Powerdip bij RCF woofers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vekin
    • Jun 2009
    • 33

Powerdip bij RCF woofers

Heren,
    Wij hadden graag zelf dubbel 18” baskasten gemaakt, we hadden het graag met RCF woofers gedaan omdat de rest van ons systeem RCF is en we daar tevreden over zijn.
    Ik heb meerdere woofers geprobeerd (van RCF), echter hadden allen een serieuze powerdip (tot 40% van totaalvermogen) rond de 50Hz. Dit met een kist van 200liter en tuning: 40Hz (willekeurig voorbeeld)
    Voorbeeldje: RCF L18S801
    Ik voerde volgende gegevens in bij WinISD: Z: 8Ohm, Pe: 700W, Fs: 39Hz, Re 4.9Ohm, Qms 8.3, Qes 0.30, Mms 148gr, Vas: 206liters, Xmax 6.8mm, Le:1.7mH
    Deze heeft een powerdip tot 450W bij 55Hz.
    Is dit normaal bij woofers van RCF?(zoeken we dus best een ander merk?) We zouden deze gebruiken bij tentfuifen (40m diep), omdat je daar al een heleboel enkele subs moet stacken om de bas deftig te krijgen. Maken we best bandpass of een bass reflex kast? (indien bandpass, de andere zijn bass reflex, kan je dit combineren?)
    Ik had gedacht ze ergens in te zetten tussen de 40en 120Hz. Versterkers nog niet bekend.
    Welke soort kies je best voor een baskast: boombox/quasi butterworth/…

Alvast bedankt!
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

Ik ben zelf jbl 2226 kasten aan het bouwen. Waarbij ik hetzelfde probleem had. Jbl geeft zelf aan om de kast op 40 hz te tunen, maar dan word je niet vrolijk van de powerdip. Maar, zo uit mijn hoofd, kan je de kast van jbl tot 30 hz gebruiken.

Ik ga mijn highpass filter ook op 40 hz gooien, dus heb ik mijn kasten tussen de 45 en 50 hz getuned. Uitkomst: hoger rendement, bijna geen powerdip meer.

Comment

• Vekin
      • Jun 2009
      • 33

Originally posted by Needmoresound

Ik ga mijn highpass filter ook op 40 hz gooien, dus heb ik mijn kasten tussen de 45 en 50 hz getuned. Uitkomst: hoger rendement, bijna geen powerdip meer.
      Hoe zit het dan met de cone excursion op die frequentie? Overschrijdt jij dan de Xmax niet?

Comment

• Needmoresound
        • Apr 2005
        • 170

De simulatie (winisd), zegt van niet. High pass op 40 hz, dat wil volgens mij zeggen dat het -3 dB punt op 40 hz ligt (dus 300 watt rms in de plaats van 600 watt).
        De kasten zijn bijna af, ik ga waarschijnlijk dit weekend even testen.

Comment

• paul_ulrix
          • Mar 2009
          • 74

dan moet je woofer met een grotere Xmax nemen, heeft RCF zo niks in het gamma zitten ?
          maar die powerdip is vrij normaal, niks om je zorgen over te maken.

winisd gaat ook uit van het ergste geval, nl een zuivere sinus, dan is 450 watt belange niet slecht.

en geen verschillende baskasten combineren.
          Last edited by paul_ulrix; 05-12-09, 18:16.

Comment

• jenny
            • Aug 2009
            • 44

Ik kies meestal in winis voor de berekening van baskasten -3 dB.
            Dan heb je een goede benadering waar je verder kunt mee werken , bv.
            kast verkleinen en grensfrekwentie verhogen of verlagen.

Comment

• Vekin
              • Jun 2009
              • 33

Zal eens kijken voor een grotere Xmax, ben ondertussen bij andere merken aan het kijken ook. Welk vermogen zet je overigens bij signal? Is dat bij 2x woofer 700W 1400W of blijft dit 700?

Comment

• All-round Sound
                • Feb 2006
                • 289

Hallo Vekin,

wij doen erg veel tentfeesten
                een basreflex of standaard bandpas zou ik niet gebruiken in een tent
                wij gebruiken altijd hoorngeladen subs voor tentfeesten v.a. 25mtr
                met BR. kasten heb je er gewoonweg teveel van nodig
                en je hebt een overkil aan laag in de omgeving maar niet in de tent
                hetzelfde geld voor de meeste bandpass kasten

hoewel we de 2 x 18" infra's ook inzetten op grotere tentfeesten tot +-80 mtr
                zonder sub ondersteuning middels delay stacks

wil je er verder nog info over mail me maar
                en vul gelijk je profiel in dat is voor alle medegebruikers van het forum handig

m.v.g.
                Luke
                allroundsound

Comment

• Boi
                  • Apr 2004
                  • 541

De LF18G400 heeft hier geen last van. 200ltr kast op 40Hz getuned. 4x basspoort 8,36cm binnenmaats(9cm buitenmaats grijze pvc pijp) 15cm lang, highpass 30Hz lowpass 120Hz - 4de order EQ 40Hz/Q=3/Gain=6dB geeft een kast die op -3dB van 37 tot 123Hz loopt en een spl van 100dB heeft. 2000wAES/4ohm per kast.
                  Veel plezier met bouwen.
                  groetjes

___
                  Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Vekin
                    • Jun 2009
                    • 33

misschien toch een denken over hoorngeladen subs,
                    klopt idd wel, bas voor de subs is echt niet uit te houden, en 10meter verder "voel" je de bas bijna niet meer.

