Vliegpunten maken in een zelfbouw kast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timothy
    • Aug 2005
    • 175

Vliegpunten maken in een zelfbouw kast

Ik heb het forum al even afgezocht, maar niet onmiddellijk het antwoord op mijn vraag gevonden, vandaar mijn vraag in dit nieuwe topic:

Ik plan om weldra enkele polyvalente 12" kistjes te maken (om. monitor gebruik.)
    De kisten komen in 15 mm berken multiplex.

Nu zie ik nog een optie in de polyvanlentie door er vliegogen aan te maken, maar ik kan niet zo op 1-2-3 het materiaal vinden dat ik nodig heb.

Ik zoek eigenlijk iets zoals de M-8 of M-10 vliegogen die in bv. de Vibe's van JB Systems zitten (indien niet te gebruiken vallen ze niet op met een mooie bout erin).
    Nu zoek ik dus dergelijke inbouwchassis voor die vliegpunten.

Kunnen jullie mij wegwijs daarin maken? (Ik zal dan de verschillende opties bekijken en nagaan hoe ik de kast dan intern - stalen frame - kan vasthangen aan deze punten)
    Weet er dus iemand waar of hoe ik aan die vliegpunten van onder meer de Vibe's kan geraken?

Kan ik volgende produkt hiervoor gebruiken?
    MONACOR INTERNATIONAL:Product detail page
    Quid vermelding: "for surface mounting" Wil dit zeggen dat ik dit niet van binnenuit kan maken zodat ik het effect van de foto hierboven krijg?

PS: nog een 2e vraagje: als ik de woofer ook wil bevestigen aan het frame, mag dit met een gewoon 'los' staalkabeltje (genre safetykabel) dat rond het frame van de woffer hangt, of is daar ook een speciaal procédé voor?

Alvast bedankt voor jullie info!

Greetz,
    Tim
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Timothy
    Ik heb het forum al even afgezocht, maar niet onmiddellijk het antwoord op mijn vraag gevonden, vandaar mijn vraag in dit nieuwe topic:

Ik plan om weldra enkele polyvalente 12" kistjes te maken (om. monitor gebruik.)
    De kisten komen in 15 mm berken multiplex.

Nu zie ik nog een optie in de polyvanlentie door er vliegogen aan te maken, maar ik kan niet zo op 1-2-3 het materiaal vinden dat ik nodig heb.

Ik zoek eigenlijk iets zoals de M-8 of M-10 vliegogen die in bv. de Vibe's van JB Systems zitten (indien niet te gebruiken vallen ze niet op met een mooie bout erin).
    Nu zoek ik dus dergelijke inbouwchassis voor die vliegpunten.

Kunnen jullie mij wegwijs daarin maken? (Ik zal dan de verschillende opties bekijken en nagaan hoe ik de kast dan intern - stalen frame - kan vasthangen aan deze punten)
    Weet er dus iemand waar of hoe ik aan die vliegpunten van onder meer de Vibe's kan geraken?

Kan ik volgende produkt hiervoor gebruiken?
    MONACOR INTERNATIONAL:Product detail page
    Quid vermelding: "for surface mounting" Wil dit zeggen dat ik dit niet van binnenuit kan maken zodat ik het effect van de foto hierboven krijg?

PS: nog een 2e vraagje: als ik de woofer ook wil bevestigen aan het frame, mag dit met een gewoon 'los' staalkabeltje (genre safetykabel) dat rond het frame van de woffer hangt, of is daar ook een speciaal procédé voor?

Alvast bedankt voor jullie info!

Greetz,
    Tim
    Ik vind het wel erg veel vragen voor iemand die spullen boven mensen wil gaan hangen....
    Ga uit van een SF van 10, dat houdt in dat je ophanging het pas bij 10 kastjes mag begeven wanneer je er nooit meer dan één kastje aan hangt.
    De woofer met een safety vastzetten lijkt me niet handig, die safety kan dan tegen de conus gaan liggen klapperen.
    Is het ook niet wat overdreven om een speaker, welke meestal met 8 boutjes achter een stalen grille vastzit nog eens apart aan het vliegpunt te bevestigen? Wat doe je dan met de hoogdriver? Die wil ik ook niet op mijn hoofd krijgen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

MusicXtra raakt aan het essentiele punt!

Want bij een vraag als:
      "Kan ik volgende produkt hiervoor gebruiken?
      MONACOR INTERNATIONAL:Product detail page"

lees ik even verder en dan zie je direct:
      "Only for installation by experts, as otherwise persons and units will be put at risk".

