..................................
Modulaire topkasten
Collapse
X
-
-
Nee, leek me ook niet dat ik jou dat uit moest leggen.
Verkeerd gebruik van een systeem leidt vaak onnodige ontevredenheid terwijl het vaak om details gaat waar je op moet letten.
Een line-array die een graad verkeerd hangt heeft als gevolg dat de achterste rijen geen hoog horen, conventionele toppen die strak naast elkaar staan geeft vaak ongewenste koppeling van het mid-hoog, enzovoort.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Is er iemand die mij kan helpen met het bepalen van de hoorn/ kast om deze te berekenen voor betreffende speakers, JBL 2123H? V vorm van de kast met in de poten van de V de 10" speakers en de punt gebruiken om de waveguides in te monteren lijkt mij de meest makkelijke optie.. zo zie je het immers vaker..
Hoe is dit te berekenen?As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
-
Ik heb een sterk vermoeden dat je de twee halve hoorns met elk een driver kunt modeleren als een hele hoorn met twee drivers (alleen voor lage frequenties). Ook het volume van de achterkamer is 2x de helft ;-). Voor de hogere frequenties (tot 1-1.5kHz?) weet ik het niet, behalve dat je de hoorn niet hoger moet maken dan nodig is (om allerlei smearing in de tijd door reflecties in de hoorn tegen te gaan). Dat wordt trial and error vrees ik. Bij de d&b topjes zouden de schalen van de handvaten wel 'ns kunnen werken als een soort faseplug: ze compenseren weglengte verschillen van de conus tot de wand...?
Hier is dus van belang hoe de drivers in de V-gemonteerd worden, en hoe de drivers de V "voeden". Kijk bv eens naar JBL, Nexo, EAW. De openingshoek bepaalt de horizontale afstand tussen de twee akoestische centra, en daarmee in zeer belangrijke mate het gedrag in de hogere regionen. Zo kan je bv nu al voorspellen (zonder te hoeven simuleren), dat met 2x 10" in een V-hoorntje / Waveguide een openingshoek van 90 graden of meer, het zich boven de 700Hz niet meer ideaal zal gedragen. Dit is bv een reden waarom sommige fabrikanten (bv Meyer) bij het gebruik van meerdere low-mids, slechts 1 driver het mid gebied laten doen. Anyway ... hiermee zie je dus al dat TS een uitdaging heeft met de door hem gewenste componenten en V-loading.Groeten,
MichelComment
-
Ik heb bewust gekozen voor een ander systeem dan wat ik eerder gebruikte, nl L'acoustics Dv-Dosc copieen, dit systeem moet je echt met minimaal 4 kastjes per kant gebruiken wil het enigzins een 'line array' zijn. En eigenlijk heb ik dit niet echt nodig een line array, dus ben ik gaan experimenteren met een andere benadering.
Ik heb, zoals ik eerder beschreven heb een topkast ontwikkeld met een 18sound 12 inch mid/bass met 102dB 1W/1M en uiteindelijk twee 1 inch compression drivers met waveguide hoorns die volledig de hoogte van de kast is, daardoor heb je toch nog iets van de eigenschappen van een line array.
Het uiterlijk doet idd denken aan de JBL4512 mid/bass kast met andere maten en afstemming, deze kast is 79cm breed, 60 cm diep en 35 cm hoog.
Ik heb er nu 6 gemaakt, drie per kant en jawel dit gaat echt vet hard zonder dit echt op z'n staart te trappen!
Het laag/mid begint rond de 80Hz en gaat tot 1.7kHz (1W/1M 105dB gemiddeld) daarna nemen de twee B&C Neo drivers (1 inch) het over, per stuk zijn deze 109dB 1W/1M dus niet echt een groot spl verschil tussen het laag/mid en het hoog.
Deze kast is dus voor mij meer praktisch dan dat het een line array moet zijn, terwijl je duidelijk een 'koppeling' van spl hebt wanneer je ze verdubbeld.
De afmetingen zijn precies zoals de NEXO LS1200 subs dus lekker stacken die hap!! 1 enkele kast weegt nog geen 20 kilo, dus ik ben met MusicXtra aan het nadenken over de flyware.
Tja, nu staan die LA copieen 'stof' te happen....voorlopig dan.
Dave
Maaruh, het is stil met United Tecknowledgy..........[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Klopt! Maar radiostilte hoeft niet te betekenen dat er niets achter de schermen gebeurt...
