Subjessss en Coax toppen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djyoeri
    • May 2009
    • 19

Johan,

Nou, dilemma is misschien een groot woord.

Ik ga dan denken, gebeurt dit ook bij een 1"er en is deze dan niet geschikt? Want ik zie bij voorbaat alleen maar dat 2"ers gebruikt worden, dus dit zal niet voor niets zijn. Echter kan ik hier niet veel informatie over vinden.

M.v.g.

Yoeri Bijker

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Die 12" hoorn heeft een paar problemen, één ervan is dat de hoorn te kort is om lage frequenties weer te geven waardoor je in het gebied tussen 80 en 150 Hz tekort komt.
      De combinatie met een 2" driver is omdat het rendement van de 12"ers door de hoorn dusdanig hoog is dat er een stevige driver nodig is en je liefst de 12"ers niet hoger laat lopen dan 1300 Hz. .
      Een 1" zul je dus al snel tekort mee komen daar deze meestal pas vanaf zo'n 2kHz een beetje power kunnen hebben.
      Een mogelijkheid is om 2 1" drivers onder elkaar te monteren, krijg je het idee als bij een line array, veel drivers dan kunnen ze al bij 800 Hz beginnen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djyoeri
        • May 2009
        • 19

Bedankt voor je reactie!

Oke dus een 1 incher is dus per definitie (in zijn eentje) al niet sterk genoeg.

Ben voorlopig nog een beetje aan het oriënteren, maar waarschijnlijk komen ze op bandpass-hoorn kastjes welke bruikbaar zijn van ongeveer 50hz tot 160hz.
        Wanneer ik de mid dus vanaf 160hz laat werken, zou dit dan wel voldoende rendement opleveren?

M.v.g.

Yoeri Bijker

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Voor zover ik me die kast kan herinneren is de hoorn effectief vanaf zo'n 150 Hz dus dat zou moeten kunnen. Maar om je subs zover door te laten lopen vind ik minder, eigenlijk zou je een 15" low-mid kast erbij moeten plaatsen om het gat op te vullen. En inderdaad is een 1" driver aan de lichte kant om die 2 12"ers bij te houden. Denk wel dat het hoog mooier wordt met 2 1" drivers dan met 1 2" driver, het geluid wordt er minder agressief van.

Comment

• djyoeri
            • May 2009
            • 19

WINISD geeft aan dat ze op 150/160 hz juist het meest effectief zijn. Dan hebben ze ook het hoogste rendement. Maar ook dat is alleen maar theoretisch gezien natuurlijk.

Het gaat om de Coax-top met maar 1 12 incher. Dus de kleine top. Zou in dit geval een 1 incher deze wel bij kunnen houden dan? Denk aan de legendarische DE-25/250? met een goede hoorn erachter.

Wederom bedankt voor je reactie!

M.v.g.

Yoeri Bijker

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by djyoeri
              WINISD geeft aan dat ze op 150/160 hz juist het meest effectief zijn. Dan hebben ze ook het hoogste rendement. Maar ook dat is alleen maar theoretisch gezien natuurlijk.

Het gaat om de Coax-top met maar 1 12 incher. Dus de kleine top. Zou in dit geval een 1 incher deze wel bij kunnen houden dan? Denk aan de legendarische DE-25/250? met een goede hoorn erachter.

Wederom bedankt voor je reactie!

M.v.g.

Yoeri Bijker
              Een enkele 12" top wordt al makkelijker om bij te houden voor een 1" driver, je kunt het al aardig voorspellen door uit te rekenen wat de maximale SPL is van je 12" in combinatie met de hoorn bij maximaal vermogen en dan uitrekenen hoeveel vermogen er op je 1" nodig is om dit bij te benen. Valt dit nog ruim binnen de specs dan komt het wel goed.
              Overigens zou je ook een 1,4" kunnen overwegen.....
              Probleem met je subs is niet dat ze die 160 Hz niet zouden halen maar wel dat je dan erg veel vermogen kwijt bent aan de weergave van het gebied tussen de 80 en 160 Hz, je houdt dan minder over voor het gebied onder de 80 Hz.

Comment

• djyoeri
                • May 2009
                • 19

Echter heb ik niet echt een idee welke berekening ik toe zal moeten passen om de Max SPL te berekenen.

Ah, vandaar. In principe is het de bedoeling om eventueel nog onder die bandpass-hoorn kastjes echte sub-kasten te gaan plaatsen. Deze voor een frequentie verloop van 30/35 hz tot 80 hz. De bandpass-hoorn kastjes zullen dus meer als low-kasten gebruikt worden.

Bedankt voor je reactie.

M.v.g.

Yoeri Bijker

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Echter heb ik niet echt een idee welke berekening ik toe zal moeten passen om de Max SPL te berekenen.

