Bouwtekeningen line-array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivan2912
    • Jun 2012
    • 69

Kijk dat is een antwoord. Daarmee red je dus 1000 man als je er 4 hebt? Ivan

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

neen

Je moet dan nog subs hebben ook.

Comment

• ivan2912
        • Jun 2012
        • 69

Ja dat wist ik maar met de bijbehorende subs wel?

Comment

• timmetje
          • Dec 2012
          • 424

Originally posted by ivan2912
          Ja dat wist ik maar met de bijbehorende subs wel?
          Nogmaals: dit hangt af van de locatie, welk type kasten je gaat bouwen, welke muziekstijl je moet gaan versterken, hoe je je speakers opstelt, of je publiek luidruchtig is of niet, etc..., etc...

Als er een eenvoudige regel was geweest hadden we allemaal wel dezelfde speakers in de verhuur gehad...

Er is geen 'gouden setup' voor '1000 man'.
          Tim

Comment

• ivan2912
            • Jun 2012
            • 69

Zoals al eerder gezegd in het forum gaat om house muziek in een aula, kroeg of discotheek. Met een middel luid publiek.

Comment

• timmetje
              • Dec 2012
              • 424

Zoals al eerder gezegd in het forum gaat om house muziek in een aula, kroeg of discotheek. Met een middel luid publiek.
              Een aula of een kroeg hebben verschillende akoestische eigenschappen, en vragen dus om een andere benadering qua speaker-setup.

Daarnaast: sinds wanneer bepaal jij hoe luidruchtig je publiek is? ;-)
              Last edited by timmetje; 14-01-13, 15:12.
              Tim

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Kijk dat is een antwoord. Daarmee red je dus 1000 man als je er 4 hebt? Ivan

Haha.

Nee.

Doe eerst maar eens keer 2 (dus 4 kastjes per kant). Bovendien zit je nu op +- 1000,- aan drivers per kastje. Daar komt nog voor +- 500 euro aan hout en rigging bij (uitgaande van het Beyma Line-Array ontwerp), dus 1500,- per kastje. Dan heb je alleen 8 luidsprekers, maar geen versterkers/processors/subs.

Zeg dat je voor 8 kastjes 2x4 kanalen nodig hebt (2 mid 2 hoog per kant, de onderste 2 en bovenste 2 kasten apart aansturen), dat is dan ook weer +- 10.000,- voor je mid/hoog versterkers.

Dan heb je 6 dubbel 18" subs nodig. De drivers van de Beyma sub zijn 435,- per speaker. Verder heb je ook hier weer +- 500 euro per kast nodig aan hout, hardware, verf etc. Dus +- 1370,- per sub.
                Voor 6 subs á 4Ohm heb je 3x2 kanalen nodig aan subversterkers. Kost je zo 7500,-

Rekensommetje:

- 8 topkasten Beyma Line Array Project toppen: 12.000,-
                - 2 versterkers Beyma Line Array Project toppen: 10.000,-

- 6 subs Beyma Line Array Project subs: 8.220,-
                - 3 versterkers Beyma Line Array Project subs: 7.500,-

Subtotaal: 37.720,- Euro voor de kastjes met versterkers.

Voeg daar 4.000,- voor de nodige krachtstroom bekabeling en distributie en Speak-On kabels aan toe.

Je hebt natuurlijk ook een tweetal flybumpers nodig om de zooi aan te hangen: 2.000,-

4 motortakels 1T met sturing en kabels in kisten: 20.000,-

12 meter truss die je aan 2 takels hangt waar vervolgens (front)licht en line-array takels in gehangen worden: 3.000,-

Tweetal grote ("Genie") montageliften voor de toko's zonder vliegpuntjes in het dak: 3.000,-

"Genie" Manlift/hoogwerker om de takels aan die vliegpuntjes te hangen: 12.500,-

Overige rigging zaken: 2.500,-

Totaal: 84.720,-

Ben je kwijt aan een setje line-array voor +- 1000 man. Ga je van je langzalzeleven niet bij mekaar verdienen met je bijbaantje.

Bovendien ben je ook nog eens de hele zomervakantie (5 dagen per week, zonder bijbaantje) kwijt om de zooi in elkaar te zetten, vooral als je geen ervaring hebt met het bouwen van luidsprekers. Over dingen als opslag, verzekering en vervoer zal ik het maar niet meer gaan hebben.

Ga lekker sparen voor een betaalbaar setje sub+top van een paar duizend euro en ga het daar mee leren. Probeer zo veel mogelijk informatie te vinden, zo veel mogelijk kennis op te doen. Hier op het forum, daar in de echte wereld, waar het maar kan. Zo ben ik ook een heel eind gekomen, en van een beetje realistisch en redelijk denken worden dingen een stuk makkelijker.

Daan
                Last edited by djspeakertje; 14-01-13, 15:15.
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

Oke house muziek is wel duidelijk nu, vroeger (ik ben nog van de oude stempel,opa vertelt) had ik als richtlijn 10 watt RMS per vierkante meter zaaloppervlak, jij blijft hameren op 1000 man, oke die hebben wat ruimte om te ademen nodig dus dat wordt een zaal van 1200 vierkante meter en dus zo rond de 40 bij 30 meter groot..... phoe..... das dus 12.000 watt in de oude tijd (jaren 80) tegenwoordig is de jeugd behoorlijk doof van de I pods en beats bij andre , dus reken maar in 15 tot 20 watt per m2.....

Verder heb ik zelf al mee gemaakt dat er een houten wand in een zaal stond als afscheiding, gevolg: al mijn vermogen werd keurig omgezet beweging van die wand en de bas smolt als sneeuw voor de zon, weg foetsie pleite no bass.... dat heeft mij dus 2 "opgeblazen" woofers gekost...

