Wie herkent deze luidsprekers?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timedriver
    • Sep 2010
    • 144

Wie herkent deze luidsprekers?

Ik heb een setje Master Audio PS 600 kasten gekocht. Het zijn kasten die minimaal 15 tot 20 jaar oud zijn; hoorngeladen dubbel 12" / 2".

Nu bleek bij het verder doorlichten van mijn aankoop, dat 1 van de 12" bijgeluiden produceerde en ook het totale geluidsbeeld verstoorde. Na wat onderzoek, bleek de rolrand gescheurd en ik vermoed dat hij aanloopt; maar dat kan ik niet helemaal voelen.

De vraag is nu; wat voor type luidspreker is het? Master gebruikt(e) voornamelijk Beyma in haar kasten dus er is een grote kans, dat het een beyma luidspreker is. Alleen, zal het hoogswaarschijnlijk om een OEM versie gaan... Misschien is er iemand die wat licht kan laten schijnen op de situatie. De enige opdruk op de conus is 130074 en 305.

De link: picasaweb.google.com/timedrivediscoshow/Speaker

Ik heb al met RSL gebeld, het enige wat ze me daar konden vertellen is, dat er geen spares meer te krijgen zijn voor deze kasten en dat ik ze het beste kan vervangen door bijvoorbeeld mids van 18sound. Alleen, ik denk, dat ik dan direct alle 4 mids moet vervangen, aangezien er anders verschillen tussen de kasten kunnen gaan ontstaan.

Wie kan me helpen?
    I am a Timedriver!
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Lijkt erg veel op de 12G350 (let op de maat van de stofkap, het spikkelpatroon op de conus en de magneet vorm):
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Als ik zo naar de conus/stofkap/ophanging kijk zou dat ook mijn keuze zijn. Echter, kijk ik op deze sheet dan zie ik dat er op de magneet een 'hobbel' zie, die ik op jouw (timedriver) foto's niet terug vindt...?

Comment

• e-sonic
        • Aug 2004
        • 329

Misschien contact opnemen met total speaker repair, zit in de buurt, soms is een luidspreker nog te redden, opnieuw te centreren, zelf wel eens met een rcf gehad waar geen geluid meer uikwam, bleek alleen de draad naar de spreekspoel los te zitten, scheelde weer een recone.
        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• timedriver
          • Sep 2010
          • 144

Had er al een mailtje naartoe gestuurd. :-) Probleem is alleen, dat de rolrand ook nog eens gescheurd is...ook dat is misschien wel te repareren, maar ik vermoed een beetje, dat er door onkunde meer schade aan de kasten aangebracht is dan me lief is.

Er is ooit iemand die in al zijn wijsheid een FD250 scheidingsfilter van Beyma in deze kast geknoopt heeft; ik vermoed heel sterk, dat de 12" daardoor de geest gegeven heeft...dankzij de overnamefrequentie van 2000hz.

Ik speel een beetje met de gedachte om alle 4 de mids te vervangen door BMS 12nd610; enerzijds omdat ik er goed(koop) aan kan komen en anderzijds omdat naar informatie die ik op het net kan vinden; deze goed presteren in de MT122 van Rog Mogale; een vergelijkbare kast.

Wellicht is er iemand die mij kan vertellen of dat daadwerkelijk een goede optie is? Ik heb ook nog een stapeltje Kappa12a's rondslingeren die ik er eens in zou kunnen stoppen om te testen...
          I am a Timedriver!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by timedriver
            Er is ooit iemand die in al zijn wijsheid een FD250 scheidingsfilter van Beyma in deze kast geknoopt heeft; ik vermoed heel sterk, dat de 12" daardoor de geest gegeven heeft...dankzij de overnamefrequentie van 2000hz.
            Een 12" gaat niet snel stuk door een iets te hoge cross-over frequentie en als hij al stuk gaat dan is het zeker niet de ophanging, die wordt bij hogere frequenties nauwelijks belast.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Ik krijg zo'n vermoeden dat iemand geprobeerd heeft wat sub uit de kasten te krijgen... Dat zou de mechanische schade verklaren.
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by timedriver
                Ik heb een setje Master Audio PS 600 kasten gekocht. Het zijn kasten die minimaal 15 tot 20 jaar oud zijn; hoorngeladen dubbel 12" / 2".
                Normale slijtage is bij deze leeftijd ook zo'n gek idee nog niet.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• timedriver
                  • Sep 2010
                  • 144

Misschien wel even leuk om een update te geven:

Over de winter zijn de kasten gereviseerd; her en der zijn scheuren gerepareerd en is de kast versterkt. Het jaren slepen met de kasten hadden toch wel zijn tol geƫist op het hout.

De luidspreker met de scheur in de rolrand is naar Total Speaker Repair geweest, waar bleek dat alleen de rolrand kapot was. Een recone was helaas niet meer leverbaar, de luidspreker is voorzien van een nieuwe rolrand en speelt weer prima.

Afgelopen zaterdag en zondag de set maar eens uit de motteballen gehaald om de boel eens goed in te regelen. Speciaal voor deze set een nieuwe processor aangeschaft: digisynthetic DS48 (verkocht als Pronomic DSM48) 4 in - 8 uit. Al met al best tevreden over de nieuwe set:

4 stuks IVEN BR218 subs (aangepast 18sound BR218 ontwerp met RCF L18p300)
                  2 Master PS600 - 2 x 12G350 / 1 x CP850 (Ik schrok van de huidige nieuwprijs van deze 2" driver! )
                  2 Jobst LMT-212 (2 x kappa12a / oberton DE2544 op RCF H100 hoorn)

2 processorkanalen sturen de sub aan; 2 de mid van de masters, 2 het hoog van de masters en de laatste 2 doen de jobst kasten, die voorzien zijn van intern filter.

De versterkers zijn:

2 x Eric Audio H2200 op sub
                  2 x Eric Audio H1800 op mid en jobst kasten
                  1 x Dynacord L300 op de 2"

Het stapeltje

De interface van de Digisynthetic processor. Let niet op de curven, was op dat moment nog druk doende de boel in het gelid te krijgen. Vond zelf wel, dat de Beyma 850 behoorlijk wat equalizing nodig had om lekker te klinken. De hobbelige curve is namelijk van de cp850...moest ook erg wennen aan het geluid van de 2"; ben namelijk tot op heden voornamelijk 1" drivers gewend.

Wij zetten deze set in bij grotere tentfeesten, eventueel aangevuld met extra subs. Mocht er iemand nuttige tips hebben, dan hoor ik ze natuurlijk graag! Een vraag die ik zelf nog heb is het instellen van de limiters; ik heb daar niet echt een idee, waar ik moet beginnen. Ik heb namelijk geen idee wat de voltage gain van de versterkers is....de dynacord kan ik nog wel opzoeken, maar de eric audio's vermelden dit nergens.
                  Last edited by timedriver; 10-04-13, 20:35.
                  I am a Timedriver!

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Goed inregelen van limiters is niet zo moeilijk.

Volg de stappen maar eens die onderaan pagina 4 van deze manual beschreven staan, is een prima methode (je hebt enkel een toongenerator en voltmeter nodig): http://renkus-heinz.com/support/prod...sersManual.pdf

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...