Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    Originally posted by PeterSchut
    Nog bedankt voor de link.........

    Wellicht zou je er eens naar kunnen kijken, met name de Vas waarde is nogal anders bij deze unit, en dat heeft direct invloed.
    Ik heb ze gehoord in een TW audio setje, met een aardige aansturing (Powesoft K3) en ik was zeer onder de indruk. Ik heb veel ervaring met High-End huiskamer audio en heb nog nooit een PA set gehoord met deze controle en precisie.
    Als de Vas anders is dan is het zeker niet dezelfde speaker.
    De Vas zegt iets over de stijfheid van de conusophanging en heeft dus niets met de impedantie te maken.
    En wat dat laatste betreft; dan heb je mijn line-array met subs nooit gehoord.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • ACSlater
      • Oct 2007
      • 57

      Is het nodig om versteviging aan te brengen onder een statiefflens? Er komt in eerste instantie een EV sx300 op te staan. Niet de zwaarste top maar toch..

      Comment

      • 2mancrew
        • Feb 2010
        • 96

        Goedemorgen.

        Gisteravond de kasten in elkaar gezet.
        Vanavond foto's voor de liefhebbers.
        Heb 1 aanpassing gemaakt . Heb rand voor de speaker niet uitgefreesd.
        Reden hier voor. Vind de plaat dan te dun worden.
        Groeten

        Ed
        ff knutselen met hout en speakers : resultaat 4 subwoofers

        Comment

        • PeterSchut
          • Jul 2010
          • 109

          Originally posted by MusicXtra
          Als de Vas anders is dan is het zeker niet dezelfde speaker.
          De Vas zegt iets over de stijfheid van de conusophanging en heeft dus niets met de impedantie te maken.
          En wat dat laatste betreft; dan heb je mijn line-array met subs nooit gehoord.
          Ik denk dat de conussen en hun ophanging identiek zijn, maar dat de spoel (in het magneetveld) anders uit valt.
          Om het zelfde vermogen te stoppen in een 4 Ohm versie zul je dikker draad moeten gebruiken, en misschien wat minder.
          Dat heeft direct invloed op het hele bewegende deel, en dus de Vas.

          Bij een volgende 'openbare' gelegenheid wil ik graag een keertje komen luisteren naar jouw line-array met subs ......

          Comment

          • ACSlater
            • Oct 2007
            • 57

            Originally posted by 2mancrew
            Goedemorgen.

            Gisteravond de kasten in elkaar gezet.
            Vanavond foto's voor de liefhebbers.
            Heb 1 aanpassing gemaakt . Heb rand voor de speaker niet uitgefreesd.
            Reden hier voor. Vind de plaat dan te dun worden.
            Groeten

            Ed
            Ben benieuwd naar jouw foto's. Ik heb de rand wel uitgefreesd en vind het ook aan de dunne kant (1cm). Ik lijm, onder en boven, achter het speakerpaneel, een dun latje. Dan heb ik iets meer lijmoppervlak want in het midden kunnen geen schroeven.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              Die rand is echt meer dan sterk genoeg hoor, zelfs al zou je MDF gebruiken kan het nog steeds.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                Originally posted by MusicXtra
                Die rand is echt meer dan sterk genoeg hoor, zelfs al zou je MDF gebruiken kan het nog steeds.
                Niet vloeken hé MusicXtra

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  Originally posted by PeterSchut
                  Ik denk dat de conussen en hun ophanging identiek zijn, maar dat de spoel (in het magneetveld) anders uit valt.
                  Om het zelfde vermogen te stoppen in een 4 Ohm versie zul je dikker draad moeten gebruiken, en misschien wat minder.
                  Dat heeft direct invloed op het hele bewegende deel, en dus de Vas.

                  Bij een volgende 'openbare' gelegenheid wil ik graag een keertje komen luisteren naar jouw line-array met subs ......
                  Toch heb je mij niet overtuigd....
                  De Vas wordt aangegeven in liters en geeft een indicatie van de stijfheid waarmee de conus is opgehangen.
                  Een 12" met een Vas van 100 heeft een stijfheid van de conus die overeenkomt met de veerkracht van diezelfde conus in een gesloten kast van 100 liter waarbij de de ophanging geen weerstand geeft.
                  Of er dan dun of dik draad, veel of weinig wikkelingen gebruikt worden doet niet terzake daar de spreekspoel geen mechanische weerstand geeft zolang deze nergens op is aangesloten.

                  En die line-array is binnenkort wel weer in vol ornaat te bewonderen, laat het wel even weten.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    MusicXtra, weet jij dat, bij RCF spreken ze nergens van Xmax. Is dat hetzelfde of "Max. linear excursion"

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      Originally posted by frederic
                      MusicXtra, weet jij dat, bij RCF spreken ze nergens van Xmax. Is dat hetzelfde of "Max. linear excursion"
                      Da's inderdaad hetzelfde, dat is de uitslag die de conus kan maken met de spreekspoel nog volledig in het magneetveld, de aandrijfkracht van de conus is binnen die X-max linear aan het aangeboden signaal. De X-limit of X-damage geeft de maximale uitslag aan voor de conus mechanisch tegen zijn limieten aan loopt, de conus kan deze bewegingen wel aan maar de vervorming neemt snel toe doordat de spreekspoel buiten het magneetveld treed en dus de aandrijving steeds minder krachtig wordt. De lineariteit is daar dus ver te zoeken.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • PeterSchut
                        • Jul 2010
                        • 109

                        Originally posted by MusicXtra
                        Toch heb je mij niet overtuigd....
                        De Vas wordt aangegeven in liters en geeft een indicatie van de stijfheid waarmee de conus is opgehangen.
                        Een 12" met een Vas van 100 heeft een stijfheid van de conus die overeenkomt met de veerkracht van diezelfde conus in een gesloten kast van 100 liter waarbij de de ophanging geen weerstand geeft.
                        Of er dan dun of dik draad, veel of weinig wikkelingen gebruikt worden doet niet terzake daar de spreekspoel geen mechanische weerstand geeft zolang deze nergens op is aangesloten.

                        En die line-array is binnenkort wel weer in vol ornaat te bewonderen, laat het wel even weten.
                        OK, ik heb een contact bij 18-sound en ga eens vragen of er geen fout in het datasheet zit. Met de huidige data lijken ze redelijk verschillend, en zou de kast te groot zijn voor de 4ohm versie. Ik laat nog wel weten wat hij zegt.

                        Comment

                        • ACSlater
                          • Oct 2007
                          • 57

                          Originally posted by MusicXtra
                          Die rand is echt meer dan sterk genoeg hoor, zelfs al zou je MDF gebruiken kan het nog steeds.
                          Oké dan neem ik dat van je aan! Ik heb nog een vraag over de statieflens; is het nodig om hier versteviging onder aan te brengen? Als ik de tophat verzink in het hout dan blijft er nog 1 cm over. Is dit genoeg om een luidspreker te houden?

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            Originally posted by ACSlater
                            Oké dan neem ik dat van je aan! Ik heb nog een vraag over de statieflens; is het nodig om hier versteviging onder aan te brengen? Als ik de tophat verzink in het hout dan blijft er nog 1 cm over. Is dit genoeg om een luidspreker te houden?
                            Ook dit is meer dan sterk genoeg, het is slechts een heel klein oppervlak dat 10 mm dik is, het hout eromheen blijft gewoon 15 mm en dat zorgt voor de sterkte.
                            Probeer maar eens om een rond schijfje berken multiplex van 110 mm doorsnee en 10 mm dik kapot te krijgen, je zult je verbazen hoeveel geweld daarvoor nodig is.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • DJJJ
                              • Feb 2010
                              • 41

                              Originally posted by 2mancrew
                              Goedemorgen.

                              Gisteravond de kasten in elkaar gezet.
                              Vanavond foto's voor de liefhebbers.
                              Heb 1 aanpassing gemaakt . Heb rand voor de speaker niet uitgefreesd.
                              Reden hier voor. Vind de plaat dan te dun worden.
                              Groeten

                              Ed
                              Zet je de foto's ook nog op het forum?
                              Hoe bevallen de subwoofers?

                              Comment

                              • moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5950

                                Als het hosten van de foto's het probleem is, mail ze maar aan mij door.
                                modje at xs4all.nl
                                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                                Comment

                                Working...