Kortom , er is geen pijl op te trekken!

Als laatste nog even mijn ongezouten mening, niets persoonlijks tegen jou maar ik denk dat de vork zo in de steel zit, jij krijgt nu nog allerlei audio klussen waarschijnlijk omdat je voor een appel en een ei komt opdagen, geen bonnetje nodig hebt en dus spot goedkoop bent, zodra jij meer en meer spullen gaat kopen zal ook jou prijs omhoog gaan, want er moet immers ook een busje gehuurd worden want het past allemaal niet meer bij vader/moeder in de auto!
                  Verder kan ik me niet voorstellen dat als iemand een feest voor 1000 man gaat geven, zij het geluid laat doen door een jongen van 16 met zelfbouw spullen......
                  Nogmaals ik heb niets tegen jou persoonlijk, sterker nog, ik herken mezelf in je, maar dit kan je op dit moment nog niet aan, dus lees nog eens rustig mijn vorige post door, daar heb ik je aangeraden om in 'blokken' te denken en steeds weer het zelfde setje blokken er bij te bouwen!!

haha, opa moet leren sneller te typen...... zie post hier boven.....
                  Last edited by beyma; 14-01-13, 15:36.
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• ivan2912
                    • Jun 2012
                    • 69

Ja maar wat ik al probeer duidelijk te maken is dat ik wil beginne men in 2 tops en 2 subs. Die dan goed zijn voor te behouden als ik meer wil dus dat ik de zelfde set nog een keer bouw. Maar uiteindelijk wil ik de 1000 mensen halen als ik heb uitgebreid. Dus wat voor speaker ontwerp zou jij aanraden? Ivan

Comment

• timmetje
                      • Dec 2012
                      • 424

Ja maar wat ik al probeer duidelijk te maken is dat ik wil beginne men in 2 tops en 2 subs. Die dan goed zijn voor te behouden als ik meer wil dus dat ik de zelfde set nog een keer bouw. Maar uiteindelijk wil ik de 1000 mensen halen als ik heb uitgebreid. Dus wat voor speaker ontwerp zou jij aanraden? Ivan
                      Ga voor een niet te moeilijk ontwerp dat zich in het verleden al heeft bewezen. De zelfbouwsubjes van MusicXtra lijken mij een mooi begin...
                      Tim

Comment

• ivan2912
                        • Jun 2012
                        • 69

het probleem is dat ik juist opzoek ben naar een speaker ontwerp van een top niet een sub...

Comment

• timmetje
                          • Dec 2012
                          • 424

het probleem is dat ik juist opzoek ben naar een speaker ontwerp van een top niet een sub...
                          Weet je 't zeker? De meeste tops zijn vrij gecompliceerd om te bouwen en af te regelen.

Je zou deze kunnen pakken: http://notroubleit.com/plans/15-plan...cab/36-sos215p
                          Tim

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Je wilt beginnen met voetballen maar wel direct in de eredivisie spelen, dat is wat ik tussen de regels door lees.
                            Met een stuk hout en een paar speakers kun je een doos met speakers bouwen maar nog geen luidspreker.
                            Ga eerst eens lekker setjes huren en daarmee werken zo doe je ervaring op wat je het best bevalt.
                            Vervolgens veel lezen op dit forum in de zelfbouw topics en kijk tegen welke problemen de diverse zelfbouwers aanlopen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Ja maar wat ik al probeer duidelijk te maken is dat ik wil beginne men in 2 tops en 2 subs. Die dan goed zijn voor te behouden als ik meer wil dus dat ik de zelfde set nog een keer bouw.
                              Het topic begint realistischer te worden voor een jongen van 16 jaar, van line array naar sub-top set.

Ach, zoals opa beyma hierboven al schrijft sluit ik mij daarbij aan. Klussen voor 500+ man doet men (over het algemeen) bij bedrijven die mensen met ervaring hebben en BTW bonnen schrijven onderbrengen. Ambitie hebben is goed en positief maar verlies de werkelijkheid niet uit het oog.

Ook ik heb vroeger natte (onrealistische) dromen gehad
                              Last edited by vasco; 14-01-13, 17:29.

Comment

• beyma
                                • Oct 2002
                                • 1614

Ja maar wat ik al probeer duidelijk te maken is dat ik wil beginne men in 2 tops en 2 subs.
                                Volgens mij kwam je eerst met line arrays , en hebben wij je zo ver gekregen dat je nu dit wil, maar oke ik kan het fout hebben ;-)

Maar uiteindelijk wil ik de 1000 mensen halen als ik heb uitgebreid. Dus wat voor speaker ontwerp zou jij aanraden? Ivan
                                Dan zou ik gaan voor dit ontwerp, 2x 12 inch en een hoorn in een trapezium vormige kast , lijkt simpel te bouwen maar als je geen ervaring met onder schuinte zagen hebt, best nog wel lastig!
                                De afmetingen zijn ook nog wel te hanteren, kortom het lijkt mij een perfecte kast, en als je écht wijs bent maak je gelijk frees mallen van bv het front om de volgende serie kasten snel te kunnen maken....

http://www.speakerplans.com/index.php?id=x12

Ga gewoon eens uitrekenen wat twee van deze kasten zouden gaan kosten, en probeer er eerst eens 1 te maken van goedkoop 18 mm mdf, bevalt het goed dan maak je er twee van 18 mm berken plex (plaatje 18 berken 122x244 zit zo rond de 65 euro gok ik)
                                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

Working...