cubo 15 cubo 18 of br218

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Bedankt voor de input to zoverre:

Bij de maten 62 x 62 x 90 cm is 90 cm de diepte. Bij 90 cm in de hoogte vraagt dit om een geheel andere constructiewijze (very un-Cubo), waarbij ik het vermoeden (maar nog geen bewijzen) heb dat dit de "throw" negatief beinvloed. (Betreffende deze "throw", deze is duidelijk waarneembaar als een front-to-side reductie van het geluidsniveau).

De Cubo sub werkt met dezelfde soort luidsprekers als Cubo 15 en 18, dus ook de Kappa 15 LF maar deze zal naar alle waarschijnlijkheid met maximaal 400-500 W (bij gebruik van een enkele) te belasten zijn (HP 30 Hz). Een 18" (zoals bijv. de 18LW1400) kan een stuk meer hebben.

Cubo 15 is destijds ontworpen met als ontwerpcriteria o.a. om zoveel mogelijk uit één plaat te kunnen halen van 122 x 244 cm en een maximale prestatie. Maximale prestatie houdt per defintie een zo groot mogelijke kast in.

Aan mensen die 57, 58 of 60 cm brede kasten willen, adviseer ik om de 15 mm versie (van 11-laags Fins Berken) te maken en de breedte zelf aan te passen. Ik heb daar zelf geen enkel bezwaar tegen maar ik denk dat ik ook komende ontwerpen wel in 62 breedte zal uitbrengen.

Mvg Johan

Comment

• Bartje2012
      • Aug 2008
      • 93

Originally posted by MusicXtra
      In feite is er dus met een verkeerde breedte begonnen
      Naja zeg, tuurlijk niet, in een ander forum is dit trouwens al bediscussieerd.
      62-62-62= cubo ... als je een speakerkast wil die perfect in je bakkie past bouw je toch iets anders?

Ik heb nergens last van met vervoer, en anders doe je dr ipv 4 naast elkaar maar 3 en gooi je dr iets anders tussen. Als het feit dat je er geen 4 naast elkaar kan vervoeren je tegenhoudt is dit zoiezo geen geschikte kast voor diegene toch?

En ik kan natuurlijk erg naast mijn schoenen lopen maar wie heeft er meer dan 12 cubo's dan? ik dacht dat ik een van de weinige was....

Comment

• Timothy
        • Aug 2005
        • 175

Ik heb er bijna 4 (laatste ligt op de constructietafel), ben ik ook al een veelbezitter!?

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

@Timothy: Als dat de richtlijn is hebben we er binnenkort een veelbezitter bij :

[FONT=Times New Roman]Goed, ik ben inmiddels op wederom 3 modellen uitgekomen: Alle maten volgens H x B x D:[/FONT]

[FONT=Times New Roman]1; 62 x 62 x 90 cm[/FONT]

[FONT=Times New Roman]2; 62 x 62 x 96 cm[/FONT]

[FONT=Times New Roman]3; 75 x 62 x 75 cm[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Model 1 kan als liggend óf staand model worden gebouwd, in het laatste geval zijn de maten dan 90 x 62 x 62 cm. [/FONT][FONT=Times New Roman]Dit model biedt ruimte aan 15”, 18” en 21”. Ik zal dit model in eerste instantie zo bouwen dat het staand en liggend kan worden gebruikt aangezien dat de gebruiksmogelijkheden vergroot, in hoeverre dit werkt zal een proefmodel moeten uitwijzen.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Model 2 kan als liggend óf staand model worden gebouwd, in het laatste geval zijn de maten dan 96 x 62 x 62 cm. [/FONT][FONT=Times New Roman]Dit model biedt ruimte aan 15”, 18”, 21" en 2 x 15".[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Model 3 biedt ruimte aan 15”, 18” en 21”. Je 22” MTX Jackhammer past helaas niet meer op de baffle.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]De constructiewijze van model 1 en 2 komen zo goed als overeen (en lijken daarmee op Cubo prototype 1), de constructiewijze van model 3 is afwijkend (en lijkt meer op Cubo 12).Vanwege dit verschil is het interessant om te kijken welke uiteindelijk het beste presteert tenzij er duidelijke voorkeurstemmen zijn.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Mvg Johan[/FONT]

Comment

• Ericsamandj
            • Jul 2010
            • 414

@ Teun, laat maar komen.

Update: in afwachting van de bokwielen en de zwenkwielen staan de subs een paar dagen stil, als ook de grille moet nog op maat worden geknipt en dus kan ik de subs nog niet helemaal afbouwen.

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Originally posted by Ericsamandj
              Na veel wikken en wegen over dubbel 18 inch of 2 cubos per kant had ik besloten om een dubbel 18 inch bassreflexkast te bouwen.(per kant).
              Nu ze bijna af zijn heb ik even een fotoalbum aangemaakt om deze met jullie te delen. De drivers zijn de rcf l18p300 nd wat neer komt op 2 kw per kast.
              Zelf ben ik wel wat tegenslagen tegengekomen bij het bouwen maar dat maakt de mens wijzer voor de volgende keer.
              ImageShack Album - 27 images

Laat maar weten wat jullie ervan vinden (kan goed tegen kritiek) en vertel wat ik volgende keer beter zou kunnen doen.
              Dat ziet eruit als een G-Sub, is deze geschikt voor de neodymium l18p300?
              Hoe kom je sowieso eigenlijk bij deze woofer? Had je deze nog liggen, of kon je hem ergens goedkoop krijgen?

