D&B B2 zelfbouw project

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by Ericsamandj
    Mijn inziens ook zeker geen goede keuze.

*Moeilijk ontwerp
    *Alleen niet hanteerbaar
    *Beperkte inzetbaarheid (37 tot 90 hz)
    * max spl maar 135 db @ 1m

Nee dan was je veel beter af geweest met de g-sub.
    En fullrange inzetbaar? Zet er eens 16khz op
    Voor echt sub is het wel een brute kast. Tenminste origineel en met de D12 erop.
    Heeft een g-sub een hoger rendement?

Comment

• Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

Originally posted by DJ Antoon
      Voor echt sub is het wel een brute kast. Tenminste origineel en met de D12 erop.
      Heeft een g-sub een hoger rendement?
      de g-sub met mijn drivers heeft een spl van 140 db @1m @42 hertz, gevoed met 3kw. dit is 1 kast zonder top e.d

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Laat er geen twijfel over bestaan, wanneer je met een volledige D&B setup werkt, laten we zeggen een Q7 setup (4 Q subs en 4 Q1 toppen) is een bijkomende B2 sub fantastisch. Maar ik zie niet in waarom je een B2 sub zou moeten nabouwen met andere drivers en voor een totaal andere setup.

Comment

• purplehaze
          • Jul 2004
          • 692

ik vind een B2 een drama sub, het ding heeft levert eigenlijk alleen druk rond de 50-63 Hz.
          Vergelijk dit maar eens met een NEXO S2 sub die rost er echt nog een stevige 35 Hz uit, da's sub.

Comment

• desolation
            • Jun 2012
            • 706

En de S2 moet dan weer dik de duimen leggen voor de RS18

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by purplehaze
              ik vind een B2 een drama sub, het ding heeft levert eigenlijk alleen druk rond de 50-63 Hz.
              Vergelijk dit maar eens met een NEXO S2 sub die rost er echt nog een stevige 35 Hz uit, da's sub.
              Echt wel onzin! Heb die B2 regelmatig gehuurd, en duwt wel door in de kelder.

Comment

• purplehaze
                • Jul 2004
                • 692

Hold your horses!
                Ik zeg ook niet dat ie NIET duwt, de S2 doet dat echter een stukkie beter en gelijkmatiger dan de B2.
                De B2 heeft echt zijn energie gebundeld op 50/63 Hz en heeft zijn -5 dB punt op 37Hz, de NEXO S2 -3dB op 32Hz!
                Ik heb met beiden gewerkt en het verschil is duidelijk waarneembaar.

Het is overigens listig om het accent op 50/63 Hz te leggen want da's natuurlijk goed bruikbaar en scheelt vermogen, echter als ik dan toch mag kiezen heb ik liever een gelijkmatig tapijtje van 30 tot 80 Hz ;-)

Beide kastjes maken overigens gebruik van dezelfde B&C speaker maar het ene ontwerp is gewoon wat beter dan het andere...
                ..en beiden geen watervast plex maar gewoon berken

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

En over het algemeen heeft berken ook nog eens iets meer laagjes hout, dus is het een stukkie steviger dan Meranti/watervast plex.

Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

de g-sub met mijn drivers heeft een spl van 140 db @1m @42 hertz, gevoed met 3kw. dit is 1 kast zonder top e.d
                    dat is knap, dan wil ik die kast namelijk meteen van je overnemen want dan heb je de heilige graal gevonden van de audio wereld. Om mijn argument te ondersteunen, een dubbel 18 BR van 300 Lt getuned op 32Hz geladen met de BMS 18N850, naar mijn weten een van de zwaarste BR speakers die er bestaat, haalt net de 132dB met 1200W per driver, waarna hij tegen zijn xmax limiet aanloopt. Zelft als je ervan uitgaat dat hij 5mm elke kant op kan voorbij zijn xmax met volledige motorsterkte, dan haal je net de 135dB, wat vrijwel onmogelijk is.
                    Dus tenzij jij een Gsub hebt met drivers die doorlopen tot 42Hz, waarbij de kast dan in zijn totaal ook nog een rendement moet hebben van ongeveer 108-110dB, ga je nooit 140dB halen. dus................

