Subjessss en Coax toppen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

is het geen idee om een coaxiaal speaker in de hoorn te zetten.

De drivers van coaxspeakers hebben een veel zachter karakter als een losse driver en de meeste 12" coaxen hebben een 2" driver. ( Beyma )

Heb ikzelf ook gedaan en werkt perfect voor wat extra hoog heb ik een bulletje erbij gedaan !
    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by Rolandino
      is het geen idee om een coaxiaal speaker in de hoorn te zetten.

De drivers van coaxspeakers hebben een veel zachter karakter als een losse driver en de meeste 12" coaxen hebben een 2" driver. ( Beyma )

Heb ikzelf ook gedaan en werkt perfect voor wat extra hoog heb ik een bulletje erbij gedaan !
      Dan loop je tegen een paar problemen op, de hoorn sluit niet aan bij de hoogdriver waardoor het mid veel meer long-throw is dan het hoog.
      Ga je dan vervolgens nog een bullet bij plaatsen dan is in één klap je voordeel van coaxiaal weg want je introduceert dus een probleem met je time alignement. Daarbij geven bullets meestal vanaf zo'n 7 kHz weer en zullen ze dus apart versterkt moeten worden.
      Bij dit ontwerp kun je dus bijna niet anders dan een hoogdriver met passende hoorn te gebruiken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

DAar ben ik het niet mee eens ik gebruik al jaren deze toppen zonder een enkel probleem

mis geen hoog op afstand hoor bij een coax is de spreiding van mid en hoog gelijk omdat het over dezelfde conusoppervlakte loopt koppel je deze aan een hoorn worden deze tonen gelijkmatig verdeeld over de hoorn en verspreid.

voor de tweeter hoef je echt geen aparte versterker te nemen hoor je hebt altijd nog 3-weg filters of highpass filters

maar goed jullie zijn de Pro's dan zal het wel zo zijn !

ik praat alleen maar uit ervaring met mijn kasten dan zijn mijn kasten wel uniek op deze werld bol !
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

DAar ben ik het niet mee eens ik gebruik al jaren deze toppen zonder een enkel probleem

mis geen hoog op afstand hoor bij een coax is de spreiding van mid en hoog gelijk omdat het over dezelfde conusoppervlakte loopt koppel je deze aan een hoorn worden deze tonen gelijkmatig verdeeld over de hoorn en verspreid.

voor de tweeter hoef je echt geen aparte versterker te nemen hoor je hebt altijd nog 3-weg filters of highpass filters

maar goed jullie zijn de Pro's dan zal het wel zo zijn !

ik praat alleen maar uit ervaring met mijn kasten dan zijn mijn kasten wel uniek op deze werld bol !
          Daar heb je wel deels gelijk in, de koppeling via de 12" conus zal echter niet optimaal zijn.
          En die bullet kun je wel via een passief filter laten lopen maar je blijft dan het probleem met de time-alignement houden. In goed nederlands zal de bullet dus een paar milliseconden vertraagd moeten worden en dat kan alleen maar door een aparte versterker te gebruiken.

Comment

• Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

in theorie heb je gelijk maar in praktijk zijn deze dingen niet hoorbaar hoor.

Ik praat vanuit mijn oren snap je

Ga je meten dan zal er heus wel verschil zijn.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

in theorie heb je gelijk maar in praktijk zijn deze dingen niet hoorbaar hoor.

Ik praat vanuit mijn oren snap je

Ga je meten dan zal er heus wel verschil zijn.
              Maar beluister voor de grap maar eens een systeem waarbij de time-alignement wel en een waarbij het niet goed is.
              Daarbij bouw je een coaxiaal top vanwege de voordelen van coaxiaal, dus geluid uit een puntbron, dan is het wel ietwat vreemd als je dat voordeel om zeep helpt door dit soort oplossingen waarbij je dus weet dat het eigenlijk niet klopt.

Comment

• Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

de hoornkasten die ik gebouwd heb bestaat uit 2 compartimenten een voor de coaxiaal speaker en de andere voor ophoging van de kast zodat de topkast even groot is als de subkast in deze ophoging heb ik vanuit achter een oude beyma tweeter tegen de hoorn gedaan voor het net iets meer frisse hoog voor de stack !

