Vliegpunten maken in een zelfbouw kast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Ik vind ook dat we best wat genuanceerder mogen antwoorden op zijn vragen.
    Het lijkt wel als je vragen over rigging hebt dat je een gevoelig onderwerp aanraakt wat eigenlijk niet mag.....Sorry hoor, doe ff normaal!!!

Hij heeft vragen en wil daar gewoon wat antwoorden op hebben, is dat gek??
    Kom op mensen, dat jullie het beter weten is gezellig, maar deel het dan ook mee met anderen die zich openstellen voor dit onderwerp.

De mentaliteit zal eens aangepast moeten worden zodra het over rigging gaat, ga nu niet te hard in op vragen en gooi dit zeker niet dood met kan niet, mag niet...

Nederland wil altijd het braafste kindje zijn in de hele wereld, tot de kleinste detailles, maar het slaat soms wel echt door tot de grootste onbenullige antwoorden van sommigen hier..

Ook al doe je alles volgens de regelgeving, dan nog is het nooit uit te sluiten dat er iets mis kan gaan,ok??

Komop lui, laten we wat braver zijn..

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Ik wil weten wat de afmetingen en gewicht is van je speaker in kwestie.
      Misschien kan ik je wat adviezen geven.

Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Timothy
        • Aug 2005
        • 175

Alvast bedankt voor jullie steunbetuigingen! Eerlijk, ik dacht dat het aan mij lag (ondanks dat ik niet kon inzien waarom mijn eerste vragen zo'n reacties teweegbracht) Maar blijkbaar ben ik niet de enige... (PS: ik snap wel dat alles veilig moet gebeuren, maar daarvoor heb je natuurlijk alle info nodig... Maar om mij nu af te schilderen als iemand die er totaal niets van weet...)

Beste Salsa, om op je vraag te beantwoorden: het model is de MAX 12 (floormonitor). Afmetingen zoals het nu voorligt: 56,5 (b) X 37 (h) X +- 30 (d) op zijn breedste punt.
        (35 liter inhoud) Dit kan mogelijks nog enkele cm's wijzigen in functie van speaker (moet nog berekenen welk volume best is) en van afwerking aan voorzijde...

Ik heb de tekening in PDF en staat ook op een website met speakerplannen, maar ik weet niet of ik die site zomaar mag linken...

De bedoeling (maar nogmaals, ik weet niet of het realiseerbaar is) is om daarna over deze speaker een beugel te maken over de lange zijde, en achteraan 2 veiligheidspunten te voorzien voor een eyebolt met safety's...
        In 95% van het gebruik ga ik die beugel niet nodig hebben (er zit immers ook een 35 mm adaptor in) en dan wil ik dus graag die punten mooi weggewerkt hebben...

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Originally posted by salsa
          Ik vind ook dat we best wat genuanceerder mogen antwoorden op zijn vragen.
          Het lijkt wel als je vragen over rigging hebt dat je een gevoelig onderwerp aanraakt wat eigenlijk niet mag.....Sorry hoor, doe ff normaal!!!

Hij heeft vragen en wil daar gewoon wat antwoorden op hebben, is dat gek??
          Kom op mensen, dat jullie het beter weten is gezellig, maar deel het dan ook mee met anderen die zich openstellen voor dit onderwerp.

De mentaliteit zal eens aangepast moeten worden zodra het over rigging gaat, ga nu niet te hard in op vragen en gooi dit zeker niet dood met kan niet, mag niet...

Nederland wil altijd het braafste kindje zijn in de hele wereld, tot de kleinste detailles, maar het slaat soms wel echt door tot de grootste onbenullige antwoorden van sommigen hier..

Ook al doe je alles volgens de regelgeving, dan nog is het nooit uit te sluiten dat er iets mis kan gaan,ok??

Komop lui, laten we wat braver zijn..

Dave
          Ik denk dat je het anders moet zien.
          Er zijn hier genoeg forumleden die bepaalde kennis en kunde hebben van bepaalde onderwerpen. Deze kennis en kunde is opgedaan door studie en praktijk, zal bij jouw niet anders zijn.

