hoog vermogen mid 100-600hz

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

Is het misschien een idee om de dubbel 15'' hoog te tunen, zodat je lekker veel kick hebt? Bijvoorbeeld tunen op 75 hz, met per 15'' 60 liter. Dan blijft je kast nog wel 'tilbaar' incl. het hoog.
    Het lijkt me wel wenselijk om minimaal 6 db in het laag extra te hebben, ten opzichten van het mid/hoog. Op de 18'' zet je een factor 4 meer vermogen, om de 15''ers bij te houden.

De verschillende speakers op dezelfde frequenties laten werken zou ik niet doen, je wint missichien een dbtje (18'' krijgen waarschijnlijk meer vermogen). En je hebt kans dat ze elkaar tegen werken...

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by Needmoresound
      Is het misschien een idee om de dubbel 15'' hoog te tunen, zodat je lekker veel kick hebt? Bijvoorbeeld tunen op 75 hz, met per 15'' 60 liter. Dan blijft je kast nog wel 'tilbaar' incl. het hoog.
      Het lijkt me wel wenselijk om minimaal 6 db in het laag extra te hebben, ten opzichten van het mid/hoog. Op de 18'' zet je een factor 4 meer vermogen, om de 15''ers bij te houden.

De verschillende speakers op dezelfde frequenties laten werken zou ik niet doen, je wint missichien een dbtje (18'' krijgen waarschijnlijk meer vermogen). En je hebt kans dat ze elkaar tegen werken...
      Je kunt niet zomaar ongestraft de afstemfrequentie verhogen, de weergave gaat dan een enorme bult vertonen.
      Wil je hoog getunede 15"BR kasten hebben dan zul je speakers moeten gebruiken met een hoge fs.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Needmoresound
        • Apr 2005
        • 170

Je kunt niet zomaar ongestraft de afstemfrequentie verhogen, de weergave gaat dan een enorme bult vertonen.
        Wil je hoog getunede 15"BR kasten hebben dan zul je speakers moeten gebruiken met een hoge fs.
        zo een vermoeden heb ik altijd gehad, maar hoe zit dit dan precies? Ten kosten van wat gaat het? En tot hoever kun je gaan...?

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Originally posted by MusicXtra
          De laag-af frequentie kan je best wat verhogen, het hoog-af is een groter probleem.
          Vaak is het rendement van een laag speaker het hoogst tussen de 100 a 1000 Hz.
          Daarboven loopt het heel snel af, vaak omdat de konus massa zelf te traag wordt om de hogere frequenties weer te geven.
          Cone Mass Brake-up, heet dat.
          je kan wel hoger in frequentie gaan, maar je zal een enorme SPL missen.

Veel merken doen deze correcties met processors en andere trucken.

Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Pulse
            • Oct 2001
            • 666

Die dubbel 15's zijn bestaande kasten getuned op 47hz dus hieraan sleutelen is geen optie want deze kasten moeten uiteraard op hun eentje ook nog kunnen blijven dienen als subkast.

versterking;
            laag ADJ V6001
            mid QSC PLX3602
            hoog QSC PLX1804
            Xilica DCP3060 proc

hoog is uiteraard een beetje overkill, maar hier ook weer dat die rack een ander systeem ook nog moet kunnen aansturen.

Binnenkort ga ik het zo eens testen, alleen ik heb zo het gevoel dat die dubbel 15 inch kasten van 300L daar dan zo wat idioot staan. Je gebruikt dan echter niks van hun subcapaciteit 45-100hz.
            Heeft er iemand misschien een plan van een 12 of 15 inch hoorn die de 100-110hz haalt voor in de toekomst? Van hoorndesign heb ik geen kaas gegeten.

Br's lukt nog wel maar ik vrees dat je voor voldoende mid te krijgen om de driver te benutten beter af bent met een hoorn
            MVG,
            Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

Originally posted by 4AC
              Dat is nog een relatief compacte top. Foto's in dit album:
              Picasa Webalbums - Teun - Drop Box
              Offtopic:
              Er staan nog wel enkele ZEEEER leuke foto's in je fotoalbum !
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Originally posted by Whitefarmer
                Offtopic:
                Er staan nog wel enkele ZEEEER leuke foto's in je fotoalbum !
                Vertel

Mvg,

Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• All-round Sound
                  • Feb 2006
                  • 289

tja ,
                  rendement halen is gewoonweg een hoorn gebruiken of veel heel veel vermogen

kijk eens naar de oude kasten van SA
                  met name de 4512 kast zou erg geschikt zijn voor het geen jij wil

je kan er een 12 of zelfs een 15" in kwijt
                  gebruik we een goede driver die ook echt voor mid bedoeld is

dus geen LX60 of de sm serie
                  kijk als je voor beyma wil gaan eens naar de 15 Mi 100

of zoals eerder ge-opperd een b&c die hebben ook een paar leuke speakers

de 4512 is een oud kastje van JBL maar je kan er b.v. ook 2 per kant neerzetten
                  kom je met 2 op +-108dB v.a +-150 Hz [ met een 15mi100]
                  de kasten zijn zowel hoorn als br geladen
                  B x H x D ; 61 x 45 x 74 cm

de BMS driver heeft een behoorlijk grote hoornmond nodig voor de lage freq.
                  de freq. cut-of v/d hoorn zal dan ook richting de 350 a 450 Hz moeten zitten
                  dus kom je al gauw op een hoorn richting de 60 cm breed en 40 hoog met een behoorlijke diepte

mijn APOGEE mid hoorn is 70 x 40 x 45 cm loopt v/a [meen] 300 hz tot 6000 Hz is ook 2"
                  maar onder elke hoorn zitten 2 x een hoorn en br geladen 15" speakers
                  inzetbaar v.a. circa 60 Hz

60 Hz moet je niet doen uiteraard maar het zou kunnen
                  wij houden met een 24dB L.R. X-over op 106 Hz

de tek. van de 4512 heb ik zo voor je liggen
                  maar ook via google zo te vinden

hoop dat je er wat aan hebt

m.v.g.
                  Luke

Comment

• All-round Sound
                    • Feb 2006
                    • 289

P.S.

een hoog driver is b.v. 150 W met 110 dB @1Wm
                    = max. 132 dB vol verm.

de laag speakers zijn veel zwaarder te belasten 400 a 600 W is geen uitzondering
                    maar hebben ook een veel lager rendement

met b.v. de beyma 15MI100
                    101 dB @1Wm 450W
                    = max. 128 dB
                    2 x
                    = max. 131 dB cont. frond geladen!!
                    nu mag de 15MI100 zwaarder belast worden [program power]
                    dan kom je makkerlijk aan 132dB met 2 stuks zonder hoorn
                    moet je er wel totaal 1200W op los laten

met 1x 15MI100 speaker en 4512 hoorn kom je op zomaar 132 a 133 dB vol vermogen
                    450 W aes
                    105 a 106 dB @1Wm

wel zou ik er 2 per kant gebruiken als het wat voller moet klinken
                    al is het alleen al voor de hoogte

m.v.g.
                    Luke

Comment

Working...