Oja, en dan verwaarloos ik nog alle verliezen die je maar kunt bedenken, zoals power compression, resoneren van panelen, want hoe stijf je een kast ook maakt die verliezen heb je ook altijd.
                    Last edited by teunos; 10-08-13, 09:21.
                    ''diamonds are forever''

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Laat die metingen eens zien? 1000 watt op een speaker is +30 dB tov 1 watt, 3000 watt ca +34 dB. Idealiter dan dus. zoals zonder powercompressie (meestal ca 2,5dB minimaal), nonlineariteit voorbij Xmax, toenemende kastverliezen enz, enz.

Je kunt gerust stellen dat met jouw 3000 watt er zeker niet meer dan + 27 a 28 dB tov 1 watt kan zijn.
                      Voor 140dB zou je dus een rendement van 113 dB 1W/1M moeten hebben. En dat op 42 Hz???

Please surprise us with the testresults????

Thanks!

Oh ja, nog even gekeken op speakerplans van Rog. De plot bij zijn tekening geeft aan dat met 2x PD186 het rendement 100dB/W/M is. Dussssss...????
                      Last edited by SPS; 10-08-13, 11:41. Reason: aanvulling vanuit speakerplans gegevens
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

Euh, gemeten met de kast in een hoek van een ruimte met een room mode op 42Hz??
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Ericsamandj
                          • Jul 2010
                          • 414

Hahaha ik lees dat er vragen zijn.
                          Ik heb ze zelf niet gemeten, dit kwam uit mijn winisd plot die ik bij mn project had.
                          Tuurlijk zal er wat verschil in zitten, met de werkelijkheid. Hoe de metingen precies en in het echt gedaan moeten worden weet ik helemaal niet.
                          De drivers zelf hebben een max spl peak van 97 db per stuk, mogen we vanuit gaan dat 2 drivers in 1 kast dus al op 100 db zit.
                          Hoeveel de kast zelf daaraan bijdraagt weet ik niet. (mogelijk tussen de 5 en 15 db?) en dan praten we over 1 watt. muziekvermogen, gaan we dan vervolgens het vermogen opschroeven tot 3000 Watt, wat in werkelijkheid ook wel wat minder zal zijn komen we toch aardig in de buurt denk ik.
                          Maargoed, de 140 db kreeg ik op van winisd.
                          Edit: ik begon zelf ook al te twijfelen dus heb mn plots even terug gekeken.
                          De poorten zijn namelijk getuned op 37 hertz, dan kwam ik uit op 129.5 db met een -2.4 db punt.
                          Toch wel andere waardes inderdaad.
                          Last edited by Ericsamandj; 10-08-13, 15:04.

Comment

• ivan2912
                            • Jun 2012
                            • 69

Even een kleine status update. Ik heb een begin gemaakt met het lijmen van de binnenkant.http://instagram.com/p/c1kqxkoUFL/ waarom ik voor watervast multiplex heb gekozen is omdat het nog nooit eerder is gedaan en er moet toch iemand de eerste zijn. - ivan

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by ivan2912
                              waarom ik voor watervast multiplex heb gekozen is omdat het nog nooit eerder is gedaan en er moet toch iemand de eerste zijn. - ivan
                              Ook al eens over nagedacht dat er misschien wel heel goede redenen zijn waarom niemand voor watervast multiplex kiest?
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Ericsamandj
                                • Jul 2010
                                • 414

Watervast multiplex nemen met als argument dat ze dan ook eens buiten kunnen blijven staan en vervolgens standaard houtlijm gebruiken. Dat laat los bij het minste beetje condens.
                                Ik zou dan op zijn minst voor pu constructielijm hebben gekozen.
                                Bijkomend nadeel van watervast plaatmateriaal is de stijfheid van de panelen, deze schuren minder makkelijk en splijten eerder.
                                De verlijming is een stuk harder dan van normaal multiplex.

Comment

Working...