Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Hoe filter je? HPF en LPF ?

Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

Originally posted by Smitters
      Hey,

Hier weer een update.

Heb nu alles mooi in mekaar gevezen en gelijmd en luchtdicht gemaakt. Alles afgerond en in alle ijver al ge-warnexd. Ook al demping in geplaatst. Dus eigenlijk af.
      Ik heb hem eerst even getest toen ie nog niet helemaal ineen stond. Dus niet afgedicht, gelijmd en maar met enkele vijzen vast gemaakt.
      Toen had die dat ook, maar ik dacht uiteraard dat dit lag aan het feit dat alles nog niet vast genoeg stond. Ik dacht dus ook dat het opgelost ging zijn wanneer de kast helemaal ineen staat. Niet dus..

ik heb een probleem. Als ik hem opzet en begin te spelen dan hoor ik een soort veer geluid. Doing Doing, om zo even simplistisch uit te leggen .

Ik gebruik als driver de Eminence Kappa Pro 15LF2.
      Kan er iemand hier iets mee met deze uitleg ??
      Wat kan ik er nog eventueel aan doen?

grts

Stefan.
      Man man, wat een vaag verhaal zeg.
      Heb je de kast nou getest vóór of ná dat je alles netjes hebt afgedicht en dergelijke?

Problemen als dit zijn relatief makkelijk op te lossen door dingen uit te sluiten. Probeer dus de woofer eens in een andere kast en kijk of je hier ook 'boing boing' hoort (lol). Of probeer eens een andere woofer in deze kast. Zo kun je erachter komen dat het misschien wel compleet ergens anders aan ligt.

Mijn vermoeden momenteel is dat inderdaad de woofer niet geschikt is voor dit ontwerp. Heb je beide parameters wel naast elkaar gelegd? Ik heb de Eminence en de Selenium net even snel naast elkaar gelegd en qua specs komen ze weinig overeen...

Mvg,

Teun

Ps. Betreffende het 'inspelen van speakers' loopt al een topic!
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Smitters
        • Feb 2011
        • 16

Hey,

Ik filter actief op een 60 Hz momenteel.

Ik heb hem getest voor en na:
        Getest voor : Ik hoorde het geluid maar dacht dus dat het lag aan de kast zelf gezien deze maar half aan elkaar hing ( lees niet afgedicht, geen demping, enz.)

De demping hangt vast. Maar aangezien het geluid er al was Voor de demping..

Momenteel heb ik geen andere speaker om te testen jammer genoeg..

Er zijn idd wel erg grote verschillen op te merken . Ik heb net ook even gekeken. Dat is mijn fout. Ik ben hier dan ook een leek in..

Het probleem was om de Selenium hier in België te krijgen, of gewoon al te vinden.. Want van prijs zijn zij ongeveer hetzelfde..

Mmm, dus conclusie zal idd zijn, dat de speaker niet goed is in dit ontwerp en dat ik een andere speaker(s) nodig heb..

Alvast bedankt voor de info iedereen.

grts

Stefan

Comment

• oxidizer
          • Feb 2011
          • 30

Originally posted by MusicXtra
          Het hele verhaal heb ik nog nooit gehoord, en ik heb toch al wel een paar speakers gebouwd zo hier en daar..... Mijn reactie was dus sarcastisch en niet serieus.
          Wanneer je bijgeluiden hoort is er iets niet goed, kan zijn dat de Eminence niet lekker combineert met dit ontwerp waardoor de conus te grote uitslagen maakt en mechanisch vastloopt.
          een speaker die nog nooit heeft gespeeld beweegd heel stroef (of lange tijd niet meer wordt gebruikt), je moet het een beetje vergelijken met een motor van een auto, die rij je nl. ook in, om schade te voorkomen.

Comment

• qvt
            • Oct 2009
            • 721

De surround en spider zijn wat minder flexibel dus, heb er ook wel eens van gehoord.. Maar het zelfde nog niet hoorbaar ondervonden.
            There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by oxidizer
              een speaker die nog nooit heeft gespeeld beweegd heel stroef (of lange tijd niet meer wordt gebruikt)
              Yeah right, dan heb je teveel op HIFI fora rondgehangen...
              Een nieuwe speaker zal t.o.v. een gebruikte speaker misschien een fractie hogere FS hebben doordat de conusophanging nog wat stug is maar zal zeker geen bijgeluiden produceren.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Smitters
                • Feb 2011
                • 16

Ik ga trachten de speakers terug te zenden en vervolgens ergens de seleniums te verkrijgen.

