Huidige Axys-set vervangen voor zelfbouw

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Svartrose
    • Apr 2008
    • 229

Huidige Axys-set vervangen voor zelfbouw

Hoi,

Bij ons in de foyer, een ruimte van 68m2, met een hoogte van 5 meter, willen we een nieuwe geluidsset neerzetten. Er staat nu de bekende Axys-set, te zien op dit plaatje: http://foto.koopjeskrant.be/Foto/26%...4%5C93%5C1.jpg
    (de foto is zomaar met google gezocht)

Onze geluidstechnicus heeft het niet zo op zelfbouw. Ik, de lichttechnicus, wel Ik ben er van overtuigd dat ik een set kan maken voor een goede prijs die zich kan meten met veel duurdere sets. Mijn houtbewerkingskunsten zijn prima. Waar ik echter hulp bij nodig heb is de keuze van een goed ontwerp.
    Met het totale ontwerp en bijhorend prijskaartje hoop ik mijn collega te kunnen overtuigen.

De bedoeling is dat we de huidige axys-set vervangen voor iets dat minstens even vol klinkt maar er elegant uitziet. Het liefst met subs onder het nog te verbouwen podium. Het moet dus een 2.1 of 2.2 set worden, als je dat zo mag zeggen in de PA wereld...

De ruimte wordt regelmatig nat gespoten, hier moeten de subs tegen bestand zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan een ontwerp waarbij de sub schuin naar beneden is gericht.

De muziek soorten lopen uiteen van dance tot singer-songwriter. Dance moet 'beuken', de singer-songwriter moet mooi helder klinken.

Als alles actief gemaakt kan worden, qua versterking, ben ik helemaal gelukkig. Weet niet of de versterker van 41hz.com iets zijn? Of misschien toch een hypex?

Het totale budget.. lastige vraag, maar laat ik het even op 2000,- houden voor drivers, filters en versterking, dat praat wat makkelijker.

Hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Om een set zelf te bouwen wat zich kan meten met de huidige Axys set heb je toch wel een beetje meer geld nodig. En de versterkers van 41hz.com zijn dan ook wat de lichte kant.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Svartrose
      • Apr 2008
      • 229

Aha. Aan welk budget zou ik dan moeten denken?

Comment

• Pino
        • Jul 2002
        • 390

Ik denk niet dat het verstandig is om een source te gaan vervangen door een zelfgebouwd setje van het budget dat je voor ogen hebt.
        Je spreekt over de volheid van die Axys Source, dat is een typische eigenschap van dat en andere oudere systemen: zo maken ze ze niet meer. Mits wat EQ-en kan je in de huidige systemen wel die warmte steken, maar van nature klinken ze eerder "met minder druk op het midlaag van de stem" om het zo te zeggen.
        Om een goeie set te bouwen met goeie luidsprekers, die de kwaliteit van de Axys evenaart ben je al gauw 4 a 5000 euro kwijt (1 deftige 18" kost al bijna 400, maal 4 zijn er al 1600 he); komen daarbij nog een koppel goeie versterkers...

Hierbij een linkje over luidsprekerprijzen van Beyma:

Heb je gelijk een nieuwe actor set van HK audio, om maar iets te noemen.

griets,
        PIno
        Last edited by Pino; 25-01-11, 20:36.
        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Svartrose
          • Apr 2008
          • 229

Dank voor je reactie. Ik ben me bewust van prijzen van drivers.

2000 euro is wat weinig als je er ook nog versterkers voor wilt hebben realiseer ik me.

Feit blijft dat er een vervanging moet komen, omdat de huidige set te lomp is. En p[ersoonlijk ben ik niet zo weg van het geluid, vind ze dof klinken en ze zijn absoluut niet geschikt voor dance.

4 18 inch subs, is dat niet wat overdreven voor een ruimte van 68m2? Het lijkt mij de de huidige subs een beter rendament hebben en dieper gaan dan de oude subs van de axys set? Of ben ik nu heel erg aan het vloeken?
          Last edited by Svartrose; 25-01-11, 21:20.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

De huidige 18" subs gaan al snel 6 dB harder maar hebben daar ook behoorlijk vermogen voor nodig.

Comment

• Pino
              • Jul 2002
              • 390

Axys source is idd niet het beste systeem voor dance, meer voor live toepassingen.
              Baskastjes zijn ook maar een 300 watt (B89) en ik dacht 450 voor de B98.

Het doffe kan misschien al aan jouw oren liggen en/of het feit dat Axys meer Hifi klinkt dan het iets agressievere PA/disco/dance geluid. Heeft z'n voor en nadelen.

Euh, zo'n source voor 68m2 , is dat eigenlijk al niet overkill? Ik speel daar 6 tot 800 m2 mee vol.

Misschien eens kijken naar 2de hands setje PS10 met ls500 of 1200 van nexo of zo?

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Pino
                Euh, zo'n source voor 68m2 , is dat eigenlijk al niet overkill? Ik speel daar 6 tot 800 m2 mee vol.
                Vast geen dance....

Comment

• Svartrose
                  • Apr 2008
                  • 229

Mijn referentie is absoluut geen dance Meer hifi-speaker voor thuis. Ben zelf erg kritisch op geluid...

Voor dance is het nog te weinig in zo'n kleine ruimte.... gek genoeg. De limiter schiet er al snel in. (en dan is er al flink ge-EQ'ed) We zitten dan op, naar schatting, 104db.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by Svartrose
                    Mijn referentie is absoluut geen dance Meer hifi-speaker voor thuis. Ben zelf erg kritisch op geluid...

