Basreflex 18"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

ik verwacht gewoon met zo een vermogen erachter dat je een beejte voelbare bas mag hebben. toch minstens tot op een meter of 10.

Voor de rest kun je altijd subjes bijleggen.

greetz ronny (bsl)
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Addy
      • Apr 2003
      • 35

Ik heb 2 bassen per kant gehoord van en met 18 sound en het was gewoon perfect. Voorin de tent was het knallen geblazen en achterin goed zoals het hoord met een tentfeest (850 man) en tent was vol.
      Addy.
      p.s. Heb besloten om mijn dubbel 18" hoornloaded bassen weg te doen en basreflex te maken/kopen.

Comment

• B-Rental
        • Sep 2003
        • 76

Ik zelf heb 18" van Master.
        Zeer betaabaar en komt goeie kwaliteit uit.
        Als je iets koopt koop dan echt iets goeds en betrouwbaar.
        Zelfbouw zou ik niet doen eerlijk gezegt.
        Je krijgt er nooit het geluid uit wat je uit een goeie kwaliteit koopspeaker krijgt.

Groeten Bryan (B-Rental Hoensbroek)
        ]

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

In de oudere Master zat gewoon Beyma en in de nieuwere geloof ik Beyma en 18 Sound. Koop losse drivers van deze merken, bereken en bouw er een goede kast omheen dan kun je de concurrentie met die kant en klare Master kastjes echt wel aan hoor! Juist qua kast is er nog het een en ander te winnen want als zelfbouwen kun je ook nog extra verstijvingen aanbrengen die de fabrikant uit kostenbesparing maar heeft weggelaten (dit is vooral in de budget series het geval, gelukkig doet Master niet aan budget)

MVG Contour

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Als je een compound kast ontwerpt, dus met twee speakers met de conussen tegen elkaar, kun je met de helft van de inhoud toe voor dezelfde prestaties. Kompakt, maar wel zwaar.
            Je kunt dan b.v. wat goedkopere, bv 300 W /4 Ohm speakers in serie zetten en toch een 600 W kastje hebben.

Lees maar eens een goed ontwerpboek over deze materie (Vance Dickason oid)

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

Zet dan liever 2 drivers van 8 ohm parallel, dan krijg je 4 ohm per kastje en trek je meer vermogen uit je versterker! Als je versterker 2 ohm stabiel is kun je zelfs 2 van deze kastjes per kant aansluiten!

MVG Contour

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Ja, is ook een goed idee, het kan allemaal!
                Let wel op dat je de speakers in tegenfase aansluit!
                "voorkanten" tegen elkaar, een naar voor, andere naar achter laten bewegen.
                Je hebt dan als het ware één keer de konusoppervlakte met twee aandrijvingen.

Comment

• sntho0
                  • Sep 2003
                  • 196

Wie kan mij helpen?

Ik heb 2 bas reflexboxen met elk 2 18" speakers van 8 ohm elk.
                  Als ik de 2 speakers per box paralel aanstuur gaan ze eerder vervormen dan als ik ze in serie aansluit. Ik kan natuurlijk de versterker zachter zetten maar heb het idee dat in serie beter is.
                  Ook kan ik de 2 basboxen mono aansturen via het aktieve scheidingsfilter. Heeft dit zin? Is dit beter? De speakers zijn 200 watt rms elk bij 8 ohm. De versterker geeft ongeveer 2 x 300 watt rms bij 8 ohm.
                  Wie kan me raad geven.?
                  Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

Je hifi?? versterker kan zoveel vermogen niet leveren lijkt me.
                    De voeding is niet berekend op vol vermogen aan 2 x 4 Ohm.
                    Als je de speakers in serie zet heeft de voeding het een stuk minder zwaar te verduren, en dus minder vervorming.
                    Mono aansturen??via het aktieve scheidingsfilter? De sub uit van een surround versterker? Ja, dan heb je wel een versterker extra nodig.

Comment

• sntho0
                      • Sep 2003
                      • 196

Carl,

Bedankt. Ik denk dat het wel duidelijk is dat het klopt dat in serie het beste is. Maar ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Het gaat niet om hifi, maar om een, niet al te grote, drive-in.
                      Deze heeft 3 stereo versterkers. hoog-mid-bas. Na het mengpaneel komt een scheidingsfilter welke het gescheiden geluid naar de versterkers stuurt en vervolgens weer naar de 2 x 3 boxen, bas, mid, hoog, en dit gaat prima. Op dit scheidingsfilter zit ook een mono uitgang voor een subwoofer. Nu is mijn vraag of ik beide boxen (dus 4 speakers) zou kunnen aansluiten op deze ene mono uitgang. Heeft dit zit? Stuurt de versterker dan ipv. 2 x 300 watt, 1 x 600 watt naar de boxen? Zou dit beter zijn of juist niet?

Groeten Toin
                      Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• Addy
                        • Apr 2003
                        • 35

Als de versterker gebrugd kan worden, de speakers in serie in de kasten aansluiten en de twee kasten weer paralel schakelen.
                        serie = 16 ohm, paralel wordt het weer 8 ohm. Als hij alleen gebrugd op 4 ohm kan draaien hen je wellicht een probleem.
                        Addy

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2138

citaat:Als hij alleen gebrugd op 4 ohm kan draaien hen je wellicht een probleem.
                          hoezo??? Je belast de versterker in brug dan met 8ohm. Als de versterker in brug 4 ohm mag hebben zal deze zeker 8 ohm mogen hebben. Een hogere impedantie mag altijd, lager nooit.
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• daanjo
                            • Jul 2003
                            • 23

citaat:Op dit scheidingsfilter zit ook een mono uitgang voor een subwoofer.Stuurt de versterker dan ipv. 2 x 300 watt, 1 x 600 watt naar de boxen?
                            .

Neen,wanneer je met de mono uitgang naar de versterker gaat,zal de versterker (in normale mode) nog altijd 2x300watt leveren. Wanneer die in bridge (zoek naar een schakelaar op de versterker)geschakelt is ,zal die 1x600watt leveren.

Comment

• michiel
                              • May 2001
                              • 1032

Als je op je x over de fase van L of R kan draaien, is het niet nodg dat je versterker een apparte schakeling heeft voor de brug mode. Gewoon fase van 1 kanaal omdraaien en de speakers op de plus van L en de plus van R aansluiten. Maak hier geen knutsel project van! Als je net als op de cx2300 de fase van elk willekeurig kanaal kan draaien, dan kan je elke versterker in de brug laten draaien. (ook een oude rotel hifi versterker doet het dan )
                              Groeten, michiel

Comment

• Addy
                                • Apr 2003
                                • 35

Als de versterker in brug 4 ohm mag hebben zal deze zeker 8 ohm mogen hebben. Een hogere impedantie mag altijd, lager nooit.

Oeps, stom van me. Alleen jammer van de vermogens vermindering

Addy

Comment

Working...