Waarom heb je niet een paar euro's extra neergeteld voor vier losse kasten? Hierdoor ben je toch vele malen flexibeler?
              En; wat zijn je uiteindelijke beweegredenen geweest om niet voor een Cubo 15/215 of Cubo 18/218 Cubo extended of cubo sub te gaan?

Vanwaar twee verschillende soorten handvatten in één kast? Ik vind het er daardoor slordig en minder professioneel uitzien, om eerlijk te zijn. Maar goed, dat is onomkeerbaar, dus jammer maar helaas.

Zie ik nou een warnex-achtig iets gebeuren of is het gewoon zwarte hoogglans? In elk geval: ik zou meer lagen rollen.

De kasten zien er verder prima uit hoor! Voor een lichtelijk perfectionistisch type als ik vind ik het niet echt geweldig afgewerkt, maar kan er mee door voor zelfbouw.

En als laatste... wat zijn die tegenslagen precies geweest...? grinnik grinnik...

Mvg,

Teun

Ps. Helaas heb ik dit topic gemist, anders had ik wel eerder gereageerd! Excuse moi! De 'nieuwe berichten' functie werkt helaas niet altijd, zo blijkt maar weer.
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Ericsamandj
                • Jul 2010
                • 414

Originally posted by 4AC
                Dat ziet eruit als een G-Sub, is deze geschikt voor de neodymium l18p300?
                Antwoord: Dit is inderdaad gewoon een g-sub, Prima voor de rcf drivers.
                Heb meerdere speakerbouwers hun mening gevraagd en allen hadden hetzelfde antwoord.

Hoe kom je sowieso eigenlijk bij deze woofer? Had je deze nog liggen, of kon je hem ergens goedkoop krijgen?
                Antwoord:
                Deze driver heb ik gekozen vanwege de hoge output, lichtgewicht en toch betaalbaar, 4 stuks voor 1000 incl. btw

Waarom heb je niet een paar euro's extra neergeteld voor vier losse kasten? Hierdoor ben je toch vele malen flexibeler?
                Antwoord:
                Ik wilde bewust een groter systeem, heb altijd 4 15 inch subs gehad en had een hekel aan het gesleur, ben nu nog net zo flexibel. bij een dubbele set 1 bassje mee per set, en 2 topjes op statief.

En; wat zijn je uiteindelijke beweegredenen geweest om niet voor een Cubo 15/215 of Cubo 18/218 Cubo extended of cubo sub te gaan?

Een dubbele kast vanwege de hogere spl ipv 2 kleine kasten.
                En geen cubo vanwege het hybride concept. geen zin in moeilijke delay's.
                Mischien ook niet lekker in kleinere zaaltjes.

Vanwaar twee verschillende soorten handvatten in één kast?
                Antwoord: Gezien (gejat bij iven)
                En toch naar mijn meing wat praktischer, de bovenste handvaten om de sub op de bokwielen te kantelen, en de gefreesde handvaten omdat ik die er professioneler uit vind zien. plus dat je niet moet overpakken als je de subs wil kantelen.

Ik vind het er daardoor slordig en minder professioneel uitzien, om eerlijk te zijn. Maar goed, dat is onomkeerbaar, dus jammer maar helaas.

Zie ik nou een warnex-achtig iets gebeuren of is het gewoon zwarte hoogglans? In elk geval: ik zou meer lagen rollen.

Het is inderdaad warnex, beide kasten zijn er 2 maal in gerold.
                Maar waarschijnlijk een te kleine vachtroller dus het spettereffect is te glad.
                Verder heb ik dus bij het bouwen niet eerst de handvaten aan de binnenkant geschilders dus nadat de kast in elkaar zat moest ik die nog doen, dit is dus met een zwarte hoogglanslak gedaan uit een spuitbus. (1 van mijn verbeterpunten)

De kasten zien er verder prima uit hoor! Voor een lichtelijk perfectionistisch type als ik vind ik het niet echt geweldig afgewerkt, maar kan er mee door voor zelfbouw.

En als laatste... wat zijn die tegenslagen precies geweest...? grinnik grinnik...
                Antwoord: Baffle te ver naar voren (houtdikte vergeten erbij op te tellen)
                Baffle vastgelijmd en gespijkerd.
                Inslagmoeren die zot draaien.
                Verder allemaal wel op te lossen maar wel vervelend om te doen.

Mvg,

Teun

Ps. Helaas heb ik dit topic gemist, anders had ik wel eerder gereageerd! Excuse moi! De 'nieuwe berichten' functie werkt helaas niet altijd, zo blijkt maar weer.
                verder ben ik wel redelijk tevreden maar zou bij mijn volgende project op meer dingen letten.

Comment

Working...