Zelf bass kist bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by DJ_Progrezz
    Ik ben zelf ook aan het denken een subwoofer te bouwen en dit ontwerp ziet er wel interessant uit. 2x 18lw1400

Afmetingen: 100cm x 75cm x 58cm

Ben momenteel in contact met de bouwer ervan en ben hier wat tekeningen voor aan het maken. Maar ik heb eigenlijk wel een vraag ivm demping materiaal. Wat zijn juist de voor en de nadelen hiervan? Kan je dan hetzelfde resultaat bekomen met een kleinere kast, of voegt het gewoon wat diepte toe aan het geluid? een SB850 zit vol met dempingmateriaal en dat is toch een behoorlijk kleine kast. Ok, de drivers hebben ook een lagere Vas dan die 18sound. Iemand wat info hierover?

Alvast bedankt!!
    Mooi ontwerp alleen is het 'noch vlees noch visch' met een hoogte van 100 cm. Dat is te laag om je toppen rechtstreeks op te zetten en te hoog om er twee op elkaar te zetten.
    Dempingmateriaal zorgt ervoor dat hogere harmonischen en staande golven gedempt worden, door de demping 'lijkt' de kast iets groter waardoor de totale afstemming een fractie lager uitkomt. Het gaat hierbij om relatief kleine verschillen dus het is niet zo dat je een kast van 100 liter vol met demping stopt en dan dezelfde eigenschappen krijgt als een kast van 200 liter zonder demping.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ_Progrezz
      • Apr 2008
      • 104

Ok bedankt voor je reactie.

De ontwerper stuurde juist ook ongeveer hetzelfde terug. Hij gebruikt zelf polyester om de binnenkant te bekleden, relatief dun dus.

1m is inderdaad geen setup-n-go hoogte vanaf de grond, maar vanaf een klein podium dan weer wel. Met een standaard 18" subwoofer heb je altijd dat "probleem"

Waarmee kan ik hiervan een frequentiecurve simuleren?
      Last edited by DJ_Progrezz; 26-11-09, 18:42.

Comment

• paul_ulrix
        • Mar 2009
        • 74

winisd of hornresp ('t is wel geen hoorn maar het programma werkt ook voor bassreflex)

al heb ik er geen idee van hoe je dit soort slotted poorten omrekend naar een ronde buis, iemand ?

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Originally posted by DJ_Progrezz
          1m is inderdaad geen setup-n-go hoogte vanaf de grond, maar vanaf een klein podium dan weer wel. Met een standaard 18" subwoofer heb je altijd dat "probleem"

Even een gaatje bovenin frezen en een tophat/flens/speakerpaalgat/watdanook in schroeven?

Gewoon een spontane ideeënuitbarsting...

DISTANZROHR: K&M - König & Meyer GmbH & Co.KG

Bovendien is de kast van voren niet vierkant, dues kan je hem ook met de lange kant op de grond leggen, en dan heb je wel weer een aardige hoogte.

Daan
          Last edited by djspeakertje; 26-11-09, 20:29. Reason: nogwatvergeten
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by paul_ulrix
            winisd of hornresp ('t is wel geen hoorn maar het programma werkt ook voor bassreflex)

al heb ik er geen idee van hoe je dit soort slotted poorten omrekend naar een ronde buis, iemand ?
            1/4 phi* d2 is de oppervlak van een cirkel.
            Originally posted by djspeakertje
            Even een gaatje bovenin frezen en een tophat/flens/speakerpaalgat/watdanook in schroeven?

Gewoon een spontane ideeënuitbarsting...

DISTANZROHR: K&M - König & Meyer GmbH & Co.KG

Bovendien is de kast van voren niet vierkant, dues kan je hem ook met de lange kant op de grond leggen, en dan heb je wel weer een aardige hoogte.

Daan
            Wanneer je een 8"/1" topje gebruikt kan dat prima maar normaal gesproken gebruik je voor een dergelijke sub ook een iets forsere top en dan wordt het wat zwaar voor een statiefbuis.

Comment

• paul_ulrix
              • Mar 2009
              • 74

is dat alles ? gewoon het volume van de buis omrekenen ?
              ik dacht dat het verschillend was bij een slot port, waar 1 van de wanden volledig doorloopt ipv een ronde poort.

dus in dit geval geef je het totale oppervlak van die driehoeken in x de lengte van die schuine plankjes ?

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by paul_ulrix
                is dat alles ? gewoon het volume van de buis omrekenen ?
                ik dacht dat het verschillend was bij een slot port, waar 1 van de wanden volledig doorloopt ipv een ronde poort.

dus in dit geval geef je het totale oppervlak van die driehoeken in x de lengte van die schuine plankjes ?
                Het gaat niet om het volume van de buis maar om de oppervlakte.
                Bij driehoekige poorten vermenigvuldig je beide kanten die aan de 90 graden hoek grenzen en deel je de uitkomst door twee om de oppervlakte te berekenen.
                Als de poort met één of twee zijdes aan een wand grenst gebruik je een andere correctie factor als bij een poort die niet aan een wand grenst.

Comment

• DJ_Progrezz
                  • Apr 2008
                  • 104

Eens zien of ik hornresp of winisd werkend krijg op mijn macbook. Staat wel crossover op, maar dat werkt toch niet altijd even super. En anders moet ik dit weekend de pc nog eens boven halen

Comment

• Wayneheadx
                    • Nov 2009
                    • 33

Krijg ik ook nog een klein ietsie pietsie beetje antwoord op mijn vraagjes in mijn topic? pplleeaasse!

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Kun je even opsommen welke vragen je nog hebt (aannemende dat er inmiddels een aantal beantwoord zijn).

Mvg Johan

Comment

Working...