Ah, vandaar. In principe is het de bedoeling om eventueel nog onder die bandpass-hoorn kastjes echte sub-kasten te gaan plaatsen. Deze voor een frequentie verloop van 30/35 hz tot 80 hz. De bandpass-hoorn kastjes zullen dus meer als low-kasten gebruikt worden.

Bedankt voor je reactie.

M.v.g.

Yoeri Bijker
                  Het rendement van de hoogdriver kun je vinden in de specs., meestal is dit ergens tussen de 105 en 110 dB/W/m. Samen met het continu vermogen kun je nu de theoretische max. SPL berekenen. Doe ditzelfde voor je mid speaker en je weet of de hoogdriver het mid bij kan benen.
                  Overigens moet je wel uitgaan van de 12" met hoorn!
                  Het rendement is, door de hoorn, namelijk veel hoger dan in de specs. van de speaker staat aangegeven.
                  Wanneer je onder de bandpass kastjes nog een keer echte subs legt dan heb je een hele mooie combinatie en zul je geen dip meer hebben in het gebied 80/160 Hz.
                  Bedenk wel dat dit voor long-throw niet opgaat, dan ben je die frequenties al snel weer kwijt.

Comment

• djyoeri
                    • May 2009
                    • 19

Bij de berekeningen kom ik op de volgende uitkomsten. (Bij cont. power)

B&C.Speakers DE-250 Max SPL 130.1
                    B&C.Speakers 12PE32 Max SPL 129.3 (niet met hoorn effect)

De hoorn zou de 12PE32 dus nog versterken. Denk je dat de DE-250 deze speaker aan zou kunnen in een hoorn-constructie?

Zo zou het inderdaad een ideale set worden (het principe van een D&B C4 set met B2's eronder). De sub-kast zal inderdaad dienen om in het near-field een flinke dreun te geven. De top en low-kastjes dienen daarentegen weer meer voor long-throw.

M.v.g.

Yoeri Bijker

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Bij de berekeningen kom ik op de volgende uitkomsten. (Bij cont. power)

B&C.Speakers DE-250 Max SPL 130.1
                      B&C.Speakers 12PE32 Max SPL 129.3 (niet met hoorn effect)

De hoorn zou de 12PE32 dus nog versterken. Denk je dat de DE-250 deze speaker aan zou kunnen in een hoorn-constructie?

Zo zou het inderdaad een ideale set worden (het principe van een D&B C4 set met B2's eronder). De sub-kast zal inderdaad dienen om in het near-field een flinke dreun te geven. De top en low-kastjes dienen daarentegen weer meer voor long-throw.

M.v.g.

Yoeri Bijker
                      Je zit nu met hoogdriver al op praktisch dezelfde SPL, de hoorn zal het rendement van de 12" snel met 3 dB of meer verhogen, het wordt dus krap of je moet genoegen nemen met het feit dat je hoog de beperkende factor is.
                      Welke spreiding geeft je hoog hoorn, is die 60 of 90 graden?

Comment

• djyoeri
                        • May 2009
                        • 19

Mmm, als er inderdaad nog 3db bovenop komt wordt het inderdaad krap.

De hoorn voor de LF driver wordt waarschijnlijk vergelijkbaar met de D&B c4 top. Beperkt dus. (ongeveer 40x40/30 graden).

Heb net even een meting gedaan met een 1.4 inch driver. Deze komt uit om een max SPL van 135.8 en moet dus zeker meer geschikt zijn dan de 1 incher.

Bedankt voor je reactie weer

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Een spreiding van 40 graden horizontaal is erg krap, meen dat die 12" hoorn 60 graden horizontaal is....
                          Die 1,4" zal het waarschijnlijk een stuk beter trekken in elk geval.

Comment

• djyoeri
                            • May 2009
                            • 19

Heb ontwerpen liggen van de originele C4. Maar denk dat ik deze inderdaad ga modificeren met de hoorn van de 12" 2" Coax-top van Speakerstore.

En zoals je zegt, dan heb ik inderdaad 60x60 afstraling wat toch wat netter is!

Denk dat het toch die 1.4 inch driver gaat worden, het is allemaal nog niet rond. Dus heb nog hier en daar wat bedenk tijd!

Ik wil je in ieder geval bedanken voor je tijd! Je hebt me uitstekend geholpen! Waarschijnlijk spreken we elkaar binnenkort wel weer op het forum.

Ik wens je nog een fijne nachtrust

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Zou leuk zijn als je wat foto's van het project plaatst...
                              Weltrusten.

Comment

• djyoeri
                                • May 2009
                                • 19

Goed idee! Wanneer ik begin aan het project zal ik gelijk een bouw-verslag maken van mijn project.

Weltruste.

Comment

Working...