[ Overigens een vreemd - en volgens mij in de EU zelfs illegaal ! - product als dat for flying (= hijsen!) bedoeld is, maar er geen breuklast of WLL oid voor wordt opgegeven.
      Er moet een beschrijving van de soort hout, de dikte ervan en de daarbij te gebruiken schroeven zijn bijgeleverd.
      Er hoort op zijn minst een (CE=) II-B verklaring bij, en daarin zal heel wat meer moeten staan dan wat er aan blanco papier te vinden is op die webpage. ]

Dat alles bij elkaar zegt mijns inziens genoeg,
      want met zoveel en zulke 'basic' vragen kun je jezelf onmogelijk een 'expert' noemen.
      Zelfs niet al zou je op al je vragen op dit of op een ander forum een antwoord krijgen. Het begint al bij een fout product.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Timothy
        • Aug 2005
        • 175

Vooreerst wil ik mij helemaal geen expert noemen! (Integendeel, ik wil wel iets leren hier).

Ik stel gewoon vragen omdat ik iets wil te weten komen en info die ik in het verleden heb ontvangen, of gelezen op verschillende fora wil combineren (en juiste conclusies/besluiten nemen).

Misschien zal ik mijn vragen wat beter verduidelijken:
        - Beveiligen van woofer: ik heb op de fora gelezen dat wanneer je gaat vliegen de kasten intern moeten beveiligd zijn, zodat ingeval van bv. brand er geen onderdelen naar beneden kunnen vallen, zoals de woofer (de rest is van hout natuurlijk)
        Vandaar mijn vraag of ik met een kabeltje (gelijkaardig aan een safety: lees een staalkabel 4-5 mm) dit aan het harnas van de woofer mocht hangen, of er andere opties zijn

- Vliegpunten: Aangezien ik in verschillende kasten al gezien heb dat die punten mooi kunnen weggewerkt worden (met er een zwarte bout in te schroeven) ben ik dus op zoek of dit een standaardonderdeel is dat je in de kist kan aanbrengen (en daarop kan verder bouwen met je frame). Blijkt uiteindelijk dat die vliegogen meestal maar inslagmoeren zijn, dan heb ik mijn info bekomen en moet ik dan maar bekijken wat ik er mee aankan.
        Daarom - dacht ik - vermeldde ik ook duidelijk in mijn openingspost dat ik enkel dit item zoek, om dan verder er op te bouwen (zoals een metalen frame in de kist bouwen die alles samen bevestigt), maar ik moet natuurlijk weten vanwaar ik moet starten...

Ik heb op het internet bij de mij gekende merken enkel het item van Monacor gevonden. Is dit gevaarlijk, des te beter dat ik mijn vraag hier stelde, zo kwam ik het ook te weten.

Als ik google, kom ik bitter weinig tegen over hoe die vliegogen gemaakt zijn in het overgrote deel van de kisten. Ik vrees dat het meestal enkel M8 of M10 inslagmoeren zijn, maar vind dus nergens die info. Vandara mijn vraag ook of iemand mij daar mee kan helpen.

Waarom mijn topicvraag:
        - Omdat ik, wat ik vraag, niet weet (en steeds leergierig ben)
        - Ik onlangs uit eigen ervaring een situatie had, waarvan ik dacht dat het interessanter was om enkele speakers te vliegen ipv extra statieven te moeten plaatsen (poten stonden serieus in de weg en truss kon niet hoog genoeg om speakers er onder te plaatsen bij een decoratieopdracht met achtergrondmuziek)
        - Ik in 15 mm berkenmultiplex enkele polyvalente kasten wil maken: floormonitor, 12 inch top met 35mm adaptor en daarnaast vliegpunten voor beugel om speakers dus te vliegen.
        - Ik door het lezen van het forum mij bewust ben van het risico en dit ten volle wil bestuderen, maar daarnaast ook wel de optie van vliegen (met kleinere, maar sterke kasten) wil bekomen.

Sowieso wil ik dit zeker doordacht aanpakken. Ik ga zeker niet over een nacht ijs, maar rekende wel op wat ontbrekende info van de medeformummers...

Dus als jullie mij alsnog wat kunnen helpen, dan hoor ik het graag!

Mvg,
        Tim

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5429

Op dit forum worden rgelematig vragen beantwoord,
          maar dat is wat anders dan het verzorgen van een schriftelijke cursus.

Je moet doen wat je niet laten kunt
          (en je moet laten wat je niet doen kunt)

Comment

• @lex
            • Jul 2006
            • 1086

Nou dan is de conclusie dus dat de TS heeft geleerd dat hij er niet aan moet beginnen en hieraan hebben Rinus en mXtra bijgedragen. Heeft het topic toch zijn doel gediend. Toch nog een positieve uitkomst!

