hoe speakerschuim bevestigen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • leoneke
    • Nov 2013
    • 14

hoe speakerschuim bevestigen

ik vind hier niet veel over , ben oude set speakers aan het opknappen en wou hierbij werken met zo één speakerschuim (doek) . Dat vind ik veel strakker als een zienbare gril. Maar hoe bevestigen jullie dat schuim?
    Ik dacht 0.5mm van de houten grill afdoen deze terug bevestigen en dan met velcro (klitteband) de 0.5mm dikke doek tegen plakken?
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Schuim wordt altijd (of althans in 99% van de gevallen) bevestigd met lijm uit een spuitbus.

Je hoeft niet persé iets van je grill af te halen; spuit gewoon de grill (pas op voor je speaker!) in met wat lijm en plak 't schuim er tegenaan. Wel vooraf even je grill goed schoonmaken en ontvetten natuurlijk.
    Last edited by timmetje; 12-12-13, 20:51.
    Tim

Comment

• leoneke
      • Nov 2013
      • 14

dit is optisch niet mooi en ook niet praktisch want dan steekt die 5mm buiten de speakerkast bij transport blijft hier dan alles achter hangen met alle gevolgen vandien , zal niet lang overleven denk .

Comment

• timmetje
        • Dec 2012
        • 424

Hoe kan een doek van 0.5mm opeens 5mm buiten een kast uit steken? Ik ga er van uit dat je cm en mm even door elkaar hebt gehaald...

Je grill zomaar 5mm naar achter verplaatsen is ook riskant, de vraag is of er dan voldoende ruimte over blijft voor de uitslag van de speaker.

Normaal gesproken is er tussen de voorkant van de speaker en de voorkant van de grill nog wel enige ruimte vrij. In jouw geval zit dus de grill direct tegen de voorkant van speaker geschroefd, begrijp ik?
        Tim

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Wat je ook kan doen is het schuim tussen de grill en de speaker plaatsen, dan krijg je zo'n plaatje:

Over het algemeen is hier meer dan genoeg plek voor, en als je speaker per ongeluk een erg grote uitslag maakt raakt ie enkel wat schuim. Persoonlijk vind ik dit er een stuk beter uitzien dan het schuim voor de grill, en het is ook nog eens veiliger voor het schuim.
          Wat je in dit geval doet is de grill er af halen, inspuiten met lijm (spuitbusje Bison werkt prima), even laten drogen, schuimpje erop, nachtje laten drogen en de hele zwik er weer tegenaan schroeven. Mocht je de grill zelf niet mooi vinden dan is dit meteen dé kans om daar een spuitbusje zwarte verf overheen te laten zweven. Voordat je dat schuim verlijmd natuurlijk.

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• kvdb013
            • Nov 2010
            • 337

Je kunt er natuurlijk ook nieuw speakerdoek overheen spannen, embleem er voorzichtig afhalen/ speakerdoek spannen en vastnieten met een handtekker/ embleem weer monteren en klaar is Kees.
            Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Hmm. Ik ken de constructie van de Meyer grills niet, maar misschien moet je zo iets maken:

Dit is strekstaal in een frame van aluminium u-profiel (opgevuld met een houtenlat). Het speakerschuim (5mm) zit achter de grill gespannen met latjes (vastgeniet in de latten in de u-profielen). Met de dikte van de u-profielen kun je voldoende ruimte maken voor de drivers. Ook als het uit zou steken, is het nog behoorlijk robuust.

Moet je wel iemand vinden die voor een leuke prijs strekstaal kan leveren en knippen en de alu u-profielen netjes kan verstekzagen. Mogelijk moet je ook nog wat houtbewerking doen (met schaaf) om de latten precies de juiste dikte te geven.

Ik zei al: hier leer je meer van dan van een doos lego ;-)
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

Working...