bouw eminence kappa 15 LF subs + nieuwe toppen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulse
    • Oct 2001
    • 666

Heeft iemand een idee wat ik nu moet kopen/bouwen ter vervanging van deze toppen? Ze hebben wat te weinig hoog om 2 subs per kant bij te houden.

Het is de bedoeling dat de toppen subs met gemak kunnen bijhouden en eventueel nog een 3de sub per kant zouden aankunnen.
    300 man zouden er toch mee moeten te halen zijn.

De 12 inch 2 inch hoorngeladen coax top van PB audio is geen oplossing vermits deze een stuk dieper is als de subs en de kostprijs ervan me wat te hoog is.

Ik heb nu een aanbod gekregen voor een kastje met een beyma 10M 250
    en een CP380M driver in, uitgevoerd als een frontloaded gesloten kast. Is dit wat om als top te gebruiken voor op de subs of wat weinig ?
    Ik dacht er eventueel aan om een hoorngeladen 10/1inch top zelf te bouwen met die beyma speakers (dat ontwerp van contour op de PBaudio site), dit zal het rendement van die 10incher en dus het mid sterk omhoog helpen volgens mij.

Heeft iemand ideeen of een mening wat het beste zou zijn als top voor deze set ?
    Het is de bedoeling dat de top 250wrms@ 8ohm of 350@4ohm (crown macrotech 601) krijgt en ze moet passief gefilterd zijn

Groeten,
    Dieter, D.D.A. Sound & Light
    MVG,
    Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

Ik zou voor hoorn loaded kiezen. Maar de geschikte drivers zijn nog vrij prijzig. 10" aan een goede hoorn gekoppeld is voldoende verwacht ik. De B&C 10MD26 lijkt mij heel geschikt voor een hoorn kast (maar wel prijzig denk ik).
      RCF moet ook wel wat leuks hebben.

Groeten, michiel
      Groeten, michiel

Comment

• Pulse
        • Oct 2001
        • 666

en wat vindt je van die genoemde beyma drivers voor in een hoorn ?
        ( 10M250 10incher en CP380M 1incher), mij leken deze ook geschikt of niet ?

(het is maar omdat ik 2de hands zo'n kastje kan komen met die drivers erin, als ik gewoon alle onderdelen neem van dat kastje en dan begin met de bouw van de hoorn komt het me voordeliger uit)

Die hoorn van contour is er precies wel eentje met een brede straling, (90*40) dacht ik, maar is volgens mij nog beter als je die speakers veel voor nearfield gebruikt.

Groeten,
        MVG,

Comment

• michiel
          • May 2001
          • 1032

Ik heb ff de parameters vna die Beyma opgezocht. Hij heeft een mooie lage Qts. Een fs van 50 Hz tegen over 76 Hz van de B&C. De Mms van de Byema kon ik niet vinden. De B&C heeft een Mms van 31 gram. Hoe lager hoe beter....

Op papier komt de B&C er iets beter uit voor een hoorn, maar dat kan nog wel eens verschillen met de praktijk. De Beyma is ierder geval ook geschikt voor hoorn loading.

Het mooiste is natuurlijk een ronde tractrixx hoorn. Deze doen het ook uitstekend in het near field. Maar ik neem aan dat je geen zin hebt om een tractrixx curve te maken, en al helemaal niet rond...

De hoorn van Contour heb ik nog niet gehoord, ik was wel van plan deze te gaan boiuwen, maar ik heb uiteindelijk toch voor de tractrixx hoorn gekozen. Ik denk echter dat het een hele goede kast voor jou kan zijn. Waarom niet gewoon een proto type bouwen om te kijken wat het allemaal is en misschiend at je dan nog wat tegen komt wat je anders wil.

Groeten, michiel
          Groeten, michiel

Comment

• Pulse
            • Oct 2001
            • 666

Met hoeveel db gaat zo'n hoorn het rendement van de 10incher verhogen in het bereik van de hoorn ?
            In een frontloaded kast zit dit rendement van die 10incher rond de 98db gemiddeld

Want ik neem aan dat het toch de bedoeling is te zorgen dat de hf driver evenveel db produceert als de 10incher of laat men soms de hf driver wat meer geven ?

Voor zover ik op het ontwerp gezien heb van contour zie ik dat de crossover freq tussen 10 en 1incher rond de 1600hz moet zijn.
            Is deze 1 inch driver dan nog sterk genoeg ?

