citaat:Waarom zijn zoveel mensen weg van de 18W1400 van 18 Sound, er zijn zoveel speakers die veel sterker zijn aangedreven met de zelfde of zelfs beter T.S parameters voor de bedoelde kasten.
Om een voorbeeld te geven:- 18P1000 en 18G50 van Beyma
- SD 18 P-audio
- div.types PD ( tegenwoordig van Eminence heb ik gehoord).
Ik moet nog steeds overtuigd worden, dus vertel mij eens wat deze speaker zo goed zou moeten maken!!!
Groeten
Jack
Om een voorbeeld te geven:- 18P1000 en 18G50 van Beyma
- SD 18 P-audio
- div.types PD ( tegenwoordig van Eminence heb ik gehoord).
Ik moet nog steeds overtuigd worden, dus vertel mij eens wat deze speaker zo goed zou moeten maken!!!
Groeten
Jack
18P1000: komt aardig in de buurt van 18LW1400. Alhoewel er nog enkele ts-parameters verschillen.
Volgens mij heeft EAW ook wel goed hun huiswerk gemaakt en voldoende getest alvorens de 18LW1400 in hun z-versies subs te steken (uit goede bron vernomen, ofwel is die mens blind). En bij mijn weten (vergeef me mijn onwetendheid) zit beyma in EAW niet op de sub. (bv wel op het hoog met een gemodificeerde CP850Nd in KF750) Ik wil nu niet beweren dat EAW DE referentie is, maar het betekent toch al iets.
SD 18: is natuurlijk weer een ander type speaker, een BL van 35 en een Qts van 0.26 zeggen mij dat deze speaker meer geschikt is voor hornloading. Zeker de Xmax van slechts 5mm in acht nemende. 18LW1400<->SD18: Appels met peren vergelijking.
Ook hier valt mij op dat harmonische vervorming niet opgegeven word.
En het zijn en blijven natuurlijk asiaten............
P-audio lijkt me een serieus merk met toch wat know how, maar Asië is groot en de kwaliteit van luidsprekerboeren daar is soms toch wel erbarmelijk hoor!
Heb idd ook vernomen dat PD is overgenomen door eminence, maar dat ze hun bedrijfsstrategie en producten verder zouden blijven houden.
En we kunnen inderdaad naar ts-parameters kijken, maar dan moeten we ook nog eens een deftige simulatie kunnen maken hé.
De meesten onder ons gebruiken hiervoor gedownloade software die gebaseerd is de pistonic theoriën van thiele,beranek of andere akoestische goeroe's. Maar wie kan met zijn freeware programma ook staande golven in de bassreflexpijp simuleren? Of met welk programma kun je de exacte positie van de driver en bassreflex opgeven. Of kun je een bocht in een BRpijp simuleren? Maar ook wanneer we complexere kasten moeten berekenen, dan haken deze programma's meestal af. Wie van ons heeft al eens een lsp ontwerp gesimuleerd, daarnaa gemaakt en dan in een dode kamer gemeten dat de spl curve helemaal overeenstemde met de simulatie.
Wat ik maar wil zeggen is: dat het mogelijk is met een prof simulatiepakket het uiterste uit eens speaker te halen, en dat dan de verschillen tussen drivers dan wel eens duidelijker zouden kunnen zijn.
Wat maakt de 18LW1400 dan beter?
Dit hebben we nog niet in achting genomen:
- harmonische vervorming
- HI-2 vervorming
- Ts- parameters zijn opgemeten bij een klein signaal, maar hoe zit het met de groot signaal respons? Want dit is uiteindelijk toch het belangrijkste, niet? Je moet weten dat de BL-faktor de helft kan zakken bij een speaker die zijn Xmax bereikt. Ook de mechanische compliantie zal veranderen naarmate de uitslag vergroot (en dit kan sterk variëren tussen speakers, en volgens mij heeft de LW1400 met dubbele CR hier een voordeel). Ook Le verandert naarmate de uitslag. En ik weet niet of Beyma de nodige apparatuur heeft om deze faktoren te optimaliseren. Eighteensound heeft deze recente en relatief dure(+/- 25k€) apparatuur wel.
Tja, misschien is het allemaal wat onduidelijk geformuleerd, maar wat ik wil zeggen is dat ts niet het enige zijn wat een speaker goed maakt.
mvg,
Karel
Comment