Compacte subs zelf bouwen voor buiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vow
    • Jul 2012
    • 15

Compacte subs zelf bouwen voor buiten

Hoi,

Ik volg al enige tijd hier het forum doch wens nu dan zelf ook maar eens een topic te starten .
    Wij willen zelf enkele subs bouwen die vooral moeten dienen om buiten te gebruiken. Het gaat hier niet om 1000 mensen he, eerder een man of 250.
    Regelmatig organiseren we zelf iets buiten en dan wordt er voornamelijk gespeeld voor "enkele" vrienden en die hun vrienden enz .
    Het genre dat er gespeeld word is voornamelijk house, trance, hardstyle en dergelijk.
    We willen echter wel deftig geluid. Momenteel huren we daarom ook nog altijd ons materiaal. Dit wordt de laatste tijd echter wel erg kostelijk.
    Momenteel huren we voornamelijk het Neocraft systeem van AD.
    We hebben momenteel ook al enkele topkasten die we reeds jaren gebruiken. Betreft simpele kasten met 2 x 15 inch en een hoorn met hierop amps van Qsc.
    Nu willen we dus enkele subs zelf bouwen om hierbij te plaatsen. Liefst niet te groot en toch wel met één (of twee indien niet tè groot) 18 inch speakers in.
    We zijn echter zelf niet zo goed aangelegd met het uitrekenen van kasten hiervoor. Ik heb daarom al veel gezocht op het internet naar bestaande ontwerpen.
    Nu kwam ik hier http://profesional.beyma.com/download/pdf/SB18-1.pdf deze tegen. Lijken me wel mooie kastjes, is er echter al iemand hier die ze kent en eventuele ervaringen kan delen? Wij staan natuurlijk open voor ieder voorstel en kunnen zo alleen maar leren en hopelijk verbeteren.
    Een amp voor erop hebben we nog niet en dat zal ook pas voor volgend jaar zijn. We gaan dus momenteel nog een amp huren hiervoor.
    Vermoedelijk zal dit een Lab fq6400 worden. Ik ken namelijk iemand hier in de buurt die er zo een 40 tal heeft van deze om te verhuren .

Mvg
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Als ik me het goed herrinner is de SB18 een baskast die niet al te diep gaat maar wel vrij luid voor het formaat is. De genoemde frequentierespons heeft wellicht betrekking op de gebruikte luidsprekers maar niet in deze kast (eerder bruikbaar vanaf 45 -50 Hz). Voor de genoemde muziekstijlen is dat overigens over het algemeen geen probleem.

Mvg Johan

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Hoi vdW,

250 man buiten? Op een heel voetbalveld
      of met z'n allen in het doel?
      Volume van het terrein scheelt nogal wat in dB's, denk ik.

Vooralsnog is m.i. de beste speakerbouwer hier
      Musicextra, dus ff wachten op een post van hem.

Zelf denk ik aan 2 x 1 dubbel 18", om mee te beginnen?

Zoek ook gerust even het forum af, staat vast wel
      nuttige kost geschreven?

grtz

Nes
      Last edited by NesCio01; 22-07-12, 23:09.
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• vow
        • Jul 2012
        • 15

Hoi,

alvast bedankt voor de antwoorden.
        Het is eerder op een kleine oppervlakte natuurlijk, pak weg zo een 20 meter lang op 5 meter breedte.
        Niet zo groot dus.
        Ik heb ook wel iets gelezen hier van de cubo met 18 inch, is dit eventueel iets.
        Desnoods kan ik er nog 4 maken dan zodat ik er toch twee per kant kan zetten. Is ook gemakkelijker om te hanteren dan een enkele kast met twee 18 inch speakers in.
        Als er nog voorstellen zijn, laat maar komen zou ik zeggen.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Volgens mij is het AD Neocraft systeem een behoorlijk krachtig systeem.
          Wil je een deftig geluid in de door jou genoemde muziekstijl voor 250 man dan heb je al snel een serieus setje nodig.
          Als ik voor een dergelijk klusje gevraagd word dan neem ik daar toch minimaal 2 dubbel 18 subs per kant voor mee.
          De Cubo of de zelfbouw sub kunnen daar prima invulling aan geven maar denk dat je er al snel 4 per kant of meer voor nodig zult hebben.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vow
            • Jul 2012
            • 15

Het Neocraft systeem is inderdaad krachtig en wij hebben dan ook 2 dubbel 18 subs per kant liggen met bijhorende topkasten.
            We willen echter toch een beetje afbouwen (raar maar waar in deze tijd :-)) met het geluid want het is eigenlijk toch iets te veel van het goede.
            We moeten natuurlijk nog vrienden blijven bij de mensen in de buurt.
            Vandaar ook ons gedacht om te beginnen met 2 enkele 18 subs per kant of 1 dubbele per kant.
            Wat raad jij ons aan om eventueel te bouwen dan MusicXtra?

Moeten we het houden bij reflex kasten of iets anders?
            Nogmaals ik bezit niet de nodige kennis om zelf een kast uit te rekenen vandaar ook de vraag naar eventuele bestaande bouwtekeningen die kunnen dienen voor ons doel.

