Dynacord mt115 subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smartboy
    • Mar 2011
    • 14

Ik zal kijken of ik er vanavond aan toe kom om de subs in een andere ruimte te proberen, en dan horen jullie van mij over het resultaat

Groeten
    Christiaan

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

De plaatsing van de subs kan veel uitmaken, probeer eens een centercluster of een andere plek.
      Daarnaast zou het ook heel goed kunnen dat het een time-alignement probleem is, zeker omdat je zegt dat de toppen zonder subs full-range beter klinken. Keer meten met Smaart brengt een hoop duidelijkheid.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• smartboy
        • Mar 2011
        • 14

nou, heb de subs gisteravond nog even in een andere ruimte beluisterd.
        en dat gaf voor zo ver ik het kon horen geen verandering.
        heb ook nog wat met de cross-over frequentie gespeeld maar ook daar werd het niet beter van.

de plaatsing van de subs in de zaal kan ik niet veel aan veranderen aangezien de subs in het podium gebouwd zijn.

Comment

• RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

Originally posted by MusicXtra
          Daarnaast zou het ook heel goed kunnen dat het een time-alignement probleem is, zeker omdat je zegt dat de toppen zonder subs full-range beter klinken. Keer meten met Smaart brengt een hoop duidelijkheid.
          Volgens mij wordt dit dan de volgende stap.
          En even kijken of je dat met de Rane kunt verhelpen (output delay).
          Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• smartboy
            • Mar 2011
            • 14

ik kan in de processor wel een delay inbouwen, maar aan wat voor delay moet ik dan denken 10ms???

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Dat zul je dus moeten meten, het gaat erom dat de sub in fase staan met de toppen rond de X-over frequentie. Waar in Nederland zit je ergens?

Comment

• smartboy
                • Mar 2011
                • 14

ok,

maar ik heb nog even zitten denken, ik heb gisteravond de sub in een andere ruimte getest waarbij ik de top bovenop de sub had staan. dan kan er toch geen fase verschil meer tussen de sub en de tob zitten? of zie ik dit verkeerd?

en ik dacht altijd dat als de speakers uit fase zijn dat ze elkaar gaan opheffen waardoor het geluid in volume minder word. maar dit is niet het geval.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Het is niet gezegd dat speakers goed met elkaar in fase zijn wanneer ze op elkaar staan. Wat je krijgt bij fase problemen tussen sub en top zijn idd uitdovingsverschijnselen, dit hoeft niet over het hele spectrum te zijn maar slechts bij bepaalde frequenties.
                  Het is eigenlijk ook onmogelijk om aan de hand van jouw beschrijving een goede diagnose te kunnen stellen.

Comment

• smartboy
                    • Mar 2011
                    • 14

ik begrijp dat het moeilijk is om te bepalen wat het probleem is aan de hand van de omschrijving 'rommilig' maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, een andere geluidsman omschreef het eens als 'wollig' maar ik denk niet dat je daar mee geholpen bent.

tja, wat kan ik er nog meer over zeggen....

ik zie dat ik een ding niet in de omschrijving heb genoemd, de subs worden mono aangestuurd wegens gebruik aan uitgang op de processor en versterker.

ze zitten onder in het podium gebouwd maar zijn met behulp van een gemetselde muur en isolatie materiaal wel gescheiden van de holle ruimte onder het podium.

officieel zit er nog een passieve cross-over in de sub maar ik zag gister avond toen ik hem open schroefde dat die er al uit gehaald was door de installateur.

maar ja, als er nog iemand is die verdere ideeën heeft, dan hoor ik het graag.

Groeten
                    Christiaan

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Dat de subs mono worden aangestuurd is geen probleem, dat doe ik zelf ook altijd, sub bevat ook geen stereo informatie.
                      Wollig klinkende sub kan ook een kwestie zijn van goed EQen.
                      Ik heb geen idee waar deze subs zich ergens bevinden, wellicht dat een forumlid of ikzelf een keer het een en ander voor je wil meten.

Comment

• dexter
                        • Jul 2005
                        • 433

Zitten wel de originele EV speakers in de kasten?
                        Crossover frequentie volgens dyna cors is 125Hz met een 12db/oct afval meen LR filters maar hou me dat ten goede.

Ook de delay tussen sub en top goed zetten zal een hoop kunnen schelen.

