten bij een klein signaal, maar hoe zit het met de groot signaal respons? Want dit is uiteindelijk toch het belangrijkste, niet? Je moet weten dat de BL-faktor de helft kan zakken bij een speaker die zijn Xmax bereikt. Ook de mechanische compliantie zal veranderen naarmate de uitslag vergroot (en dit kan sterk variëren tussen speakers, en volgens mij heeft de LW1400 met dubbele CR hier een voordeel). Ook Le verandert naarmate de uitslag. En ik weet niet of Beyma de nodige apparatuur heeft om deze faktoren te optimaliseren. Eighteensound heeft deze recente en relatief dure(+/- 25k€) apparatuur wel.

Tja, misschien is het allemaal wat onduidelijk geformuleerd, maar wat ik wil zeggen is dat ts niet het enige zijn wat een speaker goed maakt.

mvg,

Karel

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

citaat:

Tja, misschien is het allemaal wat onduidelijk geformuleerd, maar wat ik wil zeggen is dat ts niet het enige zijn wat een speaker goed maakt.

De ts zeggen wel welke kast de speaker moet hebben, end at is iets wat we hier eerst goed moeten hebben. Pas dan kun je een speaker uit een selectie kiezen volgens jou methode...

Btw, staande golven in reflex tunnels?! We hebben het toch over subs?
      Groeten, michiel

Comment

• karelg
        • Jan 2003
        • 112

citaat:Btw, staande golven in reflex tunnels?! We hebben het toch over subs?
        Is juist, was voor simulaties in het algemeen bedoeld. Ik wilde gewoon maar effe aanhalen dat verschillen tussen simulatiepakketen groot kunnen zijn.

groeten,

karel

Comment

• frederik_
          • Jul 2003
          • 98

Zeg Karel,
          Heb je aandelen 18sound?

Comment

• karelg
            • Jan 2003
            • 112

Neen hoor, je gaat me zeker niet horen zeggen dat Eighteensound DE lsp-fabrikant is, of dat er niets kan tippen aan 18sound. Als je een goed systeem wil bouwen moet je gewoon de beste componenten gebruiken ongeacht het merk. Maar ik vind persoonlijk dat 18sound wel enkele fijne speakers heeft.
            Pas op, ze hebben , volgens mij dan toch, ook zeer zwakke woofers hoor. En is de 18LW1400 de beste 18" speaker voor een br-ontwerp? Neen, zeker niet, volgens mij kun je al gauw enkele speakers opnoemen die het beter zullen doen, maar die kosten dan ook wat meer hé.

Comment

• Michael
              • Nov 2002
              • 643

Ik ben door enkele forumleden per mail in geure en fleure gewaarschuuwd dat dit in geen enkel geval zal lukken. Kan iedereen zich hierin vinden? [B)].

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

Laat die mensen eens met argumenten komen!? Ik heb geloof al genoeg bewijs materiaal, om aan te tonen dat het WEL kan. En nog vrij makkelijk in dit geval!
                Groeten, michiel

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Het kan wel degelijk. Alleen zijn er ongetwijfeld nogal wat mensen die er tegenaan hikken dat dit "niet volgens de regels is".
                  Overal huizen ongeschreven regels die sommigge nooit zouden durven/willen overtreden. De gedachte alleen al.
                  Dat het ook anders kan maak ik toch geregeld mee. Ook al zou ik persoonlijk liever "de kast om de luidspreker heenbouwen".

Je hebt overigens meer speling op de kast als in eerste instantie (b)lijkt. De kast kan altijd nog kleiner worden gemaakt (schotten inbouwen). De afstemfrequentie kan ook nog hoger worden gemaakt (reflexbuis inkorten).
                  Met wat uiterlijke veranderingen (aan de achterkant bijv.) kan de inhoud nog vergroot worden.
                  Zo gebonden ben je dus ook weer niet.

Ieder zijn eigen weg.

