subwoofer met 2 speakers, fasedraaier ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djs-baasrode
    • Dec 2010
    • 13

subwoofer met 2 speakers, fasedraaier ??

hallo,
    heb al een tijdje geleden een subje gemaakt met 2 speakers. had toen geen geld voor filter dus heb ik gewoon de 2 speakers parallel gezet de plus aan de plus min aan de min, deze spelen redelijk goed, nu heb ik wel gehoord dat je eigenlijk een fase draaier op een van de speakers moet zette voor meer laag te hebben, ik weet niet goed hoe het moet is het dan gewoon de plus aan de min van de speaker en de min aan de plus van de speaker ze zeggen dat 1 speaker 180° uit fase moet zijn met de andere speaker zo krijg je meer laag kan iemand mij hier mee helpen ? heb misschien nog wat technische gegevens:
    2* speaker 300watt peak @ 8ohm
    of voor meer laag te krijgen zou ik dan gewoon een filter er moeten in steken kun je dit zelf maken of is dit beter om te kopen,zoja hoeveel gaat dit mij kosten, wil er niet al te veel geld in steken want ik ga waarschijnlijk volgend jaar toch nieuwe speakers kopen (mackie)

alvast bedankt,
    jeroen
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Dat is afhankelijk van de positionering van de gebruikte luidsprekers.

Tip: Draai bij één van de twee luidsprekers de plus en de min om, hoor je nu meer bas dan laat je het zo. Hoor je minder bas dan was de vorige situatie beter.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Ik ben erg benieuwd van wie je dat gehoord hebt.
      Wanneer beide speakers met de achterzijde in de kast zitten is het erg onwaarschijnlijk dat je er een 180° in fase moet draaien.
      Zoals Rademakers al aangaf kun je het gewoon proberen, doe het wel voorzichtig want als het niet goed is, en die kans is 99%, dan zullen de speakers een veel grotere conusuitslag hebben waardoor ze makkelijk mechanisch beschadigen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djs-baasrode
        • Dec 2010
        • 13

Originally posted by MusicXtra
        Ik ben erg benieuwd van wie je dat gehoord hebt.
        Wanneer beide speakers met de achterzijde in de kast zitten is het erg onwaarschijnlijk dat je er een 180° in fase moet draaien.
        Zoals Rademakers al aangaf kun je het gewoon proberen, doe het wel voorzichtig want als het niet goed is, en die kans is 99%, dan zullen de speakers een veel grotere conusuitslag hebben waardoor ze makkelijk mechanisch beschadigen.
        ik volg podiumtechnieken en daar hebben we 2 aparte baskasten eens op elkaar gezet, er was wel bass maar toen we de bovenste omdraaide was er plotseling een zware vermeerdering van bass en blijkbaar als je een subkast koopt met 2 woofers in,is een van de woofers 180° gedraaid maar ga het straks is proberen de plus met de min om te wisselen ik laat wel weten of het werkt of niet

groetjs
        jeroen

Comment

• Theo .:TS-JL:.
          • Jun 2010
          • 8

Zoals Rademakers al zei dit hangt er wel vanaf hoe de speakers in je kast zitten...
          Als alle 2 de speakers hetzelfde geplaatst zijn is de kans klein dat je 1 uit fase moet zetten.
          Dit door wat MusicXtra al zei dan is de kans 99% dat je de speakers eerder beschadigd...
          Dus als je dit test doe het dan wel rustig.
          Geluid is een mening, ieder zijn oor is anders.

Comment

• teunos
            • Feb 2008
            • 352

Originally posted by djs-baasrode
            ik volg podiumtechnieken en daar hebben we 2 aparte baskasten eens op elkaar gezet, er was wel bass maar toen we de bovenste omdraaide was er plotseling een zware vermeerdering van bass en blijkbaar als je een subkast koopt met 2 woofers in,is een van de woofers 180° gedraaid maar ga het straks is proberen de plus met de min om te wisselen ik laat wel weten of het werkt of niet

groetjs
            jeroen
            als je 2 kasten op elkaar heb gezet en nadat je van 1 de fase omdraaide er meer bas was, dan was 1 van de twee al in fase verkeerd aangesloten.

en blijkbaar als je een subkast koopt met 2 woofers in,is een van de woofers 180° gedraaid

Dit is echt de grootste onzin. Als je een baskast koopt met 2 speakers erin en 1 van de speakers is 180° in fase gedraaid zijn, (aannemend dat beide speakers met dezelfde kant naar voor gericht zijn) dan heb je de kasten overgenomen van een clown!

