Huidige Axys-set vervangen voor zelfbouw

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj Yves
    • Sep 2008
    • 72

Originally posted by DJ Antoon
    Ik neem aan dat je met de T86X de versie bedoeld die uit de amsterdam arena (ajax stadion) komen? Met philips schuim front?
    Deze heeft geen 1" TAD driver maar een 2" En inderdaad deze lopen verder door tot ongeveer 100Hz.
    Er zijn ook ooit inputkaarten gemaakt voor de standaard T86 kasten, die niet tot 300Hz maar lager doorliepen tot (100?Hz) maar als jij die kaarten hebt dan word ik toch wel erg benieuwd naar waar jij werkt of die spullen gekocht hebt...

Als je de T98 bedoeld, dan heeft deze ook een 2" driver.

Dezelfde als in de Axys Arena systemen als ook de Scope series zitten. Dit is gedeeltelijk een eigen Duran ontwikkeling en eigen productie geweest, dus uniek.

Beide hebben een andere en zwaardere versterker als de originele T86.
    Inderdaad, ik heb de versie uit de amsterdam arena, ze lopen tot erg laag door inderdaad. er zitten geen processorkaarten in, wel een of andere processing module, maar deze gebrui ik niet. en hier zit inderdaad een 2'' driver in, de axys de 75 zelfde als b&c de75.

Maar het komt er dus op neer dat over een compleet ander product praat.
    If brute force doesn't work, you're not using enough!

Comment

• BvE
      • Oct 2004
      • 385

Klinkt meer alsof het setje van 1986 is (25 jaar oud dus!!) en dat het helemaal gaar is, want normaal moet veel eq"en niet nodig zijn.

Is 104dB (A, C, LAEQ??) niet voldoende?

Want 104dB bovenop 40dBA achtergrong geluid is heel erg hard.
      Volgens mij is 104dBA plus 40dBA helemaal niet anders dan 104dBA. Ik weet dat het verdubbelen van decibellen, dus 105dBA plus 105dBA (gelijk aan het neerzetten van twee P.A.'s van 105dBA i.p.v. 1) voor een 3dB verhoging zorgt in je geluidsdruk.

Zie ook eens dit tooltje: Adding DB's

Uitleg:

a=40 dBA
      b=104 dBA

10 * log((10^(a / 10)) + (10^(b / 10)))
      =
      10 * log((10^(40 / 10)) + (10^(104 / 10))) = 104.00000 dBA
      Last edited by BvE; 27-01-11, 00:02.

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by BvE
        Volgens mij is 104dBA plus 40dBA helemaal niet anders dan 104dBA.
        Lezen is ook een vak.
        Er staat 104 dB op 40dBA!

En dat is dus 144dBA.
        Ik haalde dit voorbeeld niet voor niets aan.

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by Dj Yves
          Inderdaad, ik heb de versie uit de amsterdam arena, ze lopen tot erg laag door inderdaad. er zitten geen processorkaarten in, wel een of andere processing module, maar deze gebrui ik niet. en hier zit inderdaad een 2'' driver in, de axys de 75 zelfde als b&c de75.

Maar het komt er dus op neer dat over een compleet ander product praat.
          Precies, dit is behalve de mid hoorn een ander product. Volledig getund op spraak, het was namelijk een voor de brandweer noodzakelijke ontruimingsinstallatie.
          Deze kast klinkt in het hoog niet zo mooi als een T86 met TAD, maar gaat wel minimaal 3dB harder. (Als het niet meer is)

De driver is als het goed is gemodificeerd zodat deze lekker verwarmt kan worden in de winter.

Je gebruikt de interne analoge processing niet? Heb je die pcb dan verwijderd?
          Ach is wel makkelijk, kasten die ook in de regen mogen hangen.
          Last edited by DJ Antoon; 27-01-11, 09:25.

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by djspeakertje
            Sinds wanneer mag je dat optellen? Of komt er standaard al 40 dB ruis uit je PA, waar dan nog 104 dB uit je mengtafel bij op moet?
            Ik heb het proberen uit te leggen, maar als je het verschil tussen dB en dBA niet begrijpt dan houd het voor mij op. Koop een boek of google.

Er kan geen 40dB ruis uit je pa komen, ook geen 100dB en ook geen 200dB.

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

Originally posted by djspeakertje
              Dus jou PA produceert ook achtergrondgeluid? Mijn interpretatie:

40 dB achtergrondlawaai

104 dB uit de PA

Sinds wanneer mag je dat optellen? Of komt er standaard al 40 dB ruis uit je PA, waar dan nog 104 dB uit je mengtafel bij op moet?

Daan
              off-topic:

ik zorg dat er 100 db uit mijn speaker komt, nu zet ik er precies nog zo een naast.

dus 2 speakers die elk afzonderlijk 100 db 'geven', hoeveel db meet ik nu op mijn db-meter?

optellen nee, maar toch (Gerards's wet van behoud van energie) komt er meer uit dan 100 db!!
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Peter Vanhove
                • Jun 2002
                • 347

Aannemende dat beide speaker identiek zijn, en hetzelfde gebied van geluid voorzien 103 dB.