@All round sound, weet niet hoe ik je mailadres vindt
                    profiel is bijgevuld

Comment

• All-round Sound
                      • Feb 2006
                      • 289

Hallo Vekin,

het profiel is inderdaad veranderd

voorheen konden forum leden onderling mails versturen naar elkaar
                      en kon je het mailadres via het profiel terug vinden
                      probeer; info @ allroundsound.nl ;eens
                      uiteraard tussen ; ; aan elkaar schrijven

tja 10 meter is niet veel dan heb je net de eerste meters van het dansende publiek

we hebben hier nog een 18" hoorn ontwerp liggen met spec's
                      ook kunnen er meerdere type speakers in geplaatst worden

m.v.g.
                      Luke
                      ================================================== ========
                      nou toch maar een hoorngeladen NEXO set erbij gekocht
                      maar Apogéé blijft gewoon mooier klinken

Comment

• All-round Sound
                        • Feb 2006
                        • 289

Hallo Vekin,

probeer het even zonder -

ik zie dat er nog een link naar de oude website actief is
                        deze is met streepje
                        moet zijn zonder -

zie je bericht tegemoet

Groet
                        Luke

Comment

• Benjamin Ben
                          • Jul 2012
                          • 3

Het is al een tijd geleden dat jullie de driver L18S801 van RCF beproken hebben, maar ik heb een paar vragen.
                          Ik sta op het punt om een 18"woofer te kopen. Ik wil een sub bouwen om me 2 topkasten te ondersteunen.
                          Ik zat in eerste instantie te denken aan een bass-reflex kast. Ik hoef niet superver te gaan, het gaat om tuinfeestjes en binnenfeestjes.
                          Ik kwam de L18S801 tegen op marktplaats. Als ik de specs invoer in WINisd komt deze met een gepoorte kast van 70 liter, -3dB rond de 60Hz.
                          Nu kan ik de kast wel groter maken, 150 Liter bv. en wat dieper tunen, maar het verloop wordt er niet mooier op.
                          Kloppen de ingevoerde specs misschien niet?
                          Ik zou graag vanaf 40 a 45 Hz willen spelen, met een 24dB/octaaf highpass rond die frequentie, tot 120 a 140Hz.
                          Nu kwam ik ook de Mivoc AWX184 tegen. Nu wordt die vaak afgekraakt omdat het voormalig Raveland was, eenniet al te best merk.
                          Maar je vind een aantal ontwerpen op internet, waaronder bassreflex, 150Liter, waarbij die doorloopt tot 35Hz.
                          Volgens de spec.sheet zou het vermogen 500W rms zijn. Echter lees je dan op verschillende forums dat het vermogen dat die hebben kan in die 150 liter kast onder de 200W rms blijft i.v.m. de Xmax....
                          Afijn, om een lang verhaal kort te maken. Kan ik met de L18S801 tot 40 a 45Hz gaan, en wat voor kast hoort/kan daarbij?
                          En wat voor vermogen kan die dan hebben? Ik heb een 600W RMS @ 8ohm versterker liggen, lijkt me een mooie combi.

Tot horens,
                          Benjamin

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Met een fs van 39 Hz moet je makkelijk je -3dB punt onder de 40 Hz kunnen krijgen, 70 liter is wat aan de krappe kant voor deze speaker.
                            Probeer maar eens een simulatie met een 100 liter kast en een poort afstemming van 42 Hz.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Boi
                              • Apr 2004
                              • 541

Speaker kan in een (reflex)hoornkast of in een bandpass.
                              Bandpass: rearchamber 80ltr / frontchamber 30ltr
                              basspoorten: rearchamber 8x25 diep 30cm frontchamber 8x15 diep 1,8cm
                              freq. verloop strak -3dB 53~183,5Hz / -10dB 40~247Hz
                              max.power strak vanaf 35Hz(laagaf filter op 30Hz nodig) spl 97,95dB max spl 126,3dB
                              of
                              Bandpass: rearchamber 180ltr / frontchamber 50ltr
                              basspoorten: rearchamber 8x25 diep 9cm frontchamber 8x16,5 diep 1,8cm
                              freq. verloop strak -3dB 42~128,5Hz / -10dB 34~187Hz
                              max.power strak vanaf 37Hz(laagaf filter op 30Hz nodig) spl 98dB max spl 126,5dB, kleine powerdip op 53Hz

Speakervermogen: min 700w/8ohm - versterker 700~1400watt/8ohm

Niet strak zonder EQ in een bassreflex kast.
                              groetjes

___
                              Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

Working...