Hoe hoorn en woofer aan te sluiten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

Beste Stijn,

Als je de losse componenten die je hebt doorgelinkt optelt kom je uit op 65,90 per kast zonder de driver.

Dan moet je nog zo een kast bouwen aan hout ben je een plaat kwijt en kost iets van 35 euro

Zit je al op 100 euro dan heb je een kale kast met de zooi erin.

De kast moet nog afgewerkt worden neem ff gewoon 10 euro voor een blik verf 2 speakons handvatten speakergrill bekabeling demping voor in de kast dan ben je al snel een kleine 50 / 60 euro verder dus in totaal zou zo een kast komen op een bedrag van rond de 175,00 PER KAST als deze klaar is

Als ik kijk wat een kant en klare speaker kost ( uitgaande van jouw woofer die je gaat gebruiken )

TSX12 kost 85 euro
    TSX15 kost 99 euro

VIBE12 kost 189 euro
    VIBE15 kost 245,00 euro

Deze klinken een heel stuk beter dan de kast die jij wilt bouwen.

Dus waarom met jouw budget ZELFbouwen als er kant en klare kasten zijn die beter klinken dan je zelfbouwkast PLUS voordeliger zijn dan jouw kostenplaatje van zelfbouw ?

Ik zie en zoals de meeste hier het nut er niet van in om zelf te gaan bouwen.

Ben slim en bespaar je een hoop geld en koop een kant en klare kast van JB zoals hierboven of een andere van DAP Behringer enz daar ben je beter mee af en ziet er netter uit dan als jij zelf gaat bouwen met een ontwerp waar de speakers zicht niet in gedragen en met volle 100% gewoonweg niet klinken.
    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Stijn98765
      • Jul 2011
      • 19

Originally posted by laptop
      Wanneer ik zo naar jou ontwerp kijk, is het zoals eerder genoemd een baskast. Wil je hier dan de hoogsectie bij in plaatsen ? Of komt deze er los boven ? Zowel in beide situaties verwacht ik dat er een gat in het mid is, doordat de kast niet "berekend" is op de hogere frequenties.
      Als cross-over zou ik eerder deze pakken: klik Dit om je laag weergever niet te ver in het mid-hoog te belasten, dat vinden ze meestal niet leuk. En waarschijnlijk deze woofer al helemaal niet.

Als je dit wilt bouwen om het bouwen, dan is het een "leuk" projectje. Maar wil je dit bouwen om "goedkoper" uit te zijn, dan gaat dit niet werken. Want er zijn nog zoveel "dingetjes" zoals connectoren, warnex, polemount ed. die er nog even bij moeten. Dan zit je al gauw over het bedrag heen wat budget speakers van dap, jb-systems of behringer kosten.

Dat is dan ook mijn advies; Bouw je om 'goedkoper' uit te zijn, stop er maar mee. En koop gewoon een paar budget speakertjes

dank voor de snelle reactie, ja klopt ik wil de hoorn er waarschijnlijk nog boven gaan plaatsen, en wat je zegt klint ook wel logisch want het is niet de bedoeling dat je de woofer in het hoog veel gaat belasten, alleen het enigste probleem met die crossover, is dat mijn versterker geen speakon aansluitingen heeft....
      is daar dan nog een andere oplossing voor als je wel die crossover wilt gebruiken

Comment

• laptop
        • Jan 2009
        • 187

Daar is wel een oplossing voor, verloop kabeltje maken van speakon naar "versterker aansluiting"
        Maar speakon is tegenwoordig wel de standaard voor speakers, dus ben eigenlijk wel benieuwd wat voor versterker je hebt, ingedachte hebt, ?

ps. Rolandino heeft al even een klein berekeningetje gemaakt, misschien is het toch beter om een kant en klaar kastje te nemen. Aangezien er nog wel enige kennis "ontbreekt".

Comment

• Stijn98765
          • Jul 2011
          • 19

Originally posted by laptop
          Daar is wel een oplossing voor, verloop kabeltje maken van speakon naar "versterker aansluiting"
          Maar speakon is tegenwoordig wel de standaard voor speakers, dus ben eigenlijk wel benieuwd wat voor versterker je hebt, ingedachte hebt, ?

ps. Rolandino heeft al even een klein berekeningetje gemaakt, misschien is het toch beter om een kant en klaar kastje te nemen. Aangezien er nog wel enige kennis "ontbreekt".
          Mooi , ik heb de skytec spl700 nu als versterker, maar zoals ik al zei ik vind het leuk om zoiets te bouwen, en ik heb het geld er voor om te proberen. ik heb de kast namenlijk gister gemaakt en vandaag de laatste dingetjes er aan gemaakt. en om aan die kennis te komen moet je hulp vragen aan de mensen die het wel weten maar bedanktt voor je reactie, en ik zal de verloopstekkertjes even opzoeken

Comment

• I.T. drive in
            • May 2009
            • 352

Ben zeer benieuwd hoe de kast klinkt, Heb je ook foto's ervan?