@lex
            Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

We willen je hier niet afkraken maar het probleem schuilt bij jou in gebrek aan essentiële basiskennis op het werktuigbouwkundige vlak.
              Dat je op een forum hebt gelezen dat een woofer met een safety vast moet zitten wil nog niet zeggen dat dit ook waar is.
              Zoals ik al eerder aangaf; wanneer jij in staat bent een bevestiging te maken aan een luidspreker waarbij je middels berekeningen aan kunt tonen hoe sterk deze bevestiging is maakt het geen moer uit hoe die bevestiging eruit ziet.
              Alleen denk ik, door jouw vraagstelling, te weten dat je hiertoe niet in staat bent. Het enige advies dat ik je dan geven kan is er niet aan te beginnen want de kennis die je hiervoor nodig hebt is niet even van een forum te halen.

Comment

• Timothy
                • Aug 2005
                • 175

Zonder arrogant te willen doen: kan niemand mij vertellen:
                - Hoe die vliegpunten bij de standaardkisten worden aangebracht/geconstrueerd?
                - Hoe de verschillende onderdelen van speakers die 'vlieggekeurd' zijn aan elkaar zijn bevestigd?

... Zodat ik even zelf een inschatting kan maken van wat ik kan of niet kan en of ik er durf aan beginnen?
                (Ter info: ik ben jurist van opleiding en heel vertrouwd met produktaansprakelijkheid en onrechtmatige daad, maar zoek toch de balans in wat ik kan en durf en daar ook de verantwoordelijkheid voor wil dragen. Ik maak steeds de inschatting nara mogelijke risico's. En het is niet per definitie dat ik een vraag stel over vliegogen dat die kisten ook boven de mensen gaan hangen hé... Ook daar zal ik steeds de analyse van het risico maken...)
                Ik wil gewoon even info trachten te bekomen die ik niet zo 1-2-3 op het i'net vind, zodat ikzelf kan inschatten of dit haalbaar wordt. Ik ben echt geen bakvis met een of ander idee, maar doe wel graag mijn huiswerk zelf (ook echt weer zonder arrogant te willen overkomen...)
                Op basis van die info, kan ik dan nagaan hoe ik de kist veilig genoeg kan construeren (en dan kan ik misschien nog terugkoppelen naar jullie voor bijkomend advies) - of kan beslissen om dit niet te doen.
                Maar nu ontbreek ik gewoon even enkele puzzelstukken in het verhaal, zonder dewelke ik er niet zomaar ga aan beginnen. Maar het is toch logisch dat je die puzzelstukken wil kennen/vinden?

Hopend op een beetje vertouwen en objectieve informatie (jullie ideeën/waardering rond het project zijn nu duidelijk :-) ), verblijf ik,

Met vriendelijke groeten,

Tim

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Zonder arrogant te willen doen: kan niemand mij vertellen:
                  - Hoe die vliegpunten bij de standaardkisten worden aangebracht/geconstrueerd?
                  - Hoe de verschillende onderdelen van speakers die 'vlieggekeurd' zijn aan elkaar zijn bevestigd?

Met vriendelijke groeten,

Tim
                  - Meestal met simpele inslagmoeren en daarom onverantwoord om ze ook echt te gebruiken.
                  - Niet.
                  Maar, hoe weet jij of ik niet uit mijn nek zit te lullen, op een forum kan iedereen doen alsof hij expert is.

Comment

• Timothy
                    • Aug 2005
                    • 175

Bedankt alvast voor jouw antwoord!
                    Hoe ik weet of jij niet uit je nek zit te lullen? Door lang genoeg te wachten om er aan te beginnen en anderen de kans te geven op jouw stelling/antwoord te reageren.
                    Corrigeert een forum zich meestal zelf niet wat? (Als jij de bal nu totaal misslaat, zal er iemand anders toch heftig op reageren, krijg je discussie en geraak je uiteindelijk - hopelijk - wel verder...)

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Bedankt alvast voor jouw antwoord!
                      Hoe ik weet of jij niet uit je nek zit te lullen? Door lang genoeg te wachten om er aan te beginnen en anderen de kans te geven op jouw stelling/antwoord te reageren.
                      Corrigeert een forum zich meestal zelf niet wat? (Als jij de bal nu totaal misslaat, zal er iemand anders toch heftig op reageren, krijg je discussie en geraak je uiteindelijk - hopelijk - wel verder...)
                      Als dat zo is zou jij nu de conclusie moeten trekken er niet aan te beginnen, er staan al een paar reacties die beweren dat bij jou de kennis ontbeert.

Comment

• Timothy
                        • Aug 2005
                        • 175

Originally posted by MusicXtra
                        Als dat zo is zou jij nu de conclusie moeten trekken er niet aan te beginnen, er staan al een paar reacties die beweren dat bij jou de kennis ontbeert.
                        Ik laat dit lang genoeg staan en dan zie ik het wel.
                        Waarschijnlijk zullen die niet worden tegengesproken (wie durft er nu entiteiten als jullie tegen te spreken )
                        Maar ik ga daarna zelf ook wat testen om een intern harnas (leve de laspost) te maken voor de kasten en wat treklasten uitvoeren - ik zal mezelf er eens aanhangen en zwieren , testen....