Comment

• djyoeri
                  • May 2009
                  • 19

Super heren, bedankt voor de reacties.

Stel dat ik de B&C ME60 op een 1.4 inch HF-driver zet. Is het resultaat dan nog enigszins redelijk of moet ik echt een 1.4 inch hoorn monteren?

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by djyoeri
                    Super heren, bedankt voor de reacties.

Stel dat ik de B&C ME60 op een 1.4 inch HF-driver zet. Is het resultaat dan nog enigszins redelijk of moet ik echt een 1.4 inch hoorn monteren?
                    Bij een 1,4" driver hoort wel een passende hoorn....

Comment

• djyoeri
                      • May 2009
                      • 19

Haha oke bedankt!
                      Was meer omdat er geen 60x40 hoorn 1.4 inch verkrijgbaar is bij mijn lererancier. Wel een B&C ME90, maar die is 80x60 graden afstraling, dus dat heeft niet zo heel veel zin.

Bedankt weer!

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

Ik durf het bijna niet te vragen, maar plaats je de onderste sub wel andersom, om een hoornmond te creëren?

Mvg,

Teun
                        Last edited by 4AC; 11-04-11, 19:23.
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• dexter
                          • Jul 2005
                          • 433

In principe hoeft dit niet, dit omdat de lengtes van de golven voldoende lang zijn en dus zowieso wel koppelen.

Voorbeeld een golf van 100Hz is toch 3.43 Meter, halve golf lengte is dus iets minder dan 1.75m dus alles binnen ruweg 1.75m koppelt met elkaar.
                          Last edited by dexter; 20-05-09, 22:05.

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

Er zijn twee manieren van koppelen in dit geval.

De koppeling waar Dexter op doelt, overigens gaat het hier om een 1/4 golflengte i.p.v een 1/2 golflengte, dus zo'n 86 cm i.p.v 1,75 meter (voor 100 Hz).

De koppeling waar Teun op doelt, door de hoornmonden naar elkaar toe te zetten wordt als het ware één grote hoornmond gevormd. In het geval van frontloaded hoorns kan dit tot een significante verlaging van de onderste grensfrequentie leiden en vervlakking van de respons.
                            In het geval van hybrides is deze vorm van koppeling gering in zijn effectiviteit. Het kan een dB'tje output verschillen over een beperkt frequentiegebied (van het totale werkgebied).

Hybrides zijn als het ware een overgang tussen basreflex en rear loaded hoorns en gedragen zich daar naar. Het effect van hoornmond koppeling is over het algemeen niet zo goed als bij een rear loaded hoorn maar ook niet zo slecht als bij basreflex.

Mvg Johan

Comment

• Rolandino
                              • Mar 2007
                              • 1451

origineel is de MD218 idd met de hoornmonden tegen elkaar aan.

Echter in deze opstelling is er weinig verschil maar wel als er 4 staan met de monden tegen elkaar ga je een berg verschil merken.

zoals rechts op de foto is de koppeling te zien ( zo is het exact de MD218 van Master ) Daar is deze kast ook van na gebouwd ( de originele letterlijk doormidden gezaagd ) wel een kleine aanpassing in de mond en baffle waardoor er met 2 losse kasten een hoorbaar beter rendement behaald wordt dan de originele MD218 zonder processor !

Gebruik deze set op 2x C31800 versterkers van JB en draai er tot maximaal 500 man mee met goede resultaten.

Nu wordt deze set met 2x Synq Digit 3K6 verasterkers gevoed en de Synq DLP6 processor voor de tuning en x-oversubs gaan nu vanaf 36hz tot 120 hz met een boost op de 50 en 60hz van +3db en een dip op de 100hz van -3 waardoor de kast minder ronkt !

op de top heb ik vanaf 120hz met een dip op de 3,5Khz van -3db verder geen aanpassingen tot op heden gedaan.

Natuurlijk de gain van het topgedeelte wat zachter gedaan ivm het vermogen van de amp !

Tot op heden goede ervaringen gehad met deze setup.

[EDIT]handel niet toegestaan[/EDIT]
                              Last edited by Mathijs; 25-05-09, 21:27.

Comment

Working...