Alvast bedankt
            Last edited by vow; 24-07-12, 19:36.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Is moeilijk te beoordelen wat je dan het beste kunt bouwen, is het niet veel slimmer om gewoon iets te kopen dat kant en klaar is?
              De zelfbouw sub is een heel leuk kastje, maar om deze te gaan gebruiken in plaats van dikke dubbel 18" subs denk ik dat je toch wel 3 stuks zelfbouw subs voor elke dubbel 18" sub moet gaan inzetten.
              Je zou er dan dus 12 nodig hebben om de huidige set te vervangen.
              Wat je dan kunt doen is de zelfbouw sub dubbel uitvoeren zodat het een dubbel 15" sub wordt, dan heb je er in totaal 6 nodig, je wilt iets minder heftig dus zou je met totaal 4 stuks een eind moeten komen.

Comment

• vow
                • Jul 2012
                • 15

Iets deftigs kopen kost ook handenvol geld dat we net zoals iedereen niet hebben vandaar dus dat we zelf willen bouwen.
                Bedoel je dus de zelfbouw sub van beyma die hieronder staat zelf dubbel bouwen of heb je nog andere voorstellen van subs die ik zelf kan bouwen?
                Want dit is natuurlijk maar één van de vele schema's die we terugvinden op het net. Zijn er misschien betere schema's die ook nog zelf te bouwen zijn zoals bv de cubo 18 inch of nog andere natuurlijk? Want die zouden we eventueel ook wel dubbel kunnen bouwen vermoed ik.
                Hoornkasten zijn vermoed ik niet geschikt want als ik goed begrepen heb moeten er daar toch al een aantal per kant van staan om iets of wat fantsoenlijk laag eruit te krijgen?

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

De SB18 heeft de meeste output (een bultje van 2 dB op 63 Hz t.o.v. de Cubo 18). De Cubo 18 gaat een stuk dieper (ietsje onder de 40 Hz i.p.v. onder de 50 Hz). Met de zelfbouwsub doelt MusicXtra waarschijnlijk op de zelfbouw 15" basreflex (ellenlang topic hier op het zelfbouwforum, kan niet missen )

Persoonlijk zou ik een hybride ontwerp nemen (zeker als budget en output een rol spelen) aangezien deze een hogere SPL leveren als een basreflex (je hebt er dan ook meestal minder van nodig). Overigens wel minstens 4 kasten in totaal.

Je zou ook eventueel een front loaded hoorngeladen kast kunnen nemen. Daar heb je er inderdaad meestal een stack van 2 of liefst vier van nodig. Wel zijn een aantal van deze ontwerpen stukken groter als de tot nu toe genoemde kastmodellen (bijvoorbeeld de 186 horn of de 1850 horn) maar de output en de laagweergave hangen rechtevenredig samen met de kastgrootte. Een nadeel van front loaded hoorngeladen kasten kan zijn, dat het geluid op 50 tot 100 m ook nog intens wordt ervaren, terwijl die intensiteit bij basreflex en hybrides tot vooral de eerste 20 meter beperkt blijft.

Mvg Johan
                  Last edited by Rademakers; 26-07-12, 18:09.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Met de 'zelfbouw sub' bedoel ik inderdaad het door mij gemaakte ontwerp, maar de Cubo kan natuurlijk ook, denk niet dat die veel voor elkaar onder doen. (ben best benieuwd hoe die twee het naast elkaar doen)

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Ik ben ook altijd geïntresseerd in een vergelijk met andere zelfbouwkasten. Al ben ik er stiekem vanuit gegaan dat Cubo 18 qua gevoeligheid een dB of 3 - 5 voorloopt op de 15" zelfbouwsub vanaf 50 Hz. Tot 100 - 110 Hz, vanaf waar waar de zelfbouwsub waarschijnlijk beter klinkt (al loopt de gevoeligheid van Cubo 18 daar doorgaans op).

Zin in een praktisch vergelijk? Ik ben voor

Mvg Johan
                      Last edited by Rademakers; 26-07-12, 19:05.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Ik ben altijd geïnteresseerd in vergelijkingen.
                        Alleen heb ik zelf geen exemplaar.

Comment

• vow
                          • Jul 2012
                          • 15

Hoi,

Ja, ik had ook wel eens opzoekingen gedaan naar een hoorn kast maar dat gaat te ver dragen denk ik (buren gaan niet content zijn :-)).
                          Zijn er nog andere goede hybride ontwerpen te vinden buiten de cubo en de sb18? Ik weet wel dat ze er zijn maar ik heb dan geen gedacht van wat de moeite is en wat niet.
                          Dat heb je natuurlijk als je een leek bent zoals ik :-)
                          We zullen dan toch maar opteren om minstens 2 enkel 18 subs per kant te bouwen of 1 dubbel 18 per kant.

Comment

• dexter
                            • Jul 2005
                            • 433

Acoustic line TSE is een erg goede hybride sub, zo niet de eerste die er was.

Comment

• vow
                              • Jul 2012
                              • 15

Hoi, even geleden dat ik nog in dit topic geweest ben.
                              We zijn er dus uit en gaan cubo 18 subs bouwen.
                              We willen hiervoor de 18 sound 18lw1400 gaan gebruiken. Is deze aan te raden?
                              Echter zitten we met een probleem ivm de maten van de kast. We willen deze subs nu namelijk ook gebruiken voor bij de carnavalgroep en op de wagen is de max breedte die beschikbaar is maar 60 cm per kant. Als ik het goed meen is de cubo 18 normaal gezien 62 cm breed?? Wat zijn de gevolgen als ik de kast dus 60 cm zou maken ipv 62 cm?
                              Welke cubo bouw ik het beste? De extended of de gewone?

mvg

Comment

Working...