We zien wel... (en slaap maar op jullie beide oren: als ik ook maar een beetje twijfel aan die kasten, komen ze niet aan de truss of enig ander hangpunt!)

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

1) - ... vliegpunten bij de standaardkisten ....?
                          2) - ... speakers die 'vlieggekeurd' zijn ....?
                          3) - ... een inschatting kan maken ...
                          4) - van wat ik kan of niet kan en
                          5) - of ik er durf aan beginnen?
                          6) - ik ben jurist van opleiding en heel vertrouwd met produktaansprakelijkheid
                          7) - maar doe wel graag mijn huiswerk zelf
                          8) - (ook echt weer zonder arrogant te willen overkomen...)
                          9) - ... ontbreek ik gewoon even enkele puzzelstukken in het verhaal, zonder de welke ik er niet zomaar ga aan beginnen.
                          1 = er bestaan geen 'standaardkisten'.
                          Er zijn tenminste 3 redelijk gangbare vlieg/hijspunt bevestigings-systemen.
                          (en waarschijnlijk 10-tallen 'niet gangbare' systemen - waarbij ik ook jouw voorbeeld reken)

2 = gekeurd door wie? en op grond van wat / welke regels of normen..?

3 = niet schatten - maar rekenen! (factor 10:1 tegen breuk zoals eerder al door musicXtra werd aangehaald) en daarna ook beproeven.
                          (Schatten en gokken liggen te dicht bij elkaar zo bewezen de banken/verzekeraars ons al.)

4 = daar gaat het hele topic over dacht ik. Tot nu toe bewijs je vooral het NIET te kunnen. Maar je vasthoudendheid is bewonderenswaardig.

5 = en 'durven' - ook dat is dichtbij het gokken gelegen.
                          Zie de vele amusante TV-programma's als JackAss, NitroCircus, GevaarlijkeSporten enz. enz

6) = het eerste is zeker géén aanbeveling. (Als je voor loodgieter leerde maakt je dat ook geen jurist).
                          Het tweede zou je toch wat realiteitzin moeten bijbrengen....

7) = Lees de Machine Richtlijn (2006/42/EG), en de ArbeidsMiddelen Richtlijn (2001/45/EG) over het ontwerpen resp. gebruiken van hijs-gereedschappen en -accesoires.
                          En daarna de NEN of EN-normen over hijsogen, oog-moeren + oog-bouten, aanslag-ringen enz enz enz...
                          en dan de NPR 8020-10, BGV-C1, CWA 15901-dl1+dl2 + een groot aantal DIN, BSI en SS normen...
                          Volg daarna nog even een paar cursussen: werktuigbouw, houtconstructie en rigging.

8) toe nu toe blijft die indruk wel hangen hoor!

9) Ik geloof niet dat de puzzelstukken nu nog ontbreken (zie boven).
                          Maar eigenlijk wil je gewoon dat anderen jouw puzzelstukjes opzoeken en dan ook maar de puzzle voor je afmaken, terwijl ze je blijven zeggen dat die puzzelstukjes van jou vies en nat zijn, niet passen en ook niet zijn te lijmen.

En nu stop ik er mee, want je zegt zelf al:
                          "zonder de welke ik er niet zomaar ga aan beginnen"

Comment

• Timothy
                            • Aug 2005
                            • 175

OK...
                            Als het deze richting blijft uitgaan, ga ik deze discussie gewoon kortsluiten.
                            Ik zal wel andere bronnen en media zoeken om aan de info te komen, zonder veroordeeld te worden op basis van een vraag die gesteld wordt (en daarbij maar de helft van het verhaal of doelstelling te kennen)
                            (Eigenlijk vind ik dit ook wel een beetje jammer)
                            Alvast bedankt voor jullie bijdragen. Ik laat misschien nog wel iets weten hoe het uiteindelijk is uitgedraaid en wat ik van info heb bekomen...
                            Ondertussen blijf ik lustig dit forum bezoeken in de hoop hier een daar iets (lees: veel) bij te leren...
                            Vriendelijke groeten,
                            Tim

Comment

• eddy56
                              • Mar 2004
                              • 102

Is er misschien een moderator die kan reageren, volgens mij is het niet gepast om te reageren met kleinerende antwoorden. Dat Timothy het veilig moet doen weet hij nu na al deze posts wel.
                              Misschien is het een idee om een on-topic antwoord te geven waar hij iets aan heeft en zodoende bij leert. Als je het er niet mee eens bent, kun je ook niet meer reageren toch?

Dit is toch een informatief forum ipv. een afzeik forum?

Met vriendelijke groet,

Eddy

ps. Sorry moest het even kwijt
                              Apogee, i\'m loving it!

Comment

Working...