Stel je voor dat 1 van de speakers in fase gedraaid is, dan heb je dus 1 speaker die per beweging een positieve druk creëert, en 1 speaker die een even grote negatieve druk creëert. wat je dan overhoudt is bijna geen druk en dus geen geluid ( in ieder geval in het lage frequentie gebied waar de golflengtes lang zijn).
            Last edited by teunos; 16-03-11, 16:34.
            ''diamonds are forever''

Comment

• oxidizer
              • Feb 2011
              • 30

hier heb ik dus ook nog nooit van gehoord, alleen als 1 van de woofers de magneet naar buiten zou gekeerd zijn kun je de fase omwisselen.

Comment

• djs-baasrode
                • Dec 2010
                • 13

ik heb het dan maar is geprobeerd met als gevolg ik was de helft van mijn laag kwijt dus heb ik alles terug aangesloten zoals het was toch vind ik het raar want bij de opstelling op school me onze 2 subs die WEL goed waren aangesloten (het waren actieve dus gewoon xlr er in en voila) werkte het wel en je hoorde en voelde het effect

Maar zijn er dan nog opties om meer laag uit mijn sub te krijgen ? er zit geen filter in. als ik er een in steek zou dat dan beter zijn ?

toch al bedankt voor de reactie

groetjs
                jeroen

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by djs-baasrode
                  (het waren actieve dus gewoon xlr er in en voila) werkte het wel en je hoorde en voelde het effect

Maar zijn er dan nog opties om meer laag uit mijn sub te krijgen ? er zit geen filter in. als ik er een in steek zou dat dan beter zijn ?

groetjs
                  jeroen
                  Een XLR kan ook verkeerd aangesloten zijn, hoeft dus niet persé bij de speaker te gebeuren.
                  Een filter zal er niet meer laag uit krijgen, eerder minder door het verlies in het filter. Wel zal een filter ervoor zorgen dat er alleen maar laag uit komt.
                  Maar, gezien je vraagstelling kan het geen kwaad hier op het forum met behulp van de zoekfunctie wat rond te gaan struinen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• swblom
                    • Oct 2008
                    • 38

djs-baasrode

Even voor de duidelijkheid, je schreef: ik volg podiumtechnieken en daar hebben we 2 aparte baskasten eens op elkaar gezet, er was wel bass maar toen we de bovenste omdraaide was er plotseling een zware vermeerdering van bass

Heb je de kast fysiek omgedraait (naar achteren gericht) of heb je de polariteit van de aansluiting omgedraait?

Comment

• Turboke
                      • Oct 2006
                      • 463

Met wat voor 2 speakers heb je die test gedaan?

Comment

• djs-baasrode
                        • Dec 2010
                        • 13

Originally posted by swblom
                        djs-baasrode

Even voor de duidelijkheid, je schreef: ik volg podiumtechnieken en daar hebben we 2 aparte baskasten eens op elkaar gezet, er was wel bass maar toen we de bovenste omdraaide was er plotseling een zware vermeerdering van bass

Heb je de kast fysiek omgedraait (naar achteren gericht) of heb je de polariteit van de aansluiting omgedraait?
                        we hebben de kast omgedraaid we zijn niet aan de polariteit aan geweest

Comment

• djs-baasrode
                          • Dec 2010
                          • 13

Originally posted by Turboke
                          Met wat voor 2 speakers heb je die test gedaan?
                          2 actieve lem t5sa geloof ik

Comment

• Turboke
                            • Oct 2006
                            • 463

En heb je er op gelet dat de faze schakelaars gelijk stonden?

Comment

• djs-baasrode
                              • Dec 2010
                              • 13

Originally posted by Turboke
                              En heb je er op gelet dat de faze schakelaars gelijk stonden?
                              er staan bij mijn weten geen fase schakelaars op

Comment

Working...