Groeten,
            MVG,

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

Een hoorn zou 6 dB toevoegen, nu zal dit denk ik iets minder zijn met de rare vorm vergleken met de bijna perfecte ronde hoorn.

De 1"er Ziet de cross over frekwentie het liefst zo hoog mogelijk. Hoe hoog deze komt te liggen is afhankelijk van de 10" driver. Met name de Mms en de Qts zijn bepalend voor de hoog af rol van de mid hoorn, en natuurlijk de hoorn zelf.
              Je zou aan de gang kunnen gaan met fase pluggen om de hoog weergave van de mid hoorn te verbeteren. Mits de speaker geschikt is kun je met een fase plug en misschien een lichte modificatie van de hoorn hoger door gaan met de 10". En dat komt de weergave kwaliteit van de 1" zeer ten goede. Het geheel zal rustiger en gecontroleerder klinken.

Als je het niet ziet zitten om dit soort modificatie's uit te voeren kan ik eventueel het één en ander voor je proberen. Ik ben zelf ook bezig met een ontwerp voor een front loaded mid/hoog hoorn, dus van zoiets kan ik ook leren.
              Neem ff via de meel contact met mij op als je geïnteresseerd ben.

Groeten, michiel
              Groeten, michiel

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

De door mij gebruikte JBL 2420 driver kan al zeer laag worden ingezet (vanaf 800Hz) echter om toch nog wat aan de veilige kant te gaan zitten heb ik voor 1600Hz gekozen. Omdat de 10" hoorn geen faseplug heeft valt de hooroutput af boven deze frequentie. Als je nu een speaker neemt met een heel erg krachtig magneetsysteem en zeer lichte bewegende massa dan zal de stijgende responsie van de losse driver deze afval enigszins compenseren zodat je hoger kunt filteren.

De wonderen voor een 1" zijn de wereld trouwens nog niet uit. De 1" uit mijn 8" B&C coaxen wordt reeds op 1300Hz gefilterd (weliswaar 24dB/okt aktief maar toch) De Beyma driver lopen geloof ik pas vanaf 2000/2200Hz.

MVG Contour

Comment

• michiel
                  • May 2001
                  • 1032

Contour,

Ik heb nog een paar vraagjes voor. Ik zag op de P&B audio site dat jij in je horn geladen top de Craaft 10/150 hebt zitten. Ik kan echter alleen de 10/150 SD en 10/150 HF-SD op internet vinden. Beide een hoge Qts.
                  Heb je 1 van deze modellen gebruikt, of is het door jou gebrukte model al oud en moeilijk te vinden?

En ik heb die hoorn van jou in een simulatie programma gestopt (Hornresp). Resultaat was dat er boven de 700 Hz niet veel over blijft (met de B&C driver en de Beyma). Ik heb er meteen wat andere hoorns mee gesimuleerd en telkes weer een teleur stellend resultaat. Ik denk dat dit aan het programma ligt.
                  Mag ik vragen welk programma jij hebt gebruikt bij het ontwerpen van de hoorn?

Groeten, michiel
                  Groeten, michiel

Comment

• Pulse
                    • Oct 2001
                    • 666

Ik heb ook zitten te rekenen naar de achterkamer voor die hoorn en kwam uit op 3liter voor de beyma 10M250, is dit niet extreem weinig of heb ik een rekenfout gemaakt ?

In een gesloten frontloaded kast heeft ie zo'n 30 liter nodig en bij basreflex zelfs 70liter dus 3 liter lijkt me wel extreem.

Groeten,
                    MVG,

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Hallo Michiel,

De speaker is al wat ouder dus er is geen info op het net te vinden. Qua uitvoering absoluut niet te vergelijken me de door jou genoemde typen. Deze 10" heeft een degelijke gegoten korf en een forse magneet van 160mm doorsnede met een poolkerngat. Een 50mm spoel en een zeer lichte Mms.

Hornresp geeft alleen de output van de hoorn er vergeet dus voor het gemak maar even dat de speaker ook nog direct geluid geeft. Volgens de simulatie van Michel van de Beek zou het frequentiebereik doorlopen tot ongeveer 1600Hz. Ik heb trouwens sterk het idee dat Hornresp niet geheel betrouwbaar. Ik denk dat de maker iets beter moet kijken naar de invloed van de TS parameters op de werking van de driver/hoorn combinatie.

MVG Contour

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

De inhoud van de achterkamer is onafhankelijk van de gebruikte speaker. De formules laten zien dat alleen de cuttoff van de hoorn en de halsloppervlakte van belang zijn.

Mijn simulaties met hornresp toonden aan dat het eigenlijk niet veel uitmaakt welke inhoud je kiest. Hoe groter de inhoud des te meer druk nog bij de lagere frequenties (<250Hz) echter ook een fors toegenomen slag van de speaker. Ik heb mijn kast echt geoptimaliseerd voor het middenbereik dus een zo klein mogelijke achterkamer toegepast.

Waar Hornresp volgens mij geen rekening (of niet zo goed) mee houdt is dat het de taak van de drukkamer is om een capaciteit te bieden om de inductie van de hoornhals te compenseren zodat er geen blindvermogen wordt afgestraald (vergelijk met elekrotechniek)

MVG Contour

Comment

• michiel
                          • May 2001
                          • 1032

Ik had ook al het id dat er iets niet klopt bij hornresp, maar wat wil je met die gratis proggie's.

Ik neem aan dat jij de kast geoptimaliseerd hebt voor PA doeleinde. Bij front loaded hifi hoorns zie je vaak geen achterkamer. Dit om de weergave kwaliteit te verbeteren. Ik denk niet adt dat ene optie is bij Pa hoorns, de belastbaarheid zal minder zijn zonder kamer.

Voor de inhoud van de achterkamer heb ik de volgende formule:

Volgens deze formule is de inhoud wel afhankelijk van de gebruikte speaker.

Groeten, michiel
                          Groeten, michiel

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

Een dimensie analyse toont aan dat het wel goed zit met de eenheden dat is dus een sterk punt voor de geloofwaardigheid (Vas=l,Vb=l,Qts=-fg=Hz, fs=hz) Ik heb deze formule al eerder gezien maar volgens mij heeft de schrijver van dat artikel de formule zelf bedacht. De andere veel gebruikte formule staat ook op deze internet pagina en daarin zie je dat de TS parameters geen rol spelen. De waarheid zal ergens in het midden liggen zullen we maar zeggen. De laatste formule geeft wel redelijke overeenkomsten met Hornresp. De minimale inhoud kan zo geschat worden.

MVG Contour

Comment

• Pulse
                              • Oct 2001
                              • 666

Op hoeveel liter achterkamer kom jij dan ongeveer uit als er volgens jou niet rekening moet gehouden worden met de gebruikte speaker ?

Ik had toch graag dat die kast minimaal de 200hz haalde en die beyma 10M250 heeft een redelijke x-max dus achterkamer mag wel wat litertjes zijn.

Wat vind je trouwens objectief van je kast ? (klank, spl, hoever het geluid draagt?) want ik heb de indruk dat niet zoveel mensen met deze kast ervaring hebben.

Groeten,
                              MVG,

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Een kast die je zelf ontworpen en gebouwd hebt daar kun je GEEN objectieve uitspraken over doen. In ieder geval weet ik wel dat ik goede componenten heb gebruikt en dat de kast perfect in elkaar zit.

De achterkamer moest volgens mij 6.1 liter netto zijn. De ruimte die de speaker zelf verdringt moet je er dus nog bij optellen. Een beetje rekenen zal laten zien dat het dan echt proppen wordt. Een kastje van 30x30x12cm is al te groot... In mijn geval is de ruimte tussen de achterste poolplaat en de achterwand van het kastje ook maar iets van 5mm. Het kastje zelf is inwendig 27x27cm (de korf van de 10" is 27cm in doorsnede). Het is tamelijk veel werk om dit kastje te bouwen en om het te bevestigen dus als het met de grotere achterkamer ook kan waarom niet? Reken dan wel met Hornresp uit of je slag van je 10" niet over x-max heengaat.

Ik heb de kast getest zonder de drukkamer en natuurlijk nu met de drukkamer. Zonder drukkamer klonk het toch een stukje minder strak maar dat is natuurlijk weer subjectief.

TIP: als de hogetonenhoorn smaller is dan 40cm dan kun je aan weerszijden van de hoorn basreflexopeningen maken zodat je 10" nog een stukje meer druk kan opwekken tussen 100-200Hz. Natuurlijk dan wel de plaat die het midden en hoge tonen gedeelte scheidt inkorten ander hebben die basreflex openingen geen nut.

MVG Contour

Comment

Working...