Comment

• smartboy
                          • Mar 2011
                          • 14

in de topkasten zit voor zover ik weet wel echte ev speakers.
                          wat betreft de subs ik heb ze niet helemaal los gehad dus of daar een echte dynacord speaker in zit weet ik net maar dat neem ik wel aan.

ik zit musselkanaal (zuid-oost groningen).
                          maar goed ik kan me voor stellen dat het wel veel gevraagd om 'even' langs te komen.

Ik heb op de subs wel eens zitten EQen maar ik kon er zelf vrij weinig mee.
                          maar goed ik beging wel al door te krijgen dat hier zo even geen simpele oplossing voor is (hier was ik al een beetje bang voor).
                          ik vrees dat de subs of wel gewoon waardeloos zijn of niet geschikt zijn voor de ruimte waar ze staan.
                          ik zal maar eens kijken of ik een keer andere subs in de zaal kan proberen.
                          misschien dat dat nog wat meer helderheid geeft.
                          Last edited by smartboy; 17-03-11, 08:43.

Comment

• drummerke
                            • Oct 2006
                            • 432

Ieder klankkast/speaker heeft zijn specifieke eigenschappen. Ik heb jaartje gebruik gemaakt van DAS audio subs (Avant 18a)(frontloaded), das is een sub (die heel diep door gaat) maar niet echt veel punch geeft. Maar ik vond hem wel ideaal in kerkelijk gebrek, zorgde nooit voor rommelige bas, altijd netjes en een heel mooie spreiding. En maakte niet zoveel uit waar je die plaatste (kerk, CC, of clublokaal). Nu heb ik db technologies 15D (bandpass) en deze geeft veel punch maar weinig sub. Dus nu voel je de kick heel goed maar krijg ik wel sneller last van rommelig laag.

Huur eens 2 frontloaded 18" speakers (subs é) en test eens.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by smartboy
                              ik zit musselkanaal (zuid-oost groningen).
                              maar goed ik kan me voor stellen dat het wel veel gevraagd om 'even' langs te komen. Da's me idd net ff te ver.

Ik heb op de subs wel eens zitten EQen maar ik kon er zelf vrij weinig mee.
                              maar goed ik beging wel al door te krijgen dat hier zo even geen simpele oplossing voor is (hier was ik al een beetje bang voor). Dat is niet gezegd, op het aanpassen van de akoestiek na is de rest vrij simpel, je moet er alleen ff achter komen wat er loos is.
                              ik vrees dat de subs of wel gewoon waardeloos zijn of niet geschikt zijn voor de ruimte waar ze staan. Dat gaat er bij mij dus echt niet in, een simpele front-loaded sub kan overal goed klinken.
                              ik zal maar eens kijken of ik een keer andere subs in de zaal kan proberen.
                              misschien dat dat nog wat meer helderheid geeft. Dikke kans dat het probleem daarmee niet opgelost is.
                              Zie rode tekst.

Comment

• smartboy
                                • Mar 2011
                                • 14

ok,

ik zal dan proberen te schetsen wat mij tot nu toe is opgevallen tijdens alle dingen die ik geprobeert heb.

oorspronkelijk had ik de subs draaien op een crossover frequentie van 160Hz, toen had ik alleen het probleem dat de frequenties tussen de 100 en 200 Hz zeer onprettig voor het gehoor werden. ik heb toen in de eq wat zitten rommelen en kwam toen op een behoorlijk grote dip in de frequentie gebied. toen was het prettiger om te horen maar het laag was wel nog steeds erg rommilig.

later ben ik naar een lagere crossover frequentie gegaan 80Hz als ik het me goed herinner. toen was het rommilige er wel wat uit maar die dip moest ik nog wel gedeeltelijk houden, en het laag werd heel enkel waardoor het geluid scheller begon te klinken.

een tijdje geleden is er een pro geluidsman in de kerk geweest en die heeft opnieuw alles in de processor voor mij afgesteld en die liep ook vast bij de subs en kwam uiteindelijk op de configuratie die ik al eerde omschreef. crossover voor de sub op 80 en voor tops 100 (dus een gat tussen beide, komt overeen mat de eq dip van mijn laatste configuratie) en hij heeft toen nog een high-pass van 40Hz toegevoegd. het laag is wel minder rommilig en ik zal zeggen bijna goed. alleen wel weer heel enkel.

dus het probleem waar ik eigenlijk tegen aanloop is dat als ik met eq en dergelijk het rommelige er uithaal het ten koste gaat van de laag weergave.

Groeten
                                Christiaan

Comment

Working...