Mvg Johan

Comment

• Michael
                    • Nov 2002
                    • 643

De behringer speaker die erin zit is dus een groot misterie want er is absoluut niks van bekend. Dus een goed vergelijk is niet mogelijk. Nu de kast op zichzelf. De kast is voorzien van twee openingen onderaan (geen baspijp).
                    De kast heeft een inhoud van ongeveer 183 liter excl. de speaker en inclusief een 200 liter.

Welke speakertje is hier nu het beste in te plaatsen. ik vraag dit aan jullie omdat die winisd mij niet moet en ik moet het porgamma niet. ik kom er gewoonweg niet wijs uit. welke woofer (maximaal 300 euro) is het beste voor in deze kast rekeninghoudend met het feit dat de speaker toch echt een stuk meer vermogen moet gaan produceren dan zijn voorganger.

Laat het maar horen. de meest geschikte speaker zal dan besteld worden en dan wordt het hopen dat het lukt.

Hartelijk dank voor jullie hulp tot nu toe, ik heb alweer aardig wat bijgeleerd.

Comment

• karelg
                      • Jan 2003
                      • 112

Michael, je kunt natuurlijk ook de TS parameters van je Behringer opmeten. Er bestaat daar software voor. CLIO bijvoorbeeld, maar dat kost natuurlijk wat geld.
                      Misschien zelfs ook al in freeware via de pc-geluidskaart? -- Het zou trouwens een mooi project zijn om daarvoor een een Matlab-routine voor te schrijven, helaas ontbreekt mij de tijd [8D][8D][8D].

Maar als je die TS-parameters ECHT wil, dan kan je met een sinusgenerator (of met je pc-geluidskaart), een versterker, een multimeter en een stukje boetseerklei en wat rekenwerk ook je TS-parameters bekomen. Daar vind je genoeg van op het net.

Desnoods, als je met die woofer tot bij mij komt, kan ik die wel opmeten op mijn werk. Maar van valkenburg naar gent is natuurlijk een heel eind. [V]

groeten,

Karel

Comment

• PowerSound
                        • Nov 2001
                        • 1892

citaat:Geplaatst door Michael

De kast is voorzien van twee openingen onderaan (geen baspijp).
                        Op mijn B1800X heb ik wel baspijpen...
                        PSL Bvba powered by
                        L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                        Yahama LS9-32 / MC7L-48
                        Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                        Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Michael
                          • Nov 2002
                          • 643

Een heel leuk idee. De geluidskaart op mijn pc heb ik maar voor de rest kun je het schudden. Nu wordt het wel erg leuk. Ik wist dat er een ontwerpverschil zat ttussen de b-1800 en de b-1800x maar ik heb geen baspijp? Wat is constructiedatum van die baskasten? Ik heb zelf drie vershillende datums dus er kan ook nog verschil ind e kasen onderling zitten.

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Een geluidskaart en een klein netwerkje met een weerstandje is voldoende. aan sofware heb je alleen een toon generator nodig (kan ook gewoon een kastje zijn inplaats van een proggie). multimeter om te meten en een beetje reken en je heb een groot deel van de parameters.
                            Als ik tijd heb kan ik even kijken of ik het documentje kan vinden. maar helaas moet ik deze week een of ander leip kruipruimte isolatie ding gaan ontwikkelen.[xx(]

voor geschikte drivers, zie mijn post op de vorige pagina. Staat een lijstje met drivers die eht goed doen. Ik zal vanavond nog eens bekijken of de L18P300 die ik als beste aangeeft de nieuwe of de oude versie is....
                            Groeten, michiel

Comment

• Jurrie
                              • Nov 2002
                              • 402

Ik heb ook wel interesse in dat documentje!

Comment

• michiel
                                • May 2001
                                • 1032

Ik heb gister eens geken naar die L18P300. Volgens de simulatie is deze wel geschikt voor jou kast. Volgens winsd moet ie iets minder volume hebben, zo'n 150 liter. Volgens AJhorn is 180 goed!

Dus de RCF L18P300 uit de new pro serie, bij speakerstore 307 euro.
                                Groeten, michiel

Comment

Working...