Originally posted by Whitefarmer
                off-topic:

ik zorg dat er 100 db uit mijn speaker komt, nu zet ik er precies nog zo een naast.

dus 2 speakers die elk afzonderlijk 100 db 'geven', hoeveel db meet ik nu op mijn db-meter?

optellen nee, maar toch (Gerards's wet van behoud van energie) komt er meer uit dan 100 db!!
                Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• Kasper
                  • Jul 2004
                  • 171

Beuken? Helder klinken?

Budget 2000,00 euro, toch wel ex hoop ik? ;-)

Word wakker!
                  Last edited by Kasper; 18-04-14, 11:07.

Comment

• BvE
                    • Oct 2004
                    • 385

Lezen is ook een vak.
                    Er staat 104 dB op 40dBA!

En dat is dus 144dBA.
                    Ik haalde dit voorbeeld niet voor niets aan.
                    Ik mis inderdaad een lettertje.

Desalniettemin, wanneer zou je in hemelsnaam 104 dB bij 40dBA optellen? Dan moet je krankzinnig veel SPL's produceren om uiteindelijk op 144dBA uit te komen... Volgens mij is dat niet van toepassing met deze Axys set.

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by BvE
                      Ik mis inderdaad een lettertje.
                      Daar gaat het om, mensen praten zomakkelijk over dB, maar als je het over geluidsdrukken hebt, heb je toch echt meer informatie nodig. Dat de meeste er dan maar vanuit gaan dat er A bedoeld word...

@ Peter:
                      Indien gelijk en dBA bedoeld dan is er elektrisch/rekenkundig inderdaad 3dB extra bij gekomen, en word het dus 103dBA.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

ik zou eens stiekem die Axys set compleet reconen, inclusief de hoogdrivers, dat gaat met 2000 denk ik net wel lukken...

Voor het overige lopen er hier op het forum erg deskundige speakerbouwers rond, die, na jaren van gepruts, gemier en gebeunhaas nou eindelijk de systemen onder controle hebben.
                        De doet-het-zelluffert die deze kennis en expertise ff van het web wil trekken gaat zn gang maar, voor mij staat het resultaat al vast. En al helemaal als je maar 2000 euri's wilt uitgeven.

Comment

• BvE
                          • Oct 2004
                          • 385

Lijkt me inderdaad geen verkeerde optie. Bovendien is het mij nog niet helemaal duidelijk wat de limitaties op dit moment zijn? Te weinig hoog, te weinig laag? Te weinig vermogen (versterkers)? Of geen goede klank (mogelijk toch eens beter EQ'en?).

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by Svartrose
                            Dank voor je reactie. Ik ben me bewust van prijzen van drivers.

2000 euro is wat weinig als je er ook nog versterkers voor wilt hebben realiseer ik me.

Feit blijft dat er een vervanging moet komen, omdat de huidige set te lomp is. En p[ersoonlijk ben ik niet zo weg van het geluid, vind ze dof klinken en ze zijn absoluut niet geschikt voor dance.

4 18 inch subs, is dat niet wat overdreven voor een ruimte van 68m2? Het lijkt mij de de huidige subs een beter rendament hebben en dieper gaan dan de oude subs van de axys set? Of ben ik nu heel erg aan het vloeken?
                            De topicstarter...
                            Set is te lomp EN gaat te zacht...

Er bestaat tegenwoordig inderdaad wel leuk compacter spul, met meer druk, ik zou eens kijken naar een d&B Q7 setje.
                            Of gewoon weer naar Axys, erg leuke nieuwe setjes die ook hard gaan en bestuurbaar zijn.
                            Last edited by DJ Antoon; 27-01-11, 19:44.

Comment

• Svartrose
                              • Apr 2008
                              • 229

Dank voor jullie reacties. Ik heb er weer van geleerd. We zullen het eens gaan bekijken wat we ermee aanmoeten.

Denk dat ik het zelfbouw idee laat varen voor de topjes, sowieso. De subs durf ik nog wel aan.

Comment

• PeterSchut
                                • Jul 2010
                                • 109

Originally posted by Svartrose
                                Dank voor jullie reacties. Ik heb er weer van geleerd. We zullen het eens gaan bekijken wat we ermee aanmoeten.

Denk dat ik het zelfbouw idee laat varen voor de topjes, sowieso. De subs durf ik nog wel aan.
                                Ik heb je een mailtje gestuurd.

......... kom op, ook de toppen bouwen! het is inderdaad een beetje kritischer in het overname gebied (of je moet fuul range actief doen met een speaker processor), maar ook weer makkelijker, omdat ze kleiner zijn.

Ik denk dat er met de subs meer mis kan gaan als je het zaakje niet stevig genoeg maakt .... dus .... subs en toppen?????

Comment

Working...