Powerdip bij RCF woofers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benjamin Ben
    • Jul 2012
    • 3

Originally posted by Boi
    Speaker kan in een (reflex)hoornkast of in een bandpass.
    Bandpass: rearchamber 80ltr / frontchamber 30ltr
    basspoorten: rearchamber 8x25 diep 30cm frontchamber 8x15 diep 1,8cm
    freq. verloop strak -3dB 53~183,5Hz / -10dB 40~247Hz
    max.power strak vanaf 35Hz(laagaf filter op 30Hz nodig) spl 97,95dB max spl 126,3dB
    of
    Bandpass: rearchamber 180ltr / frontchamber 50ltr
    basspoorten: rearchamber 8x25 diep 9cm frontchamber 8x16,5 diep 1,8cm
    freq. verloop strak -3dB 42~128,5Hz / -10dB 34~187Hz
    max.power strak vanaf 37Hz(laagaf filter op 30Hz nodig) spl 98dB max spl 126,5dB, kleine powerdip op 53Hz

Speakervermogen: min 700w/8ohm - versterker 700~1400watt/8ohm

Niet strak zonder EQ in een bassreflex kast.
    Dag Boi,

Bedankt voor je reactie en de informatie.
    De eerste kast spreekt me wel aan vanwege het formaat, als gaat die 2e kast wel weer wat dieper.
    Kwa poort-openingen, moet het persee 8x25 zijn? of mag het ook 4 x 50cm zijn? Ik weet dat een (te) smalle poort luchtweerstand met zich mee brengt waardoor de kast een nog smallere poort ziet.
    Maar het bouwt makkelijk(er) als de poort dezelfde hoogte heeft als de binnenmaat van de kast.

Ik heb de 1e kast gesimuleerd, en vrijwel vlak in WINisd. WINisd laat de gain zien, die vrijwel vlak is, maar hoe zit het met de natuurlijke afval van de driver zelf? Moet die niet gecompenseerd worden?

Gegroet
    Benjamin

Als ik een bass

Comment

• Boi
      • Apr 2004
      • 541

Nee, we zijn niet bezig met mini hifi toch?
      Ja de poort mag ook 4x50cm bij 28cm diep zijn en de andere 4x30 bij 1,80cm diep
      Gewoon een goede DSP of speakermanagment(2in-4out) en dan instellen op 2-weg; subout - Highpass 48dB(8ste order) 35Hz + Lowpass 48dB(8ste order) 180Hz. high op fullrange - de topkasten dan aansturen vanaf 180Hz 48dB(8ste order) dan crossen ze perfect op een 168Hz -3dB. 1 versterker voor de subkast(en) en 1 versterker voor de topkasten.
      Kasten van binnen wel dempen met glaswol(5cm dik van dat gele).
      groetjes

___
      Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Benjamin Ben
        • Jul 2012
        • 3

Boi,

Wederom bedankt voor de informatie. De kasten van binnen dempen met glaswol, bedoel je daarmee de bandpass-kasten? Want dat heeft in pricnipe invloed op het volume.
        Of de (gesloteen) topkasten?
        Als ik 18mm MDF gebruik heb ik in principe meteen de "lengte" van de voorste poort.
        Ik dnek dat ik de eerste kast die je omschreef ga bouwen. Eerst even de berging opruimen, zodat de kist er in kan
        Voordeel van zo'n bandpass kast is dat de woofer binnenin zit, en dus volledig beschermd. Handig met dansende mensen en drank hahah.
        Je hoort nog van me, en alvast bedankt!

Gegroet
        Benjamin

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

De keuze voor de juiste filter slope en frequentie hangt er maar net vanaf welke toppen je erboven gaat gebruiken, zou je aanraden om een keer goed te meten bij welke settings de subs goed in fase staan met de toppen.
          Dat kan je zomaar een dB of 6 aan 'gratis' sub opleveren.
          Demping heeft nauwelijks effect bij subs, zulke lage frequenties laten zich niet afremmen door een paar cm glaswol en staande golven van die frequentie zullen niet voorkomen omdat deze simpelweg niet in de kast passen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...