Bedankt voor je snelle reactie, Ik begin nu toch te twijfelen. Ik heb zelf ook al naar een point-sourse gekeken alleen daar staan volgens mij zover al ik kan vinden geen tekeningen op internet. Ik zag wel die Renkez en Heinz point sourse die zag er erg goed uit maar de tekeningen waaren nergens te vinden. Wat zou jij per zoonlijk aanraken een point sourse of gewoon een speaker zoals je Prospect die er trouwens geweldig zijn gaan uitzien? Ivan
Bouwtekeningen line-array
Collapse
X
-
Bedenk maar eens waarom ik niet een point-source systeem heb ontworpen.
Gewoon lekker een goed conventioneel systeem wat schaalbaar is laat zich perfect gebruiken voor de kleinere evenementen.
Een point-source moet je eigenlijk ook vliegen terwijl je daar meestal niet de mogelijkheid voor hebt.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Prima, je zou nog het volgende kunnen doen als je toch een set mag huren, laat daar "per ongeluk" even een duimstok in vallen en meet zo'n kastje op, probeer hem na te bouwen (of doe er inspiratie van op) ,en kijk hoe ver je daar mee komt ?!
Je zou ook nog even kunnen berekenen of het de moeite is om zelf een "set" te hebben, wat kost het huren en wat kost het zelf bouwen? En dus hoe vaak kan je huren voor de prijs van het zelf bouwen.... (inclusief alle versterkers/processors/kabels)
Vergeet ook niet opslag en transport!
Ik heb zelf een klein setje staan, totaal 3,5 kW continue -Crest Audio- vermogen , 4x 18" sub en 4x top , gaat lekker tot hooguit 200 man, maar daarna kom je er gewoon niet meer bovenuit.
Wat heb jij nu al in bezit, en wat huur je in? Ik denk zelf dat we jou beter kunnen adviseren als we weten wat je al hebt staan aan versterker vermogen! (en wat voor muziek stijl we het over hebben)Last edited by beyma; 13-01-13, 23:49.Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Beyma, ik gebruik nu zelf een 2 alt0 pro speakers van 400w rms en 2 subs van 450w rms. De alto zijn actief en de subs zijn passief en zelfbouw. De 2 versterkers voor de 2 subs zijn 2x125w gebrugd dus ong 300w per stuk. Ik huur verschillende sets ligt aan hoe en wat. Maar ik zou graag voor een set gaan voor 1000 man. Zelf draai ik het lieft house maar ik draai ook op feesten met jaren 80 enzo en ook quickstep dus feesten voor ong 40 jaar en ouder feesten. IvanComment
-
Oke, ik denk dat dit topic snel verplaatst gaat worden! (maar daar ga ik niet over)
Ik heb nu wel een beeld van wat je hebt en wat je wilt en denk dat je eerlijk gezegt geen idee hebt hoeveel 1000 mensen bij elkaar in een zaal aan geluid kunnen maken... als die gaan juigen/joelen/schreeuwen berg je dan maar....
Beter kan je je richten op een tussen weg en wel tot 400 man, dat is allemaal wat realistischer te overzien en zou ik nog wel durven met mijn set met een kleine aanvulling.
Voor 4....500 man beukende house muziek moet je minimaal denken aan 2x dubbel 18 en 2x dubbel 12/1 per kant, met daarachter voldoende vermogen om elke speaker te geven wat hij continue mag hebben.
Je zou dan dus kunnen beginnen met het bouwen van de helft van zo'n grote set, je hebt daarvoor dus al 4x 18" 4x 12" 2x een 1" nodig, plus de versterkers.
Naar mate je meer klussen gaat doen met deze set kan je dan steeds weer zo'n zelfde combi er bij bouwen, wat als voordeel heeft dat je een set krijgt die ook qua uitstraling hetzelfde er uit ziet.
Bouw je de tops in trapezium vorm, kan je ook nog eens mooie stackjes maken die lekker spreiden en te schalen zijn afhankelijk van de klus, bouw gelijk al je versterkers netjes in flightcases die ook weer schaalbaar zijn, dus per subje/topje een case met sub versterker en top versterker.
Als je het op die manier gaat aanpakken, dan begrijp je het en gaat het allemaal goed komen!
Je huidige set kan je gebruiken als monitor set voor bij de DJ booth , of als "infill" bij een grotere klus......
Verder denk ik dat MusicXtra al wel voldoende duidelijk heeft gemaakt dat een line array er natuurlijk über vet uit ziet, maar in de pratijk niet al te handig is!Last edited by beyma; 14-01-13, 01:42.Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....Comment
-
Het aantal Watt heeft er niets mee te maken. Er zijn 8" topjes die makkelijk 600W aan kunnen, maar je kan wel op je sloffen aanvoelen dat die natuurlijk nooit 500 man van stevig geluid gaan voorzien...
Daarnaast ligt het er aan of je een akoestisch gitaarconcert of een hardcoreparty aan 't uitversterken bent. Jij had al aangegeven dat je voor stevige housemuziek gaat, dus dan zul je speakers moeten hebben die flink wat 'vlees op de botten' hebben.
Het gaat er om dat je door de hele zaal voldoende geluid hebt over praktisch het hele frequentiebereik. Hierbij zal je dus ook moeten zorgen dat je speakers hoog genoeg staan om het mid/hoog over je publiek heen te kunnen krijgen, je zal ruim voldoende bereik in het laag moeten hebben (de stelregel is: hoe groter de bass-speaker, des te lager 'ie gaat), en je zal moeten nadenken over de spreiding van het geluid.
Als ik jou was zou ik me eerst eens wat beter verdiepen in de basiskennis van geluid en luidsprekers, voordat je begint met het bouwen van allerlei speakers.TimComment
-
Paar voorbeeldjes: Zaterdag Cesar Zuiderwijk, twee enkel 18" subjes met twee 15/2/1" toppen, vermogen aan sub 2600 Watt, toppen ook zoiets voor 400 man.
Paar weken eerder, dance feestje in zaaltje voor 300 man, 4 dubbel 18" subs met twee 15/2/1" toppen, vermogen aan sub 10.000 Watt, toppen 3000 watt.
Tijdje daarvoor, dance feestje in sporthal voor 1500 man, 12 dubbel 18" subs, 14 dubbel 10/2/1" line-array kastjes, vermogen aan sub 30.000 watt, toppen 12.000 watt.
Weet jij het nog?
Conclusie: Zorg dat je altijd meer dan voldoende hebt, hoeveel hangt af van de locatie, soort feestje, rendement van je set, plaatsing van je set, benodigde worp, geldende normen, etc.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ik heb laatst een band uitversterkt in een zaal met c.a. 500 man; totaal geluid was 20kW. Meer dan genoeg zou je denken, toch? Als je dan gaat kijken hoe het verdeeld was: vier dubbel 15" subs, twee dubbel 12" + 1,4" tops.
Conclusie: het kon net. Met de nadruk op net.
Als datzelfde vermogen verdeeld was over vier dubbel 18" subs en vier 12" + 1" tops had ik het misschien wel ruim gered.
(Overigens heb ik de set niet ingehuurd, dit heeft de band zelf gedaan.)
Ik wil maar aangeven dat het type luidspreker en de verdeling van je vermogen minstens zo belangrijk zijn als het vermogen zelf.TimComment
-
Dit
in combinatie met dit
Zegt mij dat het allemaal op dit moment een beetje boven je hoofd lijkt te groeien qua projecten tegenover de eigen kennis.
Zoals timmetje al aangaf, dat is geheel afhankelijk van wat je wilt weergeven, in welke situatie en welke omgeving.
Comment

Comment