Het valt mij ook op dat er steeds meer vragen op het forum gesteld worden van personen die geen kennis van zaken hebben, maar wel het zelfde "kunstje" uit willen voeren. Er wordt dan van forumleden met kennis van zaken verwacht om alle info op een presenteerblaadje te geven.

Elkaar helpen O.K. maar het schiet vaak de vekeerde kant op.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Timothy
            • Aug 2005
            • 175

Even nog iets vergeten. Gewicht zal maximaal rond de 20 kilo draaien (excl. beugel natuurlijk) (Originele D&B geeft 22 kilo aan, maar ik ga er toch een budgetspeaker moeten instoppen (recuperatie van oude kasten waarvan de kast zelf - vezelplaat - kapot was).
            Nieuwe kast komt in 15 mm multiplex (berken)

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by jans
              Ik denk dat je het anders moet zien.
              Er zijn hier genoeg forumleden die bepaalde kennis en kunde hebben van bepaalde onderwerpen. Deze kennis en kunde is opgedaan door studie en praktijk, zal bij jouw niet anders zijn.

Het valt mij ook op dat er steeds meer vragen op het forum gesteld worden van personen die geen kennis van zaken hebben, maar wel het zelfde "kunstje" uit willen voeren. Er wordt dan van forumleden met kennis van zaken verwacht om alle info op een presenteerblaadje te geven.

Elkaar helpen O.K. maar het schiet vaak de vekeerde kant op.
              Dat is het niet alleen maar TS suggereert in elk geval door zijn vraagstelling weinig kaas van de materie te hebben gegeten.
              Dan vertik ik het om even voor te kauwen hoe hij zijn probleem op moet lossen, al is het alleen al omdat de kans op een verkeerde interpretatie levensgroot is.
              Uit de antwoorden van TS blijkt tevens dat deze bijzonder hardleers is en dat hij ondanks, goedbedoelde, adviezen er niet aan wil dat dit soort zaken gedegen kennis vereist.
              En om dan vervolgens net te doen of wij met z'n allen gek zijn vind ik echt het toppunt van arrogantie.
              Daarbij kan TS hier heel makkelijk terug lezen dat ik zeker niet de beroerdste ben om anderen van goed advies te dienen.
              Maar goed, ik vind het allemaal best, zal in België iig niet onder speakers door gaan lopen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timothy
                • Aug 2005
                • 175

Beste MusicXtra,

Ik volg veel van je topics (oa zelfbouwsub voor medeforummers en je verhalen over je nanosub en line-array).
                Ik vind dit allemaal fantastisch en heb een zekere oprechte bewondering voor je werken!
                Maar in deze vind ik het jammer dat je (en ook Rinus) iemand, op basis van een openingspost met een vraag, zomaar afschiet en alles afraadt.
                Op dat ogenblik, als je schrik hebt of het is je niet onmiddellijk duidelijk, VRAAG JE DOOR wat juist zijn plannen zijn opdat je een correct beeld krijgt van de situatie en dan pas kan je adviseren. (PS: zonder afbreuk te doen aan de dankbaarheid dat je hier je kennis en ervaringen wil delen!!!)

In je post hier net boven geef je zelf aan dat ik iets zou "suggereren". Hieruit concludeer ik dat mogelijks mijn openingspost niet duidelijk was, of onvolledig was qua informatie... Op dat ogenblik vraag je misschien door wat mijn bedoelingen zijn, hoe ik het zie,...
                En dan pas kan je (ver)oordelen...
                Ik ben eigenlijk vanbij mijn tweede post nagenoeg in de verdediging gedrukt zonder eigenlijk mij duidelijk te kunnen maken hoe ik het zie en waarom ik deze vraag stelde.
                Ik ben helemaal niet arrogant en hardleers, maar misschien heeft de situatie dit zo voortgebracht, of is de PERCEPTIE er bij jullie zo gekomen.

In ieder geval, herhaal ik wat ik hierboven al schreef. Ik zou graag mijn kasten gevlogen zien, maar zal hierbij wel zelf gaan testen of dit mogelijk is. Ik vroeg mij enkel af of dat specifieke stuk (vliegoog) afzonderlijk bestond (en vreesde daarbij wel dat het meestal maar een inslagmoer is) en of je dit ergens afzonderlijk kon krijgen.