Comment

• Stijn98765
              • Jul 2011
              • 19

Originally posted by I.T. drive in
              Ben zeer benieuwd hoe de kast klinkt, Heb je ook foto's ervan?

ik heb hem vandaag afgemaakt, de inhoud ga ik morgen bestellen dus verwacht het woensdag binnen te krijgen i.v.m levertijd

Comment

• I.T. drive in
                • May 2009
                • 352

De kast ziet er erg goed gebouwd uit.
                Alleen heb je MDF gebruikt?
                Dat is loeizwaar.

Comment

• Stijn98765
                  • Jul 2011
                  • 19

Originally posted by I.T. drive in
                  De kast ziet er erg goed gebouwd uit.
                  Alleen heb je MDF gebruikt?
                  Dat is loeizwaar.
                  thnx,

maar dat die zwaar is maakt me niet uit, er komen toch handgrepen, maar het geluid word er toch niet slechter op als je mdf gebruikt?

nog een vraagje, ik zit te denken om er een tweeter bij te plaatsen, inplaats van een hoorn, maar volgensmij is de kast niet berekent op hoge tonen, moet ik daar dan een apart klein kastje voor bij maken er bovenop?

Comment

• dj-inkognito
                    • Jun 2011
                    • 416

je lage tonen presteren het beste laag bij de grond.
                    en je hoge tonen het beste op gezichtshoogte of liefst nog wat hoger

dus als je ze bij elkaar in zet ongeacht of die kist er voor gemaakt is, zal 1 van de 2 niet op zijn best klinken

een aparte kast hoger in de ruimte zal dus het beste klinken
                    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• I.T. drive in
                      • May 2009
                      • 352

Had alsjeblieft het advies van de rest gevolgd en zet er een woofer in die er voor gemaakt is. Je zult verstelt staan wat er dan aan volume uit komt

Comment

• Stijn98765
                        • Jul 2011
                        • 19

@dj-inkognito @I.T. drive in okee ik zet er alleen een woofer in, ik heb toch al 2 andere boksen die wel hoge tonen hebben, maar wat lijkt jullie de beste woofer dan voor in de kast want de jb systems woofer 30 cm die ik beshcreef, ik weet het niet zal die echt goed klinken in die kast of zijn er woofers die er beter in klinken, hoe kom ik daar achter?

en als ik enkel een woofer erin plaats wat voor een crossover heb ik dan nodig? heb ik die überhaupt dan nodig?

Comment

• Ericsamandj
                          • Jul 2010
                          • 414

beter had je jezelf dat afgevraagd voor je een kist uitkoos om te bouwen,maar aangezien je een bestaand plan hebt zal er een bepaalde driver voor bestemd zijn. Crossover heb je nodig, maar liever aktief (dus in je versterkerrack) een crossover in de kist zit al gauw aan een maximale belastbaarheid van pak em beet 300 watt.

Comment

• Stijn98765
                            • Jul 2011
                            • 19

Originally posted by Ericsamandj
                            beter had je jezelf dat afgevraagd voor je een kist uitkoos om te bouwen,maar aangezien je een bestaand plan hebt zal er een bepaalde driver voor bestemd zijn. Crossover heb je nodig, maar liever aktief (dus in je versterkerrack) een crossover in de kist zit al gauw aan een maximale belastbaarheid van pak em beet 300 watt.
                            liever heb ik geen actieve crossover i.v.m. budget, ik will ook maar een woofer met ongeveer 200 watt rms en niet meer, wat lijkt jou dan de beste woofer plus een normale crossover?

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Niet om lullig te doen maar mij ontgaat in dit topic de link met (semi) professioneel geluid. De vragen die TS stelt getuigen van een kennis niveau van een leek, dat is niet erg maar verwacht van ons niet dat wij alles voor gaan kauwen omdat je niet op het idee komt om jezelf wat meer in de materie te verdiepen. En met dat laatste bedoel ik dus niet nog meer vragen stellen maar kennis vergaren door zelfstudie waarbij dit forum al een schat aan informatie bevat.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Ericsamandj
                                • Jul 2010
                                • 414

Originally posted by Stijn98765
                                liever heb ik geen actieve crossover i.v.m. budget, ik will ook maar een woofer met ongeveer 200 watt rms en niet meer, wat lijkt jou dan de beste woofer plus een normale crossover?
                                Net even gekeken naar de specs van je versterker en jij heb geen crossover nodig aangezien je een equalizer op de amp hebt zitten.
                                Dit is niet je van het maar het bespaart je budget en voor jouw toepassing zou ik het toch niet zo nauw nemen.

Comment

Working...