Op zoek naar tekeningen zelfbouw wedges

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sidefill
    • Sep 2009
    • 130

Op zoek naar tekeningen zelfbouw wedges

Hallo allemaal, na het Cubo project ben ik eens gaan zoeken naar een goed ontwerp voor wedges.(liefst 12 inch.)
    Op Google kom ik direct bij Beyma uit, maar voor de rest rolt er niet veel uit .

Ik heb al gestruind bij Beyma en wat cad tekeningen gedownload, maar die zijn voor mij niet echt duidelijk. Ik mis maten etc.
    Ik heb zelf geen autocad maar wel een DWG reader, kan het daar aan liggen?

Heeft iemand misschien goede tips, waar ik een goed ontwerp kan vinden?
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Originally posted by sidefill
    Ik heb al gestruind bij Beyma
    Ik dacht al, wat hoor ik toch?!

Maar goed, heb je een linkje naar die bestanden ? Ik heb wel een volledig CAD programma en wil best wel even kijken voor je.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• PvG
      • Sep 2012
      • 979

Coax of met aparte hoorn?
      Ga je ze passief of actief/bi-amp aansturen? Ingeval van passief: het ontwerpen van een goed filter is een project opzich... Kant-en-klaar filters zijn meestal mwah. Mijn advies: plan voor actief.

Let op de hoek van de ontwerpen: 30-35gr is breder inzetbaar dan 45gr.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• United Tecknowledgy
        • Jul 2012
        • 16

Wat wil je met die wedge? Ofterwijl, wat zijn je eisen/verwachtingen?
        Daar zou ik eerst goed over nadenken voor je op zoek gaat naar een mooi ontwerp. Want wat is nou eigenlijk de ideale wedge? Mogelijk ook een leuke discussie voor hier, kan vrijwel iedereen op inhaken!

Wij zijn ook al een tijdje aan het brainstormen over dit onderwerp. Vragen die dan zoal naar voren komen zijn bijv.:

Algemeen:
        - Bi-amped of passief? Of beide?
        - Wat zijn de maximale afmetingen?
        - Voorkeuren qua spreiding?
        - Ook bruikbaar als kleine PA (met subje…)?

Voor gebruik als floor monitor:
        - Wat moet het frequentiebereik zijn? En de max SPL?
        - Is er een frequentiegebied dat meer- of minder belangrijk is?
        - Wat moet de monitor-hoek zijn?
        - Waar moeten de aansluitingen komen?

Voor gebruik als topkast:
        - Wat moet het frequentiebereik zijn? En de max SPL?
        - Wel of geen rigging/statiefhuls?
        - Waar moeten de aansluitingen komen?

United Tecknowledgy

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Denk dat de spoeling erg snel dunner wordt als je eisen gaat stellen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 804

Ik ben toevallig ook wat aan het kijken voor een zelfbouw monitor. heb mijn oog laten vallen op de 15XA38Nd van Beyma.

Ik ben dan wat gaan spelen met het ontwerp van die SM15 van Beyma zelf, en ik heb de enclosure van de D&B Max voor de lol ook eens overgetekend. Bij die SM15 zit je blijkbaar met een enorme bult rond 145 Hz, die ik niet echt snap, en een enorme bult group delay rond die frequentie. Magoed, die kast heeft blijkbaar ook geen lengte op de bassreflexpoort.

Bij het natekenen van de D&B Max kom ik op een volume van 40l, en een tuning van 55Hz zit me dan het beste tussen group delay en power dip vanwege Xmax.

Dan maar wat hout besteld en we gaan 2 prototypes bouwen... Zeer benieuwd hoe ze klinken...
            Last edited by Poelmans; 18-01-13, 21:36.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Die 15XA38ND is in elk geval al een top driver, wel stevig aan de prijs.
              Waar wil je de monitor voor inzetten?

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

Ik wil em vooral voor kleinschaliger live gebruik als monitor inzetten. Maar als ik hem boven een subje zet dan heb ik denk ik ook een mooie drumfill of een klein setje voor disco gebruik. Wie weet past zoiets wel bij je forumsub

Prijs valt nog mee in bepaalde nederlandse webwinkels. Als je naar het gamma van 18sound of B&C kijkt kom je al meteen een pak duurder uit. Alleen, die RCF CX15G251 is nog goedkoper. Enig idee hoe die zit qua prestaties? In WinISD simuleerde die alvast niet verkeerd, maar dat zegt maar een klein deel van het verhaal...

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Als je hem bij gebruik als drumfill in combinatie met een subje gebruikt kun je beter voor de 12" gaan.
                  Ik heb de RCF nooit bekeken dus kan je er weinig over vertellen.
                  Maar een driver alleen zegt nog niet zo heel veel, combinatie met een goede kast en de juiste tuning maakt het product.

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Voor deze toepassingen is 12" voldoende. Scheelt een heleboel gewicht, transportruimte en ruimte op het podium. 15" geeft alleen maar storend laag vanaf podium naar zaalgeluid.

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 804

Ja, maar in WinISD geeft ie bij simulaties nauwelijks iets onder de 70 Hz. Ik weet dat als je een monitor ooit eens voor DJs of iets anders fullrange (toetsen?) wil gebruiken, er toch wat punch uit moet komen. 12 inch komt dan meteen nog wat hoger in cutoff frequentie uit, daarmee dat ik er wat schrik van heb.

( Bij de verhuurfirma waar ik vroeger techniek deed hadden we trouwens de SRX712M's als monitor. Zelf een paar keer als DJ over gedraaid, en buiten het feit dat ze zeer helder klonken vond ik ze altijd net wat tekort komen. Van bands nooit veel klachten gehoord, alleen van hun bijhorende geluidstechniekers. )

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Kom maar een keer bij me luisteren, zet ik twee floortjes op de grond met daarin de 12XA en wed ik dat jij gaat zoeken welke sub erbij aanstaat.

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 804

Sounds tempting

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Edit: "12" komt net iets te kort" -->
                            Da's niet mijn ervaring, maar je moet het zelf weten.

Comment

• drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

Originally posted by MusicXtra
                              Kom maar een keer bij me luisteren, zet ik twee floortjes op de grond met daarin de 12XA en wed ik dat jij gaat zoeken welke sub erbij aanstaat.
                              Dus jij hebt byma 12XA in je monitors zitten.....zeer interessant!

Ik zelf als muzikant vind het belangrijk dat:

Ik elk instrument goed definieerbaar er over wil horen, zang er lekker over moet kunnen met goede nuances. En voor de drum dat de kick er gedetailleerd uit komt...

En datussen de instrumenten onderling voldoende air/ ruimte tussen zit en niet volloopt en daardoor gaat boomen..... Een sub is niet perce nodig. Wat ik heel erg fijn vind spelen als drummer is een budkicker....overigens heb ik er een zelf gemaakt onder mijn kruk.....veel strakker nog dan een dikke sub langs me.....maar dat is erg persoonlijk en hangt van de drummer af...
                              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

Working...