Is dit niet het geval (en hierop hoopte ik mijn antwoord te krijgen via het forum) dan bekijken we wel andere opties. (Bovendien ben ik niet te benauwd om een kast ineen te steken, die danig te testen, af te breken en weg te gooien tot ik zeker ben dat die niet naar beneden gaat komen. Zelfs al zal ik ze maar 1 op de 20 keer omhooghangen, en dan nog waarschijnlijk niet boven publiek...)
                Veiligheidsfactor 5:1 kan ikzelf testen door aan de kist te gaan hangen (kist weegt 20 kilo, dus ik weeg er... :-) )

Ik vind het alleen jammer dat ik in dit topic zo snel een stempel heb gekregen op basis van (waarschijnlijk vorige) ervaringen (met andere forumleden) zonder dat iemand navraag doet wat ik van plan ben te doen (hoe ik de kast ga construeren, wat ik er allemaal bij wil voegen aan die vliegogen, etc...)

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Ik vind het jammer dat sommige mensen gelijk afgeschoten worden indien men een vraag steld.
                  En het lijkt er altijd op dat dit de normaalste zaak is met 'Rigging' vragen...

Ik weet zeker dat heel veel medeforummers dit met mij eens zijn..

Overigens,

Ik woon op Aruba, hier bouwen ze nog trussen met kokos bomen, en ik durf daar rustig onder door te lopen..

Dave

Comment

• jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

Bon dia SALSA,

Het word dan wel tijd dat je naar bed gaat denk ik gezien het tijdsverschil met Aruba....?
                    Of ben je zo vroeg opgestaan?
                    (Tijdverschil is toch iets van 6 uur met Nederland als ik het goed heb?)

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

Originally posted by jakkes72
                      Bon dia SALSA,

Het word dan wel tijd dat je naar bed gaat denk ik gezien het tijdsverschil met Aruba....?
                      Of ben je zo vroeg opgestaan?
                      (Tijdverschil is toch iets van 6 uur met Nederland als ik het goed heb?)
                      Ja! Het veschil is 5 uur geloof ik....
                      Alles goed thuis?

Groeten,

Dave

Comment

• w00Dy
                        • May 2006
                        • 257

Waarom maak je niet gewoon een beugel over de lengte van de kast
                        zoiets:

Je laat het plooien uit 1 stuk 5mm staal. Op je kast maak je dan strips waarin je draad tapt. Zorg dat de strips deftig vastzitten, doorheen de kast met inslagmoeren.
                        Zorg dat de beugel ongeveer op het zwaartepunt van de kast uitkomt, zo vermijd je stress op de bouten waarmee je de kast vastzet.

Je kan dan nog inslagmoeren voorzien om ogen en dus je safety's aan vast te maken.

Dat zit behoorlijk stevig denk ik dan?
                        Last edited by w00Dy; 27-05-10, 19:03.
                        Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by w00Dy
                          Waarom maak je niet gewoon een beugel over de lengte van de kast
                          zoiets:

Je laat het plooien uit 1 stuk 5mm staal. Op je kast maak je dan strips waarin je draad tapt. Zorg dat de strips deftig vastzitten, doorheen de kast met inslagmoeren.
                          Zorg dat de beugel ongeveer op het zwaartepunt van de kast uitkomt, zo vermijd je stress op de bouten waarmee je de kast vastzet.

Je kan dan nog inslagmoeren voorzien om ogen en dus je safety's aan vast te maken.

