Effect van luidsprekerbehuizing op een driver

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • weller
    • Nov 2013
    • 13

Effect van luidsprekerbehuizing op een driver

Hallo,

Kort geleden liet ik WinISD grafieken plotten voor een zelfbouw sub. Mij viel daarbij op dat ik wat betreft response en SPL nooit in de buurt kwam van de specs die grote fabrikanten geven.

Sommige fabrikanten geven de driverstypes (zodat ik aan t/s parameters kwam) die ze in hun kasten gebruiken. Als ik die door WinISD haal blijkt dat ik met geen enkele poortafstemming of kastinhoud een overeenkomstige karakteristiek krijg. Deze verwarring is groter geworden door te zien dat de opgegeven gevoeligheid van de luidspreker vele malen horen ligt dan de driver zelf.

- Het rendement kan (denk ik) vergroot worden op het moment dat de lucht uit de poort in fase staat met die van de conus.

- De impedantie van de driver kan bij bepaalde frequenties varieren waardoor er minder stroom door de driver loopt.

- Het afstralingsgedrag van de driver (lijkt me bij BR niet helemaal aan de orde)

WinISD lijkt ook aan te geven dat het aantal drivers in een cab ook effect heeft op de gevoeligheid. Dit moet echter een calculatie fout zijn. De drivers moeten nou eenmaal samen met die ene watt energie doen, gevolg is dat de uitslag per driver halveert maar totaal weer op hetzelfde zitten. De belastbaarheid en daarmee de hoeveelheid luchtverplaatsing is wel verdubbelt, het rendement niet.

Ik ben op zoek naar iemand die onwaarheden in mijn verhaal kan rechttrekken of er iets aan toe kan voegen. Ik doel hierbij met name op 'simpele' bass reflex systemen.

voorbeeld:

en zijn driver
    www.electrovoice.com/downloadfile.php?i=1645

Weller.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Punt is dat de meeste fabrikanten hun specs. schromelijk overdrijven.
    Pak als voorbeeld een enkel 18" bas reflex, daar komt bij een goed ontwerp een max SPL van ca. 133 dB uit, verdubbeling van het vermogen zou theoretisch de SPL met 3 dB verhogen. Probleem is alleen dat je met meer vermogen steeds meer last van powercompressie krijgt.
    Wat een fabrikant ook beweert, ze hebben allemaal met dezelfde natuurkunde wetten te maken en er is er niet een die echt iets revolutionairs uit heeft gevonden waarmee die wetten omzeild kunnen worden.
    Ander punt is de manier van meten, full-space metingen schelen zomaar 6 dB t.o.v. half-space metingen, die laatste wordt het meest gebruikt. Full-space metingen zijn metingen met een zwevende luidspreker zodat het geluid 360º rondom af kan stralen, half-space metingen gebeuren tin een oneindig klankbord zodat je nog maar een halve bol overhoud.
    Het rendement bij een verdubbeling van het aantal drivers gaat inderdaad omhoog. Dit komt doordat beide drivers koppelen en zo makkelijker in staat zijn de lucht in beweging te brengen. Maximaal kun je hier 3 dB mee winnen, de verdubbeling van het vermogen brengt de max SPL nog eens 3 dB hoger.
    Dat het rendement van een speaker hoger is dan dat van de driver zelf kan bij een hogere tuning dan waarmee de fabrikant zijn metingen heeft gedaan. Maar ook hier wordt nogal eens creatief omgegaan met de cijfers, een sub die een opgegeven rendement heeft van 100 dB heeft dat rendement vaak pas buiten het gebied waar je hem voor in wilt zetten, dus echt niet bij 30Hz.
    Kortom, laat je niet op het verkeerde been zetten door de creativiteit van fabrikanten met cijfertjes, 133 dB uit een enkel 18" sub en 139 dB uit een dubbel 18" sub is echt heel erg hard en er zijn nog geen fabrikanten die hier met een baas-reflex ontwerp overheen gaan.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Ik denk wel dat we weten wel segment van klankkasten correcte waarden op papier meegeven, en welke (meestal budget kasten) niet.

Langs de andere kant heb ik toch wel ondervonden dat het rendement en prestaties van veel goedkopere merken zoals QSC, lagere JBL reeksen, mackie, DB technologies de laatste 10 jaar sterk verbeterd is.
      Last edited by frederic; 12-11-13, 22:51.

Comment

• weller
        • Nov 2013
        • 13

Bedankt voor je reactie.

Toch nog even een opmerking over het volgende:

Het rendement bij een verdubbeling van het aantal drivers gaat inderdaad omhoog. Dit komt doordat beide drivers koppelen en zo makkelijker in staat zijn de lucht in beweging te brengen. Maximaal kun je hier 3 dB mee winnen, de verdubbeling van het vermogen brengt de max SPL nog eens 3 dB hoger.

Als beide drivers makkelijker in staat zijn om lucht in beweging te brengen dan zou dat moeten betekenen dat dat de belastbaarheid 3db zakt (halveert) omdat anders de speaker over zijn mechanische limiet zou komen.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by weller
          Als beide drivers makkelijker in staat zijn om lucht in beweging te brengen dan zou dat moeten betekenen dat dat de belastbaarheid 3db zakt (halveert) omdat anders de speaker over zijn mechanische limiet zou komen. [/COLOR]
          Nee, de lucht wordt efficiënter in beweging gebracht, per driver is de belasting van die lucht niet anders.

Comment

• weller
            • Nov 2013
            • 13

Maakt het daarbij uit of de drivers in 1 cabinet zitten, of dat er 2 losse cabs op elkaar geplaatst worden?

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Nee, dat maakt niet uit.

Comment

Working...