Voor dance is het nog te weinig in zo'n kleine ruimte.... gek genoeg. De limiter schiet er al snel in. (en dan is er al flink ge-EQ'ed) We zitten dan op, naar schatting, 104db.
                    Klinkt meer alsof het setje van 1986 is (25 jaar oud dus!!) en dat het helemaal gaar is, want normaal moet veel eq"en niet nodig zijn.

Is 104dB (A, C, LAEQ??) niet voldoende?

Want 104dB bovenop 40dBA achtergrong geluid is heel erg hard.

Comment

• Pino
                      • Jul 2002
                      • 390

neh, geen dance nee,
                      coverbands en live on tape (ha)artiesten voor doorgaans een publiek van 35+.

Dance moet beetje boenken en slissen he; misschien JB systems "professional" gebruiken? :-D

Neh serieus, in die dance wereld ben ik niet zo thuis, maar mispak je niet aan zelfbouw.
                      Het kan hoor, met serieus budget; maar dan waarschijnlijk toch nog beter af met een goeie 2de hands set. Er komen er momenteel genoeg op de markt van bedrijven die het moeilijk hebben of zelfs de handdoek in de ring gooi(d)en (jammer genoeg).
                      Voor dance kan het misschien een nadeel zijn dat de baskasten doorgaan tot 300Hz en maar 300 watt zijn, maar dat kan je oplossen door vb een 2tal subkasten van de arena erbij te leggen in centercluster. Heb je gelijk een "dance stage".

"Klinkt meer alsof het setje van 1986 is (25 jaar oud dus!!) en dat het helemaal gaar is, want normaal moet veel eq"en niet nodig zijn."

Da zou natuurlijk ook kunnen; en je bent toch ook niet bang van de gele lichtjes, als die aangaan heb je nog zo'n 12dB eer de rode gaan werken en hij pas echt begint te limitten.

Ik heb een set uit 86 en een uit 92 met TAD drivers; scheelt een 2 tal dB in het hoog, maar voor de rest zijn beide sets tiptop in orde. Die gaan toch wel erg lekker voor mijn doel.

vroendelijke grieten,
                      Pino
                      Last edited by Pino; 26-01-11, 16:01.

Comment

• Dj Yves
                        • Sep 2008
                        • 72

Ik heb zelf 2 bijna dezelfde toppen, de T86X, en die vind ik prima klinken, niet dof of iets. Het enige verschil tussen de T86 en de T86X is dat de X een andere versterker heeft.

Maar ik gebruik ze dan ook al vanaf ongeveer 140 hz, en mijn subs lopen van 38 tot 140.

Dus ik zou zeggen: ''Hou de toppen en neem er andere subs bij''.
                        Als de maten en het gewicht geen groot probleem zijn tenminste.
                        If brute force doesn't work, you're not using enough!

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

Originally posted by Dj Yves
                          Ik heb zelf 2 bijna dezelfde toppen, de T86X, en die vind ik prima klinken, niet dof of iets. Het enige verschil tussen de T86 en de T86X is dat de X een andere versterker heeft.
                          Maar ik gebruik ze dan ook al vanaf ongeveer 140 hz, en mijn subs lopen van 38 tot 140.
                          Ik neem aan dat je met de T86X de versie bedoeld die uit de amsterdam arena (ajax stadion) komen? Met philips schuim front?
                          Deze heeft geen 1" TAD driver maar een 2" En inderdaad deze lopen verder door tot ongeveer 100Hz.
                          Er zijn ook ooit inputkaarten gemaakt voor de standaard T86 kasten, die niet tot 300Hz maar lager doorliepen tot (100?Hz) maar als jij die kaarten hebt dan word ik toch wel erg benieuwd naar waar jij werkt of die spullen gekocht hebt...

Als je de T98 bedoeld, dan heeft deze ook een 2" driver.

Dezelfde als in de Axys Arena systemen als ook de Scope series zitten. Dit is gedeeltelijk een eigen Duran ontwikkeling en eigen productie geweest, dus uniek.

Beide hebben een andere en zwaardere versterker als de originele T86.
                          Last edited by DJ Antoon; 26-01-11, 18:47.

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

Originally posted by Svartrose

Schatting ?????
                            Hoe schat jij dat in??? Knap hoor zonder metingen

Onzin natuurlijk zo'n uitspraak!

Verklaar je nader zou ik zeggen.

enne, 68 m2 is toch iets van een flinke huiskamer? ca 8x8.

Kun je zo uitrekenen wat je aan acoustisch vermogen nodig hebt.
                            Het zou mij zeer sterk verbazen als die sources in die ruimte niet makkelijk de 110 dB midden zaal halen (4m afstand dus..)

Paul
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by SPS
                              Schatting ?????
                              Hoe schat jij dat in??? Knap hoor zonder metingen
                              Het zou mij zeer sterk verbazen als die sources in die ruimte niet makkelijk de 110 dB midden zaal halen (4m afstand dus..)
                              dB zegt helemaal niets is ook pertinent onjuist, dat probeerde ik al aan te geven. dB is een vergelijking tov iets.

In spanningen kun je zeggen dit signaal is 6dB hoger als 0dBu, dBm (oude uit telefonie overgekomen maar wat betreft spanning gelijk aan dBu), dBV

In geluidsdruk kun je zeggen dit gaat 6dB harder als. (of dan??)

Geluidsdruk meet je in bijv. dB(A), dB(C) en dan komt er de weging nog bij (Piek, average, Laeq60)

En ja meten, schatten is zoiets...

In een hokje van 68m2 moet 1 sourcesetje makkelijk kunnen. Maar ja voor het zelfde geld heeft er iemand aan de kasten zitten knutselen en staan er zo 2 18" speakers uit fase. Of zit er al een geheel ander type in.

Ik ken de tijd nog dat er 2 setjes in een feesttent van 20x40 werden gezet,
                              maar dat zou nu niet meer kunnen.

Comment

Working...