Dat zit behoorlijk stevig denk ik dan?
                          Het voorbeeld op het plaatje is bedoeld voor vaste installatie, daar zijn vliegogen in principe ook voor bedoeld.
                          Beste en veiligst is flystrips infrezen en aan de binnenzijde een metalen plaat die ervoor zorgt dat de krachten goed over de kast verdeeld worden.
                          @ Timothy: Nadeel van een forum is dat zaken vaak anders geïnterpreteerd worden dan ze bedoeld zijn.
                          Laten we die discussie hier dan ook maar bij laten.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• w00Dy
                            • May 2006
                            • 257

Originally posted by MusicXtra
                            Het voorbeeld op het plaatje is bedoeld voor vaste installatie, daar zijn vliegogen in principe ook voor bedoeld.
                            Beste en veiligst is flystrips infrezen en aan de binnenzijde een metalen plaat die ervoor zorgt dat de krachten goed over de kast verdeeld worden.
                            @ Timothy: Nadeel van een forum is dat zaken vaak anders geïnterpreteerd worden dan ze bedoeld zijn.
                            Laten we die discussie hier dan ook maar bij laten.
                            Wat is het verschil? Het flying bracket van een d&b e12 is ongeveer hetzelfde?

Ik kan me voorstellen dat een beugel t.o.v. flyingstrips en ogen inboet aan polyvalentie van bevestiging maar stevig is het net zo goed. En je bent sneller klaar.
                            Last edited by w00Dy; 27-05-10, 19:46.
                            Alles begint bij Neutrik

Comment

• Timothy
                              • Aug 2005
                              • 175

Het idee zoals de linkse foto (speaker 'liggend') had ik dus in gedachten (zie enkele posts van mij hierboven).

De beugel hoeft er dus zoals gezegd niet constant aan te zitten. Als hij er niet aanzit, wil ik dus de gaten mooi dicht met een bout (zoals de voorbeeldfoto in mijn eerste post).
                              Waarom vroeg ik jullie ideeën en kennis, is omdat ik er ook vanuit ging dat een inslagmoer voldoende moest zijn als ik zou werken met een beugel (de krachten werken niet rechtstreeks op de moer, maar wel over de lengte van de houten zijwand.)
                              Waar ik wel mee in mijn hoofd zat, was om enkele interne metalen beugels in de kast te maken over de volledige lengte van de zijwand (en boven-en onderwand ook verbindend) zodat de hele kast dan zeker vasthangt aan de inslagmoer.
                              Ik wou dus enkel weten hoe dit in de proff. kasten werden gedaan (misschien dat er een part bestond met inslagmoer en een plaatje er onmiddellijk achter...)

Ik zie nu ook de optie van een vliegstrip (ik ken dit wel, maar zou niet weten waar ik die kan halen bij ons...).
                              Die wil ik ook zeker onderzoeken, alleen leek mij mijn idee nog wat steviger.
                              Daarom vraagje: welke optie zou beter zijn:
                              - flystrips inwerken (dan heb ik geen idee in welke richting ik de strips moet plaatsen op een MAX-12 kast, maar dan had ik hier dan graag wat tips voor gehoord)
                              - Werken met 1 vliegoog langs elke zijde, waarbij ik de kast dan op heb uitgemeten/gebalanceerd zodat de kast redelijk snel in de juiste hoek kan gezet worden en kan worden opgehangen (zoals een lichteffect eigenlijk)/
                              Achteraan (of in het geval van een monitor onderaan) maak ik dan nog 2 vliegogen voor 2 eyebolts met safety.

Dit alles in het achterhoofd dat de kasten zowieso heel weinig zullen worden opgehangen (is echt wel de uitzondering hoor). Meestal gaan ze dienen als (dj) monitor voor mijn luidruchtige collega ( :-) ).
                              Is enkel polyvalentie tussen een flystrip en een vliegoog het criterium (cf. post hierboven), of zijn er nog andere?

Ik wil beide opties overwegen, maar - en ik geef dit eerlijk toe - het systeem van de flystrip ken ik niet zo goed (en geeft mij een minder veilig gevoel dan het idee dat ik in mijn hoofd had)
                              Last edited by Timothy; 28-05-10, 07:17.

Comment

• w00Dy
                                • May 2006
                                • 257

die "parts" bestaan, vliegstrips met plaatje erachter, hijsoog met plaatje, etc. In meeste gevallen geleverd met certificaat.

Penn Elcom : Hardware - Flying Track

Waar zit je ergens? Er zijn genoeg zaken die Penn materiaal hebben hoor
                                Alles begint bij Neutrik

Comment

Working...