hoog vermogen mid 100-600hz

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulse
    • Oct 2001
    • 666

hoog vermogen mid 100-600hz

Ik heb vorige week 2* BMS4590 coax 2/1 driver gekocht
    Overview

op de 2236 hoorn

Deze drivers gaan natuurlijk loeihard dus zou het tof zijn wat bijpassend mid te hebben om het volledig potentieel van de drivers te kunnen gebruiken.
    Mijn aanvankelijk plan was om deze driver samen met 2*15inch frontloaded te steken. Nu kom ik tot de conclusie dat dit een enorme kast die zeker 80kg gaat opleveren waar nog niet eens het volledige potentieel van de driver gebruik kan worden...

Heeft iemand anders misschien betere ideeen voor een leuke midsectie te maken? Vereisten: 100hz-600hz -3db en niet belachelijk groot of zwaar.

Kwa hoorngeladen heb ik een beetje schrik dat enkel frontgeladen hoorns zo hoog kunnen doorlopen. Alleen het probleem is dat frontgeladen hoorns nooit die 100hz -3db halen zonder extreem groot te worden...

Budget is niet zo'n probleem als het resultaat er naar is. Ik heb momenteel nog 4* Beyma SM115-K speakers liggen dus natuurlijk verkies ik deze te gebruiken indien mogelijk
    MVG,
    Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

flinke 12 of 10" en dan dubbel per kast nemen. 15" dubbel als mid gaat niet echt werken en de BMS vanaf 600hz laten lopen ook niet echt.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Pulse
      • Oct 2001
      • 666

Een extreem laag crossoverpunt is juist de essentie van die (toch wel aparte) driver. Anders is het weggegooid geld. Daarom dat je ook de mogelijkheid hebt om 15 inchers te gebruiken omdat ze toch enkel als laag-mid ingezet moeten worden.

Het merk Coda gebruikt deze drivers ook in de rx reeks heb ik ontdekt.

Ze hebben een kast met een enkele 15 inchers en crossen zelfs op 500hz
      Een andere kast met deze driver bevat een dubbel 12 inch en wordt op 700hz gecrosst. Toch heb ik het gevoel dat een dubbel 12 nog steeds niet het volle potentieel gaat benutten. Je zit dan nog steeds met een driver die 10db meer rendement heeft en 150wrms aankan...
      MVG,

Comment

• Waveform
        • Dec 2009
        • 321

Originally posted by Watt Xtra
        flinke 12 of 10" en dan dubbel per kast nemen. 15" dubbel als mid gaat niet echt werken en de BMS vanaf 600hz laten lopen ook niet echt.
        Jup, inderdaad best een 10" nemen voor het mid. Je kan er natuurlijk ook meteen een 3-weg kast van maken en je 15" speakers voor low (100 - 300hz) gebruiken. 300 tot 1000hz krijg je makkelijk opgevuld door een 10". Maar een kleine kast gaat dit natuurlijk niet opleveren. Volgens mij mogen er zelfs gerust 2 van die 10 en 15 inchers in steken om die BMS bij te houden.

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Als je een kast bouwt met als laag/mid een B&C 15NW76 die dus 100.5dB 1W/1M is, en je maakt een korte hoorn van ongeveer 40cm diep recht zonder flair, dan heb je een perfecte mid speaker voor de regionen 80-500 Hz met veel SPL.

Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Pulse
            • Oct 2001
            • 666

Ik was ook al zoiets aan het overwegen. Alleen een hoorn die 100hz haalt gaat volgens mij zeker langer moeten zijn als 40cm...
            MVG,

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Niet met een 15 inch luidspreker, immers in een bass reflex kast zit er helemaal geen hoorn voor, en toch komt er 100Hz uit........

Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Inderdaad een beest van een driver dit, enorme SPL en klinkt fantastisch.
                Gefeliciteerd met je aankoop.

Betreffende advies voor een kast zou ik je graag de tip willen geven om contact op te nemen met Iven. Ken je vast wel. Zo niet: Ivo2 op dit forum en zijn site spreekt voor zich. Hij heeft deze driver al in kasten gebouwd, ik meen met een 15" in een frontloaded kast.

Mvg,

Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Niet met een 15 inch luidspreker, immers in een bass reflex kast zit er helemaal geen hoorn voor, en toch komt er 100Hz uit........
                  In geval van een enkele 15": Een hoorn van 40 cm ontworpen als band pass hoorn komt tot een 140 -150 Hz. Een hoorn van 40 cm ontworpen als "echte hoorn" komt niet ver onder de 200 Hz. Met "echte hoorn" doel ik hier op een hoorn die in het laag geen steun trekt uit een grote voorkamer.

Het basreflexgedeelte komt vanaf 100 Hz wel aan de 100 dB/W/m maar de hoorn zit daar vanaf de 200 Hz makkelijk 5-7 dB of meer boven. Je krijgt dan dus last van het rendementsverschil. Een hoorn die dit gebied bestrijkt is over het algemeen dan ook erg groot. Een BPH (grotere voorkamer) lijkt me niet wenselijk omdat je toch wel tot de 600 -700 Hz moet zien te komen. Je zit dan vast aan een "echte hoorn".

Ik denk persoonlijk dat je, in geval van een dubbel 15" hoorn moet denken aan een kast met een extern volume van 300 -350 liter.

@Dieter: Wat komt er onder?

Mvg Johan

Comment

• e-sonic
                    • Aug 2004
                    • 329

Hla

Dit doet me een beetje denken aan de HLA systemen van de jaren 90, ook met een 14" in een hoorn, systemen waren behoorlijk tricky.

de zoekterm is HLA 4895 JBL, zelfs nog te huren, ook wel eens op een buiten podium gehoord...

groet van audiopartner e-sonic.
                    Last edited by e-sonic; 23-04-10, 12:40. Reason: typo
                    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

Originally posted by e-sonic
                      Dit doet me een beetje denken aan de HLA systemen van de jaren 90, ook met een 14" in een hoorn, systemen waren behoorlijk tricky.

de zoekterm is HLA 4895 JBL, zelfs nog te huren, ook wel eens op een buiten podium gehoord...

groet van audiopartner e-sonic.
                      Ik weet niet waar jij het over hebt, we hebben het over een combi driver die zowel mid als hoog gescheiden in 1 driver gemonteert heeft.
                      Ik heb nergens iets gelezen over een 14" op een hoorn ofzo..
                      De JBL HLA is een heel ander systeem.
                      Daar hebben we het niet over.

Trouwens Peavey gebruikt ook veel 14" met of zonder hoorns..

Dus wat wil je nu zeggen??

Dave

Comment

• e-sonic
                        • Aug 2004
                        • 329

Hla

Even ter verduidelijking, de vraag was over een laag sectie met een hoog rendement, 100-600Hz, vandaar de link naar HLA, waar o.a. een 14" inzit voor het lo-mid, dit leek mij terzake doend, mocht dit niet zo zijn, dan bij deze mijn welgemeende excuses,

groet van audiopartner e-sonic
                        Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Waveform
                          • Dec 2009
                          • 321

Om die BMS ten volle te benutten kom je volgens mij automatisch uit op een 2x15" + 2x10" + 1" en 2" BMS. Alle woofers frontloaded.

Zoiets als dit:

Of:

Anders krijg je volgens mij onmogelijk het volledige frequentiespectrum opgevuld aan het volume van die BMS.

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Logic Systems CS1296 is uitgerust met de BMS 4590 2/1 coax hoogdriver. (op een Beyma TD460/N) Aangevuld door een flinke 12" RCF mid, hoorngeladen.

Dat is nog een relatief compacte top. Foto's in dit album:
                            Picasa Webalbums - Teun - Drop Box

Staan overigens te koop op een (zéér actief...) Engels forum.
                            2 stacks of this means 6 boxes - 2 subs, each loaded with 1 PHL 18, 2 bins each loaded with 2 JBL 2226 in a push/pull configuration, with the bottom 15" in the box out of phase, and 2 tops, each with a horn loaded RCF 12" and a dual concentric BMS 4590, which is a 2" and a 1" co-axially mounted on a Beyma TD460/N flare. Factory setting for DSP's specify that you need to use a 6th order bandpass tuning point on the bottom end on these - +9db at 38.6hz, with a Q of 1.
                            Wat die top wel niet bij kan houden...

Mvg,

Teun
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Pulse
                              • Oct 2001
                              • 666

Ik ben er uit. Voorlopig komt die driver in een aparte kast omwille van de omvang. Dan ben ik van plan om volgende config te maken met de bestaande kasten die ik al heb:
                              Laag dubbel 18P1200nd Beyma basreflex 35hz-90hz
                              Midlaag dubbel 15LX60 of SM115K Beyma basreflex 90hz-600hz
                              Mid-hoog BMS 4590

Aangezien ik op die manier veel potentiele bas verlies die de dubbel 15 kasten kunnen produceren ga ik ook eens experimenteren met die kasten mee tot 50hz te laten lopen samen met de dubbel 18. toch allemaal frontgeladen reflex dus moet probleemloos gaan.

Mocht die config niet bevallen dan kan ik misschien me wel eens wagen aan een grote hoorngeladen topkast. Ik heb intussentijd toch nog voldoende andere systemen die al doorontwikkeld en bewezen zijn
                              MVG,

Comment

Working...