@ MusicXtra:
                Enig idee waar ik het beste kan horen, zien ??

grts

Stefan.

Comment

• I.T. drive in
                  • May 2009
                  • 352

heey,

Ik had zelfde boing geluid.
                  Wat betreft speakers inspelen vind ik echt nutteloos.
                  De eerste keer testen vol open gehad.
                  Maar probeer inderdaad eens een andere woofer

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Originally posted by oxidizer
                    een speaker die nog nooit heeft gespeeld beweegd heel stroef (of lange tijd niet meer wordt gebruikt), je moet het een beetje vergelijken met een motor van een auto, die rij je nl. ook in, om schade te voorkomen.
                    Ja hoor, een speaker inspelen...

Een Big Band moet inspelen, een speaker niet.

Wel kan de T/S parameters in de loop van de tijd iets veranderen in waardes maar een speaker hoeft niet ingespeeld worden.

Een konus die stroef is, is normaal, maar deze mag niet aanlopen!

Ik denk dat de Eminence niet met de kast een goede combi is...

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• RonaldH
                      • Aug 2009
                      • 274

Ik heb wel eens gehad dat niet alle schroeven van de weergever waren vastgedraait en dat daardoor het weergeverframe krom trok (waarschijnlijk door de schuimband tussen de weergever en de kast).
                      Hierdoor liep de spreekspoel aan.
                      Na het goed vastzetten was dit probleem voorbij.
                      Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

Originally posted by salsa
                        Ja hoor, een speaker inspelen...
                        Voor een gebruiker mag het nauwelijks een hoorbaar verschil opleveren.

Wat ik wel ooit meegemaakt heb is een oude speaker die lange tijd in een vochtige omgeving (opslag) was geweest. Door een tijdje spelen was toen de luchtspleet weer schoon gepoetst waardoor er een bijgeluid langzaam aan verdween / veel minder werd.

Een goede luidspreker ontwerper zal zeker de speaker inspelen voordat hij de TS parameters controleert...

Comment

• Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

Typisch weer een geval van ik bouw een kast voor een bepaalde speaker maar stop er een andere in !

Kast is niets mis mee ( het ontwerp tenminste ) wel hoe jij de kast maakt en welke speaker je gebruikt.

Neem aan dat je de kast wel ok gemaakt heb maar gewoon de verkeerde speaker gebruikt.
                          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Smitters
                            • Feb 2011
                            • 16

Originally posted by Rolandino
                            Typisch weer een geval van ik bouw een kast voor een bepaalde speaker maar stop er een andere in !

Kast is niets mis mee ( het ontwerp tenminste ) wel hoe jij de kast maakt en welke speaker je gebruikt.

Neem aan dat je de kast wel ok gemaakt heb maar gewoon de verkeerde speaker gebruikt.
                            Iedereen moet ergens beginnen en testen gaande weg . Ik ben niet percé een typisch geval ! Heeft te maken met alternatieven zoeken naar andere speakers. Dit omdat ik hier bijna niet aangeraak aan Selenium en RCF is gewoon nog wat duur om te testen ( aangezien dit de allereerste keer is dat ik zoiets maak ! ) Door mijn onwetendheid heb ik de verkeerde genomen, heb verschillende speakers vergeleken, maar heb dus de verkeerde genomen spijtig genoeg .

Comment

• Rolandino
                              • Mar 2007
                              • 1451

Probeer een Beyma SM115N of SM115K.

Volgens mij is dat ook in dit topic aangeraden ( weet het niet zeker want heb het niet opnieuw doorgelezen ) Kan ook in de war zijn met de Cubo15

Deze speakers zijn ook niet duur en hebben goede prestatie's
                              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                                • Jun 2010
                                • 640

Nou het is zover, ik ga van het weekend beginnen met de bouw van deze sub.
                                Alleen nog even goed nadenken welke speaker erin komt.
                                Zit te twijfelen tussen een SM115N of K...

Grtz fred.
                                Last edited by vdlaanlichtengeluid; 15-04-11, 18:25.

Comment

Working...