In ieder geval bedankt voor de interesse en binnenkort komt er een update.
Mvg,
United TecknowledgyComment
-
Ik heb wat ideeen, nog niet geheel concreet maar ben er zo af en toe mee bezig. Door niet al teveel tijd zal het maken van wat proefkastjes nog wel even op zich wachten. Mede ook doordat het niet hele grote haast heeft en ik zelf nog niet goed voor ogen heb wat ik exact wil.
United... ik ben benieuwd naar jullie creaties!JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :DComment
-
Hier een klein kijkje achter de schermen en voor Watt Xtra ook interessante info. Bijgaand van een test/leer kastje wat 'ruwe' metingen (dus zonder EQ en crossovers) aan een V-(achtige) hoorn. Grijze curve = 2x 12". Groen en paars zijn mid en hi van een welbekende coaxdriver van BMS. Wordt vervolgd...
@ WattXtra; uit deze metingen kan je belangrijke info halen uit je crossoverpunt tussen 10 en waveguide. Als je bijv. kijkt naar de ruwe metingen (link: http://www.atsp-audio.org/pdfs_tecnica_2/JBL-VerTec.pdf) van een JBL Vertec 4889 (8" conussen), dan laten die een vergelijkbare bandpass response zien, alleen net iets verschoven, nl van zo'n 200 - 1400Hz. De door jou gewenste 10" zullen er waarschijnlijk precies tussen gaan vallen, dus maximaal tot zo'n 1kHz lopen.
United TecknowledgyComment
-
Comment
-
Hey Timo,
Daar haal je een paar interessante punten aan.
Ik kom er later op terug. Je mening over de BMS is namelijk niet geheel onterecht wat mij betreft, we zijn zelf ook tegen wat puntjes aangelopen bij deze driver (in dit testkastje).
Bedankt voor je reactie en mening!
United TecknowledgyLast edited by United Tecknowledgy; 06-12-12, 23:35.Comment
-
Hey Timo,
Daar haal je een paar interessante punten aan.
Ik kom er later op terug. Je mening over de BMS is namelijk niet geheel onterecht wat mij betreft, we zijn zelf ook tegen wat puntjes aangelopen bij deze driver (in dit testkastje).
Bedankt voor je reactie en mening!
United Tecknowledgy
Ze lopen weliswaar door tot de 500Hz op de juiste hoorn, maar niet op hoog volume.
(met de grote BMS hoorn die erbij hoort lukt 500 wel, heeft dan wel wat eq nodig)
Het rendement van het hoog is ongeveer 3-4 db lager dan het mid, dus passief zit je hier aan vast .
Zelf heb ik ze op een jbl 2385 hoorn die iets minder eq nodig heeft dan de bms 2236, actief op 18db/oct 1k1, geen LP op het mid-diafragma en een HP rond de 7.5kHz op het hoog diafragma. vanaf een 15'' mid en met deze combinatie klinkt het fantastisch. Ter illustratie, de volgende metingen zijn gedaan nadat de driver zonder eq, maar met alleen xo en delay zo vlak mogelijk waren afgeregeld. Wel hebben allebei een high pass rond de 700Hz.
En twee setjes metingen van de spreiding. Wederom geen eq op de jbl hoorn, ik heb echter de driver op de bms hoorn ge eq-ed zodat de weergave op de as nagenoeg gelijk was aan die van de driver op de jbl hoorn.
Edit: ik ben er inmiddels achter wat de oorzaak van de piek rond 1.4kHz in directivity is bij de metingen van de 2236 hoorn, dit is na controle duidelijk een proximity effect doordat ik op 1.5m constante afstand heb gemeten(te dichtbij voor zo een grote hoorn?). Het effect verdwijnt geleidelijk als de afstand toeneemt en is totaal weg als de afstand over de drie meter heen gaat.''diamonds are forever''Comment
-
Het lagere rendement bij hoge(re) frequenties zou ook kunnen liggen aan een eventueel constant directivity gedrag van de hoorn. Boven een bepaalde frequentie verwacht je dan met stijgende frequentie een afval van zo'n 6dB per octaaf. Bij hoorns met een insnoerend afstraalgedrag bij hogere frequenties zie je dan juist dat de respons on-axis (redelijk) gelijk blijft.Groeten,
MichelComment
Comment