Sub systeem
Collapse
X
-
Iedereen schijnt in dit verhaal te vergeten dat een subweergever altijd omnidirectioneel is, dat wil zoveel zeggen dat het geluid als een bol wordt afgestraald. Met één hoorn per kant komt er van richten echt niks terecht, daarvoor moet je stack minstens een halve golflengte (is nog altijd 3,5 meter bij 50Hz
) breed en hoog zijn.
Voor 500 man is een hoorngeladen een prima keus maar voldoen een BR en een BP ook heel goed.
Hoorngeladen komt meestal niet heel laag, daarvoor moet je er minstens 4 stacken waardoor het weer ietsie overkill is voor 500 man.
De meest universele, simpele en goed klinkende kast blijft nog altijd de BR, doet het overal, draagt echt wel ver en geeft weinig time-alignement problemen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Wat is uw voorkeurdriver voor de BR118?Iedereen schijnt in dit verhaal te vergeten dat een subweergever altijd omnidirectioneel is, dat wil zoveel zeggen dat het geluid als een bol wordt afgestraald. Met één hoorn per kant komt er van richten echt niks terecht, daarvoor moet je stack minstens een halve golflengte (is nog altijd 3,5 meter bij 50Hz
) breed en hoog zijn.
Voor 500 man is een hoorngeladen een prima keus maar voldoen een BR en een BP ook heel goed.
Hoorngeladen komt meestal niet heel laag, daarvoor moet je er minstens 4 stacken waardoor het weer ietsie overkill is voor 500 man.
De meest universele, simpele en goed klinkende kast blijft nog altijd de BR, doet het overal, draagt echt wel ver en geeft weinig time-alignement problemen.Comment
-
Er zijn zoveel goeie drivers, ik heb de afgelopen maanden veel verschillende speakers geprobeerd, van Beyma 18G550 tot Faital 18XL1500 en nog een heel aantal. Alle deden het prima in mijn subs, de een had een voller geluid, de ander weer wat cleaner en de Beyma bijvoorbeeld liep als eerste tegen mechanische limieten.
Is natuurlijk ook al wel ontwerp van een jaar of 15 geleden.
Alleen moeten de parameters van de speaker wel bij die van de kast passen dus in het geval van de BR118 zou het kunnen dat de poort iets aangepast moet worden.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Doet het overal, heb ik toch een vraagje over. Ik heb heel soms nog wel eens dat ik slechts een BR kastje gebruik. En dan heel soms. Krijg ik het laag niet daar waar ik het wil hebben. Voor het podium, naast of achter het podium veel teveel laag en voor of halvewege de zaal nauwelijks merkbaar.
Delay, uit fase draaien, speaker kwart slag draaien enz helpt dan gewoon niet. Is dit een slechte plaatsing van de kast? Of wat zou een ander probleem kunnen zijn?
Ik gebruik eigenlijk uitsluitend BR kasten. 1500 man is best te doen met BR kasten, je moet er echter een paar meer neerzetten.
Op de vraag hier iets boven, welke speaker beter werkt in BR 18sound of RCF.. de P300 is wel een hele strakke speaker in een passende kast. een WL1250 van 18sound doet het ook erg goed, echter vind ik hem minder strak klinken..
Hier nu de 18sound en JBL2241 speakers in dezelfde kasten zitten, JBL klinkt veel strakker, meer DB's en veel gecontroleerder dan de 18sound.
18sound vind ik dan weer een Boenkend Basje voor discodingetjes.
Voordeel van de JBL, weinig vermogen erin, veel eruit. 18sound heeft serieus meer vermogen nodig.
Ander vergelijk, 2 enkele JBL kasten tegen een GAE director (dubbel 18" P300)... JBL wint het kwa strakheid, dragen en controleerbaarheid.
GAE boenkt ook veel meer. (kanttekening, de P300 zit in een kast die bijna de helft kleiner is.JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :DComment
-
laag weg??
Verdwijnen van laag komt veel voor, zelfs in theaters met een gecontroleerde akoestiek...
Is toch een verschijnsel wat te maken heeft met de ruimte akoestiek, de zgn. room modes, bij wat ongunstige verhoudingen van de zaal heb je in het gebied tot 100 Hz sterke lokale uitdovingen.
Is makkelijk te vinden met een sinus sweep, en een SPL metertje.
Gebieden met een maimale SPL komen voor tegen de wanden en in de hoeken, meestal zit daar ook het podium....
De plaats van de sub heeft wat invloed, evenals de afstraling, b.v. cardioide.
groet e-sonicTrainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2Comment
-
Daarom vindt ik het spreiden van de subkasten een groter voordeel hebben dan per kant een substack of alleen een centerstack.
Maar dat doe ik afhankelijk van de lokatie.
Soms in een Ball Room twee full range op statief (PS15) en vier subs voor het podium waarvan de eerste en de vierde respectievelijk onder de linker en rechter top speakers liggen.
Met subs is het gewoon een kwestie van proberen, zeker als je er veel van hebt.
Deze info gaat vaak niet op voor de gemiddelde die een Drive In Show heeft.
Plaatsing is zeker essencieel, dus experimenteren een must!
Dave[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Nog even een vraagje:
Wie van jullie heeft er ervaring mee ?
Met de
4 x 18sound kit 18 en 2 x 18sound kit 15
Welke speakers:
woofer: 18LW1400
mid bass 15W700/15ND830
high ND1460
hoorn XT1464
of,
4 x B&C Speakers SUB 18 en 2 x B&C Speakers BOX 15
Welke Speakers:
Woofer: 18TBX100
mid bass 15PLB76
high DE610
hoorn ME90
of,
4 x B&C Speakers SUB 15 en 2 x B&C Speakers Box 12
Welke speaker:
Woofer: 15TBX100 of de 15PS100
mid bass 12PLB76
high DE200
hoorn ME45
Van jullie graag reacties?
Ontwerpen Speakerstore.
Groetjes...Last edited by DJJJ; 26-02-10, 22:17.Comment
-
BR kasten
Ik zou BR 15 kasten maken als ik jou was.
Kan met 18 sound.
Ook kan je er een Eminence kappa 15 in doen, dan kan je meer kasten maken voor de zelfde prijs.
Maar als je er 4 maakt mag je er ook wel toppen van 400wattRMS op zetten.. weet niet wat je nu hebt?Pioneer, UDG, Case Logic, Sony.Comment

Comment