8 ohm of de 16 ohm?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rammon
    • Apr 2012
    • 59

8 ohm of de 16 ohm?

Hallo beste forumleden,

Ik ben van plan andere compression drivers te kopen.
    nu heb ik alleen de vraag waar ik het beste voor kan kiezen 8 ohm of de 16 ohm?
    ze gaan actief aangestuurd worden en ze zitten alle 2 in een dubbel 12 inch top.

Iemand die 16 ohm drivers verkoopt zegt dit:

Inderdaad, 16 ohm. Reden is dat je zo met elektronisch X-over 3 dB ruis wint, en met passief filter hoeven de voorzet weerstanden wat minder warmte te dissiperen.

Klopt dit? En zijn er ook nadelen?

Graag hoor ik wat jullie er van denken/weten.

Gr. Ramon
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Als ik het dus goed begrijp gebruik je 1 driver per kant? Dan zou ik lekker de 8 ohm nemen. Met 16 ohm zul je een zwaardere versterker moeten kopen voor hetzelfde resultaat als met de 8 ohm (maw: een versterker levert meer vermogen op 8Ω dan op 16Ω).

Ik begrijp niet veel van wat de verkoper probeert duidelijk te maken, zou maar zo waar kunnen zijn, maar ik zou het iig niet weten. Ik denk dat er hier genoeg mensen zijn die kunnen zeggen of dit klopt, of dat er geen *** van klopt.

Comment

• rammon
      • Apr 2012
      • 59

ik zit er niet echt over in dat ik een zwaardere versterker moet hebben, alleen is het wel lastig om te weten wat een versterker leverd op 16Ω belasting.

Comment

• sjig
        • May 2012
        • 909

Ik ooit eens ergens gelezen dat dit gewoon de waarde op 8Ω gedeeld door 2 is?

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Erg vergezocht dat je met een 16 Ohm driver 3 dB aan ruis zou winnen, klopt dan ook gewoon niet omdat je de driver ook 3 dB harder moet zetten voor dezelfde geluidsdruk.
          Bij een bestaand filter moet je een 8 Ohm driver ook niet zomaar vervangen voor een 16 Ohm exemplaar, de filter frequenties wijzigen daardoor omdat de driver zelf ook onderdeel van het filter is.
          Vaak worden hoogdrivers van 16 Ohm gebruikt om te zorgen dat er niet snel teveel vermogen op komt, vermogen is voor het hoog meestal ook geen issue omdat het rendement van hoogdrivers meestal hoger is dan van de andere drivers en muziek nou eenmaal weinig vermogen in het hoog bevat.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by rammon
            Iemand die 16 ohm drivers verkoopt zegt dit:

Inderdaad, 16 ohm. Reden is dat je zo met elektronisch X-over 3 dB ruis wint, en met passief filter hoeven de voorzet weerstanden wat minder warmte te dissiperen.
            Die warmte dissiperen heeft hij gelijk in, meestal moet je veel verzwakken voor de hoog driver zodat je dus dat inlevert als warmte. Met 16 ohm hoef je minder te verzwakken. MAAR dit is als je passief filtert, met een actief gefilterd setje maakt dit niet uit.

De ruis zou in het geval van een actief setje met een slechte (lees ruisende) en veel te zware versterker (lees hoge gain) iets kunnen schelen maar dat zal niet noemenswaardig zijn.

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

3dB ruiswinst? Voor 16Ohm heb je een 2x grotere amp nodig en als deze amp dezelfde signaal/ruis verhouding heeft als een kleine amp, dan schiet je er dus niets mee op omdat de ruisbodem dan evenveel omhoog gaat... Je kunt dit argument alleen opvoeren als je al een amp hebt die "te groot" is.

In een passief filter zou je inderdaad wat minder dissipatie hebben, maar welke passieve filters zijn gemaakt voor 16Ohm drivers? De meeste niet.

Veel belangrijker: de verkrijgbaarheid van diafragma's voor als er een keer 1 sneuvelt. 4 of 16Ohm is meestal moeilijker te verkrijgen.
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by PvG
                3dB ruiswinst? Voor 16Ohm heb je een 2x grotere amp nodig en als deze amp dezelfde signaal/ruis verhouding heeft als een kleine amp, dan schiet je er dus niets mee op omdat de ruisbodem dan evenveel omhoog gaat... Je kunt dit argument alleen opvoeren als je al een amp hebt die "te groot" is.

In een passief filter zou je inderdaad wat minder dissipatie hebben, maar welke passieve filters zijn gemaakt voor 16Ohm drivers? De meeste niet.

Veel belangrijker: de verkrijgbaarheid van diafragma's voor als er een keer 1 sneuvelt. 4 of 16Ohm is meestal moeilijker te verkrijgen.
                iK ken anders versterkers die wel 2x zoveel vermogen leveren, maar niet groter zijn hoor!
                Wat betreft de verkrijgbaarheid van diafragma's heb je gelijk. Tenminste als de driver al een aantal jaren niet meer in het leveringspakket van de fabrikant zit...
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Ik kan me best voorstellen dat in bepaalde gevallen
                  het makkelijk kan zijn om 16Ω kastjes te hebben,
                  dit m.n. als je vaak kastjes koppelt en er bijvb. 2 of 3
                  per kant neerzet.

grtz

Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Heel vaak zijn hoogdrivers 16 Ohm, bij een passief filter heb je dan minder zware componenten nodig wat de prijs drukt en bij een actief aangestuurde set gebeurd het minder snel dat je teveel vermogen op het hoog krijgt. Ik kies altijd voor 16 Ohm drivers.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

Ik gebruik ook 16 Ohm drivers, puur om het feit dat ze idd een stukkie meer 'piek' aan kunnen dan de 8 Ohms versies.
                      Overigens is in een passieve filter schakeling haast niet te horen welk invloed dit heeft op je klank...
                      Dus, gewoon lekker doen!

Oja, je hoeft echt geen zwaardere versterker gaan gebruiken omdat je dus -3dB zou inleveren, als je een driver hebt die rond de 110dB zit 1W/1M, dan is die -3dB verzwakking te verwaarlozen...
                      Met Bass luidsprekers is het een ander verhaal, maar da's iets anders dan een 'compression